Hjemme træning til personer med ryg problemer


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Det er sådan at noget nær familie har spurgt mig til råds angående dette.

De har set sådan en multi maskine i Coop, som jo så smart ud.

Jeg synes dog at dette må være ret forfejlet i forhold til generelle ryg problemer.

Den her: http://www.coop.dk/nettorvet/show_product....pf%5Fid=6063133

De vil gerne kunne træne lidt "all round" træning der hjemme, men det er ryggen der er det primære problem. De er begge kontor folk, og får derfor naturligvis ikke brugt musklerne enormt meget (ud over ved alt den renovering der nu er af huset :laugh: )

Hvad ville i pege på som det optimale motionist træning hjem til, med fokus på ryggen?

Jeg ville mene at en justerbar bænk, og et par byg selv håndvægte ville være godt. MEN, det er svært at træne ryg med :smile:

Omvendt ved jeg også at de for mange (og dem) er nemt med noget der er lige til at gå til, og man ikke skal samle håndvægte hver gang i forskellige størrelser.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med en stang + vægte så de kan køre noget dødløft.. !

Det er naturligvis anbefalet. Men det er stadig de færreste som har mod på det. Fra 0 til dødløft der er langt. Så det skal være nemt, og lige til, og ikke alt for afskrækkende.

Det er helt klart at jeg også synes frie vægte er vejen frem, men hvis man endnu ikke har fået smag for det, så skal man nogen gange kravle før man kan gå

Link to comment
Share on other sites

Synes også en swissball ville være en bedre investering. Det giver gode muligheder for både at træne decideret ryg og mave samt core-træning.. og så sparer de jo også en god slat penge. Hvis det skulle blive for let med øvelserne på swissbolden.. og der går nok lidt tid før det er tilfældet.. så kan man jo altid begynde at smide lidt vægt på. Desuden er der jo ca. en millard variationsmuligheder hvad øvelser angår.

Hvis det er til hjemmetræning, så synes jeg det virker lidt risky at lade dem kaste sig ud i dødløft, hvis de allerede har problemer med ryggen og pga. faren for forkert teknik, hvis de ikke har adgang til kyndig vejledning. Har selv problemer med ryggen og selv med god teknik generer dødløft virkelig lænden.

Link to comment
Share on other sites

Mht. frivægte, så kunne man jo altid indarbejde dem i programmet senere hen. Har selv trænet meget med frivægte på swissbold med øvelser som military press, bench press, bent over row og har været vældig glad for det. Det er også en god måde at få trænet sin "core" på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set på York Powerstation 2000 og 3000. Det ser ret fornuftigt ud
Jeg bruger selv ps 2000 derhjemme, og jeg er meget imponeret. Jeg har virkelig ikke set noget bedre til mit brug, i nogen som helst prisklasse. Den er perfekt :4thumbup:

Jeg kender et godt sted med god pris på den, hvis du stadig er interesseret. Du kan bare sende en PM afsted!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg selv aldrig brugt sådan en Swiss ball til andet end at losse til. Så har i nogle informationer om hvordan træning med sådan en fætter kunne se ud, så vil jeg da henvise til det

Gode øvelser at begynde med kunne være fx:

Supermans

Reverse back extensions

Back extensions

"Planke"

Hvad angår mavetræning, så kunne man lave alm. crunches / sit-ups, samt skrå varianter af samme, på bolden. Ellers er jacknifes også gode.

Der er generelt et hav af øvelser, man kan benytte.. der er også en oversigt over nogen af dem her.

En gode måde at træne balancen på er desuden at sidde på bolden på knæene. Det kan være svært i starten, så det er nok en god ide at gøre det nær en væg de første par gange. Men det tager ikke mange uger før det er betydeligt nemmere.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share