Arnes 7. log


Arne
 Share

Recommended Posts

Men for helvede hvor er det utroligt at jeg, den tidligere SMÆKFEDE Arne i dag er ansat af en fitneskæde som instruktør og forbillede... det synes jeg sgu er ok gået!

AMEN to that! Du har sgu' rykket dig mere end de fleste :4thumbup:

Nu er jeg ikke længere selv den store spinningenthusiast, men på vej hjem fra en tur på landevejen tænkte jeg på en ting, som altid har undret mig: De fleste spinninginstruktører slutter altid af med et klimaks, hvor man lige skal have presset det allersidste ud før udstrækningen. Burde den top ikke ligge lidt tidligere? Man spurter jo heller ikke lige til hoveddøren, når man har trænet på landevejen, men bruger de sidste kilometer til at køle lidt ned.

Det irriterede mig altid meget til spinningtimerne, for jeg syntes ikke selv, det var særlig hensigtsmæssigt at stå af cyklen med maxpuls. Gør du det samme nu, hvor du selv er blevet instruktør, eller har du bygget nogle minutters nedkøling ind til sidst i timen?

Hilsen og god medvind på spinningcyklen :bigsmile:

Henrik

Link to comment
Share on other sites

AMEN to that! Du har sgu' rykket dig mere end de fleste :4thumbup:

Nu er jeg ikke længere selv den store spinningenthusiast, men på vej hjem fra en tur på landevejen tænkte jeg på en ting, som altid har undret mig: De fleste spinninginstruktører slutter altid af med et klimaks, hvor man lige skal have presset det allersidste ud før udstrækningen. Burde den top ikke ligge lidt tidligere? Man spurter jo heller ikke lige til hoveddøren, når man har trænet på landevejen, men bruger de sidste kilometer til at køle lidt ned.

Det irriterede mig altid meget til spinningtimerne, for jeg syntes ikke selv, det var særlig hensigtsmæssigt at stå af cyklen med maxpuls. Gør du det samme nu, hvor du selv er blevet instruktør, eller har du bygget nogle minutters nedkøling ind til sidst i timen?

Hilsen og god medvind på spinningcyklen :bigsmile:

Henrik

:bigsmile: Takker!

Minbe hårdeste timer slutter ofte med 3-5 lettere arbejde. Både her og på timer som slutter hårdt, har jeg ALTID mindst 3min rul inden stræk. Jeg er helt enig i at det er vigtigt. Blev i øvrigt også betonen på vores uddannelse.

Link to comment
Share on other sites

Mine hårdeste timer slutter ofte med 3-5 lettere arbejde. Både her og på timer som slutter hårdt, har jeg ALTID mindst 3min rul inden stræk. Jeg er helt enig i at det er vigtigt. Blev i øvrigt også betonet på vores uddannelse.

Lyder godt. Er sikker på, at det er afgørende for ens velbefindende bagefter. Gid alle spinninginstruktører skriver sig det bag øret :dry:

Edited by Mr. Cannondale
Link to comment
Share on other sites

Dejlig dag at cykle - 51 knm i det Nordsjælanske i formiddag - hjem og hente rygsækken og så ud til RUC og afholde en eksamen -må indrømme at jeg tog toget hjem.... Vil også sige at cykeltøjet ikke indbødtil genbrug 1.5 time efter brug og bad... 82 km var også helt som det skulle værre...

Sidder og ser lidt frem -lige før jeg håber at det bliver regn den 27-28 selvom det er weekend... Skal køre en 2 og en 1 søndag og en 1 og en 2 søndag - begge på Gasværksvej... tror ikke jeg jeg snupper Bagmandens elite fredagen inden... (er der ved at gå kylling i den her log :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Det er dejlig læsning her i loggen.

Hvis du orker flere dumme spørgsmål, så har jeg også lige et:

Når man som instruktør selv giver den gas, har man så lært nogle teknikker på skolen til at styre vejrtrækningen så man kan tale uden at lyde som om man er døden nær? Har aldrig fattet hvordan I gør, da jeg selv skal have pulsen ret langt ned før jeg kan samtale når jeg er til træning (naturligvis aldrig i et spinninglokale men udendørs, altså)

Link to comment
Share on other sites

Det er dejlig læsning her i loggen.

