Sign in to follow this  
jdc

German Volume Training

Recommended Posts

Har prøvet det en gang. Det er ret hårdt for ledene og man bliver hurtig træt. Men man får gode DOMS og masse mener jeg. Men det er nok ikke godt at træne i den stil i mere end 3-5 uger, desuden oplevede jeg en styrkenedgang i 1rm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle primært være rettet mod masse. I gang med min første cyklus, og uden at have eksakte målinger (kun spejl), synes jeg det giver god fremgang i massen. Er desuden rimeligt hårdt, og giver en masse doms.

Volume er essentielt for masse! Med mindre man er en af de få udvalgte :wink:

Masser af sæt, masser af rep..

PS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volume er essentielt for masse! Med mindre man er en af de få udvalgte :wink:

Masser af sæt, masser af rep..

PS

det var da en dejlig kontant udmelding, der er mange ting der spiller ind, men ja volumen virker da for en del, men der er nu nok ligeså mange som ikk får ret meget ud af volumen træning

Share this post


Link to post
Share on other sites
det var da en dejlig kontant udmelding, der er mange ting der spiller ind, men ja volumen virker da for en del, men der er nu nok ligeså mange som ikk får ret meget ud af volumen træning

Tjah, incognito siger at den primære forklaring på hypertrofi skal findes i volumen i det lange løb. Højere volumen = højere vækst, groft sagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjah, incognito siger at den primære forklaring på hypertrofi skal findes i volumen i det lange løb. Højere volumen = højere vækst, groft sagt.

tror jeg også selv på, men har bare hørt mange sige de ik har fået ret meget ud af det, om der så har været andre ting i deres program der ikk har været optimalt tør jeg ikk sige..

Men ville være en spændende dialog hvis folk gad deltage i diskussionen om volumen=gains

Share this post


Link to post
Share on other sites

For et par år siden trænede jeg efter et program ca. 3 gange om ugen, hvor man lavede hver øvelse i alt 49 gange - det resulterede i et kg ekstra kropsvægt per måned. Ved siden af det brugte jeg en del tid på kampsport løb og svømning.

Modellen ser således ud:

Altså først øvelse 1, så øvelse 1 + 2 og så fremdeles - uden alt for lange pauser mellem sættene.

1

1-2

1-2-3

1-2-3-4

1-2-3-4-5

1-2-3-4-5-6

1-2-3-4-5-6-7

2-3-4-5-6-7

3-4-5-6-7

4-5-6-7

5-6-7

6-7

7

Altså først øvelse 1, så øvelse 1 + 2 og så fremdeles - uden alt for lange pauser mellem sættene.

Øvelserne var bla. curls, rows, military press. Alle øvelser blev lavet med en vægtstang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja..hvis de ikke træner hårdt nok og spiser der efter :smile:

Ja..der er mange ting der spiller ind. Gener,hormontal og kalorieintag som de vigtigste. Hjerne-muskel kontakt, tid under pres og volume de næste i rækken.

Hvor mange der har bygget meget muskelmasse har gjort det med 5 sæt af 5 eller hvad der nu er på mode ??

Jeg tror kun jeg kan nævne et par enkelte bodybuildere der har kørt meget få sæt med meget lave rep ud af de hundredevis man kan nævne.

PS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja..hvis de ikke træner hårdt nok og spiser der efter :smile:

Ja..der er mange ting der spiller ind. Gener,hormontal og kalorieintag som de vigtigste. Hjerne-muskel kontakt, tid under pres og volume de næste i rækken.

Hvor mange der har bygget meget muskelmasse har gjort det med 5 sæt af 5 eller hvad der nu er på mode ??

Jeg tror kun jeg kan nævne et par enkelte bodybuildere der har kørt meget få sæt med meget lave rep ud af de hundredevis man kan nævne.

PS

Snakker vi bodybuildere med medicinsk hjælp eller uden? Vil mene der er stor forskel på den volumen man kan restituere sig fra, om man er krudtet eller ej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja..hvis de ikke træner hårdt nok og spiser der efter :smile:

Ja..der er mange ting der spiller ind. Gener,hormontal og kalorieintag som de vigtigste. Hjerne-muskel kontakt, tid under pres og volume de næste i rækken.

Hvor mange der har bygget meget muskelmasse har gjort det med 5 sæt af 5 eller hvad der nu er på mode ??

Jeg tror kun jeg kan nævne et par enkelte bodybuildere der har kørt meget få sæt med meget lave rep ud af de hundredevis man kan nævne.

PS

nu snakkede jeg bestemt ikk om bodybuildere, men om den almindeligt trænende dansker med ønske om at vokse og er i den forbindelse jeg er stødt på mange der har fået mere ud af programmer med mere fokus på intensitet end volumen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snakker vi bodybuildere med medicinsk hjælp eller uden? Vil mene der er stor forskel på den volumen man kan restituere sig fra, om man er krudtet eller ej.

