Protein Hjælp


HAV
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-online.dk

Jeg er på udkig efter noget proteinpulver, men er meget i tvivl om hvilket mærke jeg skal vælge. Nogle der kan hjælpe mig der ? Syntes det er lidt af en jungel derude og vil gerne have noget prof. hjælp.

Har styr på min kost, træning, hvile ect. men mangler et godt proteintilskud.

Håber nogle har erfaring og har lyst til at hjælpe..

Hilsen Hav

Link to comment
Share on other sites

Mit beste bud er at vælge det billigste proteinpulver du kan finde med 80+ % protein, og vælg valleprotein.

Find det på div online shopper det er ikke unormalt at kunne få 5 kg for omk 600,-

Jeg er lidt ude efter noget kvalitetsprotein, og gerne med dokumentation for kvaliteten. Ved selvfølgelig at dette koster lidt mere, grundet undersøgelserne, men det er jeg villig til at betale for kvaliteten.

Har flere gange hørt at ( ikke navngivet ) proteinprodukt, var fake, eller af utrolig dårlig kvalitet. Dette ønsker jeg ikke at putte i min krop eller invistere i.

Link to comment
Share on other sites

Sålænge at der givet var de % protein i som jeg betalte for, og proteinet var af den type jeg købte ville jeg ikke bekymre mig videre over "kvaliteten"

Mao. er jeg ganske overbevist om at det er de færreste forhandlere i DK der enten snyder med proteintype eller protein % hvorfor du efter min bedste overbevisning bare skal gå efter det pulver der er billigst og med bedst smag - personligt bruger jeg valle 80%

Link to comment
Share on other sites

Sålænge at der givet var de % protein i som jeg betalte for, og proteinet var af den type jeg købte ville jeg ikke bekymre mig videre over "kvaliteten"

Mao. er jeg ganske overbevist om at det er de færreste forhandlere i DK der enten snyder med proteintype eller protein % hvorfor du efter min bedste overbevisning bare skal gå efter det pulver der er billigst og med bedst smag - personligt bruger jeg valle 80%

Dette er jeg ikke helt enig med dig i. Syntes ikke blot man unden omtanke bør købe det billigste produkt på markedet. Jeg vil tro der er forskel på de forskellige slags protein på markedet, hvilket jeg også har fået bekræftet fra flere sider. Der findes produket af utrolig dårlig kvalitet derude, som er tilsat mange andre ting end varedeklarationen oplyser (desværre). Hvis produkterne ikke bliver kvalitetskontrolleret eller bliver kontrolleret af firmaet selv, er det jo reelt ikke muligt at vide, om det er protein af god kvalitet man får, eller om det er noget helt andet man indtager.

Håber du kan følge min tankegang ?

Jeg er ude efter et proteinmærke der kan dokumentere, at deres produkt er kvalitet og er 100% iorden.. Kunne f.eks. være jf. fødevarelsestyrelsen, men ikke nødvendigvis.

Edited by HAV
Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg ikke helt enig med dig i. Syntes ikke blot man unden omtanke bør købe det billigste produkt på markedet. Jeg vil tro der er forskel på de forskellige slags protein på markedet, hvilket jeg også har fået bekræftet fra flere sider. Der findes produket af utrolig dårlig kvalitet derude, som er tilsat mange andre ting end varedeklarationen oplyser (desværre). Hvis produkterne ikke bliver kvalitetskontrolleret eller bliver kontrolleret af firmaet selv, er det jo reelt ikke muligt at vide, om det er protein af god kvalitet man får, eller om det er noget helt andet man indtager.

Håber du kan følge min tankegang ?

Jeg er ude efter et proteinmærke der kan dokumentere, at deres produkt er kvalitet og er 100% iorden.. Kunne f.eks. være jf. fødevarelsestyrelsen, men ikke nødvendigvis.

Uden at vide det store om emnet er der ikke en særlig stor forskel på proteinet i %.

Men er det ikke noget med at det billige proteinpulver giver uren hud (bumser) ? Oplede jeg ved det jeg købte, og stoppede derfor med at bruge det..

Link to comment
Share on other sites

Uden at vide det store om emnet er der ikke en særlig stor forskel på proteinet i %.

Men er det ikke noget med at det billige proteinpulver giver uren hud (bumser) ? Oplede jeg ved det jeg købte, og stoppede derfor med at bruge det..

Hvis du ikke ved så meget om emnet, hvorfra ved du så at der ikke er stor forskel på diverse proteinprodukter ?

