Efedrin


Rmadsen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmm.. først vil jeg lige sig eat jeg synes det er utroligt dumt at begynde på sådan noget..

Dernæst er hurtig hjertebanken at forvente og min erfaring en af de mest almindelige bivirkninger. Hvis du har det fint nu hvor du er stoppet med det vil jeg sige at du ikke skal være bange for nogle permanente mén hvis det var hvad du søgte af svar? (noter at jeg jeg ikke er medicinsk uddannet :nonono: )

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen..

Skulle lige prøve det en gang, men syntes mit hjerte bankede meget !

Derfor vil jeg ikke prøve det igen.

Men har det været farligt ?

På forhånd tak

Prøv at søge lidt herinde. Der har været mange diskutioner ang. thermapower som indeholder efedrin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke dowter eller lignende, men jeg har, i medicinsk øjemed, fået en del efedrin i min tid (jeg skal understrege, at det var flere år før jeg blev gammel nok til at træne, og at det derfor ingen relation havde til doping-problematikken). Hjertebanken er vist ikke usædvanligt ved indtagelse af efedrin, Der er også mennesker, som har meget let ved at få hjertebanken af kaffe (pga. at koffein kan have en lignende virkning). Siden du ikke fik et decideret ildebefindende, og din hjertebanken er væk igen, tror jeg ikke, du behøver være nervøs (det er nemlig heller ikke sundt at gå rundt og være), men lad hellere efedrinen blive stående på hylden. :smile:

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Alle siger man skal holde sig langt fra efedrin fordi det er farligt. Men er det virkeligt så farligt hvis man ellers er sund og rask og kun tager det i meget begrænsede mængder og i korte perioder?

Jeg bliver ikke overbevist bare fordi nogen skriver: "JA", der skal nogle beviser på bordet :smile:

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. først vil jeg lige sig eat jeg synes det er utroligt dumt at begynde på sådan noget..

Dernæst er hurtig hjertebanken at forvente og min erfaring en af de mest almindelige bivirkninger. Hvis du har det fint nu hvor du er stoppet med det vil jeg sige at du ikke skal være bange for nogle permanente mén hvis det var hvad du søgte af svar? (noter at jeg jeg ikke er medicinsk uddannet :nonono: )

Selvfølgelig giver det hurtig hjertebanken, det er hele ideen med at tage det at det sætter forbrændingen op. Og hvis en sund og rask person tager det i små doser og i korte perioder, hvad er det så der er så dumt ved at tage det?

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jeg tror sku ikke der er den store fare for at du for permanente meen af at tage efedrin en gang. Det skulle vist ikke være så farligt hvis man tager det over små perioder, stoffet forekommer vist også i meget medecin man kan få på håndkøb (det var blandt andet derfor at nogle forretninger kunne få lov til at sælge therma power på et tidspunkt), der er vist blandt andet efedrin i en del næsespray.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig giver det hurtig hjertebanken, det er hele ideen med at tage det at det sætter forbrændingen op. Og hvis en sund og rask person tager det i små doser og i korte perioder, hvad er det så der er så dumt ved at tage det?

Jeg er udemærket klar over at ideen er at kropstemparaturen øges for at øge forbrændningen. Hvis en sund og rask person tager det i små doser og korte perioder TROR jeg ikke at det gør skade. Grunden til at jeg så synes det er dumt at kaste sig ud i ephedrin er så at der er (efter min opfattelse) en meget delt mening om hvor skadeligt det er.. og ja, kald mig kedelig, men 'rather safe than sorry' som en eller anden kvik fyr/tøs sagde engang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er udemærket klar over at ideen er at kropstemparaturen øges for at øge forbrændningen. Hvis en sund og rask person tager det i små doser og korte perioder TROR jeg ikke at det gør skade. Grunden til at jeg så synes det er dumt at kaste sig ud i ephedrin er så at der er (efter min opfattelse) en meget delt mening om hvor skadeligt det er.. og ja, kald mig kedelig, men 'rather safe than sorry' som en eller anden kvik fyr/tøs sagde engang :smile:

Fair nok. Jeg er bare træt af folk maler fanden på væggen og kalder efedrin for farligt! Det er klart det ikke er sundt at tage i store mængder i flere måneder, men det gælder jo også mange andre lovlige ting f.eks. kaffe pga. det koffein det indeholder. Grunden til kosttilskud som Therma Power er ulovligt i dk er at der altid vil være folk der ikke kan holde sig til de anbefalde doser og derfor kan risikere at få bivirkninger.