Hvis du orker flere dumme spørgsmål, så har jeg også lige et:

Når man som instruktør selv giver den gas, har man så lært nogle teknikker på skolen til at styre vejrtrækningen så man kan tale uden at lyde som om man er døden nær? Har aldrig fattet hvordan I gør, da jeg selv skal have pulsen ret langt ned før jeg kan samtale når jeg er til træning (naturligvis aldrig i et spinninglokale men udendørs, altså)

Ingen særlige teknikker nej... Jeg er overasket over hvor meget jeg kan sige når jeg er presset - så snart jeg er på podiet..der sker "et eller andet" der.. Skal jeg sige noget "langt" - præsentere en lang serie -så må jeg lige gå ned i intensitet i 30 sek -mere skal der jo ikke til et væsentligt pulsfald når man er i nogenlunde form. I praksis er det ikke det store problem. :bigsmile:

Det er et spørgsmål om balance også her - medlemmerne må gerne kunne se at man går foran - men det nytter ikke at man sidderderoppe og ser ud til at være i en nærdødsoplevelse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: Kørte en 1 time i Scala -som altid om torsdagen. 10 min opvarmning - 14 min tempoarbejde til noget Frisky Radio - 15 min mest tungt med en bl.a. 3 Rammstein numre (Benzin, Das Model og Du hast) og en kort tempo serie på laveer intensitet til Blonidie...

Det er min enste time i denne uge -fra næste uge af går det løsmed en del ferieafløsning- Juli bliver voldsom på spin fronten - og da jeg VIL ud også -så bloiver det intensivt...

Næste instruktør tjans tirsdag eftermiddag på Lygten

post-125-1245354600_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Grumme Bagmand Greisen var Grum i dag...

Jeg have fornøjelsen af Kims 90 min elite her til aften. Jeg havde ikke superben -såområdet over 93-94% kunne jeg ikke nå - selv om jeg prøvede ihærdigt.

Opvarmning/kvalitetsopvarmning var en serie der indeholdt stadige mere intensive siddende pres på 4,3,2 og 1 min

Anden serie ser ikke slem ud på pulskurven - men den var ganske hård... 3 x (1 min stående, 2 min siddende, 2 min stående 2 min siddende) 2 min pause imellem.Det skulle være TUNGT - der skulle belastning på hvert min -eller ind til man ikke kunne træde tungere -jeg fik skruet godt på -så de sidste 2 min siddende var ret "sjove" - i sidste runde fik hjeg skruet såmeget på at jeg kun nåede 44 omdrejninger det sidste min -men holkdt dog trådet nogenlunde jævnt... Den bed en smule i de gamle ben :devil:

Sidste serie: 6 x (1 min siddende lette ben - 1 min stående FULD POWER i tempo) 1 min break -6 x (1 min stående rolig - 1 min siddede FULL POWER i tempo)

I morgen følger en hviledag - og så har jeg ladet mig "overtale" til at køre en 1 og en 2 på Gasværksvej søndag formiddag -bliver spas!

post-125-1245442049_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Denne formiddag bød på to timer som instruktør på Gasværksvej -som altid var det en stor fornøjelse!!!

Den hårdeste udfordring jeg gav dem på første time (en 1 - næst hårdeste time på programmet) var en serie jeg har stjålet fra Grumme Greisen : 2 x 7 min tungt arbejde med 1 min imellem. Første 1 min stående - 2min siddende - 2 min stående - 2 min siddende. Dernæste: 1 min siddende -2min stående - 2min siddende - 2min stående. Der skulle skrues ekstra modstand på hvert min -så mange gange man nu kan, skruer man på så der kan mærkes forskel, så er 4 gange så rigeligt! Serien blev kørte til Kraftwerk og Rammstein :bigsmile:

2 time (en 2 - hårdeste på programmet) sluttede med 2 interval serier. Først: 5 x (1 min stående roligt - 1min siddende fuld power) - (kørte vi vist også i fredags med Kim - der var det bare 6 gange... Dernæst 4x(30 sek siddende - 1 min 30 sek stående fuld power) Samt 2 x (30 sek siddende - 1 min ståe :bigsmile: nde full power) Der blev kørt dejligt goidt igennem! Sidste omgang blev kørt til en 11 min lang udgave af Thunderstruck - nu når de lige har været i København :bigsmile:

post-125-1245590222_thumb.png

post-125-1245590208_thumb.png

Faldet omkring 35 min på sidste time er fordi jeg var nede i salen og heppe :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hehe ---------- det trylletix - kender jeg godt :w00t:

Super fede kurver der :wub:

Trick?? Nææ du - alt for kvaliteten på timen - vi blev skam opfordret til det på uddannelsen... (men det var en "velvalgt tidspunkt" på mange planer! )

Og tak - dejligt du så forbi!

Link to comment
Share on other sites

Mollerup: Folk på Gasværksvej siger de hellere vil have rock end Techon - passer mig fint... (Selektiv hørelse? næ nej du - sådan er jeg skam ikke...)

