beregning af hypotrofi


Pelle Drews
 Share

Recommended Posts

Jimbo og moig < Hypertrofi har ikke nødvendigvis noget at gøre med forøgning af muskelvæv. :wink: For hypertrofi er blot en betegnelse for når der sker en forøgning af noget væv hvor celler har haft en forøgning i volumen og ikke i antal (hyperplasi). Atrofi kommer så ind når der sker et svind af væv, men uændret celleantal, dvs cellerne har formindsket deres volumen.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Jimbo og moig < Hypertrofi har ikke nødvendigvis noget at gøre med forøgning af muskelvæv. :wink: For hypertrofi er blot en betegnelse for når der sker en forøgning af noget væv hvor celler har haft en forøgning i volumen og ikke i antal (hyperplasi). Atrofi kommer så ind når der sker et svind af væv, men uændret celleantal, dvs cellerne har formindsket deres volumen.

Men lad os formode at når hypertrofi nævnes under "Maksimal Muskelvækst", så refereres der til myofibrillær hypertrofi.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Men lad os formode at når hypertrofi nævnes under "Maksimal Muskeltilvæskt", så refereres der til myofibrillær hypertrofi.

Tillod jeg mig også at gå ud fra...

Zulore: Jeg er godt klar over at der ved hypertrofi ikke kommer FLERE muskler celler... jeg skriver også bare muskelVÆKST . er det det du mener? eller misforstår jeg noget?

Link to comment
Share on other sites

Tillod jeg mig også at gå ud fra...

Zulore: Jeg er godt klar over at der ved hypertrofi ikke kommer FLERE muskler celler... jeg skriver også bare muskelVÆKST . er det det du mener? eller misforstår jeg noget?

Tror det var det, at du mente det var synonym for muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Det gør ikke hypertrofi til synonym for muskelvækst som jimbo påstår.

Okay, pardon!

Flueknepperiet længe leve...

Jeg tillod mig også at rette trådstarter fra at skrive hypotrofi til hypertrofi... det var også forkert. han mente cellenedbrydning da han startede tråden :w00t: Jeg undskylder!

Link to comment
Share on other sites

Hyperplasia:

Forøget antal af de cellulære elementer i et væv

Hypertrophia:

Forøgelse i størrelse af de enkelte celler eller fibriller, hvilket betyder en forstørrelse af det pågældende organ.

Hvor sidstnævnte jo egentlig ikke tager hensyn til om det er væskeophobning.

Jeg er godt klar over at der ved hypertrofi ikke kommer FLERE muskler celler

Så vidt jeg ved, er det ikke bevidst endnu at der ikke kan dannes flere muskelceller. Og der skulle stadig være uenighed på det emne. og selvfølgelig er det ikke med noget der bevirker hypertrofien, da det er på den enkelte celle, og ikke en øgning i antal.

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share