Nedkøling som præstationsfremmende


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

Nej..ideen er at tage en test af virkelig max antal pushups med vægtvest (efter 2-3 sæt opvarmnig)

derefter, nogen dage senere, at tage samme test, hvor jeg køler arme og bryst med små isposer under opvarmning og selve Max sættet

Link to comment
Share on other sites

Nej..ideen er at tage en test af virkelig max antal pushups med vægtvest (efter 2-3 sæt opvarmnig)

derefter, nogen dage senere, at tage samme test, hvor jeg køler arme og bryst med små isposer under opvarmning og selve Max sættet

Jeg forstår handskens virkning således at den nedkøler blodet der strømmer gennem hånden (hænderne) og at kroppens "kernetemperatur" holdes nede. Altså at der IKKE sker en direkte nedkøling af større muskelgrupper.

Måske kunne man lave et forsøg, hvor man laver pushups på to poser frosne ærter... :smile:

Edited by pjevs
Link to comment
Share on other sites

som sagt, jeg har leget testperson:;

Jeg ville se om aktiv afkøling betyder noget for en øvelse som pushups.

for et par dage siden tog jeg 242 reps i 10 min pushup test og var presset helt ud i det røde felt

I dag prøvede jeg så med aktiv nedkøling (nok i en lidt for voldsom model..)

Jeg tog et par køleelementer ud af fryseren 1 time før jeg ville lege, og gaffatapede dem så fast til indersiden af underamene. Det var liiige koldt nok. Men resultatet var sgu godt nok

10 min pushup challenge:

280 reps. (og all time PR med 35 reps!!!)

38 reps mere med aktiv nedkøling end uden.

Det føltes som om musklerne behøvede en kortere pause før de kunne køre igen, og jeg var ikke nær så smadret da de 10 min var gået end jeg var sidste gang.

Meget syret!!!

Det er kun 1 forsøg, og derfor ikke specielt signifikant, men stadig meget interessant. Måske var det noget nogen af de klogere hoveder kunne se på, eller er der andre der vil prøve at være forsøgspersoner???

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er kun 1 forsøg, og derfor ikke specielt signifikant, men stadig meget interessant. Måske var det noget nogen af de klogere hoveder kunne se på, eller er der andre der vil prøve at være forsøgspersoner???

Jeg prøvede i går aftes at nedkøle front delts i forbindelse med en omgang militær pres. Om 5 dages tid vil jeg så prøve at køre samme øvelse (samme vægt, pause, osv) uden nedkøling...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg prøvede i går aftes at nedkøle front delts i forbindelse med en omgang militær pres. Om 5 dages tid vil jeg så prøve at køre samme øvelse (samme vægt, pause, osv) uden nedkøling...

Well, ingen nævneværdig forskel. Kørte 4s*8r´s og fik præcis det samme uden nedkøling som med..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Interesasnt forsøg!

Det minder mig om min fysiologilærers ord om, at nedkøling af en muskel skulle gøre at den lettere gik i tetanus. (Det vil vist, hvis man oversætter det til praksis, sige at musklen hurtigere opnår en maksimal isometrisk kontraktion (MVC)). Men det forsøg er vist lavet på enkelt muskelfiber pillet ud af kroppen.

Til gengæld sagde han så også kort efter, at man endelig ikke måtte sige til eksamen, at nedkøling virkede præstationsfermmende, da man nedsætter alle andre processer i musklen (enzym-aktivitet, energifrigørelse, blodgennemstrømningsforhold og en masse andet jeg allerede lykkeligt har glemt, selvom det kun er en lille måned siden jeg var til eksamen). Så det virker for mig meget ulogisk, at du skulle have mindre ondt bagefter. For den nedsatte blodgennemstrømning burde gøre at affaldsstofferne blev længere tid i dine muskler. Med mindre du selvfølgelig har pillet isen med det samme efter, hvilket kunne have yderligere øget blodgennemstrømningen de første par minutter efter isen er taget af.

Håber der kommer nogle flere konklussioner på det her forsøg og at jeg har tid til at følge med i det..

Så fik jeg også lige skimmet indledende artikel. Lyder som om rationalet bag handsken der, er noget med en hurtigere nedkøling af blodet og dermed bruger kroppen mindre energi på køle sig selv ned og har mere overskud til at arbejde, uden dog at være helt sikker. Ikke helt samme teoretiske tilgang som først antaget.

Så kan man jo fristes til at spørge sig selv om dette forsøg kan sidestilles med maksimal styrketræning i 10 min. Det oprindelige forsøg er jo en der løber på et løbebånd med hældning i over 1 time.Jeg tror ikke helt de to forsøg kan sammenlignes..

Miss E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share