Efter som du får bumser/uren hud af det billig protein, siger vel også noget om kvaliteten ?! :wink:

Edited by HAV
Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg ikke helt enig med dig i. Syntes ikke blot man unden omtanke bør købe det billigste produkt på markedet. Jeg vil tro der er forskel på de forskellige slags protein på markedet, hvilket jeg også har fået bekræftet fra flere sider. Der findes produket af utrolig dårlig kvalitet derude, som er tilsat mange andre ting end varedeklarationen oplyser (desværre). Hvis produkterne ikke bliver kvalitetskontrolleret eller bliver kontrolleret af firmaet selv, er det jo reelt ikke muligt at vide, om det er protein af god kvalitet man får, eller om det er noget helt andet man indtager.

Håber du kan følge min tankegang ?

Jeg er ude efter et proteinmærke der kan dokumentere, at deres produkt er kvalitet og er 100% iorden.. Kunne f.eks. være jf. fødevarelsestyrelsen, men ikke nødvendigvis.

Jeg ved en del om emnet - og har også selv arbejdet på en fabrik der producerer proteinpulver.

Som jeg skrev tidligere - det er ikke min overbevisning at "kvaliteten" er af den store betydning - og så længe du køber af danske producenter er du temmelig sikker på at få hvad du køber i det mindste - du siger du har fået bekræftet fra flere sider at der findes megen dårlig protein derude - dette kunne jeg godt tænke mig at få uddybet - hvad definerer dårlig kvalitet mht. til proteiner og kosttilskud? - valle protein er valle protein og har nu engang den fordelagtige aminosyreprofil som den har uanset hvad - og aminosyreprofilen og optagelseshastigheden er hovedgrunden til så mange benytter sig af kosttilskudet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har før købt på www.bodyman.dk og det hele virker da meget fint, men jeg synes det er lidt dyrt.

Jeg har tænkt mig at prøve det der viking næste gang fra www.getbig.dk som er en del billigere, og hvis det er ligeså godt vil jeg fortsætte med det fremover! :superman:

:nonono:

Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller omtale specifikke kosttilskud ved produktnavn.
Link to comment
Share on other sites

Uden at vide det store om emnet er der ikke en særlig stor forskel på proteinet i %.

Men er det ikke noget med at det billige proteinpulver giver uren hud (bumser) ? Oplede jeg ved det jeg købte, og stoppede derfor med at bruge det..

Har du noget dokumentation på at billige protein produkter giver uren hud eller er det kun noget du har oplevet? I så fald må der jo være tilsat noget "ekstra" til de billige produkter?

Har ikke helt styr over reglerne her inde, men må du sige hvilket mærke det var du købte i sin tid da du begyndte at få uren hud? Eller hvor du havde købt det?

Link to comment
Share on other sites

Det med at billigt proteinpulver skulle kunne give akne mens ""kvalitetsprotein"" (dem i de farvede bøtter) ikke gør er noget vrøvl - der findes ikke en sådan sammenhæng - selve sammenhængen med proteinpulver og bumser i forvejen meget tynd både kausalt og såvidt jeg er orienteret også epidemiologisk.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med dårlig kvalitet i nogle proteinprodukter var, at indholdet ikke levede op til varedeklarationen. Dette er i mine øjne MEGET kritisk og helt uacceptabel.

Vil prøve at undgå overstående, og købe et produkt der kan overholde, samt vise, at de oplysninger der står på varedeklarationen, er korrekt. Her tænker jeg på - som også skrevet tidligere - en kvalitetskontrol/indholdstest, som IKKE er foretaget af firmaet selv, men af et firma som ikke har relationer til produktet. Dermed får man en mere sikker test.

Håber jeg fik det udtrykt nogenlunde :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mht. om proteinpulver giver bumser, kan jeg dele ud af egen erfaring. Jeg fik VIRKELIG mange bumser da jeg startede med protein. Jeg prøvede mange forskellige mærker, men intet skete. Jeg havde fortsat min acne. Var meget ulykkelig grundet problemet, og søgte derfor læge. Fik nogle piller der hjalp "lidt". Men efter endt pillekur kom bumserne hårdt igen.

Jeg begyndte så at se nærmere på min kostplan, for at finde frem til, hvorfor min hud var i sådan en "uro". Lavede mange forsøg, hvor jeg stoppede med at spise forskellige grupper af fødevare, og BINGO... Efter jeg stoppede med at drikke mælk (og cacao) - drak på det tidspunkt ca. 1 til 1½ L om dagen - forsvandt bumserne lynhurtigt.

Den dag i dag (ca. 1 år siden) drikker jeg kun mælk til min havregryn om morgenen. Tager ca. 2 shakes dagligt uden problemer..

