Styrketræning for bokser


Dennis 1Ton
 Share

Recommended Posts

Har selv bokset, og boksetræneren var bestemt ikke for at man styrketrænet/ bodybuilding - Da det kan gør en langsom!

Vil anbefale at du tager forholdvis mange gentagelser (f.eks 15 * 3) og så kun træner med fri vægte, for ikke at blive stiv eller langsom i kroppen. Du kun evt. træne supersets*

Skuldre og ben øvelser fik jeg afvide at man skulle være meget påpasselige med, for ikke at blive langsom på benene og når der skulle bokses...

Link to comment
Share on other sites

Har selv bokset, og boksetræneren var bestemt ikke for at man styrketrænet/ bodybuilding - Da det kan gør en langsom!

Vil anbefale at du tager forholdvis mange gentagelser (f.eks 15 * 3) og så kun træner med fri vægte, for ikke at blive stiv eller langsom i kroppen. Du kun evt. træne supersets*

Skuldre og ben øvelser fik jeg afvide at man skulle være meget påpasselige med, for ikke at blive langsom på benene og når der skulle bokses...

Det indlæg er så fyldt med fejlinformation, at det er til at brække sig over.

Læs lidt op på emnet. F.eks. her: http://www.sportsci.org/news/news9709/hatfield.html

Link to comment
Share on other sites

Det indlæg er så fyldt med fejlinformation, at det er til at brække sig over.

Læs lidt op på emnet. F.eks. her: http://www.sportsci.org/news/news9709/hatfield.html

Nu er det også en MEGET tung dreng Hatfield beskriver. Men self kommer det an på hvilken vægt-klasse man bokser i - Bokser du sværvægt og skal tage 5-10 kg på, følger du self bare overstående artikel....

Jeg skrev heller ikke at han ikke skulle styrketræne/ BB, skrev bare at det kunne være en fordel at tage flere gentagelser i stedet for at køre (5 * 5 =) tungt!

Link to comment
Share on other sites

Må give Poul ret i at dine indlæg bærer præg af uvidenhed og tro på diverse myter der florerer (specielt i boksesporten, hvor træningsteori og uddannelse er fremmed- hvis ikke fyord).

Hvis du nu LÆSER linket, ville du opdage at det kun er den første fase der er for hypertrofi. Hvis man er i en lavere vægtklasse kan man jo droppe den del. Resten kan sagtens bruges af små boksere. Og dit 3x15 forslag har altså ikke megen anvendelighed når det kommer til f. eks. limit strength.

Læg desuden mærke til at der i programmet er fokus på limit strength i netop benene, som du siger man ikke skal træne. Underligt at der er så stor fysiologisk forskel på en bokser, der åbenbart bliver langsom af at træne ben, og så sprintere, footballspillere etc., der netop træner ben for at blive hurtigere? :innocent:

Edit: Hedder man Dennis 1Ton, så kunne jeg i øvrigt forestille mig man ligger i den tunge ende af skalaen, og så er Hatfields forslag nok NOGET bedre end dit, Yepher. :4smartass:

(Dennis Rasmussen fra Olympia?)

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Må give Poul ret i at dine indlæg bærer præg af uvidenhed og tro på diverse myter der florerer (specielt i boksesporten, hvor træningsteori og uddannelse er fremmed- hvis ikke fyord).

Hvis du nu LÆSER linket, ville du opdage at det kun er den første fase der er for hypertrofi. Hvis man er i en lavere vægtklasse kan man jo droppe den del. Resten kan sagtens bruges af små boksere. Og dit 3x15 forslag har altså ikke megen anvendelighed når det kommer til f. eks. limit strength.

Læg desuden mærke til at der i programmet er fokus på limit strength i netop benene, som du siger man ikke skal træne. Underligt at der er så stor fysiologisk forskel på en bokser, der åbenbart bliver langsom af at træne ben, og så sprintere, footballspillere etc., der netop træner ben for at blive hurtigere? :innocent:

Edit: Hedder man Dennis 1Ton, så kunne jeg i øvrigt forestille mig man ligger i den tunge ende af skalaen, og så er Hatfields forslag nok NOGET bedre end dit, Yepher. :4smartass:

(Dennis Rasmussen fra Olympia?)

Lige præcis..... Dennis her, det er nogle rigtige gode links og selvom det er til tunge drenge tro jeg godt jeg kan bruge det.... :bigsmile:

Har bare altid hørt så meget forskelligt lort men er det godt nok til Evander er det vel også ok for mig, syntes også det rossboxing link er fedt..... mon ikke jeg bliver vild næste år.....?

Hygge og mange tak for de gode links

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner i Odense er der rig mulighed for at få hjælp fra de dygtige drenge i OSK.

Henning Friis er formand dernede og vil kunne hjælpe dig, hvis du er villig til at træne i Odense i en led styrkehule 5min gang fra stationen :devil:

Du kan evt. også PM'e mig, så kan du ryge på min msn/icq/AIM/YIM etc

Tusind tak for budet, men jeg bor i svendborg og træner kun boksning i Odense :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

PtPoul er vist fra Odense. Du kunne jo sende ham en PM, det kunne være han ville hjælpe dig yderligere, evt. træne lidt med dig?

hey læste lige dit gamle indslag da roy jones blev knocket af min ven glen johnson, var i miami i sommers og sparrede flere gange med glenn, samt en ung fyr der hedder tommy zbikowski, kender du ham?

