Beregning af Max-puls


Mariah S.
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Skal bruge min max puls til indstilling af mit pulsur. Kender godt den der med 220 "minus" alder, men tror måske ikke jeg kan bruge denne, da min hvilepuls er meget lav, og derfor tror jeg at min maxpuls også vil være relativt lav.

Er der nogen der kender en smart formel på maxpuls hvis man har kondital og hvilepuls??

Link to comment
Share on other sites

Det gør jeg desværre ikke, for det fndes der ikke, da maxpulsen ikke påvirkes af ens kondition - se nedenfor.

Maxpulsen er modsat hvilepulsen og træningspulsen ikke særlig påvirkelig af din kondition. Til gengæld kan den altså fra naturens hånd variere stærkt. Der findes gode sportsfolk med en maxpuls på 170 og der findes andre med en maxpuls på langt over 200.
Kilde: http://www.lets-tri.eu/2007/02/12/pulstr%C...dl%C3%A6ggende/
Max puls er det højeste antal slag dit hjerte kan yde pr. minut, denne ydelse er køns, alders og genetisk bestemt og kan ikke øges ved træning (ikke nævneværdigt).

...

Indtil du har fået målt din maxpuls – må du klare dig med en teoretisk udregnet max puls .

For mænd regnes den ved at trække din alder fra 220, og for kvinder 226 minus din alder.

Kilde: http://ry-roklub.dk/index.php?module=Pages...d=13&pid=49

Udfra dit nick gætter jeg på at du er kvinde ( :wink: ) og som du kan se ovenfor - angives at kvinders maxpuls ikke skal udregnes som "220-alder", men "226-alder"

Link to comment
Share on other sites

Halløj

220 og 226 minus alder giver så usikkert et resultat at det næsten kan være ligemeget. Eksempelvis har jeg en makspuls på 192, mens en af dem jeg ror med på samme alder har en på 207.

Syntes at have hørt at der er en ny udregningsmetode (jeg kender den ikke - jamen virkelig tak for hjælpen så - så find den selv, skeptiske ræv) som er en anelse mere listig uden dog heller at være helt præcis.

Tag og løb en dejlig makstest i stedet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Men om hun skal løbe en makstest, afhænger jo af om de er i forbindelse med løb, at pulstræningen skal bruges. Ens maxtest bør nemlig måles i den relevante motionsform

Vil du derfor have et mere nøjagtigt tal for din maksimalpuls, er du nødt til at belaste dit kredsløb maksimalt over et tidsrum på et par minutter og finde den højeste værdi. Værdien varierer fra sportsgren til sportsgren, og derfor er det vigtigt, at testen foretages i den motionsgren, du dyrker.

Kilde: http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=442&a=5898

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

En anden mulighed er at møde op i Fitnessdk ABC (hvis man bor på "djævleøen") på lørdag til en maxtest (spinning) med Kim Greisen ; ) ... der er åbent hus i anledningen af at Fitnessdk fylder 6 år, så det betyder ikke noget at du ikke er medlem - MEN man skal nok booke pladsen ...

Edited by HW4
Link to comment
Share on other sites

Men om hun skal løbe en makstest, afhænger jo af om de er i forbindelse med løb, at pulstræningen skal bruges. Ens maxtest bør nemlig måles i den relevante motionsform

Kilde: http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=442&a=5898

Det tror jeg ikke du har ret i. Din max puls er det maksimale antal slag dit hjerte kan slå i minuttet (sikkert genetisk bestemt) - og som sådan er det ligegyldigt hvordan du opnår denne tilstand. Du kan gå på trapper med rygsæk eller sidde og fyre den af i en kajak. Din max-puls vil ikke ændre sig.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke du har ret i. Din max puls er det maksimale antal slag dit hjerte kan slå i minuttet (sikkert genetisk bestemt) - og som sådan er det ligegyldigt hvordan du opnår denne tilstand. Du kan gå på trapper med rygsæk eller sidde og fyre den af i en kajak. Din max-puls vil ikke ændre sig.

