Svært overvægtige


Tine og Rikke
 Share

Recommended Posts

Nej, nej, som damen siger opstår energien spontant ud af ingenting i overvægtige mennesker... som det eneste kendte sted i universet.

/Schroinx

Hvorfor er disse dum smarte kommentarer altid nødvendige i en ellers seriøs debat?

Jeg forstår det i hvert fald ik!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvorfor er disse dum smarte kommentarer altid nødvendige i en ellers seriøs debat?

Jeg forstår det i hvert fald ik!

Måske for at understrege, at fedme ikke er raketvidenskab der kræver mange års skolegang. Det er en meget simpel formel:

Spiser du mere energi end du forbrænder = tager på i vægt.

Spiser mindre energi end man forbrænder = går ned i vægt.

Og vil man så tabe sig, er der tre muligheder:

1. Spis mindre.

2. Spis det samme og øg aktivitetsniveauet.

3. En kombination af begge.

Der hvor det bliver svært er HVORFOR folk spiser mere end de forbrænder. Det er derimod en langt vanskeligere problematik, og som sikkert vil blive analyseret af lige så mange psykiatere som der er overvægtige. For vi er ikke ens, og derfor kan vi ikke opstille løsningen på fedme for den enkelte ud fra en generel energibetragtning.

Men kommentaren er nok sagt med et glimt i øjet og jeg tror ikke du skal tage den alt for seriøst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Måske for at understrege, at fedme ikke er raketvidenskab der kræver mange års skolegang. Det er en meget simpel formel:

Spiser du mere energi end du forbrænder = tager på i vægt.

Spiser mindre energi end man forbrænder = går ned i vægt.

Og vil man så tabe sig, er der tre muligheder:

1. Spis mindre.

2. Spis det samme og øg aktivitetsniveauet.

3. En kombination af begge.

Der hvor det bliver svært er HVORFOR folk spiser mere end de forbrænder. Det er derimod en langt vanskeligere problematik, og som sikkert vil blive analyseret af lige så mange psykiatere som der er overvægtige. For vi er ikke ens, og derfor kan vi ikke opstille løsningen på fedme for den enkelte ud fra en generel energibetragtning.

Men kommentaren er nok sagt med et glimt i øjet og jeg tror ikke du skal tage den alt for seriøst. :wink:

Så sandt, kk.

Jeg opponerede blot imod den forsimplede påstand, som Blackmore fremkom med, at overvægt var “for mange kalorier indtaget og for få brugt deponerer fedt på kroppen er relativt simpelt ”.

Jeg tror at de fleste er enige i at det som rent fysiologisk bestemmer vægten er forholdet mellem indtag og forbrug. Man kan ikke bryde de fysiske love, hvorfor energi må komme et sted fra. :smile:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at man skal have respekt for andre mennesker og udvise respekt i en diskussion for andre deltager og deres ret tl at have en mening. Jeg må erkende at det har jeg det svært ved, når nogen kommer med de påstande som det er tilfældet her. Den hjemmeside som frederikke hele tiden henviser til, er jo dybt farvet og giver ikke på noget tidpunkt indtryk af at give objektiv information. Der bruges værdiladede ord, så det er tydeligt hvad der er rigtig og forkert, ligesom mennesker med en anden holdning til problematikken beskrives sådan her:

De fleste, som ønsker at 'hjælpe' de tykke, tjener penge ved at gøre det - eller de har en anden form for gevinst derved. Det kan være ubevidst, rollen som hjælper og omsorgsgiver indebærer f.eks. en vis magt og kontrol.
Gad vide hvilken undersøgelse det er bygget på?

Under myter står bl.a.:

Mange studier viser dog, at de, der spiser restriktivt og søger at slanke sig, også typisk er de, der bliver tykke/tykkere. Et fænomen, der har ligheder med med resultatet af sult i U-landene.

EDIT: Der hentydes nok til at kroppen nedsætter stofskiftet, hvis energiindtaget kommer ned under et vist niveau.

De tykke spiser som gruppe betegnet hverken mere eller anderledes end andre, og videnskaben har heller ikke kunnet påvise, at forskelle i fysisk aktivitet har betydning for vægtøgning.

Skal dette være sandt må den energi der går til opbygnig af fedtdepoterne enten opstå spontant ud af ingenting, eller også fungerer deres metabolisme radikalt andereledes end i normalvægtige, uden at videnskaben har kunne finde ud af det. Hmmm...

Generelt er befrielse.dk vist ikke et sted at søge saglig information, men lugter mere af ungdoms militarisme og jeg-skal-redde-verden fra alle de onde slanke kapitalistiske og/eller følelsesmæssige udbyttere og undertrykkere.

Jeg har svært ved at tage det seriøst. For at have en dialog er man nød til at høre efter hvad andre siger.

