Valg af træningscenter i KBH?


Kongsfelt
 Share

Recommended Posts

Hej MOL-boere!

Grundet lidt knæ og rygproblemer er jeg (desværre) nødsaget til at påbegynde lidt styrketræning. Det skal siges at jeg (næsten) ingen træningserfaring har, og det er her I kommer ind i billedet :smile:

Jeg bor på Nørrebro, tæt på Frb grænsen, og arbejder i vanløse - så et center der i området ville være optimalt! Jeg har umiddelbart ingen træningspartner og ikke helt besluttet mig for, hvor ofte jeg har tænkt mig at træne - derfor har jeg, endnu ikke, heller ikke noget program at følge.

Jeg har løbet en smule tidligere og cykler lidt dagligt - grunden til at jeg skriver tidligere er, at jeg har lidt problemer med mit ene knæ, så lige for tiden er jeg lidt forsigtig og dyrker minimalt sport, udover min daglige cykling. Derudover spiller jeg fodboldkampe et par gange om måneden.

Det jeg hovedsageligt skal bruge træningen til, er til at styrke mit knæ og min ryg/lænde som jeg også nogle gange har problemer med. Døjede også med skinnebensbetændelse sidste sommer/efterår, så der skal jeg måske også være lidt påpasselig.

Lidt info om mig.

20 år

174 cm

64-65 kg (fedtprocent på omkring 10, ville gerne tage et par kilo på)

Kondital på 58-59 sidste efterår, men faldet drastist siden da.

Kan i anbefale nogle fitnesscentre i området (Vanløse-Kbh N), eller skal jeg bare tage rundt og snuse lidt?

Og hvordan "starter man op" med at træne i center, helt fra bunden af?

Det var mange spørgsmål og en lang smøre - håber I har læst så langt og gider at hjælpe lidt på vej :)

På forhånd, tak.

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er der flere muligheder i det område, men centret afhænger af hvad du er til... Er alt fra dyre fancy fitness kæder til små lokale vægttræningsrum :wink: ...

Jeg ville helt klart mene at det altid er fornuftigt at snuse lidt rundt omkring.. Især hvis det er første gang - du skal jo finde noget der passer til dig :bigsmile: ...

Prisklasserne varierer fra ca 400 ??? (ved ikke hvad fitnessdk tager i øjeblikket) til 80kr om måneden, og går vel ud fra at økonomien også har betydning :wink: ...

Link to comment
Share on other sites

Glemte helt at nævne nogle eksempler :blush:

I Vanløseområdet kender jeg ikke til de store muligheder - jeg ved de har et lille sted på Linde Alle, men der skal man vist være medarbejder i kommunen for at få lov at træne... Ellers er der i vanløse/brønshøj-området hele grøndalscentret hvor KSK (styrkeløfterklub) og La Fit (lille fitnesscenter) har hjemme...

Nørrebro har også flere muligheder. Bla. er der fitnessdk som har en afdeling lige ved nørrebro station (de har også på frederiksberg (og mange andre steder) - afhængigt af hvor du bor)... Så er der nautilus, som jeg dog synes har nogle underlige og tvivlsomme koncepter... Powerstudio er en anden mulighed, her er der en noget mere rå stemning og ikke noget fancyt gøgl (som fitnessdk har meget af)... Sats har også en afdeling på nørrebro (lige ved biblioteket - overfor nørrebrohallen)... og så er der et lille center i nørrebrohallen som faktisk også er ok...

Hvis du er villig til at ta lidt længere væk er der også mange gode muligheder andre steder i byen, og jeg er sikker på at jeg har glemt nogle her i området... Bla bør fitnessworld nævnes da det er relativt billigt i forhold til de andre kæder.. Og ik99 er også et hyggeligt sted (jernhulestemning)...

Det var lige de nærmeste som jeg umiddelbart kom i tanke om :smile:

/Cat

Link to comment
Share on other sites

Angående det med at starte op helt fra bunden af er det af essentiel betydning at du får fat i en instruktør / en som kan vejlede dig ordentligt. Det er nemlig super vigtigt at du får korrekt teknik vejledning så du får indarbejdet gode vaner fra starten :bigsmile: ...

Endvidere skal det være en person som ikke bare giver dig et standard 3x10-12 maskinprogram... :wink: ... Du er, eller bliver forhåbentligt hurtigt, interesseret i øvelser med frie vægte - så det er et must at du kan få vejledning på dette område... Kombineret med hensynstagen til dit knæ og lænd :bigsmile: ... Og så skal du være lidt obs på at det ikke er alle fitnessintruktører som er lige kompetente...

Som hovedregel skal du i din opstart ha' en tilvænningsperiode, hvor du passende kan arbejde med teknik, inden du kaster dig ud i tung styrketræning...