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ingen grund til at være så nervøs over for Ephedrin.

Jeg har selv taget det, faktisk en hel måned i træk og nogle svage hovedpiner i ny og næ var de eneste bivirkninger jeg oplevede. Det skal så lige sige at det ikke var Therma Power jeg tog men derimod Ephe 850, som jeg faktisk tror, er endnu stærkere, da det er rent Ephedrin (500mg pr pille). Jeg må indrømme jeg grinte lidt af de to tykke trunter der var med i operation X, som havde været tæt på at "dø" af Therma Power. Helt ærligt.. nå var lige et sidespring.

Ephedrin, hold dig fra det hvis du er bange eller i tvivl om bivirkningerne eller oplever nogle. Tror det er meget individuelt og for mig fungerede det fint. Jeg ser dog igen grund til, som det bliver sagt tidligere, at male fanden på væggen. Det bliver faktisk brugt, som medecin mod forskellige ting, så hvis man bare holder sig til de anbefalede dosseringer, er der efter min menning, ikke noget at frygte.

Dette er min holdning og ikke en universel sandhed jeg prøver at proklamere. Brug din sunde fornuft, det kommer man langt med.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det fint nok at i alle nævner hvor meget efedrin nu engang bliver brugt i medicin - men sagen er at efedrin ikke bliver, og ikke har været, brugt i lang tid i DK, den eneste brug jeg faktisk har hørt om af stoffet er i forhindelse med hypovolumæmisk shock. Det andet er at den begrænsede brug der tidligere har været af produktet oftest var i næsespray i forbindelse med dilation af næseslimhindekarrene, og som bronchiodilaterende aerosol i forbindelse med astmatisk bronkitis - denne måde at optage stoffet på (og stoffets dosi) er ganske anderledes end den måde der bruges i forbindelse med oralt indtag. For mig at se kunne man på denne måde lige så godt argumentere for brugen af kokain med at "det var engang i coca cola"

Ikke at efedrin er akut livsfarligt - det har jeg aldrig advokeret for - men brugen er uheldig for personer med latente aneurismer (kardefekter), folk med hypertension, folk der i forvejen har et belastet hjertekarsystem (typisk adipøse mennesker der netop bruger produktet) - og endelig folk der er disponeret til humørsvingninger - fraset det faktum at effekten af efedrin stopper ved seponering hvilket gør det til et elendigt produkt for at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik VIRKELIG meget efedrin-holdig medicin i min barndom. Hjertebanken/rysten i kroppen var, som før nævnt, helt almindeligt. Men jeg tror, det er ret individuelt, hvordan man reagerer på det. En af mine bekendte (en voksen dame) fik det temmelig dårligt af samme dosis, som jeg nemt kunne tåle i 6-års-alderen.

Sortiarius: Jeg havde ikke lige fået nærlæst dit indlæg. Jeg skrev heller ikke nærværende indlæg for at korrekse dig på nogen måde. At efedrin udvider luftvejene, har du naturligvis ret i. Jeg fik noget efedrin-holdig hostesaft, da jeg var barn, og til tider fik jeg meget af det. Den hostesaft er i øvrigt blevet lavet om, så den ikke længere indeholder efedrin.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik VIRKELIG meget efedrin-holdig medicin i min barndom. Hjertebanken/rysten i kroppen var, som før nævnt, helt almindeligt. Men jeg tror, det er ret individuelt, hvordan man reagerer på det. En af mine bekendte (en voksen dame) fik det temmelig dårligt af samme dosis, som jeg nemt kunne tåle i 6-års-alderen.

