le mans 07


apprenti
 Share

Recommended Posts

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fra Toms hjemmeside:

Kongen er ikke helt død, så kongen leve!

Med denne lette omskrivning af den royale tiltrædelsessalut kan vi hilse Tom Kristensen tilbage som racerkører. Efter syv ugers pause kunne danskeren i dag på et proppet pressemøde på hotel Hilton i Kastrup Lufthavn overraskende annoncere, at han gør comeback på Le Mans i denne uge!

"Det har været en laaanng pause, men jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg nok skulle komme tilbage. Jeg har haft et mærkeligt forløb, hvor jeg straks efter min ulykke og black out i 22 minutter vågnede på Medical Center i Hockenheim og jokede med min ulykke. I de kommende dage var der hurtige fremskridt, men så stod udviklingen helt stille, og det frustrerede mig. Heldigvis har jeg haft dygtige læger ved min side, og de har beroliget mig med, at så alvorlige crash tager tid at komme sig over. Efter mit første besøg hos en neurolog hørte jeg imidlertid om tilfælde, der varer fem til seks år, så jeg har været lydhør og ikke forceret min genoptræning! I uge fem begyndte udviklingen at tage skred. Jeg følte mig meget bedre og kunne begynde at cykle lidt igen. Midt i sidste uge følte jeg mig klar til en test, så derfor ringede jeg til motorsportschef Dr. Ullrich og spurgte, om ikke det var en god ide at sætte mig bag et rat igen. Dr. Ullrich foreslog mig at komme på Brands Hatch, hvor jeg lørdag kørte to gange ti omgange i en DTM-taxi, en af den slags, der bruges til VIP-ture. Jeg kørte gode, konstante tider og følte mig ikke på noget tidspunkt utilpas. Det var godt at sidde i en bil igen, så da jeg steg ud af DTM-taxa'en, vidste jeg, at jeg var klar. Jeg var igennem en sidste omgang test sammen med Audis lægestab, og herefter fik jeg grønt lys," sagde Tom Kristensen blandt andet.

"Vi er meget glade for at have Tom tilbage," sagde Sigfried Krause på mødet, hvor tyskeren var stand in for Dr. Ullrich, der var til bestyrelsesmøde i Ingolstadt. "Tom har givet Audi så meget, og hans unikke talent vil være en enorm gevinst for os alle på Le Mans. Jeg har i dag fortalt Allan McNish og Dindo Capello, at Tom er tilbage, og de glæder sig usigeligt til at have ham i bilen igen og gøre det arbejde færdigt, som trioen var så godt i gang med sidste år på Le Mans."

Link to comment
Share on other sites

nogen der kender til gode links omkring vejrforholdne nær le mans? i dk vil det jo regne, men hvordan dernede?

Aarrhg.... der ramte du et ømt punkt når jeg skal derned ... nå, ja fik jeg sagt om ca 36 timer.. Du kan tjekke DMI under "Verden" og vælge "Tours" som er tættest på. Ligger lige lidt sydvest for Paris.

Tjek også www.weather.com og søg på Paris, Tours eller Le Mans. Deres prognoser svinger lidt på de sidstnævnte. Her er linket til Weather.com

Det ser ud til rigtig meget regn lørdag og søndag. Så er det jo godt man ligger i telt! :laugh:

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Aarrhg.... der ramte du et ømt punkt når jeg skal derned ... nå, ja fik jeg sagt om ca 36 timer..

Det ser ud til rigtig meget regn lørdag og søndag. Så er det jo godt man ligger i telt! :laugh:

Jeg er også en af de heldige der skal derned i år :4thumbup: Faktisk så går min bus derned om få timer, således at jeg har både torsdag, fredag, lørdag og søndag dernede - bliver super!! :superman:

brænd i helvede dumme svin :laugh:

nyd det i fulde drag.

jeg kan i øvrigt godt lige audis reklameannonce på tv2.dk... nedtællingen er begyndt! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

1. kvalifikationsdag

Begge kvalifikationsdage er inddelt i 2 sessioner. Kl. 19-21 begyndte årets officielle 1. session. Der var lovet regnvejr, hvilket også sporadisk kom midt i sessionen. Derfor lagde mange ud med rimeligt hurtige tider. Begge Peugeoter var næsten nede ved testdagens tider. To af Audierne fulgte pænt med og var også under 3:30. Toms Audi var den eneste af topbilerne der så lidt langsom ud med kun 3:31.

