Sveder ikke


mhp
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at løbe for ca 2 mdr. siden løber ca 6.5 km i bakket terræn 3 gange om ugen. En ting undrer mig jeg kommer aldrig til at svede bliver højst rød i hovedet. Hvad skylles det og kommer man i bedre form/taber sig hvis man sveder.

mvh

mhp

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at løbe for ca 2 mdr. siden løber ca 6.5 km i bakket terræn 3 gange om ugen. En ting undrer mig jeg kommer aldrig til at svede bliver højst rød i hovedet. Hvad skylles det og kommer man i bedre form/taber sig hvis man sveder.

mvh

mhp

Det lyder lidt mærkeligt at du ikke sveder. Er du sikkerpå det - du kan jo godt svede selv om der ikke løber tydelige dråber sved ned af din krop.

Hvor meget man sveder har ikke noget at gøre med hvor god form man er i. Det er individuelt. Der findes nogle skrøner om at folk der i god form sveder mere end andre osv...men efter min overbevisning er de ikke sandt. Ja man taber sig midlertidig når man sveder fordi man mister væske. Men det er ikke en hensigtsmæssig metode at tabe sig på.

Link to comment
Share on other sites

Groft sagt er det ligesom med en lyspære...jo mere den lyser, jo varmere bliver den :wink:

Ej, seriøst. Hvis folk der er i god form sveder mere, er det fordi de er i bedre form og derfor laver mere og endelig derfor producerer mere varme...kroppen sveder jo for at køle sig ned.

Har dog hørt noget om at nogen kan/skal vænne deres krop til at svede, men ved ikke om det er videnskabeligt korrekt.

Det at svede har altså ikke direkte noget at gøre med at komme i bedre form, men er blot en temperaturreguleringsmekanisme.

I kampsport, boksning, roning etc. sveder atleterne typisk de sidste kilo for at komme i en given vægt, men derudover er det som sagt ikke hensigtsmæssigt på nogen måder og det varer kun til man drikker sig i vægt igen.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Folk der er tilvænnet regelmæssig træning (eller opholder sig i varmere klima) sveder mere, og mere effektivt, end folk der sjælden yder fysisk aktivitet, fænomenet kaldes akklimatisation.

Ellers er det overvejende genetik der afgører mængden af sved. Styrken af evaporation eller sved kontrolleres på baggrund af den dannede varme idet evaporation i langt de fleste tilfælde er kroppens bedste måde til at komme af med overskydende varme.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen skrøne af folk i god form sveder mere end andre.

Jeg er ikke sikker i grunden, men min biologi lærer - som har en meget høj uddannelse inden for biologi, har fortalt det.

Det er vist noget med at man bliver bedre til at regulere kropstemperaturen og det er via sved, at man gør det.

Link to comment
Share on other sites

Det passer meget godt med Sortiarius' indlæg

Når jeg skrev "Det at svede har altså ikke direkte noget at gøre med at komme i bedre form, men..." mente jeg også, at det at svede i sig selv ikke har nogen konditionsforbedrende effekt, da det var en del af spørgsmålet. Det fremgik måske ikke helt tydeligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share