RET RYGGEN!


52x11
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg håber I kan hjælpe, konen siger altid til mig at jeg skal rette ryggen, og det er der noget rigtigt i, jeg går i bogstaveligste forstand med en noget sammensunket holdning i ryggen :unhappy:

Jeg kan tydeligt mærke når jeg selv bliver opmærksom på det (eller bliver gjort opmærksom på det), og rent faktisk bliver 5-10 cm højere når jeg retter ryggen, og trækker skuldrene tilbage.

Det skal lige siges at jeg ikke har nogle problemer med ryggen, hverken ømhed eller lignende.

Min sammensunkne holdning er primært i den øvre del af ryggen.

Når jeg retter ryggen, føles det mildt belastende, som om jeg skal gøre mig umage for at holde ranke holdning.

Og her kommer så 10.000 kroners spørgsmålet - kan jeg gøre noget ved det, og i givet fald hvordan?

Jeg forestiller mig at der må være nogle øvelser som kan hjælpe mig på rette vej.

Er i besiddelse af en træningsbænk, med vægtstang og håndvægte, som jeg desværre ikke har brugt i det sidste 3/4 år :unhappy:

I øvrigt kan nævnes at min form er ganske udmærket, da jeg både cykler og løber til motionsbehov, jeg er 185 cm høj og 34 år gammel.

Håber I kan hjælpe, både med nogle specifikke øvelser, og måske et grundtræningsprogram eller lignende.

På forhånd tak

52x11

Edited by 52x11
Link to comment
Share on other sites

Få din kone til at minde dig om det lidt oftere, få hende til at råb hvis det er nødvendigt :tongue:

Jeg kan huske jeg havde samme problem da jeg var yngre, og jeg fik rettet min ryg en del op, ved at min momse konstant mindede mig om det, og til sidst blev det en vane. Så frem med megafonen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fik selv følgende råd af min fys. da jeg på et tidspunkt havde problemer med ryggen:

Han sagde at jeg havde tendenser til at blive "skrut-rykket" - dvs. at skuldrene falder forover og man får "gribbehals".

Det kunne "trænes væk" ved at lægge sig på gulvet ½ time om dagen - f.eks. når man ser nyheder.

Lig på albuerne med hovedet løftet.

Det lyder måske ikke af meget, men efter 10 minutter bliver det faktisk hårdt.

Edited by pjevs
Link to comment
Share on other sites

OK, mange tak for svarene, jeg vil bede konen om at råbe op noget mere (er det muligt :unhappy: ).

Herudover vil jeg prøve den med at ligge ned på maven og se fjernsyn, og ellers give den lidt gas med dødløft og bend-over-rows.

Men jeg er da glad for at nogle af Jer har fået trænet det væk på den ene eller anden måde, det giver jo lidt blod på tanden, at høre at man kan gøre noget med problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Slettet bruger

Alt der træner din bagside, både hvad angår styrke og masse. Det er de færreste folk med en ekstremt veludviklet og stærk ryg der har dårlig holdning.

Derimod ser man masser af folk der kun bænkpresser og får den der sammentrukne holdning. Du skal bare gøre det modsatte.

Jeg kan slet ikke se det skal være så avanceret som det der neanderthal no more program... bare træn din posterior chain, og bliv massiv og stærk!

Link to comment
Share on other sites

Træning af ryggen alene er slet ikke nok, jeg har tendens til samme problem og jeg træner posterior chain en masse, så det er ikke den hele løsning.

Du kan minde dig selv om det ved at stille dig med den rette holdning og så få din kone til at sætte et stykke tape (der bliver siddende) hen over det øverste af ryggen, når du falder sammen vil du mærke det strammer i tapen og du kan så rette op. Ellers synes jeg pjevs' metode lyder fiks, når man ligger på den måde tvinges man jo til at trække skulderbladene sammen, det tror jeg skal have et forsøg om lidt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Husker at jeg for nogle år siden læste et Vakse Viggo blad. Som i nok ved har Viggo en meget lad holdning. Det de gjorde på redaktionen, var så at stikke et kosteskaft ned i trøjen på Viggo, og derved blev han oprejst...