Har "næsten" aldrig en bums mere, skønt :bigsmile:

Måske dit problem også ligger der ?? Det er da et forsøg hver :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mht. om proteinpulver giver bumser, kan jeg dele ud af egen erfaring. Jeg fik VIRKELIG mange bumser da jeg startede med protein. Jeg prøvede mange forskellige mærker, men intet skete. Jeg havde fortsat min acne. Var meget ulykkelig grundet problemet, og søgte derfor læge. Fik nogle piller der hjalp "lidt". Men efter endt pillekur kom bumserne hårdt igen.

Jeg begyndte så at se nærmere på min kostplan, for at finde frem til, hvorfor min hud var i sådan en "uro". Lavede mange forsøg, hvor jeg stoppede med at spise forskellige grupper af fødevare, og BINGO... Efter jeg stoppede med at drikke mælk (og cacao) - drak på det tidspunkt ca. 1 til 1½ L om dagen - forsvandt bumserne lynhurtigt.

Den dag i dag (ca. 1 år siden) drikker jeg kun mælk til min havregryn om morgenen. Tager ca. 2 shakes dagligt uden problemer..

Har "næsten" aldrig en bums mere, skønt :bigsmile:

Måske dit problem også ligger der ?? Det er da et forsøg hver :bigsmile:

I 80'erne steg antallet af kvinder på arbejdsmarkedet - det samme gjorde antallet af registrede HIV infektioner - men det betyder ikke at det faktum at kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet er skyld i det stigende antal HIV smittede.

Fint nok du har draget nogle egne erfaringer - det er der intet galt i - men det er bare ikke en argumentationsmåde der virker ret effektivt når man skal undersøge effekterne af et stof - omvendt kan jeg sige at da jeg begyndte at tage proteinpulver i første omgang fik jeg også en del bumser - ved nærmere overvejlse var jeg dengang tilfældigvis også i den alder hvor man typisk begynder at få acne og måske dette kunne have givet mig et fejlagtigt indtryk af årsags-virkning effekt. Idag spiser jeg dagligt proteinpulver men har ikke problemer med acne.

Ligesåvel kan man gøre sig den iagtagelse at folk der begynder at styrketræne ofte debutterer med at tage proteinpulver på samme tid - men når man så noget senere kan konstatere at man er blevet ramt af acne kan man naturligt stille spørgsmåltegn ved hvorvidt det så er proteinpulver der giver acne - eller træningen - i dette tilfælde er der en logisk biologisk sammenhæng mellem træning og acne - den sammenhæng er noget mindre sandsynlig for proteinpulver og træning.

Som udgangspunkt går jeg ud fra at de ting jeg køber her i DK indeholder hvad der står på varedeklarationen, fx at skummetmælk vitterligt indeholder mindre fedt end letmælk - det er ikke altid 100% rigtigt - men bl.a. pga. fødevarestyrelsen er det nu en meget god antagelse da det er ulovligt at lave en forkert varedeklaration. Jeg tror det er de færreste der bekymrer sig om hvorvidt dagligdagsprodukter nu indeholder det der står bag på, og om vitaminpiller vitterligt indeholder vitaminer - så kan ikke se hvorfor din bekymring skulle være anderledes med proteinpulver - generelt kan man godt regne med at man får det man køber (80% valleprotein i det her tilfælde) hvis man ellers køber det ved en forholdsvis stor dansk virksomhed der beskæftiger sig med at sælge kosttilskud - jeg tror ikke du skal regne med at finde ret mange uafhængige organer der udover sundhedsstyrelsens generelle kontrol der går og tjekker hvorvidt der vitterligt er 80% valleprotein i de bøtter proteinpulver der sælges som 80% valleprotein.

Link to comment
Share on other sites

Sort >> Dælme godt indlæg. Det er indlæg som disse der er med til at definere det gode ved MOL!

(Og det er bestemt ikke en kritik af de andre indlæg i tråden).

Jeg er enig! Synes nu altid det er nogle perfekte lærerige indlæg fra "Sortiarius"

Dejligt når man gider dele sin viden ud! :4thumbup:

Undskyld OT :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Mht. om proteinpulver giver bumser, kan jeg dele ud af egen erfaring. Jeg fik VIRKELIG mange bumser da jeg startede med protein. Jeg prøvede mange forskellige mærker, men intet skete. Jeg havde fortsat min acne. Var meget ulykkelig grundet problemet, og søgte derfor læge. Fik nogle piller der hjalp "lidt". Men efter endt pillekur kom bumserne hårdt igen.

