Køb af mountainbike


larsrach
 Share

Recommended Posts

Øhm... Er lidt på bar bund her så håber der er nogen, som har lyst til at hjælpe - en del...

Sagen er den at jeg står og ska købe mig en all-round mountainbike, som jeg både ska bruge til og fra arbejde men især også til at gi den fuld gas på nede i skoven. Har fået lidt råd rundt omkring som at den helst kun skal have afjedring i forgaflen - og at det helst skal kunne låses til når jeg cykler på alm. vej, men vil meget gerne have nogle gode råd af eksperterne herinde om hva jeg skal kigge efter?

- Ska den ha skivebremser eller ej

- Affjedring

- andet?

- Mærker - og vigtigst af alt: Hvor ska jeg købe den? Jeg mener: Er der meget at spare ved at handle online, og i så fald: hvor finder jeg en cykel som passer nogenlunde til mine behov?

Håber meget at der er nogen som har nogle gode råd da det virkelig kribler i mine ben for at komme i skoven og gi den gas...

Link to comment
Share on other sites

Øhm... Er lidt på bar bund her så håber der er nogen, som har lyst til at hjælpe - en del...

Sagen er den at jeg står og ska købe mig en all-round mountainbike, som jeg både ska bruge til og fra arbejde men især også til at gi den fuld gas på nede i skoven. Har fået lidt råd rundt omkring som at den helst kun skal have afjedring i forgaflen - og at det helst skal kunne låses til når jeg cykler på alm. vej, men vil meget gerne have nogle gode råd af eksperterne herinde om hva jeg skal kigge efter?

- Ska den ha skivebremser eller ej

- Affjedring

- andet?

- Mærker - og vigtigst af alt: Hvor ska jeg købe den? Jeg mener: Er der meget at spare ved at handle online, og i så fald: hvor finder jeg en cykel som passer nogenlunde til mine behov?

Håber meget at der er nogen som har nogle gode råd da det virkelig kribler i mine ben for at komme i skoven og gi den gas...

1: Hvis du skal køre i skoven vil jeg vælge skivebremser. Ganske vist er de lidt tungere end v-bremser, men det er det hele værd. Ved ikke om du kan få nogle ordentlige bremser i dit prisleje. Men find evt. den cykel du vil have og skriv så tilbage, så skal folk herinde sikkert nok komme med deres mening.

2: Der findes jo både full-suspension (affjedring både for og bag) og hardtail (affjedring for). I dit prisleje skal du helt sikkert vælge hardtail, altså med affjedring foran. Lock-out er en god ting og du kan spare meget energi når du er på landevej.

3: Sørg for at købe en ramme der kan holde til noget. Rammen er noget af de dyreste at udskifte, så derfor er dette vigtigt. Husk at få en prøvetur på cyklen før du køber. Sørg for cyklen har den rigtige størrelse.

4: Ved at Cube laver nogle gode begyndercykler. Så dem kan jeg ihvertfald anbefale. Hvis det er første gang du skal ud og købe mountainbike, vil jeg råde dig til at købe i en butik. Det er utroligt vigtigt at du får den rigtige størrelse, samt at forhandleren også kan servicere dig hvis/når der bliver problemer.

Ang. hvor du skal købe den...hvor bor du?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et emne vi har haft oppe nogle gange

For at tage det sidste først - TREK er dyrt...

Skivebremser er ikke nødvendigt med mindre du skal ud i noget vildt - det er lir - personligt elsker jeg lir på cykler - men det kræver andre - og mere bekostlige hjul - og det er tungere. Gode V-bremser er fuldt tilstrækkeligt til at få dig til at stå på hovedet ud over styret. Så penge og udgifter til vedligeholdese kan spares her.

I den prisklasse jeg vil tro der efterspørges her - så vilgeargruppen formentligt være fra Shimano... Deore er det ringest du kan bruge. Alvio og billigere er simpelthen ikke til seriøst brug. LX eller XT komponenter er et godt valg. Sidder der SRAM komponenter på - så er det også fint. SRAM laver ikke noget decideret billigt gej..

fjedergaflen bør være med lockout der kan betjenes fra styret. DVS at du kan låse gaflen når der ikke er brug for den - og det betyder at du ikke spilder kræfter.

