Væske i kroppen


fnull
 Share

Recommended Posts

Hej MOL, har egentlig spurgt om dette før, men kunne ikke finde den gamle tråd. Jeg er stadig uklar i denne sag;

Jeg oplever at min lille delle omkring navlen vokser i visse perioder, på trods af et skarpt kontrolleret kalorieindtag. Jeg kan garantere for, at det ikke er indbildt - der er op til tre cm forskel (i maveomkreds) fra uge til uge. Mit spørgsmål er så, om det kan være noget væske? Har engang fået at vide af min læge, at visse hormoner (f.eks. dem i p-piller) holder på væsken i kroppen. Hvilke mekanismer får kroppen til i nogle perioder at lagre mere væske end på andre tidspunkter? I perioder hvor jeg cutter, har jeg oplevet et generelt fedttab på kroppen, mens bulen omkring navlen derimod er vokset. Er der nogen der kan svare mig på, om jeg kan gøre noget ved dette problem? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke mekanismer får kroppen til i nogle perioder at lagre mere væske end på andre tidspunkter?

Nu kan det jo virke uhøfligt (og det vil jeg nødig have det gør) - men det er simpelthen for komplekst til lige hurtig at gøre rede for - kroppens væskebalance er meget fint styret af en række autonome mekanismer lige fra hjernen til nyrene og påvirkes ud over dette også af kost (de fleste kan erkende at man dagen efter have drukket sig en kæp i øret har et urimeligt lavt væskeindhold i kroppen, mens at det er almen viden at en saltrig kost medfører kronisk ophobning af væske i kroppen).

Variation i kroppens væskebalance er helt normalt, og helt nødvendigt, så for mig at se er der ikke noget at gøre ved det, ud over at acceptere at sådan er det. Hvis der skal ske noget vigtigt en enkelt dag kan man selvfølgelig tvangsmæssigt dehydrere sig selv men dette er absolut heller ikke nogen god idé.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share