Sidestik


jannag
 Share

Recommended Posts

Jeg er endelig kommet i gang med at løbe og nyder det i fulde drag. Jeg har løbet i 3 måneder og kan virkelig mærke forskellen fra da jeg startede i forhold til udholdenhed, mit åndedrag og styrken i mine ben, MEN jeg blir ved med at få sidestik! Som regel er det i højre side men også nogle gange i venstre. Jeg kan som regel undgå det ved at løbe langsomt, men lige så snart jeg sætter farten op, kommer det og det er jo frustrerende når resten af kroppen har lyst og overskud til mere! Er der nogle der har samme erfaringer eller evt. nogle gode råd til hvordan jeg undgår det??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er endelig kommet i gang med at løbe og nyder det i fulde drag. Jeg har løbet i 3 måneder og kan virkelig mærke forskellen fra da jeg startede i forhold til udholdenhed, mit åndedrag og styrken i mine ben, MEN jeg blir ved med at få sidestik! Som regel er det i højre side men også nogle gange i venstre. Jeg kan som regel undgå det ved at løbe langsomt, men lige så snart jeg sætter farten op, kommer det og det er jo frustrerende når resten af kroppen har lyst og overskud til mere! Er der nogle der har samme erfaringer eller evt. nogle gode råd til hvordan jeg undgår det??

træning, træning og mere træning!!

Det er din krop, der ikke er vant til den belastning, du udsætter den for...!! Det kan tage lang tid - har jeg hørt!

Link to comment
Share on other sites

Når du løber så træk vejret dybt en gang i mellem. I starten plejer jeg at gøre det ved hvert 3. - 5. åndedrag, på den måde undgår du for det meste også at du får sidesting midt i løbet. Jeg plejer, at fortsætte med det under hele løbet bare med mindre hyppighed, og det er virkelig sjældent at jeg får sidesting, selvom jeg presser mig.

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet om måske hænger sammen med noget forkert du spiser inden du løber?

Det er noget tid siden jeg løb seriøst men jeg kan huske at forskellige mad/drikkevarer fik min mave til at opføre sig underligt...

Ellers prøv om du ikke kan løbe videre, så plejer det at gå væk igen. Bare min erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg spiser en halv til en hel time inden jeg løber intensivt, får jeg også sidestik, så lad være med det.

Ellers, så hvis du får det mens du løber, så prøv at fortsæt dit løb mens du læner din overkrop fremover så den næsten er vandret. Det ser hamrende dumt ud, men så kan du ikke mærke sidestikket.

Link to comment
Share on other sites

træning, træning og mere træning!!

Det er din krop, der ikke er vant til den belastning, du udsætter den for...!! Det kan tage lang tid - har jeg hørt!

Da jeg skiftede fra fodbold til løb havde jeg også ALTID sidestik under opvarmning, men da jeg kom i from gik det væk. Det jeg prøver at sige er træning er den eneste vej frem!!!

Link to comment
Share on other sites

I forhold til de eksisterende teorier om sidestik lyder det jævnt underligt at du har sidestik i begge sider - men har hørt at folk har oplevet det før.

Diskussionen har været oppe herinde flere gange (jeg har i hvert fald skrevet en smøre om emnet et par gange :smile:) - prøv eventuel en søgning på "sidestik".

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Uden nogen form for evidens: Træning.

Jeg løber en del og har aldrig sidestik. Som jeg husker det, havde jeg det da jeg var knægt (og i dårlig form). De sidste ti år har jeg stort set aldrig haft det, heller ikke efter pauser på et halvt år.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

I forhold til de eksisterende teorier om sidestik lyder det jævnt underligt at du har sidestik i begge sider - men har hørt at folk har oplevet det før.

Der er da ikke noget underligt i at have sidesting i beggesider???

(kun hvis du hælder til den gamle milt-teori altså :wink: )

Her er et hurtigt let læseligt indlæg af læge Inge-Lise Kanstrup

http://www.dgi.dk/nyheder/vis_nyhed.aspx?ID=3382&D=10

Link to comment
Share on other sites

Naej jeg henviste ikke til milt-tesen.

Jeg er blevet opdraget med at den mest sandsynlige grund til sidesting skal findes i stræk af viscerale ligamenter og spasmer i disse af samme grund - idet leveren ligger i højre side er højre side typisk samme sted man oftest for sidesting.

Denne tese som mig bekendt er den mest udbredte i forståelsen af sidesting giver ikke den fantastiske forklaring på hvorfor sidesting skulle opstå i begge sider.

Er klar over der er modargumenter til tesen (som fx at der ofte fremkommer sidesting under svømning) men som jeg har forstået det er den forklaring den mest plausible pt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det lyder meget rigtig alt sammen, men jeg har ikk en dårlig kondi. Har gået til sport i 8 år. og de sidste 2 år ishockey. Men bare hvis jeg løber 50 meter for jeg sidestig, kan enda få det hvis jeg går nede i byen. JEg for også stik i hjertet. :S

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare et spørgsmål om ilt og åndedræt?

Jeg må indrømme, at jeg ikke fik læst hvert eneste svar her i detaljer, men næste gang du løber og får sidesting, så hold lige lidt igen med tempoet og smid lidt mere luft igennem kroppen.

Jeg mener engang at have læst at sidesting er iltmangel, men jeg kan kun backe det op med personlig erfaring. =(

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg kan godt forstå, at du søger et svar på dit sidestiks problem. Sandheden er den, at det kan du ikke få. Der er ingen der ved, hvad sidestik er, lige som man ikke kan finde et svar på om det hedder sidesting, eller sidestik.

Det er en skrøne, at det har noget at gøre med, hvor god form du er i. Professionelle løbere har haft problemer med sidestik, og jeg vil mene deres kondition er okay. Man mente engang, at det var milten, men der er nogen der har fået fjernet milten, og de får stadig sidestik.

Det eneste der er at sige er.. det er bare super ærgerligt at du er i sidestiks situationen. Jeg får selv sidestik, og har prøve alt og læst, hvad jeg kunne finde om det!! Mange steder står der, at de fleste vokser fra det, men jeg er altså ikke vokset fra mit endnu!

Ja det var jo ikke meget hjælp..

Link to comment
Share on other sites

jeg har også problemer med sidestik når jeg løber... det der hjælper mig bedst er at stoppe helt op, et halvt minut eller sån, og så fortsætte i samme fart - så går sidestikket væk... selvfølgelig ikke sikkert det virker for dig også :smile:

God fornøjelse med træningen!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg løber får jeg også nogle gange sidestik, jeg plejer at sætte farten lidt ned, men forsætter dog, og prøver samtidig at fokusere på noget andet(kunne jo være at der var noget psykologisk med i det), så går det sgu væk helt af sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share