Erfaringer med iPod og Nike+ ?


orhhh
 Share

Recommended Posts

Hej derude!

Jeg har mig en iPod liggende og synes konceptet som Nike+ og iPod har kørende er en rigtig god idé, men er der nogle af jer der har gode/dårlige erfaringer som i vil dele med mig inden jeg går ud og investerer? Og mon ikke det er muligt at sætte chippen fast i snørebåndene i stedet for at gå ud og handle spritnye løbesko med et "hemmeligt" rum i sålen?

Link to comment
Share on other sites

Hej derude!

Jeg har mig en iPod liggende og synes konceptet som Nike+ og iPod har kørende er en rigtig god idé, men er der nogle af jer der har gode/dårlige erfaringer som i vil dele med mig inden jeg går ud og investerer? Og mon ikke det er muligt at sætte chippen fast i snørebåndene i stedet for at gå ud og handle spritnye løbesko med et "hemmeligt" rum i sålen?

Der er ingen grund til at købe Nike's specialsko, der findes flere anordninger til fastgøre dem til almindelige løbesko. Hvis du Googler lidt er jeg ret sikker på, at du kan finde nogle kommercielle anordninger. Alternativt kan du putte den i en pose og snøre den fast med snørebåndene, det virkede fint for mig.

Jeg har gode erfaringer med udstyret, og det er imo en no-brainer prisen taget i betragtning. Distance/hastighedsmåleren er ikke helt præcis, men kan kalibreres så den passer rimeligt. Det er fedt med muligheden for at få distance oplyst undervejs.

Derudover prøvede jeg at købe nogle intervalprogrammer på Itunes, de er faktisk rigtigt gode.

Idag har jeg en Forerunner, som jeg foretrækker. Men, den er også 10 gange så dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv løbet et stykke tid nu med bare ipod og selvf sender og måler, men har ikke købt nike skoen. Har bare valgt at tage en elastik som jeg kan fastgøre måleren med på "skaftet" af min sko, det har virket fint nok. Har prøvet at samligne med at køre min rute i bil og måle den på iform, og der har været nogenlunde præcist med min ipod. Så jeg er tilfreds med produktet :)

Link to comment
Share on other sites

Hej derude!

Jeg har mig en iPod liggende og synes konceptet som Nike+ og iPod har kørende er en rigtig god idé, men er der nogle af jer der har gode/dårlige erfaringer som i vil dele med mig inden jeg går ud og investerer? Og mon ikke det er muligt at sætte chippen fast i snørebåndene i stedet for at gå ud og handle spritnye løbesko med et "hemmeligt" rum i sålen?

Hej

Jeg har også kun god erfaring med sættet. Jeg bruger heller ikke nike skoene da de ikke passer til min fødder, men istedet har jeg hos humac købt en lille velcro pose til 99 kr. som sender passer perfekt i og som monteres på snørrebåndene. Ydermere kan man oprette en gratis profil hos nike og få et overblik over alle ens løb og man kan tegne ruterne ind og lave dem offentlige, så andre kan se dem. Jeg er blevet meget mere motiveret efter investeringen.

Link to comment
Share on other sites

Hej derude!

Jeg har mig en iPod liggende og synes konceptet som Nike+ og iPod har kørende er en rigtig god idé, men er der nogle af jer der har gode/dårlige erfaringer som i vil dele med mig inden jeg går ud og investerer? Og mon ikke det er muligt at sætte chippen fast i snørebåndene i stedet for at gå ud og handle spritnye løbesko med et "hemmeligt" rum i sålen?

Hvis du i forvejen har en Nano, er der intet at betænke sig på: KØB! Fantastisk produkt til en latterlig lav pris. Sæt den fast under snørebåndet med et stykke velcro - virker perfekt. Jeg skulle foretage en lille kalibrering før den virkede 100%, men nu vil jeg påstå at distancemålingen er mere præcis end GPS-målere. Det vil de inkarnerede gps-fans nok få kaffen galt i halsen over, men jeg tror ikke at en gps-måling hvor man løber i terræn med sving og bakker kan levere et måleresultat med en nøjagtighed på +/- 25 meter på 10.000 meter. Men i hvert fald er det så nøjagtig en måling at jeg de gange jeg har prøvet at teste af mod Google Earth virkelig må undre mig over hvordan man har kunnet lave en så nøjagtig distanceudmåling alene baseret på fodens bevægelser.

