Sign in to follow this  
T-P

Sejlsport

Recommended Posts

Hej,

Jeg har et spørgsmål, lidt i forlængelse af min tidligere tråd om crossfit. Ved ikke om det skulle have været postet i konditionstræning eller her. Men here goes:

Jeg dyrker kapsejlads på relativt seriøst plan i 37-40 fods sejlbåde bemandet af 5-6 mand. Min plads er på fordækket og jeg har derfor et lidt specielt behov hvad angår træning og optimal form, da mit aktivitetsmønster er en smule komplekst. Jeg har herunder forsøgt at skitsere det forløb jeg gerne vil bede om input til at kunne forbedre mig på. En sejlads forløber typisk således for mig:

a) 8-10 min. med lav aktivitet (går lidt omkring på båden, sidder lidt på hug, rejser mig igen, osv.)

B) Derefter kommer 1-3 minutters meget heftig aktivitet hvor der virkeligt bliver trukket igennem og jeg giver alt hvad jeg har.

c) Så er der en periode på 8-10 minutter der vel nærmest kan modelleres som intervaltræning - 30 s full-on som i a) og så 1-2 min. pause

d) Endnu et 1-3 min. burst af max-aktivitet som i B)

Dette forløb gennemføres 2 gange og udgør én sejlads. Næsten alt arbejdet udføres med overkroppen (træk, pres, stem) i mere eller mindre skæve vinkler. På en træning eller konkurrencedag kan der være alt fra 2 til 5-6 sejladser (á 2 x a-d som beskrevet ovenfor).

Jeg ser mig selv som værende i ok, omend ikke fantastisk form. Jeg er 190 cm, ca. 90 kg og kan løbe 5km på 20 min. eller lidt derunder på en god dag. BP 115 kg, squat 140-ish og DL ca. 150 for 1 rep.

Så det store spørgsmål er hvordan jeg træner optimalt for at blive bedre til min sport. Måske ligger lidt af svaret i de problemer jeg er løbet ind i: Efter B) og d) er jeg ret flad i nogle minutter. Pulsen er i max, jeg er kraftigt forpustet og armene er syret til. De ting peger vel på forskellige udfordringer? Kondition/cardio, hhv. større work capacity, eller hvad? Desuden kommer man vel ikke udenom noget core-træning da "løftene" som sagt er meget forskelligartede og ofte ret akavede?

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at et bredt multi-disciplin program som f.eks. crossfit kunne være en idé. Jeg vil dog gerne holde lidt fast i vægtene også - giver det mening?

Nogle af guruerne der tør give et bud på en træningsuge?

Tak!

/T-P

Edit: Rettelse af lille fejl i afsn. 6

Edited by T-P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nogle af guruerne der tør give et bud på en træningsuge?

Det er så ikke mig :-)

Kroppen reagerer på det man udsætter den for. Så skal du blive bedre til din sport, så skal du træne på en måde der minder om din sport. Crossfit er en stor mundfuld, men du kunne begynde at lave din styrketræning som circuit træning, dvs at du tager et sæt i en øvelse, laver det eksplosivt og uden pause går videre til et sæt i den næste osv. og her kan man godt blande f.eks. cardio ind i det, hvis det er kort og intensivt.

/Schroinx

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg har selv kapsejlet lidt og har også været med fyn rundt på min fars båd for forstadsgast med acceptabel succes.

som jeg ser det vil løbetræning være en rigtig god idé. for når du kan løbe 5km på 20min er du bestemt ikke i dårlig form så jeg vil primært fokusere på intervaltræning for at forbedre hurtigheden. roning kan også være en mulighed. igen hvor du giver dig ca 90% i 30sekunder og så med pause hvorefter du går i gang igen. dette kan du så gentage 6 gange eller ligende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey jeg er også selv frontgast på en båd i samme størrelse, dog nok slet ikke på niveau som dig. Jeg aldrig styrketrænet specifikt mod sejlsport, er os kun 17, men var inde at træne med nogle venner der er pro sejlere, og de havde som andre også er inde på fokus på virkelig at køre deres program hurtigt igennem så pulsen var oppe stort set hele tiden, kan godt prøve at høre om jeg kan lokke deres program ud af dem. Det skal så lige siges at de sejelde langt mindre både. Men med mindre du vil øge din masse, hvilket nok er ikke tilfældet, ville jeg ikke dyrke fx bænkpress osv. specielt meget da som du selv skriver, at de ting der foregår på en båd er meget anderledes.

Men ellers har du voervejet Reb træning? det er skidesjovt og kan overføres ret direkte til fx at hive sejl op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey jeg er også selv frontgast på en båd i samme størrelse, dog nok slet ikke på niveau som dig. Jeg aldrig styrketrænet specifikt mod sejlsport, er os kun 17, men var inde at træne med nogle venner der er pro sejlere, og de havde som andre også er inde på fokus på virkelig at køre deres program hurtigt igennem så pulsen var oppe stort set hele tiden, kan godt prøve at høre om jeg kan lokke deres program ud af dem. Det skal så lige siges at de sejelde langt mindre både. Men med mindre du vil øge din masse, hvilket nok er ikke tilfældet, ville jeg ikke dyrke fx bænkpress osv. specielt meget da som du selv skriver, at de ting der foregår på en båd er meget anderledes.

Men ellers har du voervejet Reb træning? det er skidesjovt og kan overføres ret direkte til fx at hive sejl op.

Tak for forslagene folkens! Jeg tror også at noget høj-intensivt cardio på intervalform må være et skridt i den rigtige retning.

Kan man gøre noget for at udskyde det punkt hvor musklerne "syrer til"? Har det forbindelse med konditionen, eller er det et genetisk bestemt parameter?

Kom endelig med mere input, og jeg vil da meget gerne se hvad de pro-sejlere du kender kører af programmer..

/T-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

*Bump*

Come on.. Der må da være nogle, også gerne lidt videnskabeligt baserede, eksperter der kan give et bud på:

Kan man gøre noget for at udskyde det punkt hvor musklerne "syrer til"? Har det forbindelse med konditionen, eller er det et genetisk bestemt parameter?

:smile:

/T-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this