I dag - det vil nu sige i går - tirsdag:

43 km på Raceren mellem København og RUC - ret stille og roligt -omkring 75-78% af makspusl - med få perioder lige over 8%

1 stk Spinningtime på podiet - i center jeg ikke ellers er i. Har været der en gang før hvor jeg havde god kontakt til publikum... I dag gik jeg der fra unde anelse om hvordan de havde haft det med timen... Strange -men sådan er det

I morgen... Hmm skal efterplanen ud og cykle... Vil også gerne køre Christina Peicks II time for at få lidt inspiration... men har også lige en "Kongeetape" på Århusgade efter Christinas timer... Man kunne jo gøre det hele...

PS: Har smidt næsten 5 kg under Signes kostregime...

Puls fra spin

post-125-1245801352_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Hvad indebærer "Signes kostregime"?

Nok et relevandt spørgsmål :bigsmile:

Signe læser på SUHRs og er selv en meget flittigt trænende person med mere viden en den typiske studerende der. Hun laver simpelthen daglige kostplaner til mig - ud fra mine preferancer og træningsplan. Vi diskutere det lidt for tiden. Vi er nok kommet... rettelese vi er kommet fra land lidt mere offensivt end planlagt. Målet erstille og rologe 0,5 kg per uge - den slags skal justeres på plads. Lige nu er jeg nok lidt forelsket i det hurtige vægttab mens Signe nok tendere til at ville øge mit indtag noget... Tror jeg bøjer mig... Vi ser på det. Men det virker for mig -at følge en specifik og detaljeret plan med 5-6 planlagt måltider helt ned i detaljen per dag

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:.

Tidlig formiddag: Rulletur op til Skodsborg og tilbage... trykkede dog lidt igennem over 5 km hjemad hvor jeg lå¨på 34-36 (let medvind) 30 km i alt på 1.08 time

Aften: Instruktør på en "Kongeetape event" 65 min hvor jeg holdt lidt igen. Timen lå efter 2 meget populærer timerog på en pragtfuld aften -så der var 8... til gengæld kørte de som s.... to af dem havde sidste træning for alvor inden de trapper ned mod La Mamotte. Dejlig event alt i alt!

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælp med konatkt til Signe :smile: Nu er jeg spændt på hvordan det er at få vejledning i kost - jeg plejer jo bare at spise når jeg er sulten, men jeg tror det bliver for vildt at have god tid til at træne og samtidig vide at jeg spiser helt rigtigt ....

Min ryg er lidt dum men jeg håber at jeg kan nå en gang Dogmecykling i løbet af sommeren..

Kh

Nanna

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælp med konatkt til Signe :smile: Nu er jeg spændt på hvordan det er at få vejledning i kost - jeg plejer jo bare at spise når jeg er sulten, men jeg tror det bliver for vildt at have god tid til at træne og samtidig vide at jeg spiser helt rigtigt ....

Min ryg er lidt dum men jeg håber at jeg kan nå en gang Dogmecykling i løbet af sommeren..

Kh

Nanna

Det var så lidt Nanna - og god bedring med ryggen!

Dagens første træning (af 2):

Jeg skal snart have nogle morgentimer -om end ikke fast endnu... Jeg er kommet lidt ud af vane md morgentimer, som jeg jo ellers tidligere har været glad for! Da det også er forlænge siden jeg har kørt en af Cecilies timer på Royal - så var der flere gode grunde, ud over den nok så vigtige træning, til at smutte på Royal her til morgen... Jeg ville ha kørt 30 min formig selv inden -men jeg hang forlænge ved computerskærmen og læstre nyheder i morges. Jeg nåede 10-12min af blandet kvalitet...

Timen var en såkaldt Quick time på 30 min. Ikke et koncept jeg er pjattet med - men må sige at Cecilie løste opgaven på fin måde - hun er en person man bliver glad for at være i selskab med :smile:

8 min opvarmning - så 4X (1 min siddende tempo - 30 sek stående tempo), en pause og så samme serie igen.(jeg kørt de to sidste minutter af anden runde i stående tempo) Vi sluttede med en serie på 6-7 min med udgangspunkt i siddende enkeltakt - med angreb siddende hvert min - på 10,20,30,40,50 og 60 sek. Vi stod op i de sidste to "pauser" mellem angreb -og sidste puse blev forlænget lidt.

Bestenmt ok træning :bigsmile:

post-125-1245918837_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Byg et glasbur på 5 sal i København - for en sikkerheds skyld laver du skrå vægge og lader noget af loftet være glas også... Lyder det varmt? det er det! Der var dejligt varmt på toppen af Scala i dag i bodybike salen...men der er nu noget ved det rum jeg godt ka li - og når musikken spiller mærker jeg ikke varmen -men den kan ses på den sø der hurtigt kommer på instruktør podiet...