Det er nu korekt. Det er da rigtigt at der er en makspuls som ikke kan overgås - men det kan sagtens være at man kan nå en højere maxpuls ved løb end f.eks på cykel - derfor er det relvant at udgå fra den makspuls der kan nås i den gren man træner.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu korekt. Det er da rigtigt at der er en makspuls som ikke kan overgås - men det kan sagtens være at man kan nå en højere maxpuls ved løb end f.eks på cykel - derfor er det relvant at udgå fra den makspuls der kan nås i den gren man træner.

Det tror jeg stadig ikke. MAXpuls er maxpuls - sådan er det.

Det der er forskel på er hvor meget effekt du får ud af dit arbejde i de forskellige øvelser. Eksempelvis syntes jeg selv det er uendeligt meget hårdere at levere 200W i en romaskine end det er på en kondicykel og dette vil således afspejle sig i pulsen.

V. 200 w i ro-ergometeret er min puls f.eks. 90% af maxpuls og v. 200w på cyklen er min puls kun 80 % af maxpulsen.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg stadig ikke. MAXpuls er maxpuls - sådan er det.

Det der er forskel på er hvor meget effekt du får ud af dit arbejde i de forskellige øvelser. Eksempelvis syntes jeg selv det er uendeligt meget hårdere at levere 200W i en romaskine end det er på en kondicykel og dette vil således afspejle sig i pulsen.

V. 200 w i ro-ergometeret er min puls f.eks. 90% af maxpuls og v. 200w på cyklen er min puls kun 80 % af maxpulsen.

Det kan jeg sagtens se logikken i, men har du prøvet at lave en maxtest i i de to maskiner?

Jeg tænker i hvert fald, at i romaskinen, bruger du en større del af kroppe til at frembringe energi og derfor vil du kunne presse pulsen højere op end på cyklen, hvor du primært bruger benene.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg sagtens se logikken i, men har du prøvet at lave en maxtest i i de to maskiner?

Jeg tænker i hvert fald, at i romaskinen, bruger du en større del af kroppe til at frembringe energi og derfor vil du kunne presse pulsen højere op end på cyklen, hvor du primært bruger benene.

Nej - for at være ærlig har jeg faktisk kun lavet max-test på løbebånd. (Og det var hårdt skal jeg hilse og sige - men jeg gav mig jo også maximalt)

Jeg syntes ikke dit argument holder - hvis du vil "presse" pulsen op kan du jo bare køre hurtigere på cyklen eller med større belastning.

Antallet af muskel grupper der er involveret i øvelsen har vel ikke indflydelse på hvor hurtigt dit hjerte maximalt kan slå....??!!

Måske fagkundskaben kan komme med et indslag her!!

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Hej med jer

Skal bruge min max puls til indstilling af mit pulsur. Kender godt den der med 220 "minus" alder, men tror måske ikke jeg kan bruge denne, da min hvilepuls er meget lav, og derfor tror jeg at min maxpuls også vil være relativt lav.

Er der nogen der kender en smart formel på maxpuls hvis man har kondital og hvilepuls??

En lav hvilepuls er ikke i sig selv et udtryk for lav maxpuls også. Meget veltrænede atleter har f.eks. en meget lav hvilepuls.

Men hvilepulsen skal du bruge til at beregne din pulsreserve, som du kan bruge til at udregne træningsintensiteter. Se artikel på forsiden. Jeg vil tro at du får det bedste udgangspunkt hvis du bruget formlen 226-alder-hvilepuls til at finde din pulsreserve. Hvis du altså ikke vil lave en rigtig MAX-test som er meget anstrengende idet din slutbelastning jo nødvendigvis må være på >99%.

(Den fremgangsmåde der er angivet i Iform vil jeg have lov til at sætte spørgsmålstegn ved)

Link to comment
Share on other sites

Nej - for at være ærlig har jeg faktisk kun lavet max-test på løbebånd. (Og det var hårdt skal jeg hilse og sige - men jeg gav mig jo også maximalt)

Jeg syntes ikke dit argument holder - hvis du vil "presse" pulsen op kan du jo bare køre hurtigere på cyklen eller med større belastning.

Antallet af muskel grupper der er involveret i øvelsen har vel ikke indflydelse på hvor hurtigt dit hjerte maximalt kan slå....??!!