Jeg læste dog opsamlingsartiklen på lemans.org og fandt at der var en logisk forklaring på at Toms Audi virkede lidt langsom. Jeg har quotet artiklen nedenfor. Det viste sig, at det simpelthen var fordi Audi eksperimeterede med forskellige konfigurationer af bilen og Toms Audi var i en konfiguration som åbenbart ikke var nogen fordel. Så snart Toms Audi, sent i 2. session, fik samme konfiguration som de to andre Audier fik de fart under slæden.

Wednesday qualifying second session jeudi 14 juin 2007 - 00h12

Darkness was descending over the circuit when at 22:07 the green flag was given a little earlier than the expected 22:10 start. The start was put back as a result of the extended earlier session. The track temperature was 24C.

2007-06-14_DD_1863_gb_1.jpg

Photo : Bruno FOUQUE - ACO/NIKON

Right away the Dome No.29 seemed to be having problems and going slowly. It came in for a tyre change at 22:31.

Another red flag was displayed when the Swiss Spirit Lola No.5 crashed at the Playstation Chicane with Alexander David at the wheel. The red flag lasted until 22:39, yet by 23:12 the Lola No.5 had made it back to the paddock area on a transporter. Marco Apicella who had a spectacular accident in the first session tonight, appears not to be seriously hurt. He left the medical centre on his own, but has been taken to a local hospital for a precautionary check up.

Audi appear to be evaluating different front bodywork configurations. Watching closely the louvers on the wheel arches above the front tyres, we can see they are evaluating the balance of drag vs downforce. The No.2 car had the full sprint setup with louvers extending in front and behind the wheel centres, as seen in ALMS races. The other Audis are on the typical Le Mans configuration with a small louver just behind the wheel centres. The speculation is that Audi are making a determination of the relative benefits of downforce in these conditions and particularly with the new track configuration. So far tonight the No.2 car has been lapping slower so it would appear to be that the higher straight line speed of the low downforce setup might have the edge. At 23:20 the No.1 Audi was running slicks and the No.2 on intermediates. Later in the session the No.2 car returned to the more typical Le Mans low-drag louver setup.

By 23:17 the track temperature had dropped to 22C. At 23:19 Stuart Hall set the fastest time so far for the No.18 Rollcentre Pescarolo at 3:48.494. At 23:31 it looked like the No.99 Ferrari was still having significant work going on in the engine bay.

In the last half hour of the session, all cars seem to be running faster and fastest times were regularly appearing on the scoring monitors. Biela told us earlier, "there will be fast laps later." Just as we were speculating on faster lap times later in the evening, Sarrazin in No.8 Peugeot put in a blistering fastest lap at 23:43 of 3:27.029, then just a few minutes later, the No.7 Peugeot put in a 3:27.724 to put both French diesels ahead of the Audis. Then Audi responded with McNish putting in a 3:26.916 at 23:56. Sarrazin was on track with a chance, and while pushing hard had a small off at the Playstation chicane. As time expired, Sarrazin notched a 3:26.344 at the chequered flag to keep Peugeot on provisional pole after one night on track.

In LM GT1 the No.55 TEAM ORECA LM GT1 SALEEN S7R had been consistently and unexpectedly faster than Corvette and Aston Martin. That was overturned at 23:59 by David Brabham in the No.009 Aston Martin when he did a 3:52.471. The top spot was taken back by Saleen with Soheil Ayari jumping back on top with a 3:51.240. Finally, at the chequered flag the Aston 008 drive by Bouchut posted a 3:50.761 to take provisional pole in LM GT1.