Gode steder at se:

Heino har ofte nogle ok tilbud på Fokus cykler

Roadbikeshop sælger GHOST som er noget af det mest fordelagtige mht pris/kvalitet

CUBE er også et godt valg

Bikebuster har ofte gode tilbud - men så skal du have en kyndig rådgiver - og vide noget om hvilken størelse stel du bør købe.

Prismæssigt - brug minimum 7000 Hvis det skal være til seriøst træningsbrug.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Arne

Tak for det meget hurtige - og fyldestgørende svar. Du virker som en der har styr på lortet! Beklager jeg ik har fået takket for det noget før, men har lige været på en lang ferie...

Jeg har luret lidt rundt omkring på nogle cykler og har fundet nogle, som jeg mener kunne være gode bud. Men vil meget gerne lige høre din mening, hvis du vel og mærke har tid. På forhånd tak.

1. http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Focus/Fo...k+Hills+07.html

2. http://www.billigcykel.dk/shop/ - tænker på den der hedder "07 GIANT XTC 4 Hydraulisk Disc"

Håber på at du kort vil gi dit bud på fordele/ulemper og om hvor du mener man får mest for prisen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars, følger lige med i denne tråd, da jeg selv går og kigger på MTB i øjeblikket. Har haft et par stykker, men det var inden alt det her med skivebremser osv kom frem. Så lytter nu med fra diverse eksperter.

Selv har jeg kigget en del på CUBE. som kan købes til god pris her..

http://www.bike-discount.de

Der er nogle fede modeller, og ved at de er væsentlig billigere end i f.eks Jupitercykler, der også sælger CUBE. Så kunne man jo passende prøve str og model hos dem :sneaky2: .

Held og lykke med købet..

Junker

PS. har flere kammerater, som har købt hos dem. Alle har været meget tilfredse med service og kvalitet.

Edited by JUNKER
Link to comment
Share on other sites

post-148-1182457059_thumb.jpg

http://roadbikeshop.dk/show_article.php?ca...;articleid=1410

Jeg købte denne Ghost EBS2 for 2-3 uger siden hos RoadBikeShop, og er indtil videre godt tilfreds. Forgaflen er efter sigende for ringe, hvis man vil ud og skyde den af i skoven, men det har jeg ingen umiddelbare planer om.

Jeg aner ikke et klap om cykler, men havde en ven med der ved alt, og så sagde bl.a. Arne osse god for den.

Den blev valgt pga. næsten komplet shimano XT og V-bremse for lettere vedligeholdelse sammenholdt med en pris på omkring 6000.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej.. jeg har lige købt en Cube LTD TEAM over bike-discount.. Jeg gav 6500 incl fragt for en cykel der herhjemme ville koste 9000.

Kan stærkt anbefale bikediscount, hvis du prøver størelse hos en forhandler ;)

De har også en LTD pro 2006 model, som er lidt billigere, men stafig en super cykel.

Jeg er i hvert tilfælde rigtigt glad for min cykel, og har flere steder af såkaldte eksperter fået bekræftet at det er et godt køb..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hej.. jeg har lige købt en Cube LTD TEAM over bike-discount.. Jeg gav 6500 incl fragt for en cykel der herhjemme ville koste 9000.

Kan stærkt anbefale bikediscount, hvis du prøver størelse hos en forhandler ;)

De har også en LTD pro 2006 model, som er lidt billigere, men stafig en super cykel.

Jeg er i hvert tilfælde rigtigt glad for min cykel, og har flere steder af såkaldte eksperter fået bekræftet at det er et godt køb..

Hejsa. Jeg har også overvejet at købe en Cube LTD TEAM over bike-discount - og man må sige der er mange penge at spare, hvis man køber den over nettet.

Hvordan foregår det så? Sender de den hjem til dig? Og Er den samlet osv?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er jo et emne vi har haft oppe nogle gange

For at tage det sidste først - TREK er dyrt...

Skivebremser er ikke nødvendigt med mindre du skal ud i noget vildt - det er lir - personligt elsker jeg lir på cykler - men det kræver andre - og mere bekostlige hjul - og det er tungere. Gode V-bremser er fuldt tilstrækkeligt til at få dig til at stå på hovedet ud over styret. Så penge og udgifter til vedligeholdese kan spares her.

