Cykling godt. - hvis man løbe - eksplosivitet?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 15 år, som meget gerne vil blive mere eksplosiv.

Jeg styrketræner for at blive eksplosiv to gange om ugen, jeg løber to gange om ugen ( med indlagte intervaller) og laver lidt plyometric træning alt sammen for at kunne hoppe højere og blive mere eksplosiv.

og så var det at jeg tænkte på grund af at jeg cykler så meget - 3 kilometer til skole (altså 6 kilometer hver dag ved at køre i skole) derudover kører jeg 7 kilometer stort set hver dag til træning i glostrup ( altså 14 kilometer - skal jo også hjem) så det er ikke altid men det kan sagtens ske at jeg flere dage i træk cykler 20 kilometer om dagen.

og så var det jeg tænkte om det var godt eller dårligt hvis jeg ville blive eksplosiv og om man træner andre muskler osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror personligt ikke der sker noget ved det, med mindre du cykler med høj intensitet, evt sprinter.

Og underfor stået at du ikke bliver så medtaget af at cykle at du ikke har nok energi til at træne eksplosivt.

Ved cykling med lav intensitet, så engagerer du en anden type muskelfiber end når du træner for eksplosivitet.

Andre med en mening om issuet?.

Link to comment
Share on other sites

Næh det tror jeg heller ikke det har. Som chribbe skriver, bruger du nogle andre muskelfibre ved cykling i den form du angiver.

Det er desuden sådan, at muskelfibrene er samlet i motoriske enheder af varierende størrelse. De er rangeret således, at de mindste enheder er nemmest at aktivere, og derfor aktiveres først. Det betyder at de mindste motoriske enheder stort set altid er aktive, og de er derfor reelt svære at træne bedre. Skal man træne eksplosivitet skal man have fat i de store motoriske enheder, der også typisk består af de kraftfulde "hvide" eller type II fibre. De er stort set aldrig aktive ved almindelig brug - jf. transportcykling.

Ved din transportcykling belaster du altså ikke disse dele af dine muskler, hvorfor cyklingen ikke burde have nogen indflydelse på din eksplosivitet. Naturligvis sålænge at du ikke bliver for træt af det til at gennemføre din træning

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror personligt ikke der sker noget ved det, med mindre du cykler med høj intensitet, evt sprinter.

Og underfor stået at du ikke bliver så medtaget af at cykle at du ikke har nok energi til at træne eksplosivt.

Ved cykling med lav intensitet, så engagerer du en anden type muskelfiber end når du træner for eksplosivitet.

Andre med en mening om issuet?.

men når jeg cykler til basket (som er den sport jeg udøver) så er dte ikke bare transportcykling, nej så cykler jeg så hurtigt som muligt så jeg begyndre at svede meget og bliver opvarmet, og vil det hæmme mig når jeg skal være eksplosiv?

Link to comment
Share on other sites

men når jeg cykler til basket (som er den sport jeg udøver) så er dte ikke bare transportcykling, nej så cykler jeg så hurtigt som muligt så jeg begyndre at svede meget og bliver opvarmet, og vil det hæmme mig når jeg skal være eksplosiv?

Som svaret tidligere, så vil det ikke have en negativ effekt. På sigt snarere tvært imod.

Link to comment
Share on other sites

men når jeg cykler til basket (som er den sport jeg udøver) så er dte ikke bare transportcykling, nej så cykler jeg så hurtigt som muligt så jeg begyndre at svede meget og bliver opvarmet, og vil det hæmme mig når jeg skal være eksplosiv?

Hej "ThePimp"

Keep up the good work!

Man bliver ikke langsommere af at træne langsomt - man bliver langsommere, hvis man glemmer sin hurtighedstræning.

Det samme gælder stort set for eksplosivitet.

Eftersom du spiller basketball, har du jo også brug for noget kondition, så her er dine cykelture et værdifuldt supplement. Kun hvis du er for træt til at gennemføre din eksplosive træning effektivt, kan det udgøre et problem. Men husk at du har behov for både udholdenhed og springkraft, så det gælder om at finde en god balance i træningen. Hvis din udholdenhed går mærkbart ned, så bliver du måske for træt til at hoppe højt sidst i kampene.

Tænk også på, at hvis du dropper cykelturene, vil du måske tage på og så skal du løfte flere kilo, når du springer!

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share