/Schroinx

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg gnasket mig gennem alle indlæggene - interessant at læse alle de mange forskellige indlæg...

Jeg vil ikke kommentere nogen af dem specifikt for alle har lov til at have deres mening/holdning og jeg vil heller ikke gøre mig klog på hvad der er ret eller vrang for mennesker er og bliver forskellige.

Jeg vil blot fortælle min egen historie og holdning til min overvægtig set ud gennem mine kontaktlinser:

Jeg har været meget aktiv sportsudøver (kampsport og triatlon) indtil jeg blev kørt ned i '90.

Vejede 52 kg da jeg blev indlagt efter ulykken, havde bl.a brækket ryggen og fået ødelagt den venstre side af bækkenet.

Jeg vejede 90 kg, da jeg endelig kom hjem igen efter måneders indlæggelse.

De næste mange år var noget rod både fysisk og mentalt..... en dag da jeg hopper på vægten nede på apoteket siger den 137 kg.

Det er som om jeg vågner efter en tornerose-søvn den aften og derfra kom der andre boller på suppen!

Kostvanerne blev lagt om med hjælp fra lægen og en diætist (som dog ikke var meget bevendt - standardløsningen j.v.f. lærebogen: spis grønt og dyrk masser af motion - godt så, jeg kravler rundt på et par krykker!?) og jeg begyndte at eksperimentere med hvilke former for motion jeg kunne dyrke på trods af at jeg er handicappet og ikke kan gå uden krykker.

Resultat: Jeg har tabt 45 kg stødt og roligt gennem de sidste 3-4 år.

Jeg har ALDRIG mødt nogen form for nedværdigelse eller diskrimination nogen steder på grund af min vægt. Jeg har gennem de sidste 10 år bestridt forskellige spændende chef-stillinger og har aldrig haft problemer med at finde job, ej heller har jeg fået særbehandling på noget tidspunkt.

Det eneste jeg har hørt er lægen på hospitalet, der sagde at mine knæproteser vil have gavn af at jeg tabte mig mere, for så holder de længere - og det er da fair nok at han opfordrer til det - ikke mindst for min egen skyld.

I dag er jeg meget bevidst om at jeg selv har et ansvar for både hvad jeg putter i ansigtet og at jeg kommer ud og får udøvet den smule motion jeg er i stand til.

For jeg ønsker IKKE at komme op på min gamle vægt igen og det er mig og kun mig der har indflydelse på at det ikke sker igen

Jeg følger ikke noget kostprogram, men bruger min sunde fornuft og spiser grønt og fiberrigt ligesom jeg er bevidst om størrelsen af de portioner jeg øser op på tallerkenen.

Og ja, der ryger en gang eller to om måneden en øl eller et stykke kage indenbords hvilket jeg overhovedet ikke har noget problem med. Det er det, der gør at jeg sagtens kan fortsætte den sunde livsstil i dagligdagen. Så ingen fanatisme eller stikken blår i øjene på sig selv her.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at man skal have respekt for andre mennesker og udvise respekt i en diskussion for andre deltager og deres ret tl at have en mening. Jeg må erkende at det har jeg det svært ved, når nogen kommer med de påstande som det er tilfældet her. Den hjemmeside som frederikke hele tiden henviser til, er jo dybt farvet og giver ikke på noget tidpunkt indtryk af at give objektiv information. Der bruges værdiladede ord, så det er tydeligt hvad der er rigtig og forkert [...]

Generelt er befrielse.dk vist ikke et sted at søge saglig information, men lugter mere af ungdoms militarisme og jeg-skal-redde-verden fra alle de onde slanke kapitalistiske og/eller følelsesmæssige udbyttere og undertrykkere. Jeg har svært ved at tage det seriøst. For at have en dialog er man nød til at høre efter hvad andre siger.

... sagt af ham, der selv i sine indlæg har argumenteret: :tongue::tongue::tongue:

- Svært overvægtige er en belastning for samfundet. (= dæmonisering)

- Mig bekendt er der kun en ting som gør folk fede, at de fylder mere i hovedet end de forbrænder og det som gør dem super fede er at de bliver ved med det. (= stigmatisering)

- De andre udgifter, som overvægtige påfører samfundet, herunder igennem flere sygedage, større belastning af sundhedssystemet, for slet ikke at nævne mere brændstof til flyveren fra Tirstrup til Kbh og større døre. (= dæmonisering)

- I fald man skulle bruge skatter og afgifter til at øge incitamentet til bedre kost, så skal det jo udformes sådan at for normalvægtige forbrugere vil det være omkostningsneutralt, mens det for overvægtige vil være dyrt at købe usund mad. Det er vel det princip som skal guide sådan en afgiftsomlægning. (= diskrimination)

- Lægerne skal tage overvægt mere seriøst. Ikke som en sygdom, men som en medicinsk kondition af sundhedstruende natur, som kræver hjælp. (= dæmonisering)

I det større perspektiv har vi samfundet, og de konsekvenser som 1,3 mio. overvægtige påfører dette. (= dæmonisering)

- Motivation er stadigvæk et nøgleord i hver enkeltes vej mod vægttab. (= idealisering)

- Jeg vil sige at hvis jeg tillader at mit barn at bliver overvægtigt, så er det fordi jeg fejler som forælder... (= stigmatisering)

:tongue::tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

For god ordens skyld, skal jeg påpege at Frederikke og Julemanden poster fra samme IP.

