"Velbalanceret" - WHY?


krasnapolski
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er igang igen efter en del års pause. Jeg har grundtrænet ikke-målrettet i nogle måneder og skal nu til at ligge et mere struktureret program. Som udgangspunkt får jeg ikke tid til at styrketræne mere end 2 - maks. 3 gange/uge - plus 4-5 timers cardio.

For at sige det rent ud er jeg reelt kun intereseret i at træne min overkrop. Efter en del læsning herinde er jeg dog kommet i tvivl, da der skrives en del om at lave et "valbalanceret"program.

Hvad er de grundlæggende argumenter for at træne hele kroppen frem for muskelopbygning fokuseret på eks. overkrop?

På forhånd tak - og tak for et godt, omfattende og konstruktivt forum.

Mvh.

Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Størrere symmetri er en af dem. Det er grimt med små tændstikben, det er alle nok enige i.

At bære en tung overkrop med små tændstikben kan vel godt blive hårdt.

I hverdagen bruger du benene til at flytte rundt med det meste. Funktional styrke, om du vil.

Og det vigtigste af det hele: at træne store, tunge benøvelser med masser af hjælpemuskler, såsom Squat, udløser så meget testeteron, at du vil ligne Arnold kort efter (måske ikke, men det booster ihvertifald væksten meget)

Link to comment
Share on other sites

Med dødløft får du en massiv ryg, derfor skal den ind i programmet.

Squat træner dine ben som du bruger til at transportere dig på hele dagen. Det er kroppens vigtigste muskler der sidder i benene derfor skal de trænes..

Derudover opnår du hurtigere en større overkrop ved at træne de store øvelser hvor benene indgår. Kan ikke lige finde den artikel hvor jeg læste det, men søg lidt på det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Velbalanceret betyder også at når man træner en given muskel, træner man også dem muskel som laver den modsatte bevægelse. Ex hvis man træner bænk bør man også lave bent over rows eller lignende øvelse for ryggen, så kroppens balance og statur bevares, da fx veludviklede brystmuskler uden tilsvarende rygmuskler vil kunne betyde at skuldrene bliver trukket fremad. Ligeledes bør mavetræning følges af tilsvarende træning af lænderyggen.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hvad er de grundlæggende argumenter for at træne hele kroppen frem for muskelopbygning fokuseret på eks. overkrop?

Det er helt sikkert primært et "skønhedsideal".

Jeg synes også det er forfærdentligt grimt når folk har en stor overkrop og så små tændstiksben. :crazy:

Men hvis du synes det ser fedt ud, så er der ikke nogle problemer i det som sådan. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er igang igen efter en del års pause. Jeg har grundtrænet ikke-målrettet i nogle måneder og skal nu til at ligge et mere struktureret program. Som udgangspunkt får jeg ikke tid til at styrketræne mere end 2 - maks. 3 gange/uge - plus 4-5 timers cardio.

For at sige det rent ud er jeg reelt kun intereseret i at træne min overkrop. Efter en del læsning herinde er jeg dog kommet i tvivl, da der skrives en del om at lave et "valbalanceret"program.

Hvad er de grundlæggende argumenter for at træne hele kroppen frem for muskelopbygning fokuseret på eks. overkrop?

På forhånd tak - og tak for et godt, omfattende og konstruktivt forum.

Mvh.

Jeppe

Hvis dine ben og ikke mindst din "core" er stabile eller specielt stærke vil din krop ikke være i stand til at bruge dine store overkropsmuskler (rent funktionelt). Det svarer populært sagt til at skyde med kanoner fra en robåd.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Takker - det er nu ikke fordi min underkrop er spinkel. Mange års cykling har gjort mig tilfreds med den - til gengæld viser mange år på et kontor foran en computer sig kraftigt på min overkrop …

For at konkludere på jeres kommentarer er det hovedsageligt et æstetisk spørgsmål og i anden række giver træning af hele kroppen nogle synergi effekter som påvirker den samlede muskelopbygning i positiv retning?

Link to comment
Share on other sites

For at konkludere på jeres kommentarer er det hovedsageligt et æstetisk spørgsmål og i anden række giver træning af hele kroppen nogle synergi effekter som påvirker den samlede muskelopbygning i positiv retning?

Primært er det synergieffekten og det at udvikle styrke i hele kroppen og sekundært æstetisk.

Basisøvelser som dødløft og squat påvirker f.eks. også ryggen og din grebsstyrke (underarms muskulatur) hvorfor de ikke er rene benøvelser.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

En anden grund, som jeg synes er en af de vigtigste, er at man ved kun at rette styrketræning mod overkroppen laver "ubalance" i kroppen, og du for ingen funktionel udbytte ud af træningen andet end det synelige (masse i overkroppen). Ved ikke at tage flerledsøvelser med i programmet, for du simpelthen en større skadesrisici ved at være stærkere nogen steder i kroppen og svagere de steder hvor du egentlig burde have været stærk (blandt andet stabilisatormuskler etc).. Dit funktionelle udbytte bliver så minimalt som det kan blive ved at rette træningen til overkroppen ONLY..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share