Opvarmning før udstrækning?


LaChrisser
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! :bigsmile:

Jeg har trænet taekwondo i nogle år, men er så holdt op og er gået over til at løbetræne og styrketræne en lilebitte smule og det er begyndt at irritere mig at jeg overhovedet ikke er særlig smidig mere. Den eneste løsning på det må jo så være at begynde at lave strækøvelser jævnligt...

Men jeg vil gerne vide om man skal varme musklerne op inden man gør det? For det er jo ikke altid der er tid og overskud til at hopppe lidt rundt inden. :tongue:

Jeg synes jeg har hørt at det ikke er så godt at strække ud hvis musklerne er "kolde".

På forhånd mange tak :bigsmile:

Edited by LaChrisser
Link to comment
Share on other sites

Du er uden tvivl mere smidig når du er varm, så jeg er overbevist om at effekten også er større end hvis du strækker ud kold.

Når du strækker ud for at blive mere smidig holder du vel også strækkene rimelig længe, gerne 2+ min pr stræk, så gør 5-10 min opvarmning vel ikke alverden fra eller til?

Link to comment
Share on other sites

Du er uden tvivl mere smidig når du er varm, så jeg er overbevist om at effekten også er større end hvis du strækker ud kold.

Når du strækker ud for at blive mere smidig holder du vel også strækkene rimelig længe, gerne 2+ min pr stræk, så gør 5-10 min opvarmning vel ikke alverden fra eller til?

hmm..? Der har du jo nok ret i noget :smile:

Link to comment
Share on other sites

En varm muskel kan udvise større ROM (Range of motion) end en kold muskel.

Derfor er det vel selvfølgelig bedst at strække en i forvejen varm muskel.

Det er dog ikke lige meget hvordan din muskler bliver varme, da du ikke er interesseret i at have dem pumpet op med blod fra cardio eller lign. Mike Robertson nævner derfor at et varmt bad, en tur i saunaen eller lign. kan være en god idé

Tjek, Hardcore stretching Part I & II på http://www-t-nation.com.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share