Smækfede koster samfundet milliarder


DaDane
 Share

Synes du vi burde have "brugerbetaling", gratis vægttabshjælp eller ???  

167 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Smækfede koster samfundet milliarder], - og hvad så?

Der er mange ting der koster penge! Ind i mellem mener vi at det er samfundet der må betale andre gange at der bør være brugerbetaling.

Cigaretter brandbeskattes, - fordi det er skadeligt og for at få dækket sygehusomkostningerne.

Mener du noget tilsvarende burde gælde enten for 'fede' eller for det der gør folk fede? Eller skal det sunde støttes?

Poll's er meget sjove, - men komentarer er også vigtige, - så skriv gerne hvorfor nedenfor!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har selv svaret at jeg ikke ved om det er en god ide med ekstra beskatning af 'dårlige' fødevarer. Problemet er jo, sådan som jeg ser det, at masser af mennesker gerne må spise det som andre bør undlade.

Derimod mener jeg at en støtte til sunde fødevarer kan være rigtig godt.

Jeg mener også at en støtte til trænig, kostvejledning etc. er en god investering for Danmark, - så god ide. Dog har jeg kun sagt for de der har særligt behov. Men jeg er lidt i tvivl om det ikke ville være bedre for alle. Men har som sagt valgt kun for de der har behov.

En beskatning af folk der er overvægtige mener jeg vil være usandsynligt uheldigt. De har problemer nok i forvejen og der er næppe nogen der 'vælger' at blive fede. Samfundet som vi kender det er meget fordømmende og jeg nægter at tro på at mere end ganske ganske få ville ændre spor ved en beskatning. Det vil blot stigmatisere folk der allerede har et problem. Men støtte af forskellig slags er jeg helt klar hooked på, - især for dem hvor problemet er stort. (Jeg vejer selv lidt for meget, - og det gør nok. Jeg vil da være glad hvis staten så betalte min træning, - men er ikke sikker på jeg synes det er fair. Men at en person med et BMI på et stykke over 30 kan få gratis kostvejledning, træningsvejledning og træningsmuligheder mener jeg vil være gavnligt for alle).

Link to comment
Share on other sites

Fed poll, man kan godt sige ja til at give penge ud til alle mulige formål i den sidste, men nej? næ - lad os kun give dem penge! :laugh:

Vil du være kærester ?

Ja [ ]

Ja, men kun 6 dage om ugen [ ]

Ja da! [ ]

Og det fede er man kan ikke undlade at svare medmindre man svarer "ved ikke"

Link to comment
Share on other sites

Uha... ¨

Hvor I få alle de tilskuds penge fra??

Alle gratis træning... mv.

Måske det tages fra de penge der spares på sygehussvæsen m.m.

Måske det bare prioriteres sammen med landets øvrige udgifter!

P.S. Jeg skrev ikke gratis træning til alle, - kun til de der havde særlige behov. Men jeg overvejede det en del, - og jeg er ikke overbevist om at der ikke kunne være samfundsmæssige økonomiske og sociale fordele ved at give alle fri træning.

Derudover er der p.t. 5 ud af 35 der mener alle skal have gratis træning, - så måske det bliver svært at finde flertal for det.

Link to comment
Share on other sites

Og det fede er man kan ikke undlade at svare medmindre man svarer "ved ikke"

Hehehehe, ja den morede jeg mig også over. Jeg valgte også "ved ikke" af tvang, selvom jeg bestemt ved hvad mener....der var ikke nogen af valgmulighederne jeg kunne sige klart ja til.

De to første spørgsmål blev besvaret med "nej".

Link to comment
Share on other sites

Nu er der jo allerede afgift på slik, sodavand og spiritus. Så jeg går ud fra at dit sprøgsmål er om der udover den eksisterende afgift skal lægges endnu en afgift? Så vil mit svar være nej. Hvis overvægtsproblematikken kunne reduceres til at opdrage på folks indkøb af madvare, skulle det jo være de rige, der var de overvægtige. Ikke ligefrem det billede, der tegner sig statistisk. Der findes mange billige, sunde fødevarer.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der jo allerede afgift på slik, sodavand og spiritus. Så jeg går ud fra at dit sprøgsmål er om der udover den eksisterende afgift skal lægges endnu en afgift? Så vil mit svar være nej. Hvis overvægtsproblematikken kunne reduceres til at opdrage på folks indkøb af madvare, skulle det jo være de rige, der var de overvægtige. Ikke ligefrem det billede, der tegner sig statistisk. Der findes mange billige, sunde fødevarer.