Mødte også Angelo Dundee, flink gammel mand...

Kender du en der hedder Randy Gordon fra New York....?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring inden for kunsten "at træne boksere", men da jeg selv træner med kettlebells, og derigennem har erfaret, at de bruges af flere og flere kampsportsudøvere, herunder også boksere, var det måske en idé? :bigsmile:

Skulle du være interesseret i at vide mere, kunne du jo tjekke følgende sites ud:

www.kettlebells.dk

www.dragondoor.com

www.crossfit.com

sidstnævnte er primært kropsvægtøvl. i stort set alle varianter!

Held og lykke med boksningen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring inden for kunsten "at træne boksere", men da jeg selv træner med kettlebells, og derigennem har erfaret, at de bruges af flere og flere kampsportsudøvere, herunder også boksere, var det måske en idé? :bigsmile:

Skulle du være interesseret i at vide mere, kunne du jo tjekke følgende sites ud:

www.kettlebells.dk

www.dragondoor.com

www.crossfit.com

sidstnævnte er primært kropsvægtøvl. i stort set alle varianter!

Held og lykke med boksningen :4thumbup:

Kettlebells er et glimrende træningsredskab, men det er primært folk fra kampsporter der involverer grabling der har størst gavn heraf. Boksning har meget stort fokus på pres- og rotationsbevægelser, og det er ikke her KB's skiller sig ud som værende bedre end håndvægte og stænger. Det der er specielt ved KB's er anvendeligheden ved de balistiske øvelser såsom swings, cleans og snatch, hvor fokus ligger på posterior kæde.

Dermed fint redskab til at skabe eksplosivt hoftedrive, men konventionelle øvelser og olympiske løft med stang kan gøre det samme. :smile:

Ganske enkelt et spørgsmål om hvor meget der er at vinde ved at bruge et givent redskab og samtidig holde det op mod anskafelse heraf.

Dragondoor er et forlag, og meget af det på hjemmesiden skal derfor tages med et gran salg. De har en klar interesse i at sælge kanonkugler og kurser. Der står meget godt på siden, men ind i mellem smøres der lige lovlig tykt på... :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Joe Defranco.

Q: Hi Joe, I know you've attacked sports-specific training from many different angles, but I wanted to find out your particular philosophy for my sport. I was wondering what kind of program you might put together for boxing...in terms of weights (for strength, power and speed), and endurance/cardio exercises.

Seems like there are millions of different boxing workouts but I wanted to see what you thought since your success in training football, basketball, and other athletes speaks for itself.

Thanks!

CADET JT

GO ARMY BOXING!

A: Cadet JT,

My “philosophy” for training a boxer would be dependent on the individual boxer that I was training – what’s his boxing experience, strength training experience, injury history, is he looking to gain weight, lose weight, or maintain weight, etc. Other important info would be if he’s a “faster” boxer or a “stronger” boxer. (Sometimes it’s better to make an older athlete’s “strengths” even stronger, as opposed to trying to develop his weakness into his strength.) As you can see, many questions would have to be answered before I developed my “philosophy’ and a program for a boxer. But, generally speaking, here are some key points to remember if you’re a boxer…

  • Make sure you’re fresh for your technical training (boxing). Don’t let your strength training sessions take away from your boxing
  • For upper body, I would focus on max-effort work if you can only incorporate 1 main upper body strength session per week. Remember that you are doing a lot of dynamic upper body training during your boxing workouts (hitting the heavy bag, sparring, hitting the punch mitts, etc.) Doing extra “dynamic” upper body training in the weightroom can be overkill; but, combining max-effort work in the weightroom with your dynamic “technical” work is a good recipe to develop punching power.
  • DON’T perform any strength exercises that mimic punching when you’re in the weightroom! (More specifically, don’t throw punches while holding dumbbells and don’t grab the cable crossover pulley and throw punches, either! Doing these dumb activities screws up the mechanics of your punch! Get strong in the weightroom and work on your punching technique in the ring. Period.
  • Your accessory upper body training should revolve around strengthening your neck/traps, upper back/lats, shoulder endurance & rotational abdominal strength.
  • I recommend cycling both max-effort & dynamic-effort lower body strength training into your program. As with all athletes, boxers could also benefit greatly from unilateral leg exercises, strengthening their posterior chain and sled dragging variations.
  • As far as conditioning is concerned, my philosophy for boxers is, “if it aint broke, don’t fix it.” Ever notice that a lot of football players take up boxing in the off-season to improve their conditioning??? There’s a reason for this! Hitting a heavy bag, jumping rope, sparring, hitting the punch mitts, and most other exercises popularized by boxers are GREAT conditioners! Stick with them.
  • The one conditioning tool that I feel is “out-dated” for boxers is the road work, i.e., running long distance. Boxing matches consist of 3 minutes of intermittent high intensity activity followed by 1 minute of rest. Because of this, I feel that 3-minute circuits followed by 1 minute of rest would be the best way to go. The circuit possibilities are endless. I’m surprised that there aren’t more creative boxing trainers out there that would incorporate this type of training.

image023.jpg

I hope my tips helped. Feel free to email me back with more specific questions.

Joe D.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share