Jeg føler ikke længere at jeg er nød til at køre igennem hver gang - folk kender mig nu - jeg behøver ikke at bevise hver gang at ham den gamle buttede kan køre :devil: - så for mig blev det en ok træning på fornuftigt 75-82% Niveau.

Så 2 x fornuftig mellem intensitets spinning sessions i dag - og nå ja - 26 km transportcykling i løbet af dagen - siger cykelcomputeren... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Træning den 27/6 - ADVARSEL - mange kurver! :wub:

Jeg havde hørt forkert i telefonen i går...åbenbart - trode jeg havde to timer i dag og en i morgen... det var så omvendt... Ikke andet at gøre en begynde for mig selv... Nåede at køre 35 min inden der begyndte at komme til timen.

post-125-1246131630_thumb.png

Der var omkring 20 til "1" timen - som jeg nok kørte som en "1,5" - hvilket passede fint til de fremmødte.

post-125-1246131701_thumb.png

Helt fin træning for mig også :bigsmile:

I det her vejr var jeg nød til at komme ud på raceren. Jeg kørte en sub 80% aftentur på 26-27 km - bare en lille kvik tur. Ruten for den del hvor jeg lavede en smule:

post-125-1246131801_thumb.jpg

Jeg har ogsålavet kurver for: puls/hastighed og højde/hastighed

post-125-1246131914_thumb.png

post-125-1246131928_thumb.png

Jeg er rigtigt glad for min Garmin. Softwaren er dog lidt til grin (jo jeg har hentet Sportstrack - men det erkun halv godt) Helt til grin er kalorieberegningen... 1400 Kcal for en tur somi dag... COME ON - og jeg har tastet rigtige værdier ind.. Men ellers er det er DEJLIGT stykke legetøj!!

Skøn rulltur... Den strækning hvor hastigheden er helt nede under 20 over et stykke, er Klampenborgvej - en 3% stigning på vel 1,5-1,8 km. Jeg skalstadig flytte nogle kg - og pulsen skulle ikke højt op her til aften... Det ses tydeligt på kurven nederst her i indlæget.

At jeg ikke køre længere ture er ikke pga.manglende lyst -men lige nu køre jeg meget spininstruktion - for at få foden inden for -og lave nogle penge!

post-125-1246131900_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Der var godt nok varmt i spinnigsalen på Gasværksvej - heldigvis var der da en del der kom og kørte med!

Første times - en 1 - havde en Metallica serie som klimax (kørte en let serie bagefter) - vi kørte siddende tungt -med 2 stående ruk på 20-25 sekunder undervejs -til "Nothing else matters -og stående tungt til Enter Sandman med angreb dt sidste minut.

"2" time var lidt mere speciel - Kørte en lidt reducert udgave af Kims "30 min i helvede" - blev til 27 min i helvede i stedet:

Opvaming: 2,5 min let til "Popcorn med Hot butter (1972) og 4 min stående til "Road to Hell med Chris Rea (når det nu var den serie...): Så begyndte serien:

10 x (30 sek stående roligt - 1min siddende TUNGT enkelttakt) Musik: "Beds are burning" med Midnight oil, Rammstein remix med KDFM, "Ich muss" med Steinkind (også tysk metal) og "Good god" med Rammstein og Korn

2 min pause - spillede noget Blondie (Maria)

9 x (25 sek siddende roligt - 1 min steåden tungt - i enkelttakt+ (presser tempoetliudt over musiekken. Musik: "Carpe Noctum"med Tiesto noget mix fra "Friesky radio (Joy Marquez)

2min pause - igen til Blondie -"Sunday girl)

4 x(20 sek stående roligt - 1 min siddende tempo fuld power) og 4 x (20 sek stående roligt - 1 min stående tempo full power) Musik: alt fra den orginale Blues Brothers film - "Jailhouse Rock, "Think(Areatha Frankling), "Gimmi some loving" og "Shake a tail feather"".

Hård tur -men de kunne vist lide det!

Jeg kunne ikke komme heltopog ringe - hviler mig nu til jeg skal køre igen tirsdag!

post-125-1246196276_thumb.png

post-125-1246196294_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Min racer hænger og udsender lokketoner... kom nuuuu - jeg vil uuuud - vil du ikke også? - Kan jeg høre den kalde... Men men men - MÅ bare ikke - hvis jeg skal holde til de nærmeste dage - og træning i dag vil være værdiløs - i bedste fald... Men jeg har sådan en LYST!!!

