Lav hvilepuls farlig?


torsteinowich
 Share

Recommended Posts

Hej cardio-eksperter

Er det farligt at have lav hvilepuls? Jeg har en hvilepuls på ca. 37 og den svinger nogle gange ned omkring 34-35 stykker. Det er ikke fordi jeg er noget kondi-monster - jeg er ikke voldsomt hurtig sammenlignet med andre, jeg kommer bare ret langt ned i hvilepuls. Jeg har hørt noget om at det kan være farligt at komme ned omkring 30 i hvilepuls fordi kroppens pulsgenerator så kan blive ustabil og at professionelle cykelryttere nogle gange sætter uret til at ringe flere gange om natten af samme grund. Er der nogen, der kan give noget kvalificeret information om det?

mvh

Torsten

Link to comment
Share on other sites

Hej cardio-eksperter

Er det farligt at have lav hvilepuls? Jeg har en hvilepuls på ca. 37 og den svinger nogle gange ned omkring 34-35 stykker. Det er ikke fordi jeg er noget kondi-monster - jeg er ikke voldsomt hurtig sammenlignet med andre, jeg kommer bare ret langt ned i hvilepuls. Jeg har hørt noget om at det kan være farligt at komme ned omkring 30 i hvilepuls fordi kroppens pulsgenerator så kan blive ustabil og at professionelle cykelryttere nogle gange sætter uret til at ringe flere gange om natten af samme grund. Er der nogen, der kan give noget kvalificeret information om det?

mvh

Torsten

Jeg har selv en hvilepuls på 40 - også uden at være ekstrem cykelrytter. Jeg er også blevet tjekket i hoved og r. ( elektrokardiogram og andet udstyr; jeg skulle i et par døgn bære rundt på et apperat der optog min hjerterytme!)

Konklusionen var at jeg ingenting fejlede - tværtimod har jeg fra naturens et stort og stærk hjerte sagde min læge, noget jeg selvfølgelig er glad for :bigsmile: Jeg skal ikke kunne sige det samme er gældende for dig. Men blev dog tjekket for en sikkerheds skyld.

Link to comment
Share on other sites

hæhæ...

.. grunden til at cykelryttere sætter uret til at ringe om natten er nok nærmere den høje hæmatokrit - ikke så fedt med tykt blod der står og staser op :wink:

Og nej... hvis du generelt altid har haft lav hvilepuls er det ikke spor farligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

hæhæ...

.. grunden til at cykelryttere sætter uret til at ringe om natten er nok nærmere den høje hæmatokrit - ikke så fedt med tykt blod der står og staser op :wink:

Og nej... hvis du generelt altid har haft lav hvilepuls er det ikke spor farligt :smile:

...præcis - det skyldes hæmatokritværdien! Har selv en stabil hvilepuls på under 30 - ingen problemer i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lav hvilepuls....nej det er ikke farligt i sig selv. Jo stærkere hjertet er og jo bedre form lungerne er i (begge faktorer øges med formkurven) jo færre slag skal hjertet jo slå for at forsyne kroppen med blod.

En lav puls kan dog være et udtryk for at du har et meget stort hjerte...evt forstørret ud over det fysiologisk almindelige.

Dette er afhængig af genetiske og adfærdsmæssige faktorer. Du kan faktisk få et ikke bare stærkt men forstørret hjerte af træning, hvilket kan lægeligt opfattes som en slags sygdom. Dette kan identificeres på røntgen af thorax eller evt et ekkocardiogram.

Et forstørret hjerte har i få tilfælde været associeret med en øget risiko for hjertearrytmi og derfor øget dødelighed, -men slap af og lad være med at gå i panik, det er ikke noget man bekymrer sig meget om i medicinens verden, du er jo sikkert i god form og sund og det modsatte er meget større risikofaktorer in the long run. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share