Smækfede koster samfundet milliarder


DaDane
 Share

Synes du vi burde have "brugerbetaling", gratis vægttabshjælp eller ???  

167 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Mennesker bør have eget ansvar for livet og bør have friheden til at vælge. Staten bør, så vidt det er muligt, holde sig udenfor.
Det vil fortsat være dit eget ansvar for livet og du vil fortsat have friheden til at vælge. Det vil "blot" blive lidt dyrere for dig at leve "usundt", hvilket i mine øjn er fulstændigt rimeligt da du oså, statistisk set, vil belaste samfundet lidt mere økonomisk. På den anden side bliver det lidt billigere at leve "sundt" - hmmm hvilke ulemper er det lige der er?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Uanset hvor mange gange dit indlæg læses er min konklusion klar: incitament = beaukrati og systemkolonisering af livsverdenen.

Incitament til det systemet har bestemt er positivt er ikke nødvendigvis, hvad der er positivt for det enkelte menneske - dette uanset hvor besnærrende, rationelt og teleologisk det end måtte være.

Hvorfor sætte systemet over livsverden? Det enkelte menneskes personlige frihed og selvbestemmelse må være udgangspunktet for et hvert samfund.

Det er beskæmmende at du ikke har større tiltro til det enkelte menneske at du er villig til at lægge menneskers skæbne i hænderne på beukratiske systemer ved hjælp af adfærdsregulerende kontrol og magt.

Hessel, det her er et svar på ovenstående og lidt på dit sidste indlæg. Først og fremmest, så får man ikke mere ret af at bruge ord som teleolobis...telefobi... teleop... det der tele halløjsa. Jeg skal gerne erkende at jeg ikke aner hvad du snakker om, og jeg anser eller mig selv for et rimeligt veluddannet menneske. Så kan du ikke lige hjælpe?

Når det er sagt. Din tese er for så vidt fornuftig, men vidner i mine øjne om en natvægterstat, hvor staten kun skal blande sig minimalt i det enkelte individs liv. I Danmark har vi gennem demokratiet bestemt en retning for vores samfund, som betyder at staten omfatter en sjat mere end det. Bl.a. at staten varetager sundhedssystemet. Vi ved alle at det er bedre at gøre noget inden skaden er sket. Derfor skal staten selvfølgelig også gør noget for sundheden inden problemerne opstår, f.eks. gennem oplysning men også ved at give incitamenter til at borgerne får en fornuftig adfærd. At begynde at diskutere det, er på linie med at diskutere om vi skal ledes af et demokrati og trækker diskussionen væk fra emnet, som jeg ser det. Jeg syntes ikke om indgreb i den personlige frihed, men når jeg udviser en opførsel der påfører samfundet mere end min andel af omkostningerne, så bør jeg naturligtvis betale herfor i en eller anden grad. Det hedder handling og konsekvens og er i mine øjne lige så vigtigt som personlig frihed.

Jeg har stor tillid til det enkelte menneske, men jeg har ikke ret stor tillid til mennesker som gruppe... At påstå at vi ved at indføre differentieret moms på f.eks. økologiske fødevarer ender som nord korea, er jo ren retorik og fuldstændigt ude i hampen. Der er ingen tvivl om at staten kan blive meget mere effektiv end den er i dag, men det er en hel anden historie.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

apprenti> hvis man er ekstremt overvægtig er det ikke en gang nødvendigt at motionere for at tabe sig, så handler det jo først og fremmest om at lade være med at proppe sig med usunde sager. desuden er løb en elendig motionsform hvis man slæber rundt med alt for mange kilo fordi knæene bliver ødelagt og de lynhurtigt mister motivation når de finder ud af, at de stort set må gå hele vejen. svømning derimod er idéelt at starte ud med fordi det skåner ledene og de sandsynligvis ikke drukner så let som os andre :tongue:

Link to comment
Share on other sites

De fleste af de produkter du nævner kan potientielt være livsfarlige at indtage. Derfor er det også meningsløst, hvis staten ville forsøge sig ved formynderi at fortælle det enkelte menneske hvad der er sundt og usundt. Jeg er faktisk overbevist om at du ville dø indenfor en overskuelig fremtid, såfremt du kun indtog ovenstående "sunde" produkter. Det ville være hamrende usundt.

Fakta er, at en sund kost er alsidig og basseret på en lang række produkter der komplementere hinanden, hvor nogen af dem isoleret set vil være usunde.

Der er også nogle grupper for, hvem traditionel fed "usund" kost vil være "sundt." Fx tyder flere undersøgelser på at en mere fedtholdig mad (fedt er traditionelt betegnet som usundt af staten) er "sundt" for ældre mennesker der har svært ved at holde vægten.

Helt ærlig Hessel, det her er du simpelthen for begavet til :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad skulle denne forskel imellem konventionel og øko skummetmælk bestå i?

Der er lidt flere mikronærringsstoffer i økologisk skummet mælk..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Såvidt jeg ved er der indført differentieret moms i andre lande. Er der nogle der kender til dets effekt?

