Start dagen med at?


Stan.
 Share

Recommended Posts

Hey! Hvordan vil i mene at man skal starte dagen ud, hvis man har i sinde at tabe sig? Og hvordan gør man det sundest?

En løbetur før eller efter morgenmaden? Og hvad er godt efter en løbetur? Også protein som efter vægttræning?

Ud med det folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Løb på fuld mave - uanset tidspunktet - går sjældent specielt godt efter min erfaring.

Morgentræning generelt er i høj grad et spørgsmål om personlige preferencer og tilvænning. Nogen har det fint med morgentræning og andre kan bare ikke få det til at du.

Morgentræning på tom mave er der lavet flere og lange tråde med så tag og kig lidt efter dem. Min opfattelse af sagen er stadig at du ikke vinder noget specielt ved den praksis og at du potentielt kan yde mindre. Det absolut vigtigste er at du samlet set bruger mere energi end du indtager. Så det er meget vigtigere hvor meget du spiser end hvornår du spiser det - og selvfølgelig er det også vigtigt hvad du spiser.

Så hvis du vil træne om morgenen synes jeg du skal tage en lille bid et eller andet - et stykke frugt, et glas mælk, en lille tallerken yoghurt eller noget i den dur inden du tager afsted, og så spise helt normal morgenmad når du kommer tilbage fra træning. Det kunne være yoghurt, havregryn/grød eller hvad man nu er til om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er et absolut krav at du skal løbe om morgenen, så synes jeg du skulle vente til senere på dagen. Det er gerne sådan at man kan yde mere når kroppen er kommet i gang, men det kan selvfølgelig være at din krop er ligeglad. Ydermere så har du heller ikke spist i lang tid når du står op om morgenen, så du vil ikke få det fulde ud af et træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigt for mig at løbe om morgen overhovedet. Har bare hørt noget om at det sætter ens forbrænding op?

al motion sætter forbrændingen op. om det med morgentræning er en af de hårdnakkede myter ved jeg ikke. men du behøver ikke absolut at træne om morgenen. jeg har aldrig gjort det da jeg ikke har motivationen...

og motivation er helt grundlæggende i forbindelse med vægttab. i starten vil man gøre alt, men man kan hurtigt løbe død og så er det jo bare endnu et spildt forsøg på at tabe sig.

dyrk noget motion som du synes er sjov. hvis du hader at løbe er løb den dårligste motionsform for dig.

løb er en af de ting hvor man forbrænder mest energi, men hvis du synes det er sjovere at svømme, styrketræne eller noget helt tredje så gør det!

held og lykke med vægttabet...

Link to comment
Share on other sites

Hvad med en shake af valle og maltodekstrin en 15-20 min før træning? Vil det ikke kunne Offsætte de negative effekter ved morgentræning og maksimere de gode effekter?

til en vis grad, jo. men det handler nu stadig meget om motivation. man kan ikke løbe eller styrke hvis man ikke gider...

Link to comment
Share on other sites

Hijacker lige tråden :innocent:

Jeg er B-menneske med stort B, og vågner stort set først et par timer efter jeg er vågnet og har været i bad

. Jeg er utroligt dårlig til at stå op andet end lige før jeg skal, og dette efterlader selvfølgelig ikke meget tid om morgenen. Det passer i midlertidig dårligt med, at jeg meget gerne ville få lagt noget morgentræning ind :unhappy: , det godt nok ikke for at tabe mig, men stadigvæk. Har vækkeur osv. men er virkelig omtåget om morgenen.

Opsummering: Nogle gode råd til at sparke en ud af sengen? Evt. søvnråd?

Link to comment
Share on other sites

Hijacker lige tråden :innocent:

Jeg er B-menneske med stort B, og vågner stort set først et par timer efter jeg er vågnet og har været i bad

. Jeg er utroligt dårlig til at stå op andet end lige før jeg skal, og dette efterlader selvfølgelig ikke meget tid om morgenen. Det passer i midlertidig dårligt med, at jeg meget gerne ville få lagt noget morgentræning ind :unhappy: , det godt nok ikke for at tabe mig, men stadigvæk. Har vækkeur osv. men er virkelig omtåget om morgenen.

Opsummering: Nogle gode råd til at sparke en ud af sengen? Evt. søvnråd?

Gå tidligere i seng.

Det ene ben efterfulgt af det andet.

Link to comment
Share on other sites

Sejt - det skal da prøves.

Jeg vil godt indrømme at jeg har lidt tendenser til at være den første type han beskriver. Det er dog blevet bedre med min morgen-yoga, hvor jeg jo er nødt til at stå tidligere op. Men det har i høj grad været willpower og "du-skal-op-eller-er-der-ingen-træning" der drev værket.

Så nu vil jeg tage hjem og øve mig i at stå op :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har lavet rigtig meget morgentræning gennem tiden.

Da jeg skulle vænne mig til det (for det er imo et spørgsmål om tilvænning) gjorde jeg det, at jeg stillede vækkeuret i den modsatte ende af rummet, så jeg var nødt til at stå op for at slå det fra. Derefter var det lettere at overtale sig selv til at træne - nu var jeg jo oppe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lavet rigtig meget morgentræning gennem tiden.

Da jeg skulle vænne mig til det (for det er imo et spørgsmål om tilvænning) gjorde jeg det, at jeg stillede vækkeuret i den modsatte ende af rummet, så jeg var nødt til at stå op for at slå det fra. Derefter var det lettere at overtale sig selv til at træne - nu var jeg jo oppe...

Jeg tror også det "blot" er et spøgsmål om tilvænning, eller have de rigtige vaner. :smile:

For mit vedkommende har den teknik du beskrev desværre ikke virket over længere tid. Det er fordi jeg har brugt min mobiltelefon, som vækkeur og den ringer i ca. 1 min. for derefter at vente 9 min. med at ringe igen, hvilket er noget, som jeg mere eller mindre fik for vane at sove mig fra. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share