Det var lige lidt småråd, men det bedste jeg kan komme med må næsten være at bruge MOL og suge til dig af informationer herfra... For her er rigtig meget viden om alle områder indenfor træning - så det er bare at komme i gang med læsningen :bigsmile: ... og det er bruge lidt tid på at sætte sig ind i tingene er meget godt givet ud i det lange løb - så spilder du i hvert fald ikke de første lange tider på at træne ineffektivt :wink: ....

/Cat

Link to comment
Share on other sites

Tak for de(t) fyldestgørende svar!

Mht. centre, så havde jeg ikke regnet med en definitiv afklaring, selvom kommer det an på træningstype, temperament - og ikke mindst pengepungen... Jeg har også kigget på Centerguiden her på MOL, og den giver da et lille overblik - halvdelen af centrene vidste jeg ikke fandtes :) Jeg må nok bare rundt og snuse lidt :)

Dernest skriver du det med instruktør - det frygtede jeg lidt ville komme; for er det ikke dyrt? Men det er åbenbart en "nødvendighed" med en "kyndig" person når man starter op, kan jeg forestille mig? Så er det vel også nødvendigt at vedkommende er med i centret, og ikke bare giver sådan generelle råd går jeg ud fra - det må jeg lige se nærmere på...

Nu ved jeg godt at priserne svinger meget - men har du et eksempel på en instruktørpris?

Og som du selv opfordrer mig til, så nu hvor jeg stadigvæk skal stå stille til værks med mit knæ, så har jeg også tænkt mig at "træne teoretisk", altså få læst lidt her om stort og småt.

Kan man egentligt lave nogle specifikke musker som "styrker knæet" - eller muskler/sener/led omkring knæet?

Link to comment
Share on other sites

Instruktør behøver ikke være dyrt :smile: ... Jeg mente såment bare at du skal finde en kompetent person som kan vejlede dig og give dig en prøvetime :bigsmile: ... de fleste centre tilbyder prøvetimer til en relativ overkommelig pris - og flere steder endda gratis :wink: ... Problemet her er bare at mange netop giver et standard-maskin-program :nonono: ... Men ved faktisk at powerstudio giver gratis prøvetimer og de programmer jeg har set ham fyren strikke sammen har været ganske fornuftige og baseret på gode basisøvelser :bigsmile: ...

Efterfølgende kan du jo så få nogle mere erfarne træningsfolk (læs: måske finde nogle mol'ere) til at hjælpe dig med teknik osv - hvilket sandsynligvis vil være nødvendigt...

Der er ingen grund til at smide en masse penge efter diverse folk med fitness og personlig træner uddannelser :firebounce: ...

og til det sidste spørgsmål; JO... Der er masser af øvelser som træner de stabiliserende muskler omkring knæet :bigsmile: ... Så fortvivl ej :cheer: ...

Super at høre at du har tænkt dig at sætte dig lidt ind i tingene :smile:

/Cat

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har en kammerat der træner i fitnessworld og er ovenud tilfreds med det. og så er det billigt!

FitnessDK kan vidst fåes til 299/mdr, men er ikke sikker. Sidst jeg havde fast center var da FitnessDK hed Hard Work Studio i Roskilde...

Troede FitnessDK var dyrere?

Edited by FFS
Link to comment
Share on other sites

Troede FitnessDK var dyrere?

Jeps - helt oppe på omkring 400, eller 375 med studierabat. Jeg er dog selv meget glad for at være hos Fitnessdk - selvom det er dyrt. De tilbyder gratis samtaler med uddannede trænere, der kan hjælpe en med at komme godt i gang med et program der passer til ens behov. Der er også altid personale i centeret, man kan spørge hvis man har brug for hjælp. Med til abonnementet hører også muligheden for at komme til forsk. hold. Jeg er fx meget glad for både yoga og mave-ryg-holdet :) til holdene (som er delt op til øvede og begyndere) kan man også nævne skader, og så skal de nok tage hensyn til det.

Jeg bor også selv på Nørrebro, men bruger faktisk ikke fitnessdk ved nørrebro st så meget - kan helt klart bedre lide det i Adelgade (inde ved Kongens Nytorv) eller Nygårdsvej (tæt på Svanemøllen st).

Er skiftet fra Nautilus, som er udmærket, men fitnessdk har omkring 400 flere fordele ;) - har ikke prøvet fitnessworld, men har hørt gode ting.

Hov, glemte lige at nævne, at fitnessdk også har en lille svømmehal i afdelingen i SAS-hotellet på Amager, som jeg først opdagede lang tid efter jeg startede. Gratis adgang med fitnessdk-kortet - og bedre omklædningsrum :) der er også maskiner der... og vandaerobic-hold.

Edited by cesilden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share