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: 1 times spininstruktion og 36 km transportcykling... Og så¨var jeg i encvykelbutik efter spinningsko og fik lige købt trøje, sokker, dæk... og lidt andet... Farligt sted derude i Vanløse

Link to comment
Share on other sites

34 grader i Provence er så meget at fortrække frem for 26 grader i København – i dag fik varmene i hvert fald mig ned med nakken!!

Nå men i går var jeg flittig!

Torsdag den 1/7

05.00 Arne står op og spiser morgenmad – plejer at være i frugt smottie i disse dage – men blenderen er ikke nabovenlig – så det blev en gang Rugfras i stedet!

  • 05.43 – ud af døren med racen – lige oppe af Strandevejen og hilse på Knud Rasmussen – han stod som altid med ryggen til og spejdede mod Sverige (Drej ham nu mod nord og Grøndlandfor pokker…) og hilste ikke igen – meget uhøflig gammel mand!
    post-125-1246559447_thumb.jpg
  • 06.47 Ankommer Arne til Fitnessworld Gasværksvej… Først ser det ikke ud til der kommer ret mange – men de kommer i sidste øjeblik :) Køre en time til ret munter musik – det er jo morgentime – og jeg kan altså ikke med techno om morgenen… Bruger en smule Depeche Mode – og der er sørme et par stykker der havde været til koncert aftenen inden!
  • 8.13 – cykler mod Nordsjælland. Skiftede dæk på cyklen i går – har IKKE fået dækjernene lagt i sadeltasken igen.Overvejer at smutte omkring hjemmet og hente dem.. Men nej – jeg har nyt og slange – og er ikke punkteret i år overhovedet… Køre forbi Knud igen efter 12 km – han hilser stadig ikke.
  • 9.10 – Lægger Rungsted bag mig – holder mig godt under 80 % (73% i snitpuls for turen) nyder turen – efter Hellerup holder jeg en ok fart omkring 28-30 km/t i vindstille – med undtagelse på de små knolde fra Skodsborg til efter Vedbæk… Nyder virkelig at cykle denne dag…
  • 9.31… Køre ind i Espergærde – køre og overvejer hvilken vej jeg skal køre det sidste stykke op til min mor I Helsingør… Så mærker jeg den velkendte følelse… åunkteret på baghjulet… Slange har jeg – men ingen dækjern… Der er dem der klan flå et dæk af med fingerkræfter og håndelag – jeg er ikke en af dem…

Nå jeg kommer frem – dog ikke cyklende – ærgerligt jeg ikke fik de sidste 8 km med! – me ok 57 km og en spinningtime tæller vel for en træning .Finder ikek noget værktøj – og vil gerne bruge tid med min familie – så det bliver toget hjem for at nå aftale – der også (ud ver hygge på førstepladsen) også handlede om cykling

Ville hente cyklen deroppe i dag – men blev rigtig dårlig da jeg var igennem byen for at ordne ting – men i morgen er der atter en dag!

Kurver - spin og cykling:

post-125-1246559781_thumb.png

post-125-1246559803_thumb.png

post-125-1246559823_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

post-125-1246629207_thumb.jpg

Ovenstående viser dagens træning :) I morges tog jeg toget nordpå - racerens baghjul var med som bagage :bigsmile: Fra den svdvestelige ende af Helsingør gik det via Snekkersten til Strandvejen og ind mod byen.

Jeg var lidt længe om at komme igang... Først omkring Rungsted begyndte der at komme lidt flow i kørslen. Jeg besluttede derfor at der skulle lidt mere til. Så ved Skodsborg drejede jeg ind i landet af Skodsborgvej - op til Søllerød og "besteg" Slotsbakken - og tog en runde og kø'rte den en gang til, inden jeg fortsatte til Holte, ramte Kongevejen ved bunden af Holtebakken (Geelsbakkes "bror" - de føre begge ud af Holte - i modsatte retninger). Kørte til Lyngby, bag om så jeg slap for brosten og trafik på Hovedgaden - og ind til Østerbro af Lyngbyvej. Jeg fik lavet en lille start/Stop fejl med min Garmin - så 13 km af turen fik jeg ikke data med hjem fra - men pyt nu med det :cool:

Ialt 63 km blev det til - og bortet fra de to x Slotsbakke hvor jeg lige var oppe på 84-86% - så blev det hele kørt mellem 70 og 78% af makspulsen. Den høje intensitet gemmer jeg pt til spin cyklen.

Det går stadig fremragende med kosten og vægttabet :bigsmile:

Mit knæ er nu markant bedre end inden operationen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share