Kvindekroppen og marathontræning


runq2002
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Som nogen måske ved træner jeg til marathon. Det er mit første marathon løb og det er planlagt til Odense den 13/10 2002.

Jeg har igennem den sidste 14 dage haft problemer med maven den føles hård og gør ondt. Min menstruation er ikke kommet som planlagt og jeg er ca. 4 uger over tiden.

Den mest nærliggende årsag er jo graviditet, som jeg har taget en test for, som var negativ.

Jeg har trænet meget med mange lange løbe turer, men jeg spiser fornuftigt og har en normalvægt. 65 kg. 176 cm. Er der nogen der kender problemt og har en evt. forklaring, eller er det mon nødvendigt at opsøge min egen læge.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rung :wave:

Det er nogle trælse problemer der er opstået. Det tyder på du presser din krop for hårdt! Kender du din fedt%? Kvinder skal have en hvis fedtprocent (ved ikke præcis hvor stor) for at menstruere.

Ang. din mave: får du nok at drikke? Vand er en af de vigtigste faktorer for at maven kan arbejde og føre maden igennem tarmene. Får du ikke nok væske er et af symptomerne hård mave som du beskriver. Når du løber så lange ture skal du nok regne med 5 l væske om dagen, muligvis mere.

Alt i alt tyder det på at din krop i hvertfald er hårdt presset og slet ikke kan finde de fornødne resourcer til at arbejde ordentligt så jeg synes du skal få en tid ved din læge!

Der er nok folk herinde der ved mere om det end jeg, men dette er mit bud.

Venlig hílsen Tulle :)

Link to comment
Share on other sites

hejsa

tak for svarene. Jeg vil prøve at drikke noget mere vand, synes ellers selv at jeg drikker en del, da der en en kildevandskøler på arbejdet. Men der forsvinder nok en del væske under løbeturene.

Jeg ved ikke hvad min fedt procent er men jeg tror ikke at den er for lav, da jeg ikkke er sådan tynd tynd, men bare alm. slank.

Min form er god og jeg har ikke oplevet problemer på de lange ture, men det kan måske godt skyldes dem alligevel. Jeg vil prøve at se tiden an endnu en uge, da jeg tidligere har haft rimelig uregelmæssig mensturation og det ikke er så længe siden at jeg stoppede med p-piller. Og så eller kontakte min læge.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Udeblivende mestruation er et typisk tegn på overtræning eller øget stress. Ellers så synes jeg tulles svar godt. Jeg forslår du får en tid ved lægen hurtigtst muligt. Der er ingen grund til at vente og hellere være på den sikre side!

Jeg vil bare lige pointere at du ihvertfald skal være sikker på at du spiser nok. Hvordan har din vægt artet sig den sidste tid? Har du problemer med apetiteten? Har du problemer med at falde i søvn om aftenen og vågner du sometider for tidligt? Hvad er din hvilepuls? Er den steget på det sidste? Føler du ofte at du er træt?

Lige et par spørgsmål for at sikre at der ikke er tale om overtræning.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

De fem seks liter vand vil ikke have nogen signifikant betydning for kroppen da en alm. dansker mere end rigligt for dækket sit behov for salt. Jeg drikker selv 7-8 liter vand på en dag og spiser forholdsvis mindre salt end gennemsnittet. Når jeg kommer tilbage i aften og tilbage til bøgerne kan jeg uddybe, hvis nødvendigt.

MHV Michael

Link to comment
Share on other sites

Hej Allesammen

1000 tak for jeres svar.

Øhm jeg ved ikke hvad min hvilepuls er da mit puls ur for nogen måneder siden besluttede sig for at gå amok og vise helt utrolige pulstal 276 (så det er nok i stykker)

Jeg spiser rigeligt og har faktisk lyst til usundt mad hvilket jeg normalt næsten aldrig har. Så jeg har valgt at spise mere end jeg plejer at det gode mad + supplere med lidt usundt chokolade indimellem.

Jeg tabte mig forholdsvis hurtigt ca. 3 kg og da kunne jeg mærke på løbetræning at det vidst var gået lidt stærkt. De er kommet på igen og min vægt er nu stabil (selv om alle mine venner siger at jeg har tabt mig og tøj størrelsen er blevet mindre)

Jeg er lidt træt, min mave er hård som sten (altså selve maven), men ellers er jeg ok. syptomerne er faktisk de samme som jeg har lige før mens, men det er jo lidt længe at have PMS i 4 uger (dvs. tungtunderliv, mavesmerter, bumser og træthed) Nogen gange føles det som om det sidder fast inde i maven hvis i forstår.

Nå jeg håber bare at det går over inden løbet, jeg vil bare være frisk.

Knuzz fra riunQ

Link to comment
Share on other sites

Hej!

For at kroppen skal kunne danne de nødvendige hormoner til at opretholde menstruationscyklus, skal du sørge for at få rigeligt med essentielle fedtsyrer, som hormonerne bl.a. dannes ud fra. Det kan være her, at dit problem ligger.

Muligvis spiser du nok, men der er ikke nok af omega 3 og 6 fedtsyrer i maden i forhold til dit øgede fedtforbrug ved løbetræningen. Din vægt er jo heller ikke overdrevet lav, med mindre du er kraftigt bygget fra naturens hånd. Jeg er ikke sikker på den der med at kvinder skal have en vis fedt% for at menstruere (sorry, Tulle :) ), hvis de ellers får den rigtige kost. Det afhænger jo også af andre ting, fx er en fedt% på 10 i underkanten for en kvinde, der vejer 50 kg, mens det ville være OK, hvis man vejede 80 kg (større muskelmassereserve og større absolut fedtmasse).