Det er et forsøg værd...

Link to comment
Share on other sites

Træning af ryggen alene er slet ikke nok, jeg har tendens til samme problem og jeg træner posterior chain en masse, så det er ikke den hele løsning.

Du kan minde dig selv om det ved at stille dig med den rette holdning og så få din kone til at sætte et stykke tape (der bliver siddende) hen over det øverste af ryggen, når du falder sammen vil du mærke det strammer i tapen og du kan så rette op. Ellers synes jeg pjevs' metode lyder fiks, når man ligger på den måde tvinges man jo til at trække skulderbladene sammen, det tror jeg skal have et forsøg om lidt :smile:

Hej Søren!!

Kan du ikke forklare mig pjevs øvelse, hvis du ellers forstår det?

Link to comment
Share on other sites

Nogenlunde sådan her:

istockphoto_1948462_on_elbows.jpg

Jeg kunne ikke finde bedre billeder, men det der viser vel også idéen godt nok.

Jeg prøvede at ligge sådan i går, det er meget hårdt for mig, men det har nok også en del at gøre med smidighed eller mangel på samme.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Nogenlunde sådan her:

istockphoto_1948462_on_elbows.jpg

Jeg kunne ikke finde bedre billeder, men det der viser vel også idéen godt nok.

Jeg prøvede at ligge sådan i går, det er meget hårdt for mig, men det har nok også en del at gøre med smidighed eller mangel på samme.

Hvis det skulle modvirke krumryggethed, så tror jeg nu meningen er at man ligger på maven på albuerne, således:

100.jpg

Men om det skulle være den ultimative "kur" imod krumryggethed ved jeg ikke rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skulle modvirke krumryggethed, så tror jeg nu meningen er at man ligger på maven på albuerne, således:

100.jpg

Men om det skulle være den ultimative "kur" imod krumryggethed ved jeg ikke rigtigt.

Det er en af de McKenzie-øvelser, jeg fik af min kiropraktor for at afhjælpe et lændehold. Nu vi snakker McKenzie, så er der en rigtig god en af slagsen for at modvirke, at man kommer til at få en holdning, der ligner nedenstående, bla pga for meget kontorarbejde:

liebenson2.gif

Kan ikke lige finde en præcis beskrivelse af øvelsen - men den udføres som "Cirkulationsøvelse 2" på denne side, hvor man så bare holder hovedet tilbage et stykke tid (10 sekunder fx) inden man fører det frem igen. Jeg laver selv 8-10 sæt af 10 gentagelser i løbet af en arbejdsdag for tiden, for at afhjælpe dels dårlig holdning ved pc'en og dels nakke- og skuldersmerter.

Jeg kan også varmt anbefale en McKenzie lændepølle til kontorstolen. Det gør det noget nemmere at opretholde en god holdning, når man sidder ned.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er... at man ligger på maven, hviler på albuerne, samler skulderbladene (uden at spænde, og uden at sveje voldsomt i ryggen)... og så ser man elles nyheder/bingo/Bamses billedbog/nyder udsigten... dvs. man holder hovedet løftet (ikke forkrampet bøjet bagover). Og nej - jeg tror ikke det er en mirakkelkur, men blot en nem måde at få noget rygtræning ind i dagligstuen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er... at man ligger på maven, hviler på albuerne, samler skulderbladene (uden at spænde, og uden at sveje voldsomt i ryggen)... og så ser man elles nyheder/bingo/Bamses billedbog/nyder udsigten... dvs. man holder hovedet løftet (ikke forkrampet bøjet bagover). Og nej - jeg tror ikke det er en mirakkelkur, men blot en nem måde at få noget rygtræning ind i dagligstuen.

Har du hoften i jorden, eller er det lidt ala en udgangsstilling til armstrækkere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share