Cutte i de lette uger


inevitable
 Share

Recommended Posts

Jeg har er nu næsten blevet færdig med at cutte her til sommer, og er egentlig godt tilfreds med resultatet. Selvfølgelig kunne et enkelt eller 10 kg muskler gøre det hele perfekt, og så skal man jo til at bulke. Og når man bulker ryger fedtprocenten jo op ad, og formen bliver kedeligere at se på i spejlet. Men hvad nu hvis man kørte cykluser af ca 1½måned cut og 1½ bulk. Hvis man fx kørte 1x HST og 1x smolov/sheiko/andet 3-4uger program, og startede med HST. Så kørte man de første 6 uger (ud af 8) med kalorieunderskud. De første uger er jo forholdsvis nemme og kan gennemføres uden de store problemer under cut. Hvis man så begyndte at bulke de sidste 2 uger, tog en deload/dekonditionerings uge med ligevægtsindtag og så fx en omgang smolov med bulk igen efterfulgt af deload/dekonditionering med ligevægtsindtag.

Sådan en omgang varer 8 (hst) + 1 (deload) + 3 (smolov) + 1 (deload) = 13 uger

og havde: 6 ugers cut, 2 ugers ligevægt og 5 ugers bulk.

Så burde man vel komme ud af det med ca. samme fedt% som da man startede (hvis man vel og mærke har kørt samme under/overskud) og med en portion muskler oveni hatten.

Man kører altså cut i de lette uger, og når det bliver rigtig tungt og energikrævende (sidste uger af HST og Smolov) ligger man i et overskud.

Mit spørgsmål er så, om der er nogle ulemper ved kun at køre forholdsvis små perioder med cut og bulk ad gangen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har er nu næsten blevet færdig med at cutte her til sommer, og er egentlig godt tilfreds med resultatet. Selvfølgelig kunne et enkelt eller 10 kg muskler gøre det hele perfekt, og så skal man jo til at bulke. Og når man bulker ryger fedtprocenten jo op ad, og formen bliver kedeligere at se på i spejlet. Men hvad nu hvis man kørte cykluser af ca 1½måned cut og 1½ bulk. Hvis man fx kørte 1x HST og 1x smolov/sheiko/andet 3-4uger program, og startede med HST. Så kørte man de første 6 uger (ud af 8) med kalorieunderskud. De første uger er jo forholdsvis nemme og kan gennemføres uden de store problemer under cut. Hvis man så begyndte at bulke de sidste 2 uger, tog en deload/dekonditionerings uge med ligevægtsindtag og så fx en omgang smolov med bulk igen efterfulgt af deload/dekonditionering med ligevægtsindtag.

Sådan en omgang varer 8 (hst) + 1 (deload) + 3 (smolov) + 1 (deload) = 13 uger

og havde: 6 ugers cut, 2 ugers ligevægt og 5 ugers bulk.

Så burde man vel komme ud af det med ca. samme fedt% som da man startede (hvis man vel og mærke har kørt samme under/overskud) og med en portion muskler oveni hatten.

Man kører altså cut i de lette uger, og når det bliver rigtig tungt og energikrævende (sidste uger af HST og Smolov) ligger man i et overskud.

Mit spørgsmål er så, om der er nogle ulemper ved kun at køre forholdsvis små perioder med cut og bulk ad gangen?

Hvis du kan køre en HST igennem de første seks uger uden problemer mens du cutter, så har du ikke sat dine max højt nok. Jeg har desværre ikke nok erfaring mht kosten til at vurdere om det er en god idé, umiddelbart synes jeg bedre om bare at bulke igennem i en lang periode for derefter at cutte godt ned, rinse, repeat.

Link to comment
Share on other sites

Altså de første 3-4 uger er da forholdsvis nemme hvis man kører 8 uger med progression. 5 og 6'eren plejer jeg også godt at kunne klare på cut, hvorimod 7 og 8'eren er rimelig hårde grundet kalorieunderskudet.

Og det med at bulke igennem i en lang periode var jo netop det jeg helst ville undgå, da jeg gerne ville bibeholde en forholdsvis lav fedt% hele året, men stadig gerne gaine lidt muskler. Mit spørgsmål er vel egentlig så, hvilken måde det er bedst at gøre det på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok bare skifte mellem 8 ugers bulk og 8 ugers cut... det burde være begrænset hvor meget fedt %'en når at stige så alligevel... (hen ver somemren kan man jo bare holde formen :-P ) men i hvert flad i vinter perieon køre jge selv 8cut 8bulk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share