Måske fagkundskaben kan komme med et indslag her!!

Men for at kunne cykle hurtigere kræver det jo, at man har konditionen til det. Eller ved større belastning at man har muskelstyrken. Især ved sidst nævnte kunne man vel forestille sig, at det kunne sætte en grænse for, om man kan yde så meget, at ens hjerte bliver belastet maksimalt.

Vi snakker nok om lidt forskellige makspuls'er. Der er selvfølgelig kun ét svar på hvor mange slag pr minut ens hjerte maksimalt kan slå (det er den makspuls du snakker om)

Men det jeg så mener er, at det ikke er ved alle "arbejdsformer" (f.eks. løb, spinning etc.) man kan nå dette maks og når man skal beregne ens pulsreserve i f.eks. spinning, bør man derfor teste ens makspuls ved spinning og beregne pulsreserven ud fra dette.

Link to comment
Share on other sites

Men for at kunne cykle hurtigere kræver det jo, at man har konditionen til det. Eller ved større belastning at man har muskelstyrken. Især ved sidst nævnte kunne man vel forestille sig, at det kunne sætte en grænse for, om man kan yde så meget, at ens hjerte bliver belastet maksimalt.

Vi snakker nok om lidt forskellige makspuls'er. Der er selvfølgelig kun ét svar på hvor mange slag pr minut ens hjerte maksimalt kan slå (det er den makspuls du snakker om)

Men det jeg så mener er, at det ikke er ved alle "arbejdsformer" (f.eks. løb, spinning etc.) man kan nå dette maks og når man skal beregne ens pulsreserve i f.eks. spinning, bør man derfor teste ens makspuls ved spinning og beregne pulsreserven ud fra dette.

Naturligvis kan man ramme maxpulsen i alle "arbejdsformer" - det er blot et spørgsmål om at arbejde hurtigt nok.

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt tidligere er der selvfølgelig kun een maxpuls - som udgør den maksimale kardiovaskulære kapacitet hos den enkelte person (i form af maksimal slagvolumen og puls) - dette udgør hos lungeraske personer samtidig den maksimale aerobe kapacitet ("konditionen")

Forudsat at der dyrkes aerobe aktiviteter, her især løb og cykling burde maxpuls teoretisk kunne nåes i begge aktiviteter og en 100% nøjagtig maxpuls-test burde derfor give det samme resultat uafhængig af den disciplin der bruges til at måle den.

Imidlertid er det så godt som umuligt at få langt de fleste personer til at yde maksimale - det er jo ikke envidere behageligt - derfor vil praktiske max-puls tests ofte være unøjagtige. Hvis en maxpuls test laves i klassisk forstand vil en test der forlader sig på en aerob aktivitet som personen er vant til ofte være den mest nøjagtige idet det mønster af muskelaktivitet som en person er mest vant til udføres best og derfor også højest sandsynligt med højest mulige intensitet. (Lader man fx to utrænede genetisk identiske personer træne bænkpres i hhv. maskine og i frivægte over en tidsperiode vil en styrketest der tester muskelkapaciteten i frivægte give en stor fordel til personen der i forvejen har trænet med frivægte, idet det neuronale fyringsmønster er velkendt for frivægt-personen og han derfor kan benytte sin muskelkapacitet bedre end personen der har trænet i et låst bevægelsesmotiv. Idet muskelkapaciteten kan udnyttes bedre kommer personen der har trænet med frivægte også nærmere sin maksimale ydeevne end personen der har trænet i maskine).

Nogenlunde det samme gør sig gældende ved aerobe tests. Det er lettere at yde maksimalt i aktiviteter man er tilvænnet end uvante aktiviteter - og idet det største problem ved aerobe tests er at nå den reelle maksimale ydeevne - vil personen der er vant til den pågældende aktivitet alt andet lige få et mere nøjagtigt mål af vedkommendes maksimale aerobe ydeevne. Derfor vil det alt andet lige, være mere nøjagtige max-puls resultater der kommer ud hvis en person testes i en disciplin personen er tilvænnet til.