Sortiarius: Jeg havde ikke lige fået nærlæst dit indlæg. Jeg skrev heller ikke nærværende indlæg for at korrekse dig på nogen måde. At efedrin udvider luftvejene, har du naturligvis ret i. Jeg fik noget efedrin-holdig hostesaft, da jeg var barn, og til tider fik jeg meget af det. Den hostesaft er i øvrigt blevet lavet om, så den ikke længere indeholder efedrin.

Må man spørge om i hvilken forbindelse ? selv i min medicinfortegnelse tilbage til 2001 tror jeg ikke engang jeg kunne finde stoffet.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det fint nok at i alle nævner hvor meget efedrin nu engang bliver brugt i medicin - men sagen er at efedrin ikke bliver, og ikke har været, brugt i lang tid i DK, den eneste brug jeg faktisk har hørt om af stoffet er i forhindelse med hypovolumæmisk shock. Det andet er at den begrænsede brug der tidligere har været af produktet oftest var i næsespray i forbindelse med dilation af næseslimhindekarrene, og som bronchiodilaterende aerosol i forbindelse med astmatisk bronkitis - denne måde at optage stoffet på (og stoffets dosi) er ganske anderledes end den måde der bruges i forbindelse med oralt indtag. For mig at se kunne man på denne måde lige så godt argumentere for brugen af kokain med at "det var engang i coca cola"

Ikke at efedrin er akut livsfarligt - det har jeg aldrig advokeret for - men brugen er uheldig for personer med latente aneurismer (kardefekter), folk med hypertension, folk der i forvejen har et belastet hjertekarsystem (typisk adipøse mennesker der netop bruger produktet) - og endelig folk der er disponeret til humørsvingninger - fraset det faktum at effekten af efedrin stopper ved seponering hvilket gør det til et elendigt produkt for at tabe sig.

Jeg vil lige understrege at jeg skrev: "hvis en sund og rask person tager det i små doser og i korte perioder, hvad er det så der er så dumt ved at tage det?"

Der var i øvrigt også efedrin i det astma medicin jeg fik da jeg var lille!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik VIRKELIG meget efedrin-holdig medicin i min barndom. Hjertebanken/rysten i kroppen var, som før nævnt, helt almindeligt. Men jeg tror, det er ret individuelt, hvordan man reagerer på det. En af mine bekendte (en voksen dame) fik det temmelig dårligt af samme dosis, som jeg nemt kunne tåle i 6-års-alderen.

Sortiarius: Jeg havde ikke lige fået nærlæst dit indlæg. Jeg skrev heller ikke nærværende indlæg for at korrekse dig på nogen måde. At efedrin udvider luftvejene, har du naturligvis ret i. Jeg fik noget efedrin-holdig hostesaft, da jeg var barn, og til tider fik jeg meget af det. Den hostesaft er i øvrigt blevet lavet om, så den ikke længere indeholder efedrin.

Jeg vil lige understrege at jeg skrev: "hvis en sund og rask person tager det i små doser og i korte perioder, hvad er det så der er så dumt ved at tage det?"

Der var i øvrigt også efedrin i det astma medicin jeg fik da jeg var lille!

Helt i orden ville bare lige kommentere det der med "at det er i medicin" - det kunne godt lyde somom det var noget man stadig kunne gå ned at købe i dag - man kunne i sin tid også få det som hostemedicin - det er rigtigt - det var sådan metamfetamin (crystal meth) kom til U.S.A. i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Efedrin

-Ephedra-Er et naturstof som aktiverer både Alfa og Beta adrenerge receptorer.

Dette betyder at dine nerveceller ikke optager noradrenalin(Stresshormon).

:4thumbup:Når dine nerveceller ikke optager noradrenalin har du større chance for depression.

Noradrealin er det stof der gør dig i stand til at holde fokus på ting, det vil sige at du bliver forvirret og ude af stand til at klare presset situationer.

Efedrin får nogle af dine blodårer til at trække sig sammen(Derfor banker dit hjerte hurtigt), mens dine bronkierne vil udvide sig.