Bortset fra det, så vil jeg gøre opmærksom på at der er lanceret en hypotese, som går på at nogle overvægtiges fedtdepoter har et konstant forhøjet optag af energi fra blodet. Selv hvis resten af kroppens "automatpilot" virker normalt, så vil den tolke det som om kroppen hele tiden er i energiunderskud. Personen vil derved opleve et konstant biologisk stimulus til at indtage kalorier.

Hvis sådanne mekanismer spiller ind, så kan man jo ikke sige at "at det bare gælder om at kontrollere sit indtag ift. forbrug". De fleste af os spiser når vi er sultne og holder op når vi er mætte. Nogle gange spiser vi også når vi ikke er sultne, men det er ikke så tit. Og på den måde balancerer det som regel fint.

Men hvis nu man skulle forestille sig, at man næsten døgnet rundt oplevede det samme drive mod at spise, som vi ellers kun oplever når vi har fældet træer en hel dag og har glemt at få madpakke med?

Det er nok snarere den type indlevelse man skal kunne gøre sig for at forstå problemet, end bare at reflektere over sin egen velfungerende biologi.

Link to comment
Share on other sites

For god ordens skyld, skal jeg påpege at Frederikke og Julemanden poster fra samme IP.

Kunne være rart med et dementi fra Frederikke og/eller Julemanden hvis det MZ siger er forkert. Ellers synes jeg godt nok vedkommende er ude på et farligt skråplan. Hvilket menneske bliver nødt til at oprette fake-profiler på et Motions-forum? :crazy:

Det er forståeligt når 14-årige er nødt til at gejle hinanden og sig selv op på Arto.dk via et alterego eller 10, men her?! :laugh:

Pinligt.

Link to comment
Share on other sites

Bortset fra det, så vil jeg gøre opmærksom på at der er lanceret en hypotese, som går på at nogle overvægtiges fedtdepoter har et konstant forhøjet optag af energi fra blodet. Selv hvis resten af kroppens "automatpilot" virker normalt, så vil den tolke det som om kroppen hele tiden er i energiunderskud. Personen vil derved opleve et konstant biologisk stimulus til at indtage kalorier.

Hmm hvis det var rigtigt, hvordan forklarer man så den stigende andel af fede i samfundet? Vi har jo (mig bekendt) ikke ændret os synderligt hvad angår genpuljen? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Kunne være rart med et dementi fra Frederikke og/eller Julemanden hvis det MZ siger er forkert. Ellers synes jeg godt nok vedkommende er ude på et farligt skråplan. Hvilket menneske bliver nødt til at oprette fake-profiler på et Motions-forum? :crazy:

Det er forståeligt når 14-årige er nødt til at gejle hinanden og sig selv op på Arto.dk via et alterego eller 10, men her?! :laugh:

Pinligt.

Det er ikke første gang at Frederikke bruger flere profiler. Jeg forstår ikke at der ikke bliver slået hårdt ned på dette. Det er noget svineri og personer der gør det burde bannes.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke første gang at Frederikke bruger flere profiler. Jeg forstår ikke at der ikke bliver slået hårdt ned på dette. Det er noget svineri og personer der gør det burde bannes.

Helt enig. Jeg er selv admin på et debatforum, og her kører jeg det benhårdt. Der bliver ikke engang spurgt. Ser jeg to forskellige brugere med samme IP der misbruges, så er der permanent IP-blokering. Ingen advarsel, bare ud for altid. :smile:

Dog naturligvis kun hvis der er gjort i nallerne. Hvis det bare er flere forskellige brugere der logger ind på samme computer, så er der ikke noget problem. Men lige så snart det misbruges, så klapper fælden altså. Den slags er der bare ikke plads til.

Link to comment
Share on other sites

Hmm hvis det var rigtigt, hvordan forklarer man så den stigende andel af fede i samfundet? Vi har jo (mig bekendt) ikke ændret os synderligt hvad angår genpuljen? :tongue:

Det er jo ikke en forklaring på hvorfor der er flere fede Morten her kommer med - men en forklaring på hvorfor det er svært at slippe af med ekstrem fedme igen!