The No.87 Ferrari of SCUDERIA ECOSSE were fastest in GT2. Salo was first out in the No 97 car, followed by Mowlem and then Melo. Johnny Mowlem the driver of No.97 Risi Competizione Ferrari 430 GT speaking after 22:30 tonight said, "We were on intermediates but the conditions were quite difficult. In the dry you get the tyres up to temperature and then you arrive at the wet part again. You had to be very careful in the middle of the second chicane and on the kerbs as they are still wet."

Bob Berridge, Chamberlain Synergy Lola LM P1 said, "I was behind the Murcielago - that was a big accident! I only managed one lap and set 4th fastest, I missed my chance to get faster laps, but when I did go out just for a flyer I was still fourth at about 20.45, then I came in to give the others a few laps each."

En del ting er lidt overraskende.

For det første at Pescaroloerne ikke helt kan følge med og bedste Pescarolo er hele 7 sek efter førende LMP1, Peugeot nr. 8 med Toms Audi lige efter sig.

For det andet, at såvel at Corvette som Aston Martin blev sat på plads af et "lille" team, Saleen nr. 55. Bedst af farvorit-LMGT1-bilerne var Elgaards Aston Martin nr. 008.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Hehehe, man glæder sig som en lille dreng. :superman:

- Tom kommer alligevel og kører om sejren

- Peugeot og Audi skal - så længe Peugeot'erne holder - kører et episk slag hvor de er meget, meget lige

- Jan er blandt farvoritterne i Corvetterne, Elgaard blandt farvoritterne hos Aston

- Aston Marting og Corvette + opkomlingen Saleen skal ud og kæmpe med meget ens konkurrencedygtige vogne

- I GT2 er der dansk bil med som er oppe blandt farvortitterne

- I GT2 skal Porsche og Ferrari ud og kæmpe et gigantslag, da de har meget konkurrencedygtige racere begge mærker

Det bliver alt for lækkert. :4thumbup: ´

Og de eneste ting som sporadisk skal afbryde Le Mans dækningen er når der er F1 og Masters i golf. LOL, hvilken sportsweekend. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

LOL, hvilken sportsweekend. :4thumbup:

det er sådanne ting der sætter et parforhold på en prøve.

hvad laver du? du skal sgu da ikke støvsgue nu!

hvor mange gange har jeg sagt du IKKE skal gå ind foran fjernsynet?

hent mig en kold pils. - ja gu fanden skal den være kold!

:laugh: :laugh:

men ja. det bliver sgu en lækker weekend. noget lort jeg skal forsvare en opgave om mandagen, men heck, det er først kl 11 så jeg har jo hele søndag nat til at forberede mig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

2. kvalifikationsdag

Det styrtregnede i begyndelsen af 1. session. Villeneuv prøvede i styrtregnen, men det gav en omgang på lige under 10 min. :crazy:

Så holdt det op med at regne i 1. session og banen blev mere tør => tinderne faldt men stadig laaangt fra gårsdagens tider. Op til 2. session regnede det igen, dog mere behersket. Så banen blev mere og mere tør. Der blev kørt en anelse hurtigere i 2. session, dog stadig langt fra gårsdagens tider. Så gårsdagens grid bliver også startgriden.

Dagens dramatik var den anden Peugeot som kørte af banen og formentlig blev lettere - men næppe mere - skadet.

Link to comment
Share on other sites

Fine nyheder fra Tom i gårsdagens kvalifikation. Hentet fra lemans.org.

Update on Tom Kristensenjeudi 14 juin 2007 - 23h06

2007-06-14_JS_1944_gb_1.jpg

Photo : Pierre BARRAU - ACO/Nikon

Martin Pass of Audi explained that Tom Kristensen, driving the No.2 car has some concerns about the size of the windscreen on the car, as he is experiencing buffeting of his head from the airflow.

This problem didn't seem to slow him down. 25 minutes before the end of qualifying the Danish put in the fastest time of either session today with a lap in 4:01.505 sec.