((Derfor bruger man efedrin mod allegi og astma))

Efedrin får også kroppen til at frigive adipocyt, som får din krop til at øge kropstemperaturen og nedsætter appetitten.

Efedrin er ikke for sjov, stoffet kan give skader for livet.

Der er folk der er døde af efedrin. (Også raske mennesker)

Andre reagere kraftigere på stoffet end andre.

Så pas på.

:4thumbup:

-Façon

Link to comment
Share on other sites

Må man spørge om i hvilken forbindelse ? selv i min medicinfortegnelse tilbage til 2001 tror jeg ikke engang jeg kunne finde stoffet.

Det var i forbindelse med astma/bronkitis, at jeg fik det. og det var nok i midten af firserne, så der kan sagtens være sket meget siden dengang, hvad medicin angår.

Link to comment
Share on other sites

Helt i orden ville bare lige kommentere det der med "at det er i medicin" - det kunne godt lyde somom det var noget man stadig kunne gå ned at købe i dag - man kunne i sin tid også få det som hostemedicin - det er rigtigt - det var sådan metamfetamin (crystal meth) kom til U.S.A. i første omgang.

Du har ret, det er ikke i medicin i dk længere, så det er et dårligt argument at bruge om efedrin er uskadeligt.

Men jeg holder fast i når raske personer tager det i små doser er der ikke nogen farlige bivirkninger!

Link to comment
Share on other sites

Efedrin

-Ephedra-Er et naturstof som aktiverer både Alfa og Beta adrenerge receptorer.

Dette betyder at dine nerveceller ikke optager noradrenalin(Stresshormon).

:4thumbup:Når dine nerveceller ikke optager noradrenalin har du større chance for depression.

Noradrealin er det stof der gør dig i stand til at holde fokus på ting, det vil sige at du bliver forvirret og ude af stand til at klare presset situationer.

Efedrin får nogle af dine blodårer til at trække sig sammen(Derfor banker dit hjerte hurtigt), mens dine bronkierne vil udvide sig.

((Derfor bruger man efedrin mod allegi og astma))

Efedrin får også kroppen til at frigive adipocyt, som får din krop til at øge kropstemperaturen og nedsætter appetitten.

Efedrin er ikke for sjov, stoffet kan give skader for livet.

Der er folk der er døde af efedrin. (Også raske mennesker)

Andre reagere kraftigere på stoffet end andre.

Så pas på.

:4thumbup:

-Façon

Det med det ikke er for sjovt og man kan få skader og kan dø af det, hvor har du det fra? Og ved du noget om hvilke doser af efedrin de personer fik?

Det virker lidt provokerende på mig når du skriver: " Der er folk der er døde af efedrin. (Også raske mennesker)" fordi det var mig der understregede det med raske mennesker.

Men jeg skrev i samme sætning også: "i små doser og korte perioder", så har du noget dokumentation til at bakke dine udtalelser op med som også gælder det sidste jeg skrev? Nej vel!?

Link to comment
Share on other sites

Det med det ikke er for sjovt og man kan få skader og kan dø af det, hvor har du det fra? Og ved du noget om hvilke doser af efedrin de personer fik?

Det virker lidt provokerende på mig når du skriver: " Der er folk der er døde af efedrin. (Også raske mennesker)" fordi det var mig der understregede det med raske mennesker.

Men jeg skrev i samme sætning også: "i små doser og korte perioder", så har du noget dokumentation til at bakke dine udtalelser op med som også gælder det sidste jeg skrev? Nej vel!?

Meget af det han skriver er for øvrigt også noget vrøvl, så...

i flæng kan nævnes at nerveceller ikke optager noradrenalin (de syntetiserer det fra tyrosin via dopa-dopamin pathway), at efedrins påvirkninger i SNS ikke er identiske til dem i CNS (selvom begge tilfælde dog baserer sig på frigivelse af noradrenalin), desuden er (det lidt teoretiske) problem ikke manglende frigivelse af noradrenalin (eller syntese heraf) men derimod adaptation i den postsynaptiske nerveende (igen her snakker vi CNS ikke SNS).