Ikke mindst er det så brugervenligt at det nok vil være umuligt ikke at få det til at virke. Du skal bare angive din vægt - ellers kan den ikke oplyse kalorieforbruget. Alt synkroniserer automatisk ind i din itunes og derfra til nike hvor du kan se statistikker over dine løb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i forvejen har en Nano, er der intet at betænke sig på: KØB! Fantastisk produkt til en latterlig lav pris. Sæt den fast under snørebåndet med et stykke velcro - virker perfekt. Jeg skulle foretage en lille kalibrering før den virkede 100%, men nu vil jeg påstå at distancemålingen er mere præcis end GPS-målere. Det vil de inkarnerede gps-fans nok få kaffen galt i halsen over, men jeg tror ikke at en gps-måling hvor man løber i terræn med sving og bakker kan levere et måleresultat med en nøjagtighed på +/- 25 meter på 10.000 meter. Men i hvert fald er det så nøjagtig en måling at jeg de gange jeg har prøvet at teste af mod Google Earth virkelig må undre mig over hvordan man har kunnet lave en så nøjagtig distanceudmåling alene baseret på fodens bevægelser.

Jeg tvivler både stærkt på, at Google Earth er det rigtige test-værktøj og, at distancemåleren i Nike+ kittet er mere præcist end en GPS modtager.

Du kan lave en meget simpel test. Prøv at løbe en rute af en vis distance (min 5km) i lavt tempo. Løb derefter den samme rute i højt tempo og sammenlign. Når jeg gjorde det, viste Nike+ hele tiden at de hurtige ture var kortere end de lange. Årsagen er meget simpel, at din skridtlængde bliver en smule længere ved høj hastighed end kort.

Den fejlvisning oplever du ikke med GPS.

GPS ér mere præcist end skridtmålere, men de er også væsentligt dyrere. Derfor synes jeg at Nike+ er et godt køb til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler både stærkt på, at Google Earth er det rigtige test-værktøj og, at distancemåleren i Nike+ kittet er mere præcist end en GPS modtager.

Du kan lave en meget simpel test. Prøv at løbe en rute af en vis distance (min 5km) i lavt tempo. Løb derefter den samme rute i højt tempo og sammenlign. Når jeg gjorde det, viste Nike+ hele tiden at de hurtige ture var kortere end de lange. Årsagen er meget simpel, at din skridtlængde bliver en smule længere ved høj hastighed end kort.

Den fejlvisning oplever du ikke med GPS.

GPS ér mere præcist end skridtmålere, men de er også væsentligt dyrere. Derfor synes jeg at Nike+ er et godt køb til prisen.

Jeg må indrømme at jeg ikke har testet sportskit'ens nøjagtighed ved væsentligt forskellige hastigheder. Så vidt jeg ved er sportskit'en fodpod dog en del mere kompliceret end du skriver. Der er ikke tale om en simpel skridttæller, men en kalkulation beregnet på accelerationen i afsættet, skridtets længde i sekunder samt kraften i landingen. Det har jeg læst på et tidspunkt, men om det er korrekt ved jeg ikke. Men det forhold at den iflg. mine tests er præcis både ved løb og gang tyder på at det er mere end bare en sammentælling af nogle skridt.

Vedr. gps målinger så kunne man have en mistanke om at den med sekunders intervaller beregner den koordinat hvor man befinder sig, og så udregner afstanden mellem sidste og nuværende. I det omfang løbestrækninger kurver vil det give en lille fejludregning (for iikke at nævne manglende satellitkontakt og mulige fejl ved skift fra gps til fodpod og vice versa).

Det er lidt det samme som når man bruger Google Earth til at beregne en længde. Kurver vil blive approximeret, og Google Earth tager i hvert fald ikke højde for niveauforskelle i terrænet. Det gør GPS's muligvis. Men Google Earth mener jeg faktisk er rimeligt præcis.