Jeg begyndte så at se nærmere på min kostplan, for at finde frem til, hvorfor min hud var i sådan en "uro". Lavede mange forsøg, hvor jeg stoppede med at spise forskellige grupper af fødevare, og BINGO... Efter jeg stoppede med at drikke mælk (og cacao) - drak på det tidspunkt ca. 1 til 1½ L om dagen - forsvandt bumserne lynhurtigt.

Den dag i dag (ca. 1 år siden) drikker jeg kun mælk til min havregryn om morgenen. Tager ca. 2 shakes dagligt uden problemer..

Har "næsten" aldrig en bums mere, skønt :bigsmile:

Måske dit problem også ligger der ?? Det er da et forsøg hver :bigsmile:

Udover sorts pointer (kanongodt indlæg!) er der også det faktum at vand har en positiv effekt, når man gerne vil af med akne. Jeg går ud fra, at du har erstattet dit kakao/mælkforbrug med vand, hvilket også kunne være en forklaring på dine bumsers forsvinden.

Jeg drikker selv et par liter kakao om dagen, og jeg har ingen problemer med bumser eller lignende. (Ved godt mælk er bedre end kakao, pga sukkerindhold i kakao, men lad nu det ligge).

Edit: jeg drikker gerne 3-4 liter vand om dagen oven i det andet.

Edited by Rococo
Link to comment
Share on other sites

Jeg må ikke henvise til nogle forhandlere over dette forum. Hvis du skriver til mig på [email protected], kan jeg fortælle dig hvor du kan få noget proteinpulver af ganske hæderlig kvalitet til ca. 90 kr/kg (ved køb af 2,2 eller 5 kg af gangen). Det bruger jeg selv og det er helt fint!. Det koster dog en 50'er at få det bragt det ud.

Link to comment
Share on other sites

Fint nok du har draget nogle egne erfaringer - det er der intet galt i - men det er bare ikke en argumentationsmåde der virker ret effektivt når man skal undersøge effekterne af et stof - omvendt kan jeg sige at da jeg begyndte at tage proteinpulver i første omgang fik jeg også en del bumser - ved nærmere overvejlse var jeg dengang tilfældigvis også i den alder hvor man typisk begynder at få acne og måske dette kunne have givet mig et fejlagtigt indtryk af årsags-virkning effekt. Idag spiser jeg dagligt proteinpulver men har ikke problemer med acne.

Har du hele tiden spist det samme mærke protein produkt, eller har du skiftet mellem forskellige?

Ligesåvel kan man gøre sig den iagtagelse at folk der begynder at styrketræne ofte debutterer med at tage proteinpulver på samme tid - men når man så noget senere kan konstatere at man er blevet ramt af acne kan man naturligt stille spørgsmåltegn ved hvorvidt det så er proteinpulver der giver acne - eller træningen - i dette tilfælde er der en logisk biologisk sammenhæng mellem træning og acne - den sammenhæng er noget mindre sandsynlig for proteinpulver og træning.

Måske spørger jeg dumt, men kan du forklare mig hvad den biologiske sammenhæng er mellem træning og acne, eller give mig et link eller lign så jeg kan læse noget om det? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Har du hele tiden spist det samme mærke protein produkt, eller har du skiftet mellem forskellige?

Måske spørger jeg dumt, men kan du forklare mig hvad den biologiske sammenhæng er mellem træning og acne, eller give mig et link eller lign så jeg kan læse noget om det? :blush:

Da jeg startede med at træne for første gang kørte jeg med soya protein (jeg fik det gratis) men siden da har jeg altid brugt valle protein af det billigste mærke jeg nu engang kan finde ved en dansk distrubutør og så køber jeg gerne i 5-10kg's spande.

Acne (vulgaris) opstår når såkaldte talgkirtler (der ligger sammen med hårfollikler på det meste af huden med undtagelse af håndflader, fodsåler og -rygge) stopper til. Talgkirtler (også kaldet sebaceøse kirtler) tømmer sig i hårsækkenes øverste del og har ikke rigtig nogen kendt funktion - bortset fra selvfølgelig at kunne give bumser og i nogle tilfælde en slags bylder (furunkler).

Talgkirtler producerer et sekret kaldet sebum der hovedsagligt består af fedt, og når en sådan kirtel stopper til giver det diverse hudbakterier perfekte omstændigheder til at formere sig, dette giver efterfølgende et respons fra immunforsvaret (inflammation) der giver den egentlige "bums".

