Stuart McRobert's The Insider's Tell...


Chuckie
 Share

Recommended Posts

Jeg købte bogen for et års tid siden og har brugt den til at finjustere min form. Den er MEGET grundig, hvilket jo også er fint og de øvelser der gennemgåes skulle næsten alle kunne udføre uden at blive skadet. Nogen mener at Stuart Mcrobert går lidt for vidt idet han fraråder øvelser som front squat, barbell, bend over rows m.m. fordi de KAN være farlige for nogen mennesker. Ingen tvivl om at det er en god bog og mange gode øvelser gennemgåes grundigt og hvem ved - måske har jeg undgået skader mht f.eks. squat & dødløft fordi jeg i disse øvelser justerede min form hen imod det mere sikre.

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

hey,

Har begge bøger.

Kan kun sige han er MEGET MEGET konservativ. Det var bogen der gjorde det for mig nu jeg tænker tilbage. Altså det som fik mig hooked på compound øvelser og overload and progression dvs mere masse.

Han stresser virkelig virkelig styrkeløftsne og single progression, hvor man lægger højst 0,5 kg til hvergang, men som leder op til store gains i det lange forløb. Han lægger oss vægt på grebsstyrke og IKKE at bruge hjælpemidler som straps.

Øvelserne goodmornings, bent over row, hacksquat, olympiske øvelser og andre ligeså, bandlyser han pga skades potentiale. Det er da at gå lidt for langt.

Peary Rader er vist hans hoved inspirationer da han foreslår breathing pullover og rader chest pull til at øge sit brystkasse.

Han siger hans "approach" er den eneste rigtige måde at træne på for den "drug free" atlet. Dvs lidt HIT agtigt mht øvelses valg og frekvens men han stresser ikke failure så vigtigt som HIT gør. Træningsfrekvensen anbefalet er 2-3 dage/uge med 2 som optimalt, som har gjort det for mig, men det skadede heller ikke at indsætte et xtra træingspas.

Kan oss tjek forum og artikler ud i www.hardgainer.com

Mvh Puffer

Link to comment
Share on other sites

Stuart er generelt noget konservativ, som allerede nævnt, men Insider´s tell all... er en rigtig god bog med mange gode overvejelser omkring diverse basisøvelser samt en del gode argumenter for/imod diverse øvelser og udførsel af dem. Jeg har læst den et par gange, og bruger den stadig til opslag.En bog jeg måske savnede da jeg studerede...?!

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Helt klart værd at investere i. Men man er nødt til at læse den kritisk. For det første er Stuart McRobert virkelig, virkelig, seriøst bitter over hans tidlige træning, og hans anti-AAS grænser til det sygelige, nærmest misundelige. Han nævner igen og igen og igen hvor dårlige gener alle har og hvor lidt man overhovedet kan tåle at træne. I det hele taget mener jeg han mangler viden om menneskets restitutionsevne. Der er ikke de store videnskabelige henvisninger. Det meste er baseret på hans egne erfaringer. Det ER godt - bare ikke i længden. Det er simpelthen baseret på for lidt træning - i hvert fald til mig.

Hvis man skal lytte til McRobert så er hans system det eneste der overhovedet vil give dig nogen som helst fremgang. Og præcis dér er jeg meget uenig. Der er ikke kun ét system der virker. Slet ikke hvis vi tager alle vores forskellige egenskaber i betragtning.

Og så er han som før nævnt sygeligt bange for skader, som om at alt andet end hans 44 udvalgte øvelser vil forkrøble dig på stedet.

Til gengæld er øvelserne virkelig fornuftige og gennemarbejdet. Det var faktisk i hans teknik-bog at jeg første gang så en øvelse specifikt for rotator-cuffen. Især squat og dødløft er grundigt gennemarbejdet. Selv bruger jeg den regelmæssigt når jeg er i tvivl om tekniske detaljer i en given basisøvelse.

Men som sagt der mangler olympiske øvelser, og øvelser som bent-over rowing. Hvis man ønsker at undgå skader med disse øvelser er det jo netop vigtigt at kende den korrekte teknik i bund.

Link to comment
Share on other sites

For det første er Stuart McRobert virkelig, virkelig, seriøst bitter over hans tidlige træning, og hans anti-AAS grænser til det sygelige, nærmest misundelige. Han nævner igen og igen og igen hvor dårlige gener alle har og hvor lidt man overhovedet kan tåle at træne

Ja, netop. Helt enig. Det er derfor jeg ikke kan lide HIT litteratur og Abbreviated Training litteratur. McRobert har gode hensigter. Og selve rygraden i hans råd er gode nok. Det er bare altid sådan at folk som finder et system som virker for dem, bliver små-hellige, og forbander alle andre systemer. De glemmer at vi alle er forskellige i vores tolerance for træning. Bare fordi man selv kun kan tolerere 2 hårde sæt, så behøver det ikke at betyde at 5 tunge sæt er overtræning for alle. De mange personer som har kørt Sheiko programmet, har efterhånden også bevist at der reelt ikke er så mange hardgainere som McRobert og andre lignende forfattere gør det til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Thomas J: Jeg mangler litteratur om teknik i olympiske løft. Du må da kende nogle rigtig gode bøger, og evt. links.

Det glæde mig meget hvis du gider hjælpe. Jeg kender nemlig absolut ingen der er i stand til at give mig en ordentlig instruktion i f.eks. træk og stød.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J: Jeg mangler litteratur om teknik i olympiske løft. Du må da kende nogle rigtig gode bøger, og evt. links.

Det kan du tro jeg gør. Den bedste bog man overhovedet kan få omkring olympisk vægtløftning hedder:

The Weightlifting Encyclopedia af Arthur Drechsler

Ikke nok med at teknikken er beskrevet godt, så er den også proppet med god træningsinformation, som selv en styrkeløfter og en bodybuilder kan få gavn af. Det er simpelt hen en bibel i stil med Supertraining.

Men jeg smider lige et par links til dig om lidt, så du har noget at gå igang med.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Super, super links. Det er immervæk til at tage og føle på - virkelig beskrevet i detaljer. Endnu engang tusind tak.

Og så blev min pengepung også lige lettet lidt. 2 ugers leveringstid - kommer pludselig i tanke om hvordan det som barn, var at sidde og spise juleaften når man allerhelst bare ville flå gavepapiret af gaverne med det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share