Normalt vil man i et designet af et studie bruge max-puls tests der forlader sig på ekstrapolationer af makspulsen. Dvs. personen der testes starter på et lavt niveau hvor pulsen måles, herefter stiger belastningen trinvis op til et vidst punkt (ikke max-punktet) - udfra en given formel (fx 220 - alder) kan maxpuls herefter ekstrapoleres. Det giver ikke den mest nøjagtige maxpuls hos den enkelte, men derimod bliver testmetoden meget mere konform end hvis man bare bad den enkelte om at yde maksimalt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nej - for at være ærlig har jeg faktisk kun lavet max-test på løbebånd. (Og det var hårdt skal jeg hilse og sige - men jeg gav mig jo også maximalt)

Jeg syntes ikke dit argument holder - hvis du vil "presse" pulsen op kan du jo bare køre hurtigere på cyklen eller med større belastning.

Antallet af muskel grupper der er involveret i øvelsen har vel ikke indflydelse på hvor hurtigt dit hjerte maximalt kan slå....??!!

Måske fagkundskaben kan komme med et indslag her!!

Man har kun en makspuls, men det er ikke ensbetydende med at man er i stand til at nå sin makspuls i alle idrætgrene.

Jeg er fx vant til at løbe og derfor vil en makstest i løb - for mig - give en højere makspuls end hvis jeg laver en makstest på cykel. Dette er reelt bare et udtryk for at jeg ikke er i stand til at nå (eller komme så tæt på) min makspuls i cykling.

Link to comment
Share on other sites

Citat: Som nævnt tidligere er der selvfølgelig kun een maxpuls - som udgør den maksimale kardiovaskulære kapacitet hos den enkelte person (i form af maksimal slagvolumen og puls) - dette udgør hos lungeraske personer samtidig den maksimale aerobe kapacitet ("konditionen")

Forudsat at der dyrkes aerobe aktiviteter, her især løb og cykling burde maxpuls teoretisk kunne nåes i begge aktiviteter og en 100% nøjagtig maxpuls-test burde derfor give det samme resultat uafhængig af den disciplin der bruges til at måle den.

Ovennævnte citet beskriver præcic det jeg mener.

At det så ikke altid er muligt at få en præcis værdig for maxpulsen i forskellige arbjdsformer f.eks. fordig testpersonen ikke giver sig maximalt, kroppen ikke er tilpasset arbejdsformen eller de neurale fyringssekvenser endnu ikke er optimeret er en anden sag.

Men maxpuls er og bliver maxpuls.

På den anden side vil jeg nok ikke lave en maxtest i ro-ergometer hvis jeg skulle bruge testværdierne til at sammensætte et nøje planlagt træningsprogram til f.eks. at forbedre min. 1.500m tid i løb.

BRUUN

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Man har kun en makspuls, men det er ikke ensbetydende med at man er i stand til at nå sin makspuls i alle idrætgrene.

Jeg er fx vant til at løbe og derfor vil en makstest i løb - for mig - give en højere makspuls end hvis jeg laver en makstest på cykel. Dette er reelt bare et udtryk for at jeg ikke er i stand til at nå (eller komme så tæt på) min makspuls i cykling.

Jeg tror bestemt at du er istand til at nå din din max-puls under cykling eller andre arbejdsformer. Det vil blot opfattes langt hårdere fordi din krop ikke er tilpasset denne arbejdsform - heraf følger at du måske vil stoppe testen inden din max er nået (fordi du eller din krop "tror og føler" at max er nået.

BRUUN

Link to comment
Share on other sites

220-alder, sådan er det bare.

Hvis du vil have en eller anden suuuper-duber korrekt udregning ender du helt sikkert op med den samme træningsmængde alligevel.....

Nævnte metode er sikkert god i en snæver vending, men altså behæftet med endog meget stor usikkerhed.

Hvis man brugte denne metode (220-35=185) og den er rigtig skulle jeg have været død efter mit sidste træningspas hvor min højese målte puls var 197 (- og det var ikke maxpulsen)

Jeg tror man skal være meget varsom med at generalisere med sådanne metoder.

BRUUN

Link to comment
Share on other sites

Ok, så vi har vel slået fast er der kun findes én ægte maxpuls, men at det afhængig af aktivitet og tilvænning ikke nødvendigvis er muligt at nå den ægte maxpuls i alle aktiviteter.