I andre - vi akceptere ikke dobelt nicks - skal vi ikke fortsætte med at diskutere emnet i stedet for boardpolitik :smile:

Link to comment
Share on other sites

I andre - vi akceptere ikke dobelt nicks - skal vi ikke fortsætte med at diskutere emnet i stedet for boardpolitik :smile:

For min skyld ingen alarm.

Jeg ved hvorfor vi har så mange fede mennesker i Danmark, og generelt i Vesten:

Vi har mange penge og mad er blevet billigt. Fedt og sukker smager godt, så mer vil have mer.

Længere er den faktisk ikke. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm hvis det var rigtigt, hvordan forklarer man så den stigende andel af fede i samfundet? Vi har jo (mig bekendt) ikke ændret os synderligt hvad angår genpuljen? :tongue:

Jah, nu snakkede jeg jo egentlig ikke om gener :tongue: . Det kunne jo teoretisk også have rod i miljørelaterede faktorer, som f.eks. kan forstyrre den endokrine funktion. Det kendes fra andre sammenhænge.

Bortset fra det, så kan man også stadig give skylden til generne. Hvis vi antager at der i en population er 30 % med en stærk genetisk disponering for given lidelse, som dog ikke kun er genetisk relateret men også miljørelateret, så kan mindre ændringer i miljøet gøre at mange individer får lidelsen - primært udfra deres genetiske disponering.

Som et eksempel kan gives grønlandske eskimoers disponering overfor sukkersyge. De har en genetisk lav insulinfølsomhed, hvilket først blev et problem, da de blev inaktive og begyndte at spise importeret industrimad.

Link to comment
Share on other sites

Det anede mig at Julemanden kunne være et alias, men fred være med det.

Syntes at jeg så noget i fjernsynet engang, hvor det blev fortalt at fedtceller udsender et eller andet signalstof, afhængig af hvor meget fedt de indeholder. Dette skulle være med til at styre vægten. Når niveauet af fedt i cellerne når en vis mængde, begynder disse at dele sig. Når personen så taber sig igen, forsvinder disse nye fedtceller ikke, men indgår i puljen, hvorfor mængden af signalstof vil være højere. Hvis 10 kg fedt fordeles i en bestemt mængde celler, kontra en større mængde celler, vil der i det sidste tilfælde være mindre fedt i den enkelte celle, hvorfor den vil tro at kroppen er i større underskud, og dermed udsende mere af dette signalstof. Derved skulle overvægtige som har været ude over en vis grænse have sværere ved at tabe sig.

Nogen som ved noget om det?

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Det anede mig at Julemanden kunne være et alias, men fred være med det.

Syntes at jeg så noget i fjernsynet engang, hvor det blev fortalt at fedtceller udsender et eller andet signalstof, afhængig af hvor meget fedt de indeholder. Dette skulle være med til at styre vægten. Når niveauet af fedt i cellerne når en vis mængde, begynder disse at dele sig. Når personen så taber sig igen, forsvinder disse nye fedtceller ikke, men indgår i puljen, hvorfor mængden af signalstof vil være højere. Hvis 10 kg fedt fordeles i en bestemt mængde celler, kontra en større mængde celler, vil der i det sidste tilfælde være mindre fedt i den enkelte celle, hvorfor den vil tro at kroppen er i større underskud, og dermed udsende mere af dette signalstof. Derved skulle overvægtige som har været ude over en vis grænse have sværere ved at tabe sig.

Nogen som ved noget om det?

/Schroinx

Præcis det Morten Z omtaler længere oppe - vist stadig en hypotese der ikke er endelig bevist...

Link to comment
Share on other sites

Det er da dejligt at høre at lægerne hjælper nogle mennesker. Jeg har de sidste år selv kæmpet med en overvægt på 15-20kg og min læge vil ikke hjælpe, da jeg desværre ikke er fed nok :crazy: Jeg dyrker motion 5-6 gange om ugen - inden der kommer gode forslag til at dyrke mere motion - og jeg har læst utallige bøger om kost og spiser kun 1500kcal om dagen. Jeg kan dog stadig ikke komme under 80kg.

Jeg havde egentlig skrevet et langt indlæg, men jeg gider ikke høre folks fordømmende ord, så nøjes med at slutte af med: der er brug for at lægerne hjælper folk - eller at der kommer officielle behandlingscentre man kan henvende sig til. Nogle er jer lyder som om I ikke har prøvet at kæmpe med vægten og fastslår at folk "bare skal spise mindre og lave mere" ergo er der ikke brug for at bruge penge på fede mennesker, da det burde alle kunne regne ud. Helt personligt kan jeg ikke fordrage denne holdning. Man kan godt være klar over dette og leve sundere end alle andre man omgiver sig med (folk der ryger, drikker, æder junk food og slik dagen lang og ingen motion dyrker) og stadig have seriøse vægtproblemer!

Men vi har jo ret til hver vores holdning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share