I den prisklasse jeg vil tro der efterspørges her - så vilgeargruppen formentligt være fra Shimano... Deore er det ringest du kan bruge. Alvio og billigere er simpelthen ikke til seriøst brug. LX eller XT komponenter er et godt valg. Sidder der SRAM komponenter på - så er det også fint. SRAM laver ikke noget decideret billigt gej..

fjedergaflen bør være med lockout der kan betjenes fra styret. DVS at du kan låse gaflen når der ikke er brug for den - og det betyder at du ikke spilder kræfter.

Gode steder at se:

Heino har ofte nogle ok tilbud på Fokus cykler

Roadbikeshop sælger GHOST som er noget af det mest fordelagtige mht pris/kvalitet

CUBE er også et godt valg

Bikebuster har ofte gode tilbud - men så skal du have en kyndig rådgiver - og vide noget om hvilken størelse stel du bør købe.

Prismæssigt - brug minimum 7000 Hvis det skal være til seriøst træningsbrug.

Hej Arne

Jeg har fuldt lidt med i denne tråd. Jeg er nybegynder og på jagt efter en billig MTB som jeg kan bruge i til at køre i skove med.

Jeg har fundet denne på nettet http://www.cykelkongen.dk/black_commander.php

Jeg tænke er du måske ville give din mening til kende inden jeg beslutter mig for at købe den

Mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Jeg har fuldt lidt med i denne tråd. Jeg er nybegynder og på jagt efter en billig MTB som jeg kan bruge i til at køre i skove med.

Jeg har fundet denne på nettet http://www.cykelkongen.dk/black_commander.php

Jeg tænke er du måske ville give din mening til kende inden jeg beslutter mig for at købe den

Mvh

Peter

hej jeg købte den her cykel i dk.http://bikereviews.com/mountain-bikes/trek/2010-trek/trek-4500-mountain-bike/ i nov. jeg er rigtig godt tilfreds med den. og jeg bruger den i skov 2 gange om ugen jeg gav kun 5000 kr.

Edited by bezk18
Link to comment
Share on other sites

Roadbikeshop sælger GHOST som er noget af det mest fordelagtige mht pris/kvalitet

Da jeg for et par år siden skulle ud og købe min første rigtige mountainbike, var dette også svaret jeg fik gang på gang. Jeg endte derfor med at købe en Ghost, og har bestemt ikke fortrudt det. Desuden har jeg siden fået at vide af kyndige mountainbike folk, at jeg har gjort et godt køb.

Link to comment
Share on other sites

hej jeg købte den her cykel i dk.http://bikereviews.com/mountain-bikes/trek/2010-trek/trek-4500-mountain-bike/ i nov. jeg er rigtig godt tilfreds med den. og jeg bruger den i skov 2 gange om ugen jeg gav kun 5000 kr.

Tillykke med cyklen. Du er glad for den, sådan skal det være. God vind og må du få glæde af den i mange år.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

Jeg er også på udkig efter en MTB til ca. 5000kr.

Jeg har kig på denne cykel: http://www.cykelkongen.dk/sort_carrara_blizzard.php

Er det en god cykel til prisen?

Faldt også lige over denne cykel: http://www.billigcykel.dk/shop/09-giant-mtb-941p.html

Jeg skal bruge cyklen til daglig transport (godt 20km pr. dag) og gerne til lidt skovkørsel af og til.

Krav til cyklen:

Hydrauliske skivebremser.

Hvilken størrelse cykel skal jeg have? Jeg er 187cm og vejer 82kg.

Er der andre gode bud på en cykel til 5000kr?

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er også på udkig efter en MTB til ca. 5000kr.

Jeg har kig på denne cykel: http://www.cykelkong...ra_blizzard.php

Er det en god cykel til prisen?

Faldt også lige over denne cykel: http://www.billigcyk...t-mtb-941p.html

Jeg skal bruge cyklen til daglig transport (godt 20km pr. dag) og gerne til lidt skovkørsel af og til.

Krav til cyklen:

Hydrauliske skivebremser.

Hvilken størrelse cykel skal jeg have? Jeg er 187cm og vejer 82kg.

Er der andre gode bud på en cykel til 5000kr?

Glem Cykelkongen.dk. :smile:

Deres førpriser er fri fantasi og deres nu-priser er i bedste fald urimelige.:blush:

Giant er et udmærket fabrikat. Det ligner umiddelbart en ok pris.