Han er stadig en af verdens to-tre bedste racerkørere i regnvejr.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Warm up

Det regnede sporadisk til morgenes warm up. Nok til at ingen kom under 4:00.

Tiderne blev delt mellem Peugeot nr. 8, Toms Audi og Audi nr. 1 - i nævnte rækkefølge. Lidt efter halser Pescarolo og den sidste Audi (der konstant har været den langsommeste af de tre Audier).

I GT1 satte Jans søsterbil klart hurtigste tid. Saleen'en og hurtigste Aston på de næste pladser. Både Jans Corvette og Elgaards Aston endnu et nøk nede.

Men det er meget svært at udlede noget af ovenstående. Forskellige sidste tests, hvor meget det regnede da man ville sætte en tid, hvor meget den enkelte turde trykke på stiften her 5 timer før race.....alt dette gør det lidt for usikkert at sige noget.

Link to comment
Share on other sites

Hvem vinder?

Det er simpelthen umuligt at sige i år. På ALLE OMRÅDER ser årets løb ud til at blive ekstremt spændende.

Kampene mellem

- Audi og Peugeot i LMP1

- Aston Martin og Corvette (og Saleen, overraskende nok) i LMGT1

- Porsche og Ferrari i LMGT2

se alle så tætte ud man overhovedet kunne drømme om

Og så er der vejret. Kørerne har fået testet en del regnvejs set up i denne uge, da det sporadisk har regnet alle dagene. Men det er regn med "huller i", da der også har været masser af tørvejr og sol. Det samme loves i dag.

Det vil sige, at det bliver noget nær det sværeste føre at køre i. Konstant vekslende mellem regnvåde veje og tøende veje. Vådt nogen steder på runden, tørt andre steder. Hvornår skal man satse, hvornår skal man køre sikkert? Hvordan passer det vekslende vejr med ens pit strategi? Og hvor fleksibel er ens pit strategi i forhold til det skiftende vejr?

Ingen tvivl om, at uheld og held vil spille ind. Men heller ingen tvivl om, at vinderen - udover at havde været lidt heldig - også har fortjent sejren. Årets løb vil kræve det ultimative af

- vognene

- kørerne

- strategierne

- mekanikerne + elektirkerne (det kan næsten ikke undgås at der bliver knas med elektronikken, når biler skal trille rundt i 24 timer i regn.....det er jo prototyper vi taler om og ikke toptestede hverdagsbiler vi taler om).

Fjernes held/uheld fra ligningen, så synes jeg nu man kan udtale sig lidt om LMP1 og dermed næsten helt sikkert den vindende vogn.

Peugeot nr 8: Har næsten konstant været den hurtigste vogn alle dage. Dette havde jeg også regnet med. Overraskelsen er så, at den trods alt ikke er hurtigere! Jeg havde trods alt regnet med at den lige var lidt hurtigere. Nu er springet ned til Audi næsten 0.

Peugeot nr. 7: Den anden Peugeot har næsten konstant været noget efter Peugeot nr. 8. Nogen af gangene helt reelt, andre gange grundet tekniske problemer. Det er i denne vogn at vi har set flere af de børnesygdomme, som en ny bil nærmest skal have. Såvel torsdag som er i dagens warm up har elektrikere og mekanikere pillet rimeligt meget ved vognen og den har derfor heller kørt så mange omgange som søsterbilen.