Der er masser af materiale om essentielle fedtsyrer her i forumet - man kan købe dem som et færdigt tilskud eller spise friskblendede hørfrø og solsikkefrø (der er mange som mener, at olie fra supermarkedet ikke kan gøre det, da fedtsyrerne heri er nedbrudt).

Hvormeget løber du om ugen? Med mindre det overskrider et par timer dagligt, synes jeg ikke det er for meget træning. Jeg tror, dit problem ligger i kosten, som ovenfor nævnt.

Du behøves ikke at styrte til lægen for min skyld :) - han vil sandsynligvis blot fraråde dig at løbe til at starte med. Men din hormonproduktion (og cyklus) skal genoprettes, idet du ellers kan risikere træthedsbrud og knogleskørhed på længere sigt, samt at du ikke næppe bliver gravid, sålænge den ikke kører (hvis det er interessant).

Held med det!

Link to comment
Share on other sites

. Jeg er ikke sikker på den der med at kvinder skal have en vis fedt% for at menstruere (sorry, Tulle  )
AF helt i orden. Jeg mener nu stadig der er noget om snakken da kvindekroppen skal have en hvis mængde fedt for at producere østrogen, men det er jo nogenlunde det samme du er inde på med omega 3 og 6 :)
fx er en fedt% på 10 i underkanten for en kvinde, der vejer 50 kg, mens det ville være OK, hvis man vejede 80 kg (større muskelmassereserve og større absolut fedtmasse).
Den forstår jeg ikke :blink: Hvorfor er 5 kg fedt på en der vejer 50 kg for lidt hvis 8 kg på en der vejer 80 kg ikke er. I begge tilfælde er det jo 10 % og hvis man antager at begge har lige stor %vis muskelmasse er det så ikke det samme? :huh:
Link to comment
Share on other sites

fx er en fedt% på 10 i underkanten for en kvinde, der vejer 50 kg, mens det ville være OK, hvis man vejede 80 kg (større muskelmassereserve og større absolut fedtmasse).
Den forstår jeg ikke :blink: Hvorfor er 5 kg fedt på en der vejer 50 kg for lidt hvis 8 kg på en der vejer 80 kg ikke er. I begge tilfælde er det jo 10 % og hvis man antager at begge har lige stor %vis muskelmasse er det så ikke det samme? :huh:

Forholdet mellem absolut fedtmængde i kg og kroppens strørrelse (og altså - alt andet lige - derved indirekte vægten i kg) er ikke ligefrem probertionalt.:blink: :) En person på 50 kg med 5 kg fedt, og en person på 100 kg med 10 kg fedt vil ikke have den samme kropsbygning. Man kan sige, at personen på 50 kg er underernæret og har for lidt fedt. Eller man kan omvendt sige at personen på 100 kg er overernæret og har for meget fedt.

Håber det hjalp på forståelsen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Allesammen

tak for alle jeres råd, det er godt nok dejligt at så mange søde mennesker svarer på ens spørgsmål.

Jeg tror at jeg støtter mig lidt op ad AF`s svar, da jeg absolut ikke har så lav en vægt at den burde være et problem.

Jeg løber vel igennemsnit mellem 60-75 km. i ugen. I denne her uge kommer det op på 67 km.

Jeg må nok indrømme at jeg de sidste par uger ikke har fået så meget ordentlig mad som jeg plejer. Dvs. aftensmaden har været lidt ned prioriteret pga. af travlhed.

Jeg for dog nogen sunde fedtstoffer idet min morgenmad er müsli med nødder og skum.mælk. Jeg har nogen hørfrø derhjemme som jeg kan prøve at drysse over. Ellers bruger jeg koldpresset rapsolie til madlavning - da jeg har læst mig frem til at den skulle være rimelig sund.

Håber der kommer gang i cyklusen igen inden løbet.

Jeg vil holde jer informeret om hvordan det går

:wave: runQ

Link to comment
Share on other sites

Håber det hjalp på forståelsen

Ja hvis man antager at der er tale om personer med ca. samme højde kan jeg godt se logikken, men er personen på 100 kg næste 2 meter høj og personen på 50 kg en lille splejs på fx 1,55 må historien vel være lidt en anden eller hvad? :blink: Ja måske er det et komplet idiot? jeg her stiller, men jeg håber i vil svare alligevel ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Tulle!

Jeg tænker på, at en kvinde på 50 kg og en normal højde (ikke 1,55 m :) ) har færre fysiske ressourcer en en ditto på 80 kg, også i normalhøjde. Dvs disse to kvinder har ikke den samme muskelmasse. Hende på 80 kg kan bedre tåle fedtprocenten på 10, dels fordi hun har en lidt større absolut fedtmængde, dels fordi hun har ekstra muskelmasse, som kan tæres på, hvis nødvendigt. Hende på 50 kg vil også være udpræget tynd og mager (vel nærmest afpillet) at kikke på, mens hende på 80 vil være muskuløs og defineret (stadigvæk med lidt underhudsfedt) ved de 10 %(altså, forudsat de begge er i normal højde).

Men du har ret i, at en kvinde på 2 m uden ekstra muskelmasse har knap så godt af en fedt% på 10, idet hendes ekstravægt (fx 80 kg) består af ikke-omsætteligt kropsvæv (knogler osv). Så hellere være 1,75 med en fedt% på 10.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share