Eksplosivitet i min sport. (Svømning)


Aquablade
 Share

Recommended Posts

Ja groft sagt er der er 3 typer svømmere:

Sprinteren (Korte, sprint orienterede distancer: 25m , 50m , 100m) - Mig! :4thumbup:

Mellemdistancesvømmeren (Distancerne varierer primært fra 100m - 400m)

Langdistancesvømmeren (Holder generelt sine distancer indenfor 400m - 1500m)

(jeg tager forbehold for de svømmere som er så f*cking gode, at de kan svømme alting fantastisk :bigsmile:)

Jeg er en forholdsvis stor dreng da jeg er meget sprinter-minded, altså deffor fokuserer jeg meget på muskelmasse og hurtighed (eksplosion). Jeg er 17 år, vejer 82 kg og 1,86 m høj.

Mit dilemma ligger i min styrketræning, som jeg overholder til punkt og prikke 4 gange om ugen. Jeg er af den tro at man altid skal eksplodere, om man enten presser eller trækker i de forskellige øvelser. Og så langsomt tilbage til startpunktet.

og endelig kommer spørgsmålene:

1) Er det en dum idé at eksplodere så vidt muligt i hvert sæt uanset reps? Selvfølgelig med langsom tilbagevending til startpunktet. Træner jeg kun mine "hurtige" muskler og / eller er dette ligegyldigt da jeg er sprinter?

2) Burde jeg køre langsomt i stedet og først give den mere intensivitet og eksplosion når vi endelig kommer til sprint-styrkepassene?

Tusind tak for jeres svar! I må meget undskylde hvis indlægget her er lidt "crude" udformet, men var lidt i tvivl om hvorvidt mine spørgsmål skulle stilles ;)

Aquablade;)

Link to comment
Share on other sites

Jo hurtigere (mere eksplosivt) du udfører dine løft jo mere træner du neurale tilpasninger. Jo langsommere du løftere større TUT (Time Under Tension) vil du påfører dine muskler. Det giver større proteindegradation og det giver så igen større muskler (med korrekt næring og hvile).

At du kører langsomt tilbage tror jeg er rigtig godt. At du kører hurtigt frem er lidt forskelligt alt afh. af dit formål, - men hvis det er "eksplosivitet før alt andet" så tror jeg du er på helt rette kurs.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt godt med eksplosivitet! Det skaber god masse og styrke som du sikkert vil kunne få god gavn af på de korte svømmedistancer, som jeg kan forstå at du svømmer.

Du skal dog være påpasselig med eksplosivitet under opvarmning, da man normalt her træner med lavere vægt. Du kan nemlig her påføre dine led skader, hvis ikke du er varmet op eller ikke har stor nok belastning til at der er mærkbar modstand. Altså bør opvarmnings sættende foregå langsomt og kontrolleret i både den excentriske og koncentriske del af løftet.

Ellers fortsæt som du gør. Eksplosivitet i den koncentriske fase (løftefase) og langsomt, kontrolleret i den excentriske (sænkefase) =)

God træning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner så vidt muligt kun ekslosivt, når jeg træner.

Det er bare skide hårdt, i forhold til "normale" gentagelser! :dry:

Problemet melder sig gerne, når man øger sin belastning og kommer tættere på sit maks.. Især, hvis man skal nå et betsemt antal gentagelser pr. sæt, bliver det svært at fortsætte med eksplosiviteten, føler jeg.

Jeg er nået til en skillevej i træningen: gå efter hurtighed, sætte belastningen ned og få mindre udbytte af træningen? Eller at gå efter at øge belastningen, og dermed muskelstyrken og muskelmassen og derved blive langsommere?

Er der ikke en gylden middelvej? :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Også selvom vægten er for tung, til at bevægelsen udføres hurtigt og eksplosivt i den koncentriske fase?

Bare man "prøver" at gøre det eksplosivt, selvom bevægelsen i sig selv ikke er hurtig? ¨

Giver det så samme effekt?

Er også bange for at overbelaste mine led i de eksplosive bevægelser, med tunge vægte. Men det er vel bare et spørgsmål om teknik og opvarmning.

Sorry for partially hijacking. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Også selvom vægten er for tung, til at bevægelsen udføres hurtigt og eksplosivt i den koncentriske fase?

Bare man "prøver" at gøre det eksplosivt, selvom bevægelsen i sig selv ikke er hurtig? ¨

Giver det så samme effekt?

Er også bange for at overbelaste mine led i de eksplosive bevægelser, med tunge vægte. Men det er vel bare et spørgsmål om teknik og opvarmning.

Sorry for partially hijacking. :crazy:

Både eksplosivt og hurtigt hehe

http://www.youtube.com/watch?v=xVB_rQFSsEg...ted&search=

Du skal bare have den rigtige teknik :) opvarming skal man da altid gøre :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu får jeg sikekrt hug, men I er altså forkert på den her.

Det han ønsker er, at blive hurtig, det bliver han næppe ved at han løfter ekspolivt. - Det er i hvertfald begrænset

Nej han skal deriod lave noget lignende det, at løbere og cykel ryttere gør, hvis de har forstand på tingene.

De gør fx følgende;

1-3 reps ben pres på slæbe med 85-100% af max

MED DET SAMME bagefter

10-20sek på løbe bånd eller cykel bagefter (lidt længere ved cykel), dette går at man stimulere kroppen til at tro, at den skal yde det samme, som da man lavede ben pres som når man sprinter, og derved træner du super effektivt Watt max og sprint.

Desuden må man ALDRIG lave en øvelse så hurtigt / eksplosivt at man ikke kan gennemføre den korrekt, dette vil give bagslag i form af skader!

Edited by Zalam
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share