Der er indført sukkerafgift i nogle afrikanske lande blandt andet Tobago. Det har haft en positiv effekt. Problemet er at det er ikke et land som vi kan sammenligne os med, i hvert fald efter min mening

Link to comment
Share on other sites

apprenti> hvis man er ekstremt overvægtig er det ikke en gang nødvendigt at motionere for at tabe sig, så handler det jo først og fremmest om at lade være med at proppe sig med usunde sager. desuden er løb en elendig motionsform hvis man slæber rundt med alt for mange kilo fordi knæene bliver ødelagt og de lynhurtigt mister motivation når de finder ud af, at de stort set må gå hele vejen. svømning derimod er idéelt at starte ud med fordi det skåner ledene og de sandsynligvis ikke drukner så let som os andre :tongue:

ja. løb er nogle gange en elendig motionsform - det ved jeg alt om!(har mere eller mindre kronosk skinnebensbetændelse selvom jeg på ingen måde er overvægtig eller var det da jeg fik det)

men det ændrer ikke på at man stadigvæk kan tabe sig selvom man spiser usundt. at det ikke er optimalt men det er en helt anden sag.

men jeg synes vi generelt skal ændre vores holdning til overvægtige. for vores fordomme og fordømmelse gør det ikke nemmere for dem...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv overvægtig og kan godt blive lidt irriteret over udmeldinger á la "de fede koster x antal milliarder". Selv da mit BMI var omkring de 40 led jeg hverken af forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal eller sygdomme generelt. Så man kan altså ikke skære alle over en kam. Det er man måske nødt til når man arbejder statistisk med tallene, men det er ærgerligt hvis man, når man ser en overvægtig, har det i baghovedet at vedkommende er en byrde for samfundet. Det skaber en ubalance og fremmer ikke forståelsen og tolerancen.

Nu er jeg måske en lidt atypisk overvægtig idet jeg træner meget og slet ikke kan undvære det, så jeg kan faktisk ikke forstå hvad det er, der er så svært ved at overvinde sig selv og tage til fitness eller i svømmehallen. Men ok, jeg kender lige så mange normalvægtige der også hader motion, så det er nok nærmere et spørgsmål om energiindtag. Og at sænke momsen på frugt og grønt er da en oplagt ting at gøre, synes jeg. Folk får flere fibre, vitaminer og mineraler og højst sandsynlig færre kalorier (medmindre man tænker "der her vindruer er så sunde at jeg hellere må spise et helt kg.") At hæve afgifterne på sukker og fedt kunne naturligvis også være en mulighed, men af rent egoistiske grunde (da jeg ikke spiser meget slik, men rigtig mange grøntsager) vil jeg hellere have billigere frugt og grønt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv overvægtig og kan godt blive lidt irriteret over udmeldinger á la "de fede koster x antal milliarder". Selv da mit BMI var omkring de 40 led jeg hverken af forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal eller sygdomme generelt. Så man kan altså ikke skære alle over en kam. Det er man måske nødt til når man arbejder statistisk med tallene, men det er ærgerligt hvis man, når man ser en overvægtig, har det i baghovedet at vedkommende er en byrde for samfundet. Det skaber en ubalance og fremmer ikke forståelsen og tolerancen.

Nu kan man jo ikke føre politik ud fra enkelte individer, men er nød til at tage udgangspunkt i statistikken. Det betyder også at det ikke er dig, men gruppen som helhed der belaster samfundet mere.

Der blev engang lavet en undersøgelse, hvor man sammenlignede normalvægtiges og overvægtiges præstationer til jobsamtaler. Resultatet var at overvægtige havde sværere ved at få job, end normalvægtige. At andre undersøgelser konkluderer at vi er mere overbærende med smukke mennesker og tillægger dem positive egenskaber, skubber kun i samme retning.

Måske er det også derfor at samfundet er mere ude efter overvægtige end f.eks. inaktive, selvom det sidste er mere usundt end det første...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Kan da kun se fornuften i at beskatte fødevare fyldt med tomme Kcal og bruge de ekstra penge til støtte sundhedsfremmende fødevare. Det kunne måske forhindre små fede børn i at æde alt det slik fordi de ikke har råd til så meget.

Link to comment
Share on other sites

men jeg synes vi generelt skal ændre vores holdning til overvægtige. for vores fordomme og fordømmelse gør det ikke nemmere for dem...

Helt enig, især set i lyset af at inaktivitet tilsyneladende er mere problematisk sundhedsmæssigt end let overvægt.

Mon ikke vores opfattelse af overvægt til dels er baseret på ren æstetik ?

I øvrigt har Tyskland også differentieret moms, hvilket afgjort havde en effekt på vores indkøb. Én af de gode ting var at kød havde lav moms, så der røg ofte store bøffer på grill'en :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt har Tyskland også differentieret moms, hvilket afgjort havde en effekt på vores indkøb. Én af de gode ting var at kød havde lav moms, så der røg ofte store bøffer på grill'en :4mewantfood:

problemet med danske politikere er at de hellere vil sætte afgifter på madvarer end de vil gøre dem billigere. det vil dog være godt hvis der kom en differentieret moms, men jeg tvivler stærkt

Mon ikke vores opfattelse af overvægt til dels er baseret på ren æstetik ?

uden tvivl!!!

jeg har selv en søster der er kraftig overvægtig og rigtig mange mennesker der ser hende første gang kommer hen til mig og siger at det er virkelig syndt at hun er så overvægtig da hun kan blive en rigtig pæn pige!

eksemplet her, viser hvor meget vi egentligt går op i udseendet. sådan har det vel altid været og vil altid være.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Der er indført sukkerafgift i nogle afrikanske lande blandt andet Tobago. Det har haft en positiv effekt. Problemet er at det er ikke et land som vi kan sammenligne os med, i hvert fald efter min mening

Uden at vide noget om det, kunne jeg forestille mig, at det netop der ikke er indført for at begrænse sukkerforbruget af sundhedsmæssige grunde, men for at kunne eksportere så meget som muligt af sukkerproduktionen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share