Men køb IKKE en MTB uden at have prøvet den af. Stelstørrelserne og stellængderne (sadelpind til kronrør) varierer en del fra mærke til mærke (og fra model til model) så den cykel der passer mig er helt skudt forbi til dig. Både din armlængde og længden af din overkrop betyder mindst lige så meget som din totalhøjde.

Der er masser af gode mærker. Prøv for eksempel også modeller fra GT, Scott, Trek, Ghost, Cube, Specialized og Canyon. MTB'ere fra Felt, Merida og Nishiki er lidt undervurderede, men de laver nogle udmærkede modeller.

Nedenstående Nishiki Team Glass (model 2008) hos Schaufuss Cykler i Silkeborg er et udmærket tilbud.

http://www.billigecy...u+Disc.+Br.html

De har også en Nishiki Maniac model 2008 til godt 4000 kr - også et udmærket tilbud. Eller en Cube Acid fra 2009 til 5.600 - lidt over dit budget, men absolut en udmærket cykel til prisen.

Overvej at købe en brugt. Hvis du ser dig for kan du få en virkelig god cykel inden for dit budget. Dba.dk, Guloggratis.dk og "skrotbunken" på mtb.dk er gode steder at finde en god mtb. Vær dog opmærksom på at der på dba.dk og guloggratis.dk sælges en del stjålne cykler.

I den prisklasse, hvor du kigger på MTB, skal du måske genoverveje de hydrauliske skivebremser.

Tjek lige nedenstående tråd, hvor jeg har skrevet et langt stykke om køb af mountainbike.

http://www.motion-on...showtopic=52719

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Du vil ellers blive som dreng igen. :wub:

helt enig, var ude og leje en cykel for et par weekender siden.. sneen var lige smeltet, det regnede, der var mudder overalt... men det var sgu sjovt :) overvejede også meget at købe en mtb efterfølgende.. meeen kom frem til at jeg kan leje en rigtigt mange gange før at prisen matcher :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er også på udkig efter en MTB til ca. 5000kr.

Jeg har kig på denne cykel: http://www.cykelkongen.dk/sort_carrara_blizzard.php

Er det en god cykel til prisen?

Faldt også lige over denne cykel: http://www.billigcykel.dk/shop/09-giant-mtb-941p.html

Jeg skal bruge cyklen til daglig transport (godt 20km pr. dag) og gerne til lidt skovkørsel af og til.

Krav til cyklen:

Hydrauliske skivebremser.

Hvilken størrelse cykel skal jeg have? Jeg er 187cm og vejer 82kg.

Er der andre gode bud på en cykel til 5000kr?

Jeg aner ikke så meget om cykler men køber selv en cykel her sidst i april.

Jeg bestiller fra Bike discount og regner med at købe den her acid cube der er dog ca 50 euro i forsendelse til dk. Jeg overvejer i øvrigt osse at købe reservedele ( komplet hjulsæt, krank, kæde, + div.)

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på Deore og de billigere skiftere fra Shimano (Alivio, Acera og Altus) er ret stor. De billigere skiftere er ikke nær så robuste (nogle dele lavet af plastic i stedet for metal) og ikke så præcise og hurtige i funktionen.

Jeg mener ikke at Trek 4500 er særlig godt udstyret. Kranken er en Shimano M361 - dvs. Acera. Forgaflen er en af Suntours ringere modeller og så videre...

Kort sagt, du kan få en del mere for pengene andre steder.

Har du set de links, jeg gav dig i mit første svar?

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Ok. Så hvis det skal være en TREK, skal jeg op i 4900 modellen?

Har set lidt på den cykel i Silkeborg til 5000kr, men da jeg er bosat i KBH, er det lidt langt til Silkeborg for at hente en cykel.

Skal ud og se mere på cykler på lørdag. Nåede Falcon cykler (vidst det samme som billigcykler.dk) lige efter de havde lukket, men så ud som om de havde mange MTB's, så dem skal jeg se nærmere på på lørdag.

Har også set efter brugte cykler, men synes ikke der er ret meget til salg lige nu. Der er en næsten nu TREK 4900 tilsalg til 4500kr, men den står i nord Jylland, så før den er hentet hjem, er den næsten oppe på nyprisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share