Løb eller cykel?


Sabbe
 Share

Recommended Posts

Hej.

Er det rigtigt, at man skal cykle længere end en løbetur på et par kilometer, for at det skal give det samme?

Håber I forstår mit spørgsmål :bigsmile:

Nej, dit spørgsmål er ikke formuleret særlig klart. Hvordan "cykler man længere end en løbetur på et par kilometer" ? a015.gif

Og hvad er det, det skal give? En given kalorie forbrænding? Forbedring af konditionen? Blive hurtigere til at svømme? Forskellige mål kræver jo forskellige træning, så du må uddybe lidt.

Link to comment
Share on other sites

Èn af mine kammerater, som læser idræt på uni, mener, at `cykel-kilometer´ svarer til det halve af `løbe-kilometer´, hvad forbrænding angår. Dermed skal man altså, hvis denne teori holder, cykle 10 km for at forbrænde det samme antal kcal. som man kunne have forbrændt ved 5 km løb. Mon ikke det var det, spørgeren mente?

Link to comment
Share on other sites

Forholdet mellem løb og cykling er ligesom alt andet konditionstræning afhængigt af intensiteten og personens størrelse. For en person der vejer 70 kg har jeg nogle tal der udtrykker energistofskiftet i henholdsvis iltoptagelse og watt ved forskellige hastigheder for cykling og løb

løb, 10km/t 2,41 l/min - 803W

løb, 15km/t 3,45 l/min - 1150W

løb, 18km/t 4,20 l/min - 1400W

Cykling 18km/t 2,10 l/min - 700W

Cykling 24km/t 2,80 l/min - 933W

Cykling 40km/t 4,80 l/min - 1600W

Udfra tallene kan man tilnærmelsesvis tale om at forholdet er 1:2 mellem cykling og løb

Link to comment
Share on other sites

Forholdet mellem løb og cykling er ligesom alt andet konditionstræning afhængigt af intensiteten og personens størrelse. For en person der vejer 70 kg har jeg nogle tal der udtrykker energistofskiftet i henholdsvis iltoptagelse og watt ved forskellige hastigheder for cykling og løb

løb, 10km/t 2,41 l/min - 803W

løb, 15km/t 3,45 l/min - 1150W

løb, 18km/t 4,20 l/min - 1400W

Cykling 18km/t 2,10 l/min - 700W

Cykling 24km/t 2,80 l/min - 933W

Cykling 40km/t 4,80 l/min - 1600W

Udfra tallene kan man tilnærmelsesvis tale om at forholdet er 1:2 mellem cykling og løb

Hvor har du de talt fra? Når du skriver 803W for løb ved 10 km/t er det så benenes yddelse eller hele kroppen? (altså incl. varmefrigivelse mv.)

Link to comment
Share on other sites

Det er for hele systemet, såvidt jeg kan se.

1 liter ilt har en brændværdi i kroppen i omegnen af 20,5kJ. Ved en iltoptagelse på 4,2l/min giver det en effektfrigørelse på 4,2l/min*20500J/60s/min = 1435J/s = 1435watt

Det er nok meget individuelt hvor god ens løbeøkonomi f.eks. er, men jeg mener nyttevirkningen ligger på omkring 20%. Så er den effekt der bruges til fremdriften cirka 290 watt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share