Løb og skadesfrekvens


Kristensen1
 Share

Recommended Posts

Halløj

Jeg har valgt at trække mig fra min plads som reserve til Guldfireren efter et ærgerligt forløb. Nu vil jeg så gerne lave noget andet. I første omgang mest bare for at holde mig igang, men man ved aldrig hvad der kan ske. Cykling er udelukket, da man i så fald skal dope sig og det har jeg ikke lyst til, men jeg lurer lidt på noget løb.

Jeg har dog hørt, at løbere på højt plan belaster deres kroppe endnu mere end roere, og må døje med alvorlige skader. Jeg vil derfor gerne høre om nogen herinde kender noget til skadesfrekvensen, skadestyper osv. blandt elite og sub-eliteløbere - altså cirka de ti bedste i Danmark.

Det er sjovt at dyrke eliteidræt og komme med frem, men det er også sjovt at ha' en krop der stadig virker når man runder de 50.

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja der er nok store individuelle forskelle på hvor alvorligt og hvor ofte løbere er skadet. Det man vel i hovedtræk kan sige er, at leder man efter en sport med lav skadesfrekvens, skal man finde noget andet end løb...Det er jo en fantastisk hård og ensidig belastning af kroppen.

Jeg er ikke sikker på dette, men jeg tror faktisk ikke at eliten og sub-eliten er dem, der er mest skadede. De har løbekrop og har er formentlig gode til at bruge fysioterapeuter og får designet deres træning klogt af kvalificerede trænere. Tjek Yzers log her på siden - han løb omkring 2.20 på Hamburg marathon, og blev næstebedste europæer i løbet. Efter at have fulgt hans log i nogen tid er det ikke mit indtryk at han ofte er skadet. Men det sker...

Løb giver skader - hvor alvorlige og hvor ofte afhænger dels af din fysik og ikke mindst af at følge en fornuftig progression. Men med eliteerfaring er det formentlig noget, du er helt klar over :smile:

Link to comment
Share on other sites

Såså, godt ord igen. Jeg skød bare lidt fra hoften. Det var måske ikke så diplomatisk, men ikke desto mindre er det desværre sådan jeg ser på det. Cykling er ellers en dejlig sport...

Ja det siger vel mere om dig end det gør om cykelryttere eller cykelsporten som sådan...hvis du ser sådan på det, at man er nødt til at dope sig i nogen som helst sportsgren, er der vel noget i vejen. Jeg vil gætte på at du sagtens kan melde dig ind i en cykelklub uden de omgående kommer efter dig med sprøjter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nej nej nej...vi taler forbi hinanden. Det eneste der står er at jeg antager at der er et rimelig alvorligt dopingproblem blandt de bedste i cykelsporten. Selvfølgelig kan man cykle uden at dope sig, men der er et problem og det skræmmer mig fra sporten.

Det kommer meget uheldigt ud det her, fordi det kommer til at se ud som om jeg mener alle cykelryttere doper sig, og det ville være en vanvittig og idiotisk påstand - næsten på linje med den Verner Møller for nyligt fremsatte og som jeg gik i rette med herinde i en anden tråd. Men der ER et problem med doping i cykelsporten og det er for mig nok til at jeg ikke har lyst til at dyrke den. Så kan man jo sige at jeg er dum af den grund.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke også dopingproblemet i cykling til dels virker større end i så mange andre sportsgrene netop fordi man gør så meget for at dæmme op for det? Nu er løb jo heller ikke just den heldigste sportsgren, hvad angår dopingskandaler gennem historien :wink:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hej Kristensen

Løb kan meget nemt give skader, men der er typisk, når man øger for hurtigt. En forøgelse pr. uge, der overskrider 5-10% kan ikke anbefales.

For dig vil problemet (som for en del andre) bestå i, at din kondition er langt bedre, end hvad dine ben kan holde til, når du løber. Jeg har hørt fra et par roere, at deres kondition normalt går lidt ned, når de kommer på vandet efter vinterens indendørs træning, og det kan derfor i et vist omfang sammenlignes med dit skift til løb.

Min anbefaling er derfor:

Hold kondien vedlige på romaskinen, mens du langsomt øger din løbetræning. Når man løber er der et temmelig stort excentrisk arbejde i muskulaturen ved landingen og det kræver lang tilvænning.

Eliteløbere træner 100-160 km. pr. uge (nogle endda mere), men det tager år, at nå det niveau.

Giv en melding, hvis du har brug for hjælp til planlægning!

mvh

S

Link to comment
Share on other sites

Takker

Jeg har ikke lagt mig fast på noget endnu. Der er stadig muligheden for at begynde at ro igen til efteråret, men lige nu er jeg ikke helt sikker på om jeg egentlig ønsker at dyrke eliteidræt mere. Jeg er bare lige ved at afsøge de forskellige muligheder for tiden

Men tak for svar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share