Hehe, godt set. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at økologisk frugt og grønt, samt andre økologiske basisfødevarer (ikke halvfabrikata og færdigmad) som mel, korn og gryn, kød o.l. burde have en lavere moms, for at stimulere salget af disse varer. Det kan evt. finansieres ved at sætte momsen på andrer varer op, hvis det ikke kan finansieres direkte gennem lavere udgifter til sundhedsektoren. På den måde kunne vi fremme brugen af bæredygtig sund mad, og dermed både gavne den almene sundhed og samtidig skabe grobunden for en mere bæredygtig produktion af fødevarer, som ikke skader miljøet.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Jeg så gerne en lidt højere afgift på sukker. De ekstra penge staten tjener der kunne de passende bruge på skolerne. Lære børn at spise sundt helt fra de er små. :smile:

At de fede koster samfundet penge ved vi godt. Ikke noget nyt deri. Det gør rygning også. Men folk der pjækker fra arbejde koster samfundet mindst lige så mange penge i 'sygedage', så vi skal passe på med at dæmonisere én gruppe for deres voldtægt af staten. Der er dæleme mange der er årsag til, at vi har verdens højeste skattetryk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det problematiske i at afgiftsbelægge nogle fødevarer, er at der også er en gruppe af undervægtige og normalvægtige som godt kan tåle at spise disse ting. Ved at indføre en afgift, betyder det at også straffer dem, selvom de ikke nødvendigvis belaster samfundet.

De inaktive er mig bekendt en større belastning for samfundet end de overvægtige, hvorfor vi burde lægge en afgift på dem som ikke er i form. Hvert år skal man så møde op hos skat og få målt sit kondital, så afgiftens størrelse kan fastlægges.

Nej vel? :-D

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at økologisk frugt og grønt, samt andre økologiske basisfødevarer (ikke halvfabrikata og færdigmad) som mel, korn og gryn, kød o.l. burde have en lavere moms, for at stimulere salget af disse varer. Det kan evt. finansieres ved at sætte momsen på andrer varer op, hvis det ikke kan finansieres direkte gennem lavere udgifter til sundhedsektoren. På den måde kunne vi fremme brugen af bæredygtig sund mad, og dermed både gavne den almene sundhed og samtidig skabe grobunden for en mere bæredygtig produktion af fødevarer, som ikke skader miljøet.

/Schroinx

I øvrigt mener jeg at alle genmodificerede organismer bør forbydes i det fri. Hvilket også betyder at genmodificeret mad bør forbydes...

/Schroinx

Uenig i begge dele....

Jeg ville til hver en tid vælge konventionelt dyrket mel, korn og gryn grundet lavere risiko for indhold af mycotoxiner.

Inden for visse rammer mener jeg, at genmodificerede fødevarer bør tillades. Dette kan eksempelvis føre til brug af mindre giftige- samt mindre mængder af sprøjtemidler = godt for miljøet. Naturligvis kan der være bekymringer for spredning af det modificerede genom til det omkringliggende miljø - både ukrudt og ikke-modificerede afgrøder. Så det er selvfølgelig en opvejning af fordele og ulemper, og streng kontrol med produktionen bør være påkrævet ved en eventuel tilladelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke der skal beskattes ekstra på ting fordi de er mindre sunde folk skal bare lære at købe rigtigt ind.

Derimod syntes jeg det er fint at støtte økologisk så folk ikke kun vælger førevarer ud fra prisen.

Gratis kostvejledning burde være tilgængeligt for alle og ikke kun de der allerede har et problem.

-Det er nemmere at forebygge problemerne end gøre noget når skaden først er sket.

derudover syntes jeg godt man kunne overveje at have ernæring og livsstil på skemaet i skolen -fx som nogen af idrætstimerne.

Her skulle folk lære om "rigtig" mad, at det ikke er sundt at sidde bag pc og tv hele dagen omså de ikke kan se noget galt i det lige pt.

Herudover kunne man lære dem noget om træning så vi kunne undgå at nogen af discopumperne træner forkert af ren og skær uvidenhed.

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Ang. gratis træning tror det ville blive for dyrt for staten.

Desuden ville det nok skade konkurrence centrene imellem og måske gå ud over kvaliteten.

Men noget støtte ville vel være i orden. Kender flere der ikke vil træne pga det er for dyrt.

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at økologisk frugt og grønt, samt andre økologiske basisfødevarer (ikke halvfabrikata og færdigmad) som mel, korn og gryn, kød o.l. burde have en lavere moms, for at stimulere salget af disse varer. Det kan evt. finansieres ved at sætte momsen på andrer varer op, hvis det ikke kan finansieres direkte gennem lavere udgifter til sundhedsektoren. På den måde kunne vi fremme brugen af bæredygtig sund mad, og dermed både gavne den almene sundhed og samtidig skabe grobunden for en mere bæredygtig produktion af fødevarer, som ikke skader miljøet.

/Schroinx

I øvrigt mener jeg at alle genmodificerede organismer bør forbydes i det fri. Hvilket også betyder at genmodificeret mad bør forbydes...

