Perfekte grovboller?


strandløven
 Share

Recommended Posts

Hej Mol :4thumbup:

Jeg har kigget lidt rundt efter de allermest optimale grovboller til madpakken, men synes det svært og vurdere på opskrifterne hvilke der er bedst. Så derfor tænkte jeg at der må være nogle her, som har nogle klare farvoritter?

Skriv opskrift nede for :4mewantfood:

Kim :superman:

Link to comment
Share on other sites

De bedste grovboller? I forhold til hvad?

Hvis det er pga. fiberindtaget du gerne vil spise grovboller, så er dem med mest fiber i vel de bedste. Hvidt mel indeholder ikke ret meget fiber. Sigtemel er bedre da formalingsgraden er højere (der er flere skaldele med fra frøet) og gramhamsmel endnu bedre, mens klid ikke indeholder mel, men kun er skaldele (med tilsvarende hæjt fiberindhold). Du kan også eksperimentere med at bruge emmermel, kæmpedurum og spelt, da disse også har et højt fiberindhold. Det har de fordi de ikke er så forfinede som den hvede der findes i dag, men egentligt er dens forfædre. Knækkede kerner er heller ikke noget dårlig ting.

Desværre er det sådan at jo grovere mel, jo mere fiber og jo dårligere hæveevne - altså jo mindre luftigt bliver brødet/bollerne. Så fiberindholdet er et tradeoff med hæveevnen. Normalt er det sådan at man blander ca. 2/3 hvedemel med groft mel. Hvis man vælger hvedemel med 12% protein kan der tilsættes mere af det grove mel, men som regel aldrig over halvdelen.

Et andet råd er at lave dem langtidshævede. Det koster ikke mere arbejde, man skal bare vente længere tid mellem hver arbejdsgang, og det betyder at man kan bruge mindre gær, hvorfor brødet smager mindre af gær og smagen har fået lov til at udvikle sig i længere tid.

Har desværre ikke nogen opskrift på gode boller, da jeg mest har bagt brød. Men prøv dig frem.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det perfekte brød, sådan ernæringsmæssigt osv., det er altså desværre rugbrød. Rugbrød er genialt!

Nå, men hvis du vil have nogle lækre, hjemmebagte - og sunde - boller med i din madpakke, så prøv mine speltboller. Det er en lidt anden måde at bage på end de fleste er vant til, men det tager ikke mere tid - kræver bare lidt planlægning. Og resultatet: den lange hævetid giver saftige boller med god holdbarhed og meget smag. Lav evt. en ordentlig stor portion og smid de fleste i fryseren.

6 dl lunkent vand

500 g speltmel (gerne lidt groft)

2 tsk. salt

25 g gær

ca. 250 g hvedemel

Aften:

Rør vand og speltmel med saltet og ca. 5 g gær, og stil det i køleskabet natten over.

Morgen:

Smuldr resten af gæren i og ælt med mere mel til en lidt blød dej. Lad den stå og hæve 1-2 timer.

Del dejen i 16 stykker og form dem til flade boller (tryk dem evt. lidt flade). De skal efterhæve ca. 40 minutter under et fugtigt klæde.

Varm ovnen op til 220 grader.

Pensl bollerne med mælk og bag dem 15-20 minutter, til de er lysebrune - hellere lidt for meget end lidt for lidt.

Link to comment
Share on other sites

Det burde ikke vær nødvendigt med mere gær dagen efter, da det færdig resultat så kommer til at smage af gær - men det kan være at de tager lidt længere tid om at hæve så. Overordnet skal det siges at en gærdej er færdighvævet når den når dobbelt størrelse.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Schroinx, du har helt ret i, at den ekstra gær er unødvendig, men som du selv siger, så får den dejen til at hæve hurtigere - og faktisk er det min erfaring, at bollerne bliver lidt mere luftige. Der er tale om så lidt, at bollerne ikke kommer til at smage af gær.

Ellers glæder det mig, at mens du skrev principperne for gode boller, skrev jeg en opskrift, der passer til det du beskriver :-)

Link to comment
Share on other sites

Schroinx, du har helt ret i, at den ekstra gær er unødvendig, men som du selv siger, så får den dejen til at hæve hurtigere - og faktisk er det min erfaring, at bollerne bliver lidt mere luftige. Der er tale om så lidt, at bollerne ikke kommer til at smage af gær.

Ellers glæder det mig, at mens du skrev principperne for gode boller, skrev jeg en opskrift, der passer til det du beskriver :-)

Teori og praksis :smile:

Man kan evt. komme en teske sukker i fordejen for at kickstarte gæren. Det vil ikke have nogen indvirkning på næringsværdien af brøddet, da gæren vil omdanne sukkeret til alkohol (som desværre fordamper under bagningen).

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Disse er mine ynglings grovboller (klatter), de er dog ikke gode til pålæg men fine i sig selv og jeg laver dem tit da de er lette at lave.

Ingredienser (sådan cirka):

1L skummetmælk

3-4 revne gulerødder

100g proteinpulver (Neutral)

25g gær

650g - 700g müsli (Selv bruger jeg AXA frugt eller original)

Kanel

50g Grahams mel

Mælk, gær, proteinpulver, grahams mel og karry røres sammen hvorefter müsli og gulerødder blandes i. Det skulle gerne ende med en mudderagtig masse som bare skal stå en time eller to og hæve så müslien samtidig kan suge væden ud.

Vær dog forberedt på at det aldrig kommer til at ligne god gammelgads dej :)

De skal have cirka 30 minutter i ovnen ved 150C (varmluft) så vidt jeg husker, men det kommer an på hvor tør dejen er.

Man kan undlade proteinpulver, karry, gulerødder og evt. erstatte müsli med havregryn hvis man vil have mindre søde "klatter". De kan dog være lidt problematiske at lave de første par gange. Et godt fif er at hvis de er blevet hårde udenpå pga. en lang tur i ovnen så put dem straks fra ovnen i en pose og omvent skal man lade dem dampe af hvis de synes for fugtige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share