Det store spørgsmål er selvfølgelig om Peugeot har fået ændret ved nogen svagheder og dermed ikke vil have dem til løbet, eller om det omvendt er sådan at nr. 7s problemer blot er forsmagen på de problemer begge vogne vil få i løbet. Mit bud er, at Peugeoterne nok skal trille hurtigt i mange omgange, men at de trods alt vil få lidt problemer gennem løbet......problemer der måske ikke vil tage ½ timer sammenlagt at lave, men trods alt problemer der gør det svært for dem at følge med Audi

Audi nr 2: Toms vogn. Det er gået perfekt med Toms Audi. Tom selv har kørt en masse og han har vist, at han stadig er superhurtig i det våde og at hans tider i tørvejr er ok. Vognen har været testet efter en præcis og urokkelig plan......og det er gået perfekt. De tre kører har alle vist, at de kan køre stærkt. Ikke overraskende. På papiret er Tom, McNish og Capello det hurtigste mandskab i Audierne og dette ser også ud til at holde faktisk. Audi nr. 2 har nærmest hele tiden (undtagen lige i 1. session 1. kvalifikationsdag, hvor de testede eksperimenterende set ups af bilen) været den hurtigste Audi i alt slags vejr.

Igen, dette års løb vil indeholde så mange elementer af tilfældighed at det er meget svært at spå om noget. Men skulle jeg udnævne en farvorit så må det være Audi nr. 2. Kun brøkdele langsommere end Peugeot nr. 8 og omvendt langt, langt mere gennemtestet i alt slags vejr + uendeligt mere generel testkørsel (herunder race-kørsel) i den end Peugeoten. Audi har været sejrende i Le Mans i mange år. Har hele erfaringen generelt og med R10'erne som der skal til. Peugeot er ny-debutant og har ikke megen erfaring generelt med Le Mans og slet ikke den nye dieselslæde.

Sammenlagt må Audi være farvorit og nr. 2 vogn har ved sin kørsel vist, at den ser ud til at være stærkeste Audi.

Audi nr. 1: Toms største konkurrent. Har hele tiden været lige i hælene på Audi nr. 2. De to vogne har kørt næsten identiske tider. Dog kan det siges, at jo mere "kompliceret" banen har været desto større har forskellen mellem dem været.

Holdes held/uheld og tilfældigheder udenfor så sætter jeg forholdet mellem de to til 55:45 i Toms favør.

Audi nr. 3: På pairet det svageste kører line up af Audierne. Har da også konstant vist sig lige at være lidt mere slatten end de to andre Audier. Secielt har afstanden mellem denne og de andre Audier udviddet sig jo mere "kompliceret" vejrforholdene og dermed banen har været.

Alt kan ske. Men jeg ville ikke sætte pengene på denne vogn. De to andre Audier skal få betydelige problemer. Og selv hvis det sker, så vil de to Peugeoter være så hurtige, at de faktisk kan være noget ekstra i pit og alligevel være tæt på Audi nr. 3.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Gode betragtninger Jarvig. Jeg tror bestemt også et vil være et rigtig, rigtig spændende Le Mans i år. Bilerne ligger utroligt tæt, og der er så mange faktorer udefra der gør at det nemt kan falde ud til hvem det skal være. Audierne har selvfølgelig en klar fordel i forhold til at de kender gamet, og ved hvad der skal til for at vinde. Samtidig ser det jo ud til at de ikke helt kan hænge på Peugeot'erne når de giver alt hvad de kan. Det kan sgu kune blive spændende! Vejret har jo også utroligt meget at sige, det vil give stor betydning for hvor meget kørerne de tør satse og ikke mindst valg af dæk. I meget omskifteligt vejr kan det være uhyre afgørende med de rigtige dæk.

Ja jeg glæder mig sgu meget til at følge med i al fald!

Link to comment
Share on other sites

Okay, det er overraskende.

Audi kører fra Peugeot. Og det skete med mediat dæk på Audierne, mens Peugeot allerede havde slicks på.

Det er mærkeligt. Hvorfor mon Peugeot ligger og triller rundt med 3:34? De burde uden problemer kunne havde kørt 3:30-3:31.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, jeg har måske løsningen.

Selvom det ikke har regnet de seneste par timer, kan banen havde været lidt fugtig. Lige akkurat lidt for fugtig til slicks er optimale, og omvendt måske lige lidt bedre til intermediate dæk.

Som sagt, banens forhold og de beslutninger om denne betydning for dækvalg og pit strategi er ekstremt vigtigt i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share