Sportskit'en er ligeglad med om du løber op/ned i kurver eller whereever, den måler konstant og på en fascinerende simpel måde. Og så undgår man at blive skæv i overkroppen af at have påmonteret et bornholmerur på håndledet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så fortælle at mit Nike+ kit viste forskellig længde på mine løbeture, afhængigt at min hastighed.

Det er korrekt, at GPS approksimerer den rute man løber, men der er meget kort tid mellem de signaler den bruger til approksimationen, så fejlvisningen er meget begrænset. Derudover kan ihvertfald Garmin sættes op til at pejle hvert sekund, der er så blot ikke plads til så mange løbeture i hukommelsen.

Mine erfaringer er, at GPS udstyr er væsentligt mere konsistent i opmålingen af ruter, her kunne Nike+ svinge noget mere. En god løbekammerat løb Heidbelberg halvmarathon, der er voldsomt kuperet med sidt polar GPS ur, og oplevede en fejlvisning på 40m. det synes jeg egentlig er ret godt.

Til gengæld er jeg enig i, at tabte signaler kan være et problem. Det oplevede jeg til Spartas sidste marathontest, hvor vi bla. løb i ly af Parken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Alle sammen.

Jeg har læst lidt omkring Nike+ her inde, og det har fået mig til at blive overbevist om at jeg skal have det, men inden har jeg nogle spørgsmål som jer der allerede har inversteret i det gerne må svare på.

1. Når man løber med sin nano og trykker på knappet i midten så man får oplyst sin distance, tempo, og callorie afbrænding og sådan, bliver det sagt på engelsk? Eller kan det sættes til så det bliver fortalt på dansk, så der også bliver sagt hvor langt man har løbet i Kilometer og stedet for miles? Og så man får at vide hvor hurtigt man løber i Km/t, i stedet for Mph?

2. Men man løber kan man så godt hører det musik man nu har lyst til, og så bare ved at trykke på knappen i midte og så afbryder den musik, og fortæller en alle de ting som nævn oven over, og så når den har gjort det så går den over til det musik man var i gang med at hører?

Håber i vil svare på mine spørgsmål, hvis i forstår?

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle sammen.

Jeg har læst lidt omkring Nike+ her inde, og det har fået mig til at blive overbevist om at jeg skal have det, men inden har jeg nogle spørgsmål som jer der allerede har inversteret i det gerne må svare på.

1. Når man løber med sin nano og trykker på knappet i midten så man får oplyst sin distance, tempo, og callorie afbrænding og sådan, bliver det sagt på engelsk? Eller kan det sættes til så det bliver fortalt på dansk, så der også bliver sagt hvor langt man har løbet i Kilometer og stedet for miles? Og så man får at vide hvor hurtigt man løber i Km/t, i stedet for Mph?

2. Men man løber kan man så godt hører det musik man nu har lyst til, og så bare ved at trykke på knappen i midte og så afbryder den musik, og fortæller en alle de ting som nævn oven over, og så når den har gjort det så går den over til det musik man var i gang med at hører?

Håber i vil svare på mine spørgsmål, hvis i forstår?

1. Det bliver sagt på engelsk (i hvert fald på min udgave), men du kan indstille den til at fortælle kilometer i stedet for miles, så intet problem der. Aner ikke om den kan tale dansk, jeg har ikke rigtig haft et ønske om at ændre det fra engelsk til dansk, så har aldrig fået det undersøgt - men jeg tror det ikke!

2. Du vælger selv hvilket musik den skal afspille, og når du trykker på knappen i midten så skruer den en lille smule ned for musikken og fortæller dig div. informationer hvorefter den skruer op for musikken igen - der bliver ikke pauset noget imens du lytter til informationerne.

Link to comment
Share on other sites

1. Det bliver sagt på engelsk (i hvert fald på min udgave), men du kan indstille den til at fortælle kilometer i stedet for miles, så intet problem der. Aner ikke om den kan tale dansk, jeg har ikke rigtig haft et ønske om at ændre det fra engelsk til dansk, så har aldrig fået det undersøgt - men jeg tror det ikke!

