Løbe i varmen?


Zharc
 Share

Recommended Posts

ja, hvor smart er det at løbe i varmen?

mit mål med træning er "bare" at komme i god form igen, har spillet fodbold i 10 år, men stoppede sidste år, og dertil er formen selvfølgelig dalet meget.

havde tænkt mig at løbe noget intevaltræning to gange om ugen, og så en "lang" tur en gang om ugen. Ved siden af dette træner jeg også styrketræning 3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor bor du henne? For jeg vil da ikke mene at temperaturen i DK, er noget der ligefrem bør forhindre en i at træne... a015.gif

Bare husk at drikke rigeligt med væske og så kan man selvfølgelig prøve at planlægge træning, så man ikke løbe lige i middagstimerne, hvis det er en varm dag med højt solskin.

Link to comment
Share on other sites

Hvor bor du henne? For jeg vil da ikke mene at temperaturen i DK, er noget der ligefrem bør forhindre en i at træne... a015.gif

Bare husk at drikke rigeligt med væske og så kan man selvfølgelig prøve at planlægge træning, så man ikke løbe lige i middagstimerne, hvis det er en varm dag med højt solskin.

bor i en forstad til københavn ;)

ja, men vi er jo heller ikke vant til den høje temperatur. 25 grader og så er det jo kogende ;)

og det er jo ikke altid, man lige får stået op så tidlig. så det jeg tænkte på er at løbe mellem ca. 11 og 14 ? hvor smart det er. plejer aldrig at havde noget væske med når jeg løber.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en smagssag om man kan holde ud at løbe i varmen. At løbe om aftenen eller tidlig morgen er noget jeg selv foretrækker, men hvis du sørger for tilstrækkelig væske er det et spørgsmål om præference. Det bliver generelt adviseret at man skal holde sig væk fra solen mellem 12 og 15, det kunne også være en grund til ikke at løbe i de varmeste timer. Men du skal ikke være bange for at forkulle :) Bare sørg for at medbringe eller have indtaget nok væske i løbet af dagen så du ikke dehydrerer

En helt anden ting er at jeg tror du skal passe på med 2 gange intervaltræning om ugen når du ikke er vant til at løbe. Det er helt bestemt ikke noget man anbefaler "nybegyndere" og selvom du har spillet fodbold er det som du selv siger et år siden, og nogen "genoptræning" må anses at være påkrævet inden man begynder med intervaltræning. I mine øjne :)

Link to comment
Share on other sites

ja, hvor smart er det at løbe i varmen?

mit mål med træning er "bare" at komme i god form igen, har spillet fodbold i 10 år, men stoppede sidste år, og dertil er formen selvfølgelig dalet meget.

havde tænkt mig at løbe noget intevaltræning to gange om ugen, og så en "lang" tur en gang om ugen. Ved siden af dette træner jeg også styrketræning 3 gange om ugen.

Hej Zharc

At løbe i varmt vejr kan være ekstra hårdt, men sørg for at drikke rigeligt før og efter turen. Før du træner, kan du tjekke din urin: Er det "tykt og meget gult", så drik og vent med løbeturen. Er det "lyst, men lidt gult", så har du normal væskebalance. Er det "det rene vand", har du drukket rigeligt, men kan nok klare en god løbetur alligevel (måske med en tissepause undervejs og evt. lidt skvulpen i maven ;-).

Det er muligt, at løbe i stort set al slags vejr, men hvis du kan undgå det værste, så gør det.

Med sommertid er solen på sit højeste ca. kl. 13, så formiddagsløb er nok at foretrække = før det bliver alt for varmt. Hvis du holder træningen under 1 time, skal du nok klare den.

Aftenløb er aldrig optimalt, da det kan forstyrre din søvn, men en sen tur kan være alternativet, hvis alt andet er udelukket.

Hvis det er muligt, så planlæg en rute med skygge og gerne med modvind på de åbne strækninger, så du i det mindste ikke løber unden nogen form for afkøling. Sol fra en klar himmel kombineret med en åben strækning og medvind => svedetur!

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej Zharc

At løbe i varmt vejr kan være ekstra hårdt, men sørg for at drikke rigeligt før og efter turen. Før du træner, kan du tjekke din urin: Er det "tykt og meget gult", så drik og vent med løbeturen. Er det "lyst, men lidt gult", så har du normal væskebalance. Er det "det rene vand", har du drukket rigeligt, men kan nok klare en god løbetur alligevel (måske med en tissepause undervejs og evt. lidt skvulpen i maven ;-).