Spørgsmålet er så stadig om det giver bedst mening at forholde sig til den højest opnåede puls eller maxpulsen i den enkelte sportgren.

Hesner -> hvis du læser de foregående svar i dette emne kan du forhåbentlig se at dit svar ikke var det smarteste (og Don_B gør det altså heller ikke meget bedre). Hele pointen er at hvis du som enkeltperson kan have gavn af at forholde dig og din træning til maxpuls, eller bare vil kende den, så er beregninger lige til at kaste over højre skulder.

220-alder giver mig 194 i maxpuls, men hvad kan jeg bruge det til når jeg jævnligt ramte 200 da jeg spinnede og havde et max på 211? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ok, så vi har vel slået fast er der kun findes én ægte maxpuls, men at det afhængig af aktivitet og tilvænning ikke nødvendigvis er muligt at nå den ægte maxpuls i alle aktiviteter.

Spørgsmålet er så stadig om det giver bedst mening at forholde sig til den højest opnåede puls eller maxpulsen i den enkelte sportgren.

Det giver selvfølgelig ingen mening at operere med "én ægte maxpuls" i forhold til træning i forskellige sportsgrene. Derfor måler man også ens maxpuls indenfor de forskellige sportsgrene og arbejder med sin træning ud fra det. Derfor er diskussionen om den ægte maxpuls også uinterresant.

Det er iøvrigt ikke muligt at beregne en exsakt maxpuls. Den eneste måde at finde sin maxpuls er det presse sin krop i en given øvelse således at den kommer op på maxniveau. Det giver sig selv at tidsrummet bør være af kort varighed.

Link to comment
Share on other sites

Det giver selvfølgelig ingen mening at operere med "én ægte maxpuls" i forhold til træning i forskellige sportsgrene. Derfor måler man også ens maxpuls indenfor de forskellige sportsgrene og arbejder med sin træning ud fra det. Derfor er diskussionen om den ægte maxpuls også uinterresant.

Det er iøvrigt ikke muligt at beregne en exsakt maxpuls. Den eneste måde at finde sin maxpuls er det presse sin krop i en given øvelse således at den kommer op på maxniveau. Det giver sig selv at tidsrummet bør være af kort varighed.

Og hvem skulle så "bestemme" hvornår MAX er nået ?? Udøveren? Træneren? Instruktøren?

- eller når MAX virkelig er nået og benene exer under én og der kun er ½ sek. til man falder om.

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Og hvem skulle så "bestemme" hvornår MAX er nået ?? Udøveren? Træneren? eller når MAx virkelig er nået og benene exer under én

Der er ihvertfald ingen tvivl om at den teoretiske beregningsmodel er forbundet med så stor usikkerhed at den er ubrugelig. Som svar på dit spørgsmål gælder selvfølgelig at du er nået max når du ikke kan mere på et kortere tidsrum. (Jeg vil her ikke udelukke at benene vil ekse) Jeg vil tro inden for 1-4 min med fuld hammer vil kunne få en op på max.

Sortnen for øjene, blodsprægnte øjne, opkast, stivnende krop fyldt med mælkesyre, kollaps, åndedrætsbesvær osv. er symptomer på at du er godt på vej.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Der er ihvertfald ingen tvivl om at den teoretiske beregningsmodel er forbundet med så stor usikkerhed at den er ubrugelig. Som svar på dit spørgsmål gælder selvfølgelig at du er nået max når du ikke kan mere på et kortere tidsrum. (Jeg vil her ikke udelukke at benene vil ekse) Jeg vil tro inden for 1-4 min med fuld hammer vil kunne få en op på max.

Sortnen for øjene, blodsprægnte øjne, opkast, stivnende krop fyldt med mælkesyre, kollaps, åndedrætsbesvær osv. er symptomer på at du er godt på vej.

Fuldstændig enig. Mit argument er derfor også at det eneste rigtige er at arbejde med din "ægte MAX-puls" alt andet vil være subjektiv eller bero på estimater - og så er vi tilbage til 220-alder. (Som vi tidligere i tråden er blevet enig ikke virker optimalt)

BRUUN

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share