Protein og træning


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg havde en diskussion med en ven omkring vigtigheden af at spise protein umiddelbart efter træning.

Hun mente at min holdning var, - well i bedste fald overdrevet tror jeg.

Jeg har sendt hende de to artikler jeg kan finde på MOl: Timing af proteinindtag er afgørende for udbyttet af styrketræning og Kosttilskud indtaget i tilknytning til træning giver større forbedring (Sidstnævnte artikel siger dog ikke helt det, - men det kan i hvert fald tolkes derhen).

Er der nogen der har andre gode links? (Gerne i danske læge tidsskrifter hvis det er muligt, - hun er sygeplejerske så det falder hun sikkert for :innocent: )

Derudover kom jeg til at tænke på noget andet, - hvor vigtigt er det at det er hurtigt optageligt protein? Hvis dette "window of opportunity" kun er ca. 30 minutter, så er det vel temmelig vigtigt? Men cacao, yoghurt etc. er vel primært kassein. Duer det så meget dårligt???

Jeg har prøvet at kigge i vores eller udemærkede protein FAQ. :blush: Men der står ikke rigtigt andet end at det er vigtigt at få protein umiddelbart efter træning.

Link to comment
Share on other sites

American College of Sports Medicine (ACSM) har følgende statement fra år 2000. Det er selvfølgelig ikke på dansk, men rimelig anerkendt.

Per Aagaard har også lavet et ganske udmærket review for et par år siden.

Sidste studie af Tipton viser endda at proteinindtag før træning giver (endnu) bedre resultater end efter, hvilket jo giver meget god mening idet næringsstofferne er til stede i blodbanen allerede når man er færdig med de første øvelser/muskelgrupper i stedet for at der går en times tid før de for alvor kan begynde at genopbygge.

Man kan jo overveje at indtage hurtigt optageligt protein inden træning for efter træning at supplere med langsommere optageligt protein så muskelfibrene "bades i byggeklodser" over en længere periode. :smile:

American_College_of_Sports_Medicine_position_stand._Nutrition_and_Athletic_Performance.pdf

Aagaard_2004_making_muscles_stronger.pdf

Timing_of_amino_acid_carbohydrate_ingestion_alters_anabolic_response_of_muscle_to_resistance_exercise.pdf

Link to comment
Share on other sites

Derudover kom jeg til at tænke på noget andet, - hvor vigtigt er det at det er hurtigt optageligt protein? Hvis dette "window of opportunity" kun er ca. 30 minutter, så er det vel temmelig vigtigt? Men cacao, yoghurt etc. er vel primært kassein. Duer det så meget dårligt???
De fleste studier, som jeg kender der har belyst effekten af vallen vs kasein, tyder på at kasein eller en kombination, som i mælk, er bedre end valle.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share