Det er muligt, at løbe i stort set al slags vejr, men hvis du kan undgå det værste, så gør det.

Med sommertid er solen på sit højeste ca. kl. 13, så formiddagsløb er nok at foretrække = før det bliver alt for varmt. Hvis du holder træningen under 1 time, skal du nok klare den.

Aftenløb er aldrig optimalt, da det kan forstyrre din søvn, men en sen tur kan være alternativet, hvis alt andet er udelukket.

Hvis det er muligt, så planlæg en rute med skygge og gerne med modvind på de åbne strækninger, så du i det mindste ikke løber unden nogen form for afkøling. Sol fra en klar himmel kombineret med en åben strækning og medvind => svedetur!

mvh

Søren

Bliver nød til lige at spørge her.

For det første. Aftenløb forstyrre nattesøvnen? Hvorfor dog det? Tværtimod vil jeg da mene at man så er godt træt og kan sove godt og tungt.. Har da i hvert aldrig nogensinde haft problemer med at tage en skraber efter en løbetur.

For det andet. Afkøling på en lige strækning? Ja brisen kan være rar, men det eneste den gør er da at transportere sveden væk fra kroppen så man netop ikke mærker hvor meget man faktisk sveder ud. Medvind = mere sved? Ej nu har jeg da aldrig...

Edited by eatsam
Link to comment
Share on other sites

eatsam -->

Vil nu også mene at det er klart varmere at løbe i medvind end i modvind..har ikke lige nogen forklaring,

men har løbet tilpas mange kilometer til at det er min egen vurdering.

Derudover synes jeg ikke at man først skal drikke vand når tørsten melder sig, men forsøge at drikke meget vand i timerne op til løbeturen...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er også, at hård træning om aftenen kan give besvær med at falde i søvn. Jeg har ikke erfaring med at løbe om aftenen, men sene spinningtimer, hvor pulsen har været god, kan bevirke, at jeg har svært ved at falde i søvn. Og det er ikke fordi jeg ikke er træt.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare sørge for at indtage væsken på andre tidspunkter, hvis du drikker regelmæssigt igennem dagen, så vil du ikke have nogen problemer med at løbe i Danmarks varme uden væske undervejs. Og som jeg plejer at sige, hvis varmen er dit største problem, så løber du ikke stærkt nok.

Link to comment
Share on other sites

Bliver nød til lige at spørge her.

For det første. Aftenløb forstyrre nattesøvnen? Hvorfor dog det? Tværtimod vil jeg da mene at man så er godt træt og kan sove godt og tungt.. Har da i hvert aldrig nogensinde haft problemer med at tage en skraber efter en løbetur.

For det andet. Afkøling på en lige strækning? Ja brisen kan være rar, men det eneste den gør er da at transportere sveden væk fra kroppen så man netop ikke mærker hvor meget man faktisk sveder ud. Medvind = mere sved? Ej nu har jeg da aldrig...

Så længe luften er koldere end 37 grader vil det være koldere at løbe i modvind end medvind, da luften fjerner mere varme fra kroppen. I meteorologisk forstand kaldes det for chill-faktor, og det kan man finde en fin tabel over her:

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/k...kuldeindeks.htm

Som man kan se, er effekten af chill-faktoren rimelig lille når temperaturen nærmer sig kropstemperatur, men den er der dog, jf. 25 graders varme i vind med 36km/t = føles som 21 grader.

Hvis man løber med 16 km/t i en modvind på 5-6m/s (ca. 20km/t) som er meget normalt, føles 25 grader altså som 21 grader. Omvendt føles 25 grader som 25 grader hvis du løber med vinden, da din hastighed ift. denne er ca. lig nul.

Kroppen må alt andet lige blive varmere ved at løbe i de 25 grader end i de relative 21, hvorfor den altså må svede mere.

Såvidt jeg ved er stofskiftet højere nogle timer efter fysisk træning, hvorfor det kan være svært at falde i søvn selvom man måske nok føler sig træt.

Peace out

Kristensen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bliver nød til lige at spørge her.

For det første. Aftenløb forstyrre nattesøvnen? Hvorfor dog det? Tværtimod vil jeg da mene at man så er godt træt og kan sove godt og tungt.. Har da i hvert aldrig nogensinde haft problemer med at tage en skraber efter en løbetur.

For det andet. Afkøling på en lige strækning? Ja brisen kan være rar, men det eneste den gør er da at transportere sveden væk fra kroppen så man netop ikke mærker hvor meget man faktisk sveder ud. Medvind = mere sved? Ej nu har jeg da aldrig...

