Ilt på dåse, er det nu blevet normalt?


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Jeg sad lige og så lidt hutigløb på skøjter i går aftes.

Og undrede mig en del over at deltagerne efter løbet havde "brug for" og lov til at indhalere hvad jeg formoder er ren ilt. Det var i hvert fald samme arangement som man ser til stærk-mand-konkurrencer er der ER det ilt. Det kan jeg måske så acceptere da reps-til-max giver en voldsom iltgæld.

Det gør et kapløb selvfølgelig også men det ligger jo i konceptet ved at dyrke en cardio-sport.

Derfor synes jeg at det er noget pladder at man har lov at have ilt på dåse med til bagefter. Hvad bliver det næste? At man også må have dåsen med ilt med rundt på banen? Eller at dåserne ligger langs linierne på fodboldbanen så spillerne kan få sig et sug efter en spurt om bolden?

Eller er jeg mon for firkantet i min opfattelse?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

tssk ilt på dåse :nonono:

nu er problemet ved iltoptagelse sjældent respiratorisk men derimod kardiovaskulært medmindre man da er ved at bestige mt. et-eller andet eller har en sjælden respiratorisk lidelse - normalt er blod selv under store aerobe udfordringer så godt som fuldtud mættet med oxygen så de fleste vil intet få ud af indtage ilt på dåse - men så igen hvis det er oppe i tiden...

Link to comment
Share on other sites

I NFL er det da meget populært at indtage ilt efter at have været på banen, det har de brugt i mange år. Der er sjældent overladt noget til tilfældighederne der, så jeg går da ud fra at de har brugt tid på at finde ud af om det kan betale sig. Bruges ilt ikke i processen til nedbrydning af mælkesyre og andre affaldsstoffer?

Link to comment
Share on other sites

I NFL er det da meget populært at indtage ilt efter at have været på banen, det har de brugt i mange år. Der er sjældent overladt noget til tilfældighederne der, så jeg går da ud fra at de har brugt tid på at finde ud af om det kan betale sig. Bruges ilt ikke i processen til nedbrydning af mælkesyre og andre affaldsstoffer?

Nu skal jeg ikke kommentere på sædvanelig praksis i forskellige sportsgrene - men sidst jeg tjekkede var der også professionelle fodboldspillere der rendte rundt med store jakker for at tabe sig, og cykelryttere der udførte en eller anden praksis (kan ikke huske hvilken) der var helt hen i vejret - generelt har jeg ikke megen forstand på forskellige sportsgrene...

men der er så godt som intet ud i at sidde med store iltmasker under aerob træning - måske kan der for de virkelig veltrænede være argumenter for ren ilt under maximal belastning (og her mener jeg under belastningen - ikke efter)

Lungerne har generelt rigtig let ved at kompensere for større iltbehov og ved øget vejrtrækning kompenseres der ofte mange gange for det større iltforbrug - lungernes evne til at forbedres i form af større volumina ved træning er også så godt som ikke-eksisterende.

Når der snakkes om maksimal iltoptagelse er det største problem derimod suværent kardiovaskulært. Dvs. at få flyttet ilt fra lungevævet til de perifære væv - hovedbegræsningen er her hjertets evne til at flytte blodet i de små lungekapillærer. Dette kan udover større minutvolumen forbedres ved øget pulmonær kapillarisering (flere blodkar i lungerne og dermed øget gennemblødning) og øget hæmaglobin (niveau af røde blodlegemer - her kommer EPO ind).

Det der bærer ilt (og CO2) rundt i kroppen er de røde blodlegemer. Når de røde blodlegemer befinder sig i lungerne afgives CO2 som er bundet til dem (bl.a. carbaminobinding og bikarbonatskiftet) samtidig bindes op til 4 molekyler O2 (dette fungerer ved hjælp af diffusion) - når et hæmaglobinmolekyle har bundet 4 molekyler ilt kan de ikke optage mere ilt - de transporteres nu til vævene (her musklerne) - hvor ilt afgives og CO2 optages bl.a. pga. øget temperatur, nedsat pH perifert og en større gradient (ilt/co2)

Pga. diverse love (Bohrs lov og Haldane effekten herunder bikarbonatskiftet i røde blodceller og muskelmyoglobins evne til at binde ilt) er denne udveksling yderst effektiv - allerede når de røde blodceller har passeret 1/3 igennem lungerne er langt størstedelen mættede med ilt, hvis ellers ilttrykket i alveolerne er omkring de normale 100mmHg. Når en rød blodcelle (erythrocyt) er mættet med ilt hjælper det ikke at få et højere ilttryk i alveolerne (medmindre, selvfølgelig, man får flere røde blodlegemer) - det der sætter begræsningen er derimod hvor hurtigt blodet passerer igennem lungerne (desto hurtigere desto flere røde blodlegemer vil mættes over tid og desto mere ilt vil blive båret rundt i kroppen tilgængeligt for muskler).

Hjertet tilpasser sig temmelig hurtigt en træningsituation til at yde max - og selv på hjertets max vil respirationssystemet have forholdsvis let ved at følge med (dvs. holde ilttrykket i alveolerne på omkring de 100mmHg hvis ellers man ikke har lungeproblemer) - evnen til at optage ilt vil derfor ikke blive bedre ved at ilttrykket fx bliver 200mmhg (som hvis man får ren ilt) - idet alle røde blodlegemer i forvejen mættes med ilt.

Har fundet to illustrationer i een af mine gamle fysiologibøger:

ilt001nz1.jpg

og:

billede2002xk4.jpg

Hvor det lidt utydeligt fremgår at saturationen (mætning af ilt af de røde blodlegemer) næsten er fuldstændig selv ved lave ilttryk som sjældent forekommer i lungerne under træning (p50 hvor saturationen er 50% opnås allerede ved så lave ilttryk som 25mmHg) - samtidig ses det også at mætningen af hæmaglobin allerede sker ved en passagetid på omkring et kvart sekund (under forudsætning at ilttrykket er bare nogenlunde normalt selvfølgelig).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Fin beskrivelse. Og ja idrætsfolk finder på mange sjove ting...

Tænkte - kan det ikke være det bare er ganske behageligt at få ilt efter en maxpræstation? Kan huske at have prövet det i forbindelse med et trafikuheld (eller hvad det nu hedder når man vælter på rullesköjter...)

Det var sgu ganske rart at få ren ilt.

Link to comment
Share on other sites

Fin beskrivelse. Og ja idrætsfolk finder på mange sjove ting...

Tænkte - kan det ikke være det bare er ganske behageligt at få ilt efter en maxpræstation? Kan huske at have prövet det i forbindelse med et trafikuheld (eller hvad det nu hedder når man vælter på rullesköjter...)

Det var sgu ganske rart at få ren ilt.

Selvfølgelig kan det være behageligt - både pga. placeboeffekten og så pga. det muligvis kan sænke hyperventilationsdrivet.

I forbindelse med en ulykke er sagen en anden - der kan ofte være situationer hvor lungefunktion muligvis kan være kompromitteret - her bør man selvfølgelig ikke løbe risikoen og undgå at give ilt - medmindre da personen har de onde rygerlunger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share