2. Du vælger selv hvilket musik den skal afspille, og når du trykker på knappen i midten så skruer den en lille smule ned for musikken og fortæller dig div. informationer hvorefter den skruer op for musikken igen - der bliver ikke pauset noget imens du lytter til informationerne.

mange tak for det brugbare svar. Jeg glæder mig utrolig meget til at få købt udstyret og så komme der ud af. Det lyder som et gennemtænkt produkt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen.

Nu er jeg her med endnu et halvdumt spørgsmål.

For nogel dage siden løb jeg for første gang med nike+ og det var en virkelig fed "oplevelse".

Men inden jeg begyndte at løbe valgte jeg selvf. en så kaldt Powersong.

Og da jeg så hadve fået løbet de første 10 kilometer og havde lyst til at høre den vidste jeg ikke hvordan jeg "fyrede den af".

Har læst man skal trykke på knappen i midten, men så fortæller den jo alle de der informationer?

Hvad gør jeg?

Hilsen Fogh!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Nu er jeg her med endnu et halvdumt spørgsmål.

For nogel dage siden løb jeg for første gang med nike+ og det var en virkelig fed "oplevelse".

Men inden jeg begyndte at løbe valgte jeg selvf. en så kaldt Powersong.

Og da jeg så hadve fået løbet de første 10 kilometer og havde lyst til at høre den vidste jeg ikke hvordan jeg "fyrede den af".

Har læst man skal trykke på knappen i midten, men så fortæller den jo alle de der informationer?

Hvad gør jeg?

Hilsen Fogh!

Det er helt rigtigt man skal trykke på knappen i midten.... og holde den inde i et par sekunder, så er der en lille lyd og så begynder power-sangen...

-Ojén-

Link to comment
Share on other sites

Hej derude!

Jeg har mig en iPod liggende og synes konceptet som Nike+ og iPod har kørende er en rigtig god idé, men er der nogle af jer der har gode/dårlige erfaringer som i vil dele med mig inden jeg går ud og investerer? Og mon ikke det er muligt at sætte chippen fast i snørebåndene i stedet for at gå ud og handle spritnye løbesko med et "hemmeligt" rum i sålen?

Jeg har været ret så glad for min, fordi den hjælper mig til at tjekke hvor jeg skal korrigere i min træning, så jeg ved hvor jeg skal sætte farten op og ned på distancen, det er også rart at man bliver coachet imens man løber, så man ved hvor langt man er. Men nej man skal have skoene for at kunne bruge chippen :) det virker ikke at den hænger på snørrebåndet eller andre steder for den sags skyld, det er ikke en nødvendighed af have udstyret men det gør det hele en smule nemmere, hvis man ønsker at have styr på sine træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været ret så glad for min, fordi den hjælper mig til at tjekke hvor jeg skal korrigere i min træning, så jeg ved hvor jeg skal sætte farten op og ned på distancen, det er også rart at man bliver coachet imens man løber, så man ved hvor langt man er. Men nej man skal have skoene for at kunne bruge chippen :) det virker ikke at den hænger på snørrebåndet eller andre steder for den sags skyld, det er ikke en nødvendighed af have udstyret men det gør det hele en smule nemmere, hvis man ønsker at have styr på sine træningspas.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du skriver.

Men, jeg tror det er værd at slå fast - at man IKKE behøver at købe et par Nike sko for at kunne bruge kit'et.

Det ville også være lidt hasarderet at vælge sine sko efter om der er specielle rum i dem.

Link to comment
Share on other sites

Til spørgsmålet om sættets præcision ved forskellige hastigheder har jeg gjort en interessant observation:

Jeg kalibrerede det ved 4.30/km som er min typiske hastighed på længere ture, og oplevede som en tidligere bruger stor præcision ved den hastighed (+/- 50 m. på en 10K), men til gengæld udsving når jeg ændrede min hastighed.

Jeg tog derfor en tur på løbebåndet (med forbehold for den unøjagtighed som det kan have) og det viste sig at den ramte 4.30 helt præcist. Men når jeg ændrede hastigheden op eller ned slog Nike+ kun ud med ca. 50% af den reelle ændring. Dvs. 5.00/km viste 4.45 og 4.00/km viste 4.15. Jeg ved ikke om det holder for alle løbere, men når man ved det kan man faktisk godt bruge det til intervaller osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share