Venepumer - kan man træne dem bedre?


Lady M
 Share

Recommended Posts

Jeg har - tror jeg - meget dårlige venepumper - jeg hæver og samler væske i mine underben i løbet af dagen i en sådan grad, at når jeg tager støvlerne af har de lavet dybe mærker i mine ben - øv! Jeg løber, spinner - og går meget - laver i det hele taget noget hver dag og drikker nok vand. Lægen siger, at det bare er genetisk - at jeg ikke fejler noget. Alligevel er det dog MEGET irriterende og meget ukønt at se på sådan nogle tykke stænger her til sommer :unhappy: Jeg er ellers ikke overvægtig overhovedet.

Jeg kan selvfølgelig lave venepumpeøvelser, men er der nogen der ved, hvor mange og hvilke, man skal lave? Og om det på sigt kan træne pumperne til at virke bedre?

Væske i kroppen er bare noget møg - og så skal man op og tisse om natten - nogle gange flere gange!

Link to comment
Share on other sites

Et højt indtag af vand hjælper vel næppe mod væske i kroppen? Du kan evt. prøve med noget vanddrivende the måske. Ellers tror jeg ikke der er noget at gøre, så vidt jeg ved, med mit ringe kendskab, er venepumpen en kombination af "tilbageløbsventiler" i venerne og musklerne omkring dem.

Link to comment
Share on other sites

Den korte version: Op med benene når du kan og ellers vip løs med benene når du sidder stille længere tid af gangen.

Desuden vil jeg foreslå du lige vender den med din læge en ekstra gang, da så meget væske i kroppen kan skyldes mere og andet genetik.

Link to comment
Share on other sites

Søren W: Jo - det har jeg faktisk fået at vide, at paradoksalt nok skulle et stort vandindtag kunne afhjælpe problemet.

Buc: Jeg har en stol, som jeg lægger benene op på når jeg sidder ved bordet og det afhjælper da også en del, men ikke helt. Jeg har netop været hos min læge igen (de nærmest griner af en - meget frustrerende), siger, at det er genetisk og vil give mig Centyl Mite - vanddrivende piller (som kun hjælper øjeblikkeligt - og derfor gider jeg ikke spise skidtet). Mine blodprøver viser intet - nyrer, lever - det hele skulle være "normalt"... suk.

Link to comment
Share on other sites

Hmm interessant

Min kæreste har samme problem. Får nemt lidt væske ophobninger i underbenene.

Pt har lægerne ikke kunne finde en løsning på det heller

Hvis I finder frem til noget vil jeg meget gerne høre det. Skal hun også op hver nat og tisse? Jeg står op 1-2 gange i løbet af natten. Det er nu ikke fordi det generer mig - det er mere tanken - at når jeg så ligger ned og slapper af, så fungerer det hele igen..

Link to comment
Share on other sites

Hva med vanddrivende tabletter ?

Tror at at du kan få dem på recept hos din læge.

Som skrevet længere oppe så har jeg skam fået Centyl Mite! Men som også skrevet - de virker kun øjeblikkeligt - man skal om jeg så må sige tage dem hele tiden - hver dag. Desuden bryder jeg mig ikke om - længerevarende - at fylde mig med noget, som er unaturligt og har en række bivirkninger.. Det kan da ikke passe at man resten af sine dage skal spise vanddrivende medicin!! Ikke i min alder endnu da (31)!

Link to comment
Share on other sites

Hvis I finder frem til noget vil jeg meget gerne høre det. Skal hun også op hver nat og tisse? Jeg står op 1-2 gange i løbet af natten. Det er nu ikke fordi det generer mig - det er mere tanken - at når jeg så ligger ned og slapper af, så fungerer det hele igen..

Det skal hun dog ikke nej

Link to comment
Share on other sites

Nu er det måske allerede noget du tænker over - men det er en god idé ikke at drikke for meget om aftenen inden du skal i seng. Hvis jeg drikker en del vand indenfor et par timer inden sengetid, så kan jeg være ret sikker på, at jeg skal op en enkelt gang eller to i løbet af natten.