Desuden får efedrin dig ikke til at frigive adipocyt :4thumbup: - en adipocyt er en fedtcelle og kan ikke frigives (eller dannes i voksne mennesker) - tror her han tænker på triglycerider - men de har selvsagt intet at gøre med kropstemperatur eller appetit (måske han her tænker på leptin men det virker modsat).

EDIT: aha nu tror jeg, jeg ved hvad han tænker på mht. til frigivelse af "adipocyt", hos nyfødte og små børn findes der et lille lager af såkaldt brunt fedt; adrenerge påvirkninger af sådant væv kan øge omsætningen i disse, og er derfor vigtig i varmehomeostasen i små børn (der endnu ikke er i stand til at kontrollere varmedannelse/afgift som voksne) - måske han tænker på at efedrin kan øge omsætningen i dette - der kan dog stadig ikke frigives "adipocyt" og brunt fedtvæv findes i praksis ikke hos voksne mennesker.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Meget af det han skriver er for øvrigt også noget vrøvl, så...

i flæng kan nævnes at nerveceller ikke optager noradrenalin (de syntetiserer det fra tyrosin via dopa-dopamin pathway), at efedrins påvirkninger i SNS ikke er identiske til dem i CNS (selvom begge tilfælde dog baserer sig på frigivelse af noradrenalin), desuden er (det lidt teoretiske) problem ikke manglende frigivelse af noradrenalin (eller syntese heraf) men derimod adaptation i den postsynaptiske nerveende (igen her snakker vi CNS ikke SNS).

Desuden får efedrin dig ikke til at frigive adipocyt :4thumbup: - en adipocyt er en fedtcelle og kan ikke frigives (eller dannes i voksne mennesker) - tror her han tænker på triglycerider - men de har selvsagt intet at gøre med kropstemperatur eller appetit (måske han her tænker på leptin men det virker modsat).

EDIT: aha nu tror jeg, jeg ved hvad han tænker på mht. til frigivelse af "adipocyt", hos nyfødte og små børn findes der et lille lager af såkaldt brunt fedt; adrenerge påvirkninger af sådant væv kan øge omsætningen i disse, og er derfor vigtig i varmehomeostasen i små børn (der endnu ikke er i stand til at kontrollere varmedannelse/afgift som voksne) - måske han tænker på at efedrin kan øge omsætningen i dette - der kan dog stadig ikke frigives "adipocyt" og brunt fedtvæv findes i praksis ikke hos voksne mennesker.

Ha ha hvor er det smukt en med din viden kan pille det Volando skrev fra hinanden :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke meningen at det skal virke provokerende, det jeg skriver.. :bigsmile:

Ja, adipocyt er en fedtcelle, som selvfølgelig spiller en rolle i fedtvæv, og dermed også i insulin.. :wink:

Insulin virker ved at binde sig til molekyler(insulinreceptorer)

Når insulin bindes til receptorerne øges transporten af glukose ind i cellen.

Det vil sige at insulin er et anabole hormon, som jo spiller en stor rolle i opbygning af væv og organer, blod osv.

Efedrin øger produktionen af /signalstofferne/ adrenalin og noradrenalin i kroppen.

Lad mig lige give dig et lille refarat fra lægemiddelstyrelsen:

-->Rapporten beskriver et tilfælde af blodprop i hjernen (apopleksi) ledsaget af lammelse af venstre hånd og ansigtshalvdel hos en yngre kvinde, der havde taget Therma Power i 6 dage.

-

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/vi...?artikelID=8684

___

Har læst biologi/kemi i 1.5 år.. :nonono:

Så mon ikke jeg ved lidt af det her..

Jeg skriver i store, grove træk, da jeg ikke kan sidde og skrive en rapport om efedrin's virkning på kroppen..

Men i stedet for at komme med "negativ" respons, så spørg hvis der er noget i ikke rigtig forstår, eller hvis jeg er kommet til at skrive noget vrøvl..

Det er ikke særlig fedt at få en bunke lort i hoved.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share