Anatomi


TLunau
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke lige hvor jeg skal poste denne her tråd så jeg håber folk vil bære over med at der bliver i styrkeforumet... jeg er begyndt på idrætstudiet på KU... et ganske interessant og lærerigt studie men jeg må indrømme at anatomien giver mig en smule vanskeligheder... jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor jeg skal starte og hvor jeg skal slutte... i det hele taget hvordan jeg skal gribe min hjemmelæsning an... er der andre idræts-studerende medicinere biomekanikere eller lignende der kan komme med nogen gode råd (meget gerne egne erfaringer) til hvordan man kan komme igang på en fornuftig måde... håber ikke spørgsmålet er for difust ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Zoa,

Anatomi kræver en god bagdel. Man skal sidde ned i lang tid og læse stoffet igen og igen. Der er ingen smarte genveje til en indlæring på rekordtid. Men der er selvfølgelig en række måder, at man kan gøre det nemmere at huske anatomien. Jeg har selv taget anatomieksamen på lægestudiet og har gjort mig en del erfaringer på den baggrund.

Brug et anatomisk atlas. Det er lettere at huske noget når man kan sætte et billede på det man skal huske. Hvis du er dygtig til at tegne, så kan det være en god hjælp at tegne de vigtigste ting. Det er ikke alt der er værd at bruge tid på at tegne, men der er visse ting, hvor en tegning hjælper på forståelsen.

Find en læsemakker. Kør noget anatomi-sparring et par gange om ugen. Lav et Trivial Pursuit og hyg jer med eksamenslæsningen.

Løs eksamensopgaver Med henblik på eksamen kan jeg kun anbefale at skaffe tidligere eksamensopgaver og løse disse. Det giver et godt indtryk af det niveau din eksamen kommer til at være på og hjælper dig til at terpe på de rigtige ting. Ofte vil der være spørgsmål som går igen og er typiske eksamensspørgsmål.

Og til sidst. Det er ikke nødvendigt at være et geni for at blive dygtig til anatomi. Man skal blot have en god portion tålmodighed og stædighed!

Hvis du har flere spørgsmål angående anatomi og forberedelse til eksamen, så sig endelig til.

--

Jesper T

http://www.cykling.info/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overstået anatomi på Odense Fysioterapeutskole

Og mit råd er, at læse EFTER dine forlæsninger.

Når man sidder med Finn B. M. (bevægeapperatets anatomi), så kan det hele godt virke uoverskueligt. Du skriver, at du lige er startet, så bare tag det roligt. Stille og roligt begynder tingene, at hænge ved, og de sidste par mdr. før eksamen vil du garanteret få en masse "AHA" oplevelser.

Jeg var lige så frustreret, som dig og var sikker på, at jeg aldrig ville nå, at lære alt det jeg skulle, men jeg klarede det, endda med en ret god karakter. Og jeg er bestemt ikke en man vil anklage for at være stræbsom, tværtimod :bblush: Så du skal nok klare det ;)

Men som Jesper T skriver, så er det en virkelig god ide, at bruge et anatomisk atlas, fordi nogle af tingene er virkelig vanskeligt forklaret i lærebogen, og når man så ser tingene i atlas, så er det nogle gange slet ikke så kompliceret.

Men mit bedste råd er, at læse efter forelæsningerne B)

Link to comment
Share on other sites

Alle sammen gode forslag.

Jeg anbefalder derudover også at gå grundigt til værks med et skelet, evt. i samspil med et hjemmelavet vendespil- hvor muskel, udspring og tilhæftning står på. Muskelnavn på den ene side, og udspring/tilhæftning på den anden side. Det virkede for mig, da jeg læste til eksamen på Idræt i Odense.

B)

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle de mange gode svar :thumbwink: ... jeg havde faktisk anskaffet mig et atlas (Netter's - das Anatomie des Menschen) inden jeg startede tråden her og kan kun tilslutte mig til at det er en uvurderlig hjælp... det er sjovt du nævner det med Trivial Pursuit-spillet... en af studie-kammeraterne er faktisk ved at bikse et sammen... og igen tak for svarene og opbakningen... i skulle vel tilfældigvis ikke ligge inde med nogle gode links til anatomi-sider ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share