Mægnden af produceret sebum fra en talgkirtel afhænger hovedsagligt af hormoner, heriblandt den aktive form af testosteron (Dihydrotestosteron, DHT) og det anabolske hormon IGF-1 (Insulin-like Growth Hormone 1) der hovedsagligt produceres af leveren. Døde hudceller kan også være med til at stoppe en talgkirtel til og differentieringen (udviklingen) af hudceller (keratinocytter) fra såkaldte basalceller kan også accelereres af førnævnte hormoner.

Når du træner er den efterfølgende vækst (hypertrofi) af muskelcellen, myocytten, helt afhængig af mængden af produceret IGF-1 (bl.a. pga. respons fra væksthormon GH) og testosteron (DHT bliver i høj grad deaktiveret af muskelcellen) - niveauerne af disse stiger derfor efter træning hvilket kan påvirke udviklingen af acne vulgaris.

Grunden til at bumser normalt indtræder i puberteten er af samme grund, nemlig at produktionen af det mandlige kønshormon testosteron stiger kraftigt i denne periode.

Det biologiske link mellem kost og bumser er derfor meget svag (udover den effekt kosten har hormonniveauerne) - så man kan sige at hvis du vitterligt får bumser af proteinpulver så er det måske fordi dit pulver rent faktisk virker! (de fleste køber proteinpulver med anabole hensigter :smile:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg begyndte så at se nærmere på min kostplan, for at finde frem til, hvorfor min hud var i sådan en "uro". Lavede mange forsøg, hvor jeg stoppede med at spise forskellige grupper af fødevare, og BINGO... Efter jeg stoppede med at drikke mælk (og cacao) - drak på det tidspunkt ca. 1 til 1½ L om dagen - forsvandt bumserne lynhurtigt.

Jeg siger ikke at der er noget forkert i det du siger, men jeg kan påpege at det er ikke bevist at, hvad du indtage af mad/drikke skulle ændre på akne. Hvis du henter en folder om akne hos din læge vil du netop kunne læse under myter, at Fastfood osv ikke påvirker akne da det er en hudsygdom der ikke kommer af det man spiser, men man får pga man har arvet den.

Læger siger dog også at hvis du føler at du får flere bumser af at spise usundt, skal man lytte lidt til det og holde sig til lidt sundere mad.

-nzme

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke at der er noget forkert i det du siger, men jeg kan påpege at det er ikke bevist at, hvad du indtage af mad/drikke skulle ændre på akne. Hvis du henter en folder om akne hos din læge vil du netop kunne læse under myter, at Fastfood osv ikke påvirker akne da det er en hudsygdom der ikke kommer af det man spiser, men man får pga man har arvet den.

Læger siger dog også at hvis du føler at du får flere bumser af at spise usundt, skal man lytte lidt til det og holde sig til lidt sundere mad.

-nzme

Hehe, jamem om du tror på min forklaring/erfaring eller ej, gør ikke mig spor. Ville blot konstatere, at det har virket på mig, og ville derpå give min erfaring videre. Ved hvor fustrende det er at have bumser.

Det passer dog ikke helt det du skriver. Bumser kan sagtens opstå af den kost du indtager. Måske ikke af fastfood, men af mælkeprodukter - spørg evt en/din kosmetolog eller læge - da det går ind og virker negativt på dine taglkirtler så det fremmer produktionen og derpå opstår der urenheder i huden.

HUSK PÅ dette er blot MIN egen erfaring som jeg ønsker at dele med jer andre. Håber i kan/vil få glæde af den og ikke tage det negativt. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Motion-online.dk

Jeg er på udkig efter noget proteinpulver, men er meget i tvivl om hvilket mærke jeg skal vælge. Nogle der kan hjælpe mig der ? Syntes det er lidt af en jungel derude og vil gerne have noget prof. hjælp.

Har styr på min kost, træning, hvile ect. men mangler et godt proteintilskud.

Håber nogle har erfaring og har lyst til at hjælpe..

Hilsen Hav

Det er en jungle.

Hvad man vælger er meget en tillidssag mellem leverandør og kunde.

Der findes her, som i alle andre brancher, en del brodne kar - jeg har dog efterhånden fået sorteret lidt i mine ved at gå forhandlerne på klingen og spurgt ind til deres sortiment - opstår der et gabende hul i besvarelserne, så tvivler jeg på om de har sat sig ind i hvad de sælger.

Jeg kan idag kun pege på een forhandler som virkelig har styr på sin viden omkring sine produkter og har sat sig meget ind i såvel lovgivningen på området, forelægger dokumentation fra FVS og kan forklare hvorfor deres varedeklaration er fejlbehæftet med en ganske lille margin - som altså ikke er en trykfejl.

En ærlig leverandør jeg efterhånden har fået opbygget en tillid til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share