Jeg vil vove den påstand at folk som træner naturligt har ENDNU sværere ved at vokse på træning med lave rep og få sæt!

Folk der træner naturligt har generelt en dårligere hjerne-muskel kontakt,og det kræver en enorm fokus og kontrol for at kunne stimulere sine muskler korrekt på 5-6 sæt!

Med en dårlig muskel kontakt flytter de bare en tung vægt fra A til B uden at stimulere meget andet end deres ego,sener og led!

De fleste gider efter min mening ikke blive ved når det gør ondt,og gemmer sig derfor bag en masse "videnskabelig" retorik!

Det handler om hjerte og noss.. :devil:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nu snakkede jeg bestemt ikk om bodybuildere, men om den almindeligt trænende dansker med ønske om at vokse og er i den forbindelse jeg er stødt på mange der har fået mere ud af programmer med mere fokus på intensitet end volumen.

hey,hvem sagde at det skulle være enten intensitet eller volumen ?? Det skal da klart være intensitet og volumen ! :smile:

Med hensyn til bodybuildere..jeg troede forummet hed Maksimal muskelvækst og hvem er et bedre eksempel på maksimal muskelvækst :wink:

Bortset fra det skal "almindeligt trænede danskere" gøre nøjagtig det samme som bodybuildere for at øge muskelmassen..eneste forskel er de bedre gener og større hormonindtag hos bodybuilderen.

PS

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey,hvem sagde at det skulle være enten intensitet eller volumen ?? Det skal da klart være intensitet og volumen ! :smile:

Med hensyn til bodybuildere..jeg troede forummet hed Maksimal muskelvækst og hvem er et bedre eksempel på maksimal muskelvækst :wink:

Bortset fra det skal "almindeligt trænede danskere" gøre nøjagtig det samme som bodybuildere for at øge muskelmassen..eneste forskel er de bedre gener og større hormonindtag hos bodybuilderen.

PS

det er jo så helt galt det du siger der, den almindelig trænende skal da absolut IKKE følge samme råd og lign som bodybuildere, mener du seriøst det så giver jeg ikk meget for din mening, sorry..

og nej ikk enten eller, men skal du køre en ordentlig omgang volume, bliver intensiteten nød til at være derefter

Share this post


Link to post
Share on other sites
det er jo så helt galt det du siger der, den almindelig trænende skal da absolut IKKE følge samme råd og lign som bodybuildere, mener du seriøst det så giver jeg ikk meget for din mening, sorry..

og nej ikk enten eller, men skal du køre en ordentlig omgang volume, bliver intensiteten nød til at være derefter

Om bb og alm sunde mennesker skal følge samme program kommer nu an på så meget. Men til sagen..

Om man er nødt til at sænke intensiteten er en selvfølgelighed men om hvor meget man sænker den er et spørgsmål om hvorvidt man er i stand til at få sig selv klar til endnu et sæt både psykisk og fysisk. Et spørgsmål om tilvænning efter min mening. Det er jo klart at du vil langt hen ad vejen kunne løfte ved høj intensitet med høj volumen såfremt at pauserne mellem sættene er lang nok. Øger du til gengæld antal gentagelser som jeg har forstået du proklamerer, ja så er du uden tvivl nødt til at sænke intensiteten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bortset fra det skal "almindeligt trænede danskere" gøre nøjagtig det samme som bodybuildere for at øge muskelmassen..eneste forskel er de bedre gener og større hormonindtag hos bodybuilderen.

Så den almindlige motionist skal kun have et moderat hormonindtag??? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teddy > Jeg vil da karakterisere en Smolov-cyklus som både havende høj volumen og høj intensitet.

Det har den bestemt også. Metal Melitia programmerne har ligså både høj volumen og høj intensitet. Fælles for de to programmer er dog, at de køres i korte perioder med hyppig deload. Desuden må vi jo nok indse, at de primært er lavet med henblik på atleter der får medicinsk restitutionsasistance.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teddy > Jeg vil da karakterisere en Smolov-cyklus som både havende høj volumen og høj intensitet.

helt klart, men som squattie også skriver er det nok bedst fungerende til dopede atleter, man skal ihevrtfald have en god WC for at kunne køre den slags programmer ret længe af gangen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det har den bestemt også. Metal Melitia programmerne har ligså både høj volumen og høj intensitet. Fælles for de to programmer er dog, at de køres i korte perioder med hyppig deload. Desuden må vi jo nok indse, at de primært er lavet med henblik på atleter der får medicinsk restitutionsasistance.

Det er bestemt ikke for at bitche, men Incognito har da ved flere lejligheder anbefalet Smolov-cyklusser, i en ikke-doping kontekst. Så kan man selv vælge sit orakel og træne herefter. :tongue:

----

Min lommefilosofi er den at hvis man er naturligt slap (slow twitch dominant, mindre godt nervesystem) så er disse hard-core programmer fine. Hvis man derimod er en genetic freak, kan man både overreache for voldsomt og løbe ind i skader, grundet den højere vægt.

