Proteinpulver forurenet med krudt


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Jeg må undres. Min træning har de sidste små to måneder været ineffektiv og ustruktureret - præcis som hele sidste år hvor jeg intet vandt men dog heller intet tabte. Men her på det sidste er jeg pludseligt begyndt at gro og for en gangs skyld er det IKKE om livet.

Altså vi snakker ikke om ti kg på to måneder - langt fra! Men alligevel var det i går blevet så synligt i spejlet at jeg hev målebåndet frem og den er god nok. Overarmen har nu samme størrelse som mens jeg var på kreatin i vinters, lat-spread som ellers ikke har rokket sig i årevis er øget med 2cm. Mine papirskuldre er begyndt at røre på sig, ja selv benene som jeg ikke har trænet direkte (andet end lidt let motionscykel pga. knæskade) er vokset. Mest markent mine lægge som på to mdr. har genvundet de 1½-2 cm. de tabte siden jeg måtte kassere mine MBT-sko.

Det giver slet ingen mening og mere "bekymrende" for teorien er at mit temperament som ellers har været meget!! passivt også er vokset. Jeg oplever nu at blive helt hidsig på folk hvis de dummer sig eller opfører sig tosset. Ikke så meget at jeg går til dem men jeg plejer at kunne se gennem fingre med den slags. OK, dette kan dog skyldes stress og kuk i forhold mellem job og fritid.

Bumser har jeg kigget efter og der er heldigvis ikke nogen, men kropsbehåringen på brystet har bredt sig. Det er også sket i de sidste par måneder.

Er jeg bare heldig at være i en fase hvor alt flasker sig træningsmæssigt eller kan der være noget stads i mit nye proteinpulver? Det var ellers ret billigt (manglede også bare da smagen lader en del tilbage at ønske og det er håbløst at røre op) og da doping koster kassen skulle man tro at HVIS det er forurenet med den slags at så var prisen derefter.

Det er selvfølgelig fedt pludseligt at gaine masse, især i min alder, men hvis det går ud over lever, hjerte m.m. er det sq ikke noget at råbe hurra for.

Men kan der overhovedet være så meget u"krudt" i proteinpulver at man kan have effekt af det?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Er jeg bare heldig at være i en fase hvor alt flasker sig træningsmæssigt eller kan der være noget stads i mit nye proteinpulver? Det var ellers ret billigt (manglede også bare da smagen lader en del tilbage at ønske og det er håbløst at røre op) og da doping koster kassen skulle man tro at HVIS det er forurenet med den slags at så var prisen derefter.

Men kan der overhovedet være så meget u"krudt" i proteinpulver at man kan have effekt af det?

Hvilket proteinpulver bruger du (hvis du må skrive det herinde? ;)

Niels

Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers.

Det er svært at vide om der findes 'rester' i dit pulver.

Er det muligt for dig, så køb et andet produkt som erstatning i en periode, mens du holder pause med det du nu anvender. Se så hvad der sker med dig i de næst følgende måneder.

Har du spurgt ind til dine omgivelser - føler de en mærkbar ændring i din væremåde?

Rigtig god søndag.

Link to comment
Share on other sites

Mange en atlet, der er blevet snuppet i en doping-kontrol har jo forsøgt at undskylde sig med at det var i tandpastaen, pga alkoholen eller - i kosttilskudene. I USA er det nærmest blevet en standard undskyldning (se her og her).

Men er der nogensinde blevet bevist en sammenhæng mellem en positiv doping test og et kosttilskud? Jeg mener, der var en, der vandt en sag grundet et tilskud (ikke protein), som indholdt noget, som ikke var opgivet på indholdsfortegnelsen. Så historien har i hvert fald en smule på sig.

IOC har i følge dette link også bidraget til hysteriet ved at sige at 1 ud 5 kosttilskud på verdensplan er forurenet med stoffer, der kunne give en positiv prøve. Jeg har svært ved at vurdere det saglige i dette. Jeg synes umiddelbart det virker som noget af en overdrivelse helt at fraråde f.eks. proteinpulver. Ekspert vurdering? Incognito?

Der er fra PubMed et par links til nogle foruroligende undersøgelser af kosttilskud her og her med følgende konklusioner:

Contaminants that have been identified include a variety of anabolic androgenic steroids (including testosterone and nandrolone as well as the pro-hormones of these compounds), ephedrine and caffeine. This contamination may in most cases be the result of poor manufacturing practice, but there is some evidence of deliberate adulteration of products
The dietary supplement industry is completely unregulated in the United States; as a consequence, an abundance of supplement products of dubious value, content, and quality are now available around the world. It is known that many supplement products contain substances that are prohibited in sport-typically stimulants or anabolic steroid precursors

Begge tager udgangspunkt i kosttilskud i det hele taget - og i USA. Det siger ikke ret meget om proteinpulver fremstillet i England eller Danmark.

Så AAS fra proteinpulver? Ja, det kan sandsynligvis lade sig gøre, særligt hvis det er et produkt fra USA. Men i mængder, der vil give dig resultater i hypertrofi og ændring af dit temperament - helt utroligt usandsynligt. Det virker som rygtet om at det kunne lade sig gøre mere er en god historie for atleter, der bliver taget med fingrene i krudt-dåsen.

Edited by Zorn
Link to comment
Share on other sites

Proteinen er fra Tyskland. Det lyder mest som om jeg bare er inde i en god periode (trods stress, søvnmangel og usammenhængende træning :blink: ) - så er det jo om at nyde det i fulde drag så længe det varer :bigsmile:

Stress og søvnmangel er jo også en væsentlig faktor ifhl. til temperament og tålmodighed. Umiddelbart tror jeg mest at det har noget at gøre med en god trænings periode. Men du kan da evt. søge på nettet efter 'rygter' ang. dit protein pulver, hvis der er traces i det så vil det formentlig være rygtet på nettet et sted (ikke at det er en 100% pålidelig kilde men det kan jo give en indikation af hvor vidt der er noget galt med det.)

Link to comment
Share on other sites

Kan det skyldes at du nu arbejder med en diætist og derfor spiser bedre?

Derudover, så har jeg selv oplevet hvad der kan kaldes en "Male cyclus" hvor jeg kan have en 14 dage hvor appetit og humør opfører sig som om Testesteron niveauet er højere end normalt, og energien også er høj og så kan der komme en uges tid nogen uger senere hvor jeg oplever det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share