NU vil jeg tabe mig.


Nimbus
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en 15-årig dreng på ca. 185 cm. Jeg vejer omkring de 87 kg, og det er lige en tand for meget. Det skal lige siges, at jeg ikke er sådan en "lille" dreng. Jeg er rimelig muskuløs bygget. Så jeg skal ikke smide voldsomt mange kilo.

Nå, men jeg vil altså gerne lige smide et par kg. alligevel.

Jeg træner volley-ball minimum 7,5 time om ugen. Tit 9,5 time. Derudover har jeg idræt i skolen (godt nok ikke så fysisk krævende), kamp næsten hver weekend og cykler ca. 6 kilometer næsten hver hverdag.

Umiddelbart synes jeg ikke, jeg kan få klemt mere træning ind i min kalender.

Jeg mener klart, det må være min kost, som er helt hen i vejret. Hvad er godt at spise, og hvad må jeg absolut ikke spise? Hvornår skal jeg spise og ca. hvor meget? Jeg tror nemlig også, jeg spiser alt for meget.

Håber I vil hjælpe mig.

Mvh.

Mig

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er en 15-årig dreng på ca. 185 cm. Jeg vejer omkring de 87 kg, og det er lige en tand for meget. Det skal lige siges, at jeg ikke er sådan en "lille" dreng. Jeg er rimelig muskuløs bygget. Så jeg skal ikke smide voldsomt mange kilo.

Nå, men jeg vil altså gerne lige smide et par kg. alligevel.

Jeg træner volley-ball minimum 7,5 time om ugen. Tit 9,5 time. Derudover har jeg idræt i skolen (godt nok ikke så fysisk krævende), kamp næsten hver weekend og cykler ca. 6 kilometer næsten hver hverdag.

Umiddelbart synes jeg ikke, jeg kan få klemt mere træning ind i min kalender.

Jeg mener klart, det må være min kost, som er helt hen i vejret. Hvad er godt at spise, og hvad må jeg absolut ikke spise? Hvornår skal jeg spise og ca. hvor meget? Jeg tror nemlig også, jeg spiser alt for meget.

Håber I vil hjælpe mig.

Mvh.

Mig

Hva med at du skriver hvad du normalt spiser ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det svinger meget.

Morgen: ½-1 skive rugbrød + 1-1½ skive franskbrød.

Middag: 2 boller med salat eller tomat og kylling.

Eftermiddagsmad: 2 Skiver franskbrød eller 1 skive rugbrød

Aften: Det er aldrig ens.

Er begyndt at sige nej til de kager, min mor har med hjem fra bageren. Det håber jeg hjælper en del :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det svinger meget.

Morgen: ½-1 skive rugbrød + 1-1½ skive franskbrød.

Middag: 2 boller med salat eller tomat og kylling.

Eftermiddagsmad: 2 Skiver franskbrød eller 1 skive rugbrød

Aften: Det er aldrig ens.

Er begyndt at sige nej til de kager, min mor har med hjem fra bageren. Det håber jeg hjælper en del :smile:

Ja, det må det gøre for den mængde mad burde være under dit ligevægtsindtag jf. dine stats+træningsmængde.

To muligheder:

1. Du spiser ENORMT kalorierig aftensmad

2. Du mangler alle dine snacks + drikkevarer + pålæg mm. i den kost du beskriver

Søg på "ligevægtsindtag", "kalorieunderskud" og "cut". Vend endelig tilbage med flere spørgsmål :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Jeg synes bestemt ikke, jeg spiser meget slik og mange "snacks".

Jeg drikker aldrig sodavand. Kun når der er gæster. Saft drikker jeg heller aldrig. Jeg drikker 0,5 liter vand i skolen hver dag, men det er mere i mod hovepine. Synes nu ikke min aftensmad er specielt usund, men kan jo prøve at lave min egen i et par uger og se om det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Jeg synes bestemt ikke, jeg spiser meget slik og mange "snacks".

Jeg drikker aldrig sodavand. Kun når der er gæster. Saft drikker jeg heller aldrig. Jeg drikker 0,5 liter vand i skolen hver dag, men det er mere i mod hovepine. Synes nu ikke min aftensmad er specielt usund, men kan jo prøve at lave min egen i et par uger og se om det hjælper.

Faktum er blot at du indtager flere kalorier end du forbrænder - hvis du indtog færre ville du tabe dig :smile:

Det handler ikke nødvendigvis om slik og sodavand - det kan ligesåvel være for store mængder der resulterer i kalorieoverskud (dette virker dog blot mindre sandsynligt udfra den angivne kost).

Mit råd er at du i en periode tæller kcal og får styr på dit indtag. Søg på de ord jeg skrev tidligere - der er skrevet mange vise ord om emnet her på MOL :smile:

Link to comment
Share on other sites

PM:

Tak for hjælpen. ( Fra: Nimbus )

Nu har jeg søgt efter ligevægtsindtag. Men hvordan finder jeg ud af, hvor mange kalorierer, jeg skal spise? Har læst om nogen, som bare "prøver" sig frem. De ser om de tager på.

Det er nemlig præcis hvad du skal - prøv dig frem evt. med udgangspunkt i en af de beregnere der findes her på siden :smile: Fx. http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/ - erfaringen er dog at beregneren overestimerer.

Desuden vil dette program uden tvivl gøre kalorietælleriet lettere http://www.allnatural.dk/visdata.asp?id=243

PM'en gjort offentlig - det er helt okay at være i tvivl - det er det vi bliver klogere af i længden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bare i orden. Endnu en gang tak.

For at udfylde det der Excel-ark, skal jeg så bare kigge på etiketterne og skrive af?

Der er en knap kaldet "brugervejledning" nederst :smile:

Men ja - veje og indtaste.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Der er en knap kaldet "brugervejledning" nederst :smile:

Men ja - veje og indtaste.

på madlog.dk kan man indtaste fødevarerne og så regner den sammen hvor mange kcal du spiser i løbet af en dag. Her er mange madvarer skrevet ind og du skal derfor kun vide hvor mange gram du spiser. den første dag er gratis, så du kan jo prøve det. Jeg er meget glad for den side.

Link to comment
Share on other sites

på madlog.dk kan man indtaste fødevarerne og så regner den sammen hvor mange kcal du spiser i løbet af en dag. Her er mange madvarer skrevet ind og du skal derfor kun vide hvor mange gram du spiser. den første dag er gratis, så du kan jo prøve det. Jeg er meget glad for den side.

Krop&kost programmet kan det samme og er gratis året rundt :smile: Desuden kan man tilføje egne varer - f.eks. de knaldgode hjemmebagte boller eller specialvarer fra den lokale biks :smile: Dét smart :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Krop&kost programmet kan det samme og er gratis året rundt :smile: Desuden kan man tilføje egne varer - f.eks. de knaldgode hjemmebagte boller eller specialvarer fra den lokale biks :smile: Dét smart :tongue:

Jeg har kigget på det program du nævner, men jeg kan bedre lide madlog + her kan man snakke med andre der er i samme situation. Men det kommer nok an på temperament hvad man helst vil bruge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share