Edited by Torben F.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er bestemt ikke for at bitche, men Incognito har da ved flere lejligheder anbefalet Smolov-cyklusser, i en ikke-doping kontekst. Så kan man selv vælge sit orakel og træne herefter. :tongue:

En cyklus som Smolov er jo så kort, at de fleste nok kan klarer kombinationen af intensitet, volumen og frekvens i den relativt korte periode. Men det er jo nok ikke en cyklus der bør køres for ofte af de fleste. Intensitet, volumen og frekvens er tre parametre som bør tilpasses i forhold til hinanden. Så bør man individuelt finde ud af, hvad man respondere bedst på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En cyklus som Smolov er jo så kort, at de fleste nok kan klarer kombinationen af intensitet, volumen og frekvens i den relativt korte periode. Men det er jo nok ikke en cyklus der bør køres for ofte af de fleste. Intensitet, volumen og frekvens er tre parametre som bør tilpasses i forhold til hinanden. Så bør man individuelt finde ud af, hvad man respondere bedst på.

Helt enig. Smolov er nok ikke en cyklus man bør kan køre 5 gange i træk, drug-free. Men derfor kan den godt være et blandt flere redskaber til visse personer, under de rette omstændigheder.

Edited by Torben F.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att. PowerStudio -->

Du konstaterer en masse uden egenligt at give en begrundelse. Kunne du ikke uddybe dine påstande? Og nej, tænker ikke på "jamen, alle de store bodybuildere træner jo sådan, så det må jo være sådan man vokser bedst". Det er essentielt at tage i højde for, at i deres tilfælde har de helt andre forudsætninger for hypertrofi grundet deres stort set konstante AS-forbrug... Ved godt, at de fleste af de "seriøse" medlemmer i PowerStudio også krudter, og det nok er denne slags mennesker, du tilegner dig dine erfaringer fra, og derfor skal du nok passe på med at konstaterer at den hellige gral findes i høj volumen osv.

Når du siger, folk gemmer sig bag "videnskabelig retorik", siger det jo lidt om, at du sætter dine egne erfaringer højere end omfattende, kontrollerede videnskabelige studier. Og det er jo bare at fornægte virkeligheden. Man bliver sku nødt til at acceptere at områdets anerkendte videnskabelige eksperters teori omsat til praksis vejer tungere end at du har trænet og set andre træne på den "traditionelle BB-facon" med gode resultate. Har du rent faktisk givet andre metoder en fair chance? F.eks. et program hvor progressionen er nøje planlagt og intensiteten ca 95% af tiden er submaksimal osv. i stedet for balls-to-the-wall træning hver eneste gang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Att. PowerStudio -->

Du konstaterer en masse uden egenligt at give en begrundelse. Kunne du ikke uddybe dine påstande? Og nej, tænker ikke på "jamen, alle de store bodybuildere træner jo sådan, så det må jo være sådan man vokser bedst". Det er essentielt at tage i højde for, at i deres tilfælde har de helt andre forudsætninger for hypertrofi grundet deres stort set konstante AS-forbrug... Ved godt, at de fleste af de "seriøse" medlemmer i PowerStudio også krudter, og det nok er denne slags mennesker, du tilegner dig dine erfaringer fra, og derfor skal du nok passe på med at konstaterer at den hellige gral findes i høj volumen osv.

Når du siger, folk gemmer sig bag "videnskabelig retorik", siger det jo lidt om, at du sætter dine egne erfaringer højere end omfattende, kontrollerede videnskabelige studier. Og det er jo bare at fornægte virkeligheden. Man bliver sku nødt til at acceptere at områdets anerkendte videnskabelige eksperters teori omsat til praksis vejer tungere end at du har trænet og set andre træne på den "traditionelle BB-facon" med gode resultate. Har du rent faktisk givet andre metoder en fair chance? F.eks. et program hvor progressionen er nøje planlagt og intensiteten ca 95% af tiden er submaksimal osv. i stedet for balls-to-the-wall træning hver eneste gang?

Dem med den videnskabelige retorik ramte hvis et ømt punkt :wink:

Din kommentar om at alle seriøse i Powerstudio krudter gider jeg ikke engang svare på,det er for respektløst over for alle dem som ikke gør!

Tro mig jeg har trænet på ALLE tænkelige måder du overhovedet kan forestille dig!

Du har ret i at jeg vejer mine egne erfaringer højere end de "videnskabelige" studier. Der er hele tiden nye smarte teorier.

"F.eks. et program hvor progressionen er nøje planlagt og intensiteten ca 95% af tiden er submaksimal "

Den sætning er efter min mening(læg mærke til at jeg sagde min mening) lige præcis hvad jeg mener er galt med folks tankegang!

Man kan ikke udregne 95% intensitet !!

Men det er min mening! Hvis folk vil gå rundt med deres notesblok og udregne % er det cool med mig!

Btw..så er der en åben invitation til dig om at være med til en gang træning! :bigsmile:

PS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this