Link to comment
Share on other sites

Venepumpen består i al sin simpelthed af at de fleste venekar i kroppen besidder klapper der ensretter blodflowet tilbage til hjertet. Når en muskel kontraherer sig kan den herefter presse på karrene hvorved blodet presses i retning af hjertet. Du kan derfor i sagens forstand ikke "træne" venepumpen. Til gengæld kan du have lille antal klapper, eller lign. der kan disponere for at noget af blodet ophopes i venerne, hvorved det hydrostatiske tryk i karrene stiger, og en større del af blodet filtreres ud i det omgivende væv - det sætter pres på dit lymfesystem der også fungerer noget ala muskel-vene-pumpen.

Vigtigere i forbindelse med det venøse tilbageløb er snarere thorax pumpen der fungerer ved at der ved indånding skabes undertryk i thorax (brystkasssen og overtryk i abdomen (maveregionen) hvorved blodet presses opad.

Som det allerede er forslået er det bedste løsningsforslag nok kompressionsstrømper. Dette øger trykket på venerne (og lymfekarrene) udefra og sænker derved filtrationen af blodet indefra og ud.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Venepumpen består i al sin simpelthed af at de fleste venekar i kroppen besidder klapper der ensretter blodflowet tilbage til hjertet. Når en muskel kontraherer sig kan den herefter presse på karrene hvorved blodet presses i retning af hjertet. Du kan derfor i sagens forstand ikke "træne" venepumpen. Til gengæld kan du have lille antal klapper, eller lign. der kan disponere for at noget af blodet ophopes i venerne, hvorved det hydrostatiske tryk i karrene stiger, og en større del af blodet filtreres ud i det omgivende væv - det sætter pres på dit lymfesystem der også fungerer noget ala muskel-vene-pumpen.

Vigtigere i forbindelse med det venøse tilbageløb er snarere thorax pumpen der fungerer ved at der ved indånding skabes undertryk i thorax (brystkasssen og overtryk i abdomen (maveregionen) hvorved blodet presses opad.

Som det allerede er forslået er det bedste løsningsforslag nok kompressionsstrømper. Dette øger trykket på venerne (og lymfekarrene) udefra og sænker derved filtrationen af blodet indefra og ud.

Tak for den lange forklaring - den havde jeg dog nogenlunde styr på, da jeg har surfet en del rundt og HAR som også skrevet længere oppe - men som Hessel foreslog - været hos lægen! Støttestrømper har jeg også - men ok - måske ikke så fedt med lille nederdel i høj solskin og støttestrømper!!!! Jeg føler mig sgu som en på 80! Men ud fra din og lægernes vurdering må jeg så bare lære at leve med det. :cry3:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tak for den lange forklaring - den havde jeg dog nogenlunde styr på, da jeg har surfet en del rundt og HAR som også skrevet længere oppe - men som Hessel foreslog - været hos lægen! Støttestrømper har jeg også - men ok - måske ikke så fedt med lille nederdel i høj solskin og støttestrømper!!!! Jeg føler mig sgu som en på 80! Men ud fra din og lægernes vurdering må jeg så bare lære at leve med det. :cry3:

Er det støttestrømper eller kompressionsstrømper du har? Både kompressionsstrømper og støttestrømper fåes i et hav af forskellige farver, materialer, længder og udformninger (m. nobret kant, silikonekant, m. og u. blonde osv.)

Link to comment
Share on other sites

Er det støttestrømper eller kompressionsstrømper du har? Både kompressionsstrømper og støttestrømper fåes i et hav af forskellige farver, materialer, længder og udformninger (m. nobret kant, silikonekant, m. og u. blonde osv.)

Jeg ved ikke lige hvor gammel du er og hvor stort problemet reelt er.

Det kunne jo være interessant at lave omfangsmålinger og så afprøve forskellige behandlinger og livstile(vandindtag). Herunder også centyl mite. Det er vist den bedste måde at afklare problemets reelle omfang!?

Derudover så er der altså nogle ret vigtige mekanismer forbundet med venepumpen. Det er ikke nok at vippe med fødderne eller spjætte lidt med benene, du skal også sørge for at tømme længere oppe i systemet bla via thoraxpumpen som "sort" er inde på. Den korte forklaring er at for at få væsken væk fra benene skal der være plads der hvor du sender den hen! Dvs venepumpeøvelser for bækkenet, lyske og lår.

Men som sagt for at vide hvad der er bedst må du jo også kontrollere hvornår omfanget er (normalt) mindst!

Håber det hjalp

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share