Øgning af løbetræning


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Gennem noget tid har jeg haft skinnebensbetændelse. Ved at holde pause og starte langsomt igen er jeg nu nået frem til at kunne løbe 5 km to gange om ugen i moderat tempo uden at mærke noget til betændelsen. :) Jeg vil derfor gerne langsomt øge træningsmængden. Spørgsmålet er, hvordan gør jeg det bedst?

- Øger antallet af træningsdage, dvs. løb 5 km 3 gange om ugen.

- Øger distancen, dvs. løb 6 km senere 7 km osv. 2 gange om ugen.

- Øger hastigheden, dvs. løb 5 km 2 gange om ugen i hurtigere tempo.

- Andet.

:wave: Sputnik.

Link to comment
Share on other sites

Har du måske overvejet at skifte løbeskoene ud. Jeg fik også altid skinnebensbetændelse pga. overpronation. Måske kunne det være en mulighed at finde nogle sko, eller en sål, der kompenserer for overpronation.

Men ellers ville jeg mene at du lige så stille skal bygge træningen op til måske 7 km. og se hvordan det går. Hvis det går find kan du måske skifte over til 3 ugentlige løbeture på måske 5km.

Link to comment
Share on other sites

Der er en tommelfinger-regler, der siger 10% forøgelse af den ugentlige distance pr. uge. Dette er naturligvis blot en tommelfinger-regel. Den vigtigste indikator for om du kan øge kilometer-antallet er, om du begynder at få problemer med skinnebenene igen.

En måde at opdage problemer tidligt er at trykke på de relevante steder efter endt træning og omklædning. En sådan trykke-runde kan afsløre begyndende ømhed, som ellers først ville blive opdaget når det bliver lidt værre og giver egentlige problemer. Hvis du opdager ømhed kan du så slappe lidt af en uge eller eventuelt behandle med is efter træning for at undgå værre inflammation.

Mht. antal ture/længde/hastighed, så er jeg klar tilhænger af mange, korte ture under genoptræning. Så jeg vil helt klart anbefale en ekstra tur startende på 2-3 km og op på 5 km i løbet af uger par uger. Og så først derefter begynde at gøre den ene ugentlige tur længere end de 5 km i spring på 1-2 km.

Husk at bevare en lang tidshorisonten og ikke blive for ivrig. Det vigtige for dig, er om du kan løbe solen sort efter nytår - ikke om du lige får to km ekstra i næste uge.

Velkommen tilbage til løbestierne :)

Link to comment
Share on other sites

Får du skrukket ud i den forreste skinnebensmuskel?

Og masseret den lidt efter dine løbeture?

Det gjorde vi dengang jeg var soldat, for vi fik næsten allesammen ondt i skinnebenene i starten. Nogle gange kunne man se en humpende soldat i kondisko nede bagved resten af delingen. Naturligvis med et selvmedlidende ansigtsudtryk.

Når det lort først har bidt sig fast, så tager det en evighed at slippe af emd igen.

Link to comment
Share on other sites

->mvp.: Yep, strækker ud og masserer efter hver løbetur, og som regel også på andre dage. Det går også allerede meget bedre, vil bare ikke risikere tilbagefald.

Når det lort først har bidt sig fast, så tager det en evighed at slippe af emd igen.

Ja desværre. :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en smule skinnebensbetændelse, er det værste man kan gøre at begynde at massere.

Jeg har haft bedst erfaring med at øge dist., grundig opvarmning, og at køle med is efter træning. Det er også en meget god ide at sove med sokker.

Hvis du har brugt Felden eller noget i den retning, ville jeg lige høre om det har haft en effekt?

Palle

Link to comment
Share on other sites

Hvor længe efter løb er det bedst at trykke?

Hvordan ser dette program ud til at starte med?:

Mandag 4 km

Onsdag 2 km

Fredag 5 km

Trykkeriet kan du gøre umiddelbart efter løbet, men det giver også mening at vente til kroppen er blevet kold. Det behøver ikke at være et fuldstændigt fast ritual, men du kan fint variere lidt hen over ugen. Heldigvis tager det kun 20 sek., så det er ikke en "belastning" ligesom udstrækning - snarere en rar lille bekræftelse, hvis man ikke kan mærke noget.

Dit program ser vældigt fornuftigt ud. Generelt er det også fint at have flest hviledage omkring de længste ture.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

->Palle: Så vil jeg da straks stoppe massagen og finde sokkerne frem i stedet. :) Hvad sker der når man masserer, øger det inflammationen pga irritation, eller..? Har ikke brugt Felden, hvad er det?

->ping: Godt at programmet ser fornuftigt ud, vil starte med det fra næste uge, samt starte med trykkeriet. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brugt Felden, hvad er det?

Felden Gel indeholder piroxicam, der er anti-inflammatorisk. Kan bruges til at smøre på ømme knæ/skinneben/...

Kan købes på apoteket og koster ikke det store.

Efter min egen erfaring er det absolut ikke en mirakel-kur, men jeg tror da nok på en lille virkning til fortsat at bruge det en gang imellem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share