/Schroinx

Fuldstændig af den anden overbevisning. Der skal storsatses på genmodificerede fødevarer og det skal - hvis det er ligeså "sundt" som sammenlignelige fødevarer - være noget alle burde spise. Genmodificerede varer er vejen frem.....alt andet er hul i hovedet.

Må jeg i den sammenhæng klarlægge at mennesket gennem 8.000 år konstant har genmodificeret landbrugsprodukter (grønt, frugt, korn, dyr). Der er intet nyt i at mennesker manipulerer med naturens gener. Eneste forskel er blot at nu om dage kan vi gøre det langt mere præcist, sikkert og forudsigeligt end før.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved kan fødevarer ikke opdeles i feder og feder ikke eller sunde eller ikke sunde. Det er vel et spørgsmål om, hvordan og i hvor store mængder der spises. I mine øjne er der kun tilbage at vi skal betale skat efter vægt. Lidt a la vægtvogterne, som vejer deres kunder en gang om ugen, så indkaldes alle en gang om måneden hos told og skat til vejning og udregning, og så får man girokort med hjem med det samme. Ny Alliance har vist ikke deres politik helt klar endnu, så det kan være de kan bruge ideen.

Link to comment
Share on other sites

Genmodificerede fødevarer bidrager vel heller ikke mere til overvægt end "almindelige" fødevarer? Har svært ved at se, hvorfor man lige netop skulle gribe ind over disse i denne sammenhæng..

Men ellers er jeg nu generelt også tilhænger af differentieret moms, så åbenlyst usunde ting som sodavand, flødeis etc. bliver dyrere, mens det bliver billigere at købe fx frugt og grønt.. økologisk eller ej.

Link to comment
Share on other sites

I mine øjne er der kun tilbage at vi skal betale skat efter vægt. Lidt a la vægtvogterne, som vejer deres kunder en gang om ugen, så indkaldes alle en gang om måneden hos told og skat til vejning og udregning, og så får man girokort med hjem med det samme.

Nu ved jeg ikke om udsagnet mest af alt er for at provokere.. men jeg synes under alle omstændigheder, at det er en yderst problematisk

måde at gribe tingene an på, for nu at sige det mildt. Synes heller ikke selve tankegangen er særligt sympatisk, hvis jeg skal være helt ærlig.

Udover at der - som tidligere diskuteret i andre tråde - ofte er mange grunde til hvorfor folk er overvægtige.. hvordan ville du så styre sådan et system rent praktisk? Hvilken parameter skulle bruges til at bestemme om folk er overvægtige? BMI er jo ret ubrugeligt i den sammenhæng. I øvrigt er overvægt alene jo ikke nødvendigvis så slemt - som denne artikel på MOL jo også viser, så er det farligere at være inaktiv og normalvægtig end aktiv og overvægtig.

Rygere koster samfundet langt mere end overvægtige. Skulle man indføre et lignende system, hvor folk fik målt deres lungefunktion og fik udleveret et girokort med et beløb sat efter graden af KOL eller lignende?

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Statsmagten, systemerne, skal ikke bestemme hvad frie borgere skal indtages af føde. Statsmagten, systemet, skal derfor heller ikke manipulere med udbudet og efterspørgslen. Mennesket bør være helt frit for regulering af den type som denne tråd ligger op til. Det virker arrogant at et system bestaltes til at vide bedre end det enkelte menneske.

Hvis vi konstant lader systemt kollonisere vores livsverden ender vi ikke blot med at miste den personlige frihed - vi ender med at miste identitet og mening med tilværelsen. Systemer agere rationelt og teleologisk og selvsom det kan lyde besnærende vil det få utilsigtede konsekvenser for det enkelte menneske i form af afmagt og meningstab.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om udsagnet mest af alt er for at provokere.. men jeg synes under alle omstændigheder, at det er en yderst problematisk

måde at gribe tingene an på, for nu at sige det mildt. Synes heller ikke selve tankegangen er særligt sympatisk, hvis jeg skal være helt ærlig.

Udover at der - som tidligere diskuteret i andre tråde - ofte er mange grunde til hvorfor folk er overvægtige.. hvordan ville du så styre sådan et system rent praktisk? Hvilken parameter skulle bruges til at bestemme om folk er overvægtige? BMI er jo ret ubrugeligt i den sammenhæng. I øvrigt er overvægt alene jo ikke nødvendigvis så slemt - som denne artikel på MOL jo også viser, så er det farligere at være inaktiv og normalvægtig end aktiv og overvægtig.

Rygere koster samfundet langt mere end overvægtige. Skulle man indføre et lignende system, hvor folk fik målt deres lungefunktion og fik udleveret et girokort med et beløb sat efter graden af KOL eller lignende?

Lidt sarkasme må vi vel gerne bruge, men ideen er ikke min. Det er et svar til trådstarteren, der selv er inde på det, og endda giver os mulighed for at vi kan stemme om det. Også dette ser jeg som ikke helt og aldeles seriøst. Men det skal der også være plads til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share