Hej "eatsam"

Som du kan læse i de øvrige indlæg, er der et par andre, der er enige i mine betragtninger ... (at flere er enige betyder ikke altid at det er rigtigt, men der er alligevel fornuft i det, der er blevet skrevet).

Her kommer lidt ekstra forklaring:

Aftenløb: Udover at stofskiftet er forøget efter træning, bliver der også sat gevaldigt gang i "aktiverings-hormonerne", d. v. s. gennem hård aftentræning får kroppen signal om, at nu skal der ske noget!

Jeg har læst lidt om søvnforskning og forskningen fortæller bl. a. at den fysiske restitution finder sted ca. mellem kl. 10.30 og 2.00 og derefter er det hjerne/nervesystem, der restitueres.

Det betyder, at vi burde geare ned om aftenen, ikke blot ved at droppe hård træning, men også ved at slukke for fjernsynet (der er kraftigt lys = aktivering).

Med hensyn til løb på åbne strækninger, så vil jeg fastholde at det er bedre med lidt modvind (jvf. kristensens indlæg). Uanset de videnskabelige fakta, så kan man jo mærke det, når man løber og - om ikke andet - giver det en bedre psyke, at føle afkølingen fra vinden.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Konkret viden fra egentlige undersøgelser kan jeg ikke bidrage med. Men, mine egne erfaringer er at der er voldsom stor forskel på hvilken temperatur man løber i. Det kan naturligvis lade sig gøre at løbe i stort alt det vejr DK kan præstere, men jeg har det absolut bedst ved temperaturer omkring de 14-16 grader. Ved temperaturer omkring de 25-28 grader er min præstationsevne faldet 25-30 procent. Jeg kan tydeligt mærke at træningspas jeg normalt sagtens kan klare, simpelthen ikke er mulige ved de temperaturer. På længere ture har jeg tillige umådelige svært ved at indtage nok vand til at vedligeholde min vædskebalance.

Hvad angår trænng om aftenen om aftenen, så har det aldrig været et problem for mig. Jeg kan fint løbe et halvmarathon med start omkring kl. 20, for derefter at falde i søvn omkring kl. 23.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg dyrkede løb var jeg meget opmærksom på væskebalancen. Måske drak jeg for meget, da jeg næsten altid skulle have en tissepause, men under alle omstændigheder er det i varmt vejr vigtigt at drikke rigeligt. Man kan evt. også planlægge sin løbetur således at man kommer forbi nogle vandposter, hvis man altså er så privilegeret at bo et sted, hvor der er sådanne. Alternativet er væskebælter. Det har jeg ikke nogen videre erfaring med; andet end at det kræver lidt øvelse at drikke, mens man løber, hvis det ikke skal rende ved siden af.

Noget helt andet er påklædningen. Shorts og singlet er som regel rigeligt det meste af sommeren, hvis det ikke regner.

Det er lidt pudsigt at man i den mest stegende hede kan møde løbere i lange bukser og jakker. Men om vinteren kan man selvfølgelig også møde nogle, der løber i shorts.

Det er heller ikke helt heldigt at blive kronraget og herefter løbe en god lang tur i solen uden kasket (eller solcreme for den sags skyld).

Henad sommeren vænner kroppen sig også til varmen. Løb på årets første varme dage kan godt være en prøvelse, mens man lidt senere på sommeren ikke har de samme trængsler, selv i noget varmere vejr.

Min erfaring med aftenløb: En god 10 km. konkurence henad aftentid udsætter nattesøvnen. Kroppen er slet ikke nede i sleeping mode. En let aftentur virker modsat. Det skyldes måske at motionen er med til "rense" hovedet.

Hilsen Philty

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm vil ikke umiddelbart mene der er noget problem ved at løbe i varmen. Tværtimod, det forholde sig nemlig sådan at du ikke belaster dine led nær så hårdt i varmt vejr som i koldt vejr, og dermed nedsætter man skadesrisikoen. At nogen så hævder at præstationsevnen falder kan jeg ikke nikke genkende til, tror mere det er et spørgsmål om personligt niveau/stabiltet eller dagsform.

Bare husk(som de fleste vist også har fremhævet) at drikke rigeligt.

Link to comment
Share on other sites

Undersøgelser af israelske soldater har vist at der ikke er noget problem ved fysisk anstrengelse under høj temperatur, forudsat at der indtages tilstrækkelig med væske. På den anden side skal man ikke i ret meget væskeunderskud, før ens præstationsevne nedsættes drastisk.

Så hvis man er omhyggelig med væskeindtaget, er det alene et spørgsmål om komfort.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share