Grise vokser hurtigere på griseblod


DaDane
 Share

Recommended Posts

Oplæg til debat:

Vækstfremmeren indeholder antistoffer

SDPP fremstilles af blod, der er et biprodukt ved svineslagtningen.

Først fjernes blodceller, hvorefter det resterende plasma, som er en klar, gullig væske, koncentreres ved fordampning eller filtrering, og herefter tørres produktet ved at spraye fine dråber i et tørrekammer med en temperatur på 200 grader. Denne måde er skånsom ved proteinerne, som ikke mister sin næringsværdi.

Blod-produktet har et højt indehold af proteiner, omkring 70-80 pct. Størstedelen af proteinerne er albuminer og globuliner, herunder gammaglobuliner, som blandt andet er antistoffer.

Antistofferne spiller en vigtig rolle i immunsystemet, og det er formentlig en del af forklaringen på SDPP's gavnlige effekt på grisene, konstaterer David Torrallardona.

Vækstfremmere baseret på antibiotika er ikke længere tilladte i EU, da det store antibiotikaforbrug øger risikoen for antibiotika-resistens. Det blodbaserede produkt lever derimod op til al gældende EU-lovgivning, oplyser EAPA, European Animal Protein Association.

se: http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=20...mp;Category=BIO

Men ikke det samme vil gøre sig gældende for mennesker?

Hvis ja, - er det så forkert at spise blod (ulækkert, sygdomsrisikabelt eller af anden årsag)?

Jeg forestiller mig at vi lige så vel kan spise griseblod som menneskeblod, - men måske immunforsvaret boostes bedst ved menneskeblod. Vil det i givet fald ændre vores holdning? Er det kanibalisme eller af anden årsag forkert at spise blod fra mennesker?

Well, - bare nogle tanker. Kom med input hvis i har lyst.

Min umiddelbare holdning er at jeg ikke er så hooked på det med at spise blod. Af forskellige årsager. Bl.a. fordi jeg har en ide om af (den indrømmede stærkt opreklamerede, - men dog stadigt reelle) problematikken omkr. vCFD (kogalskab) som primært smittede fordi dyr spiste af samme slags (eller nært beslægtet) dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nu mene at opvarmning ville ødelægge alle de gavnlige effekter. Så hellere spise en bøf... der kan ikke være meget forskel.

Fordelen skulle jo ikke være aminosyreindholdet, men indholdet af antistoffer. Og antistofferne nedbrydes ved høje temperaturer pga at proteinet de-et-eller-andet. Har lige smidt ordet helt udaf hovedet:(

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

:smile: Det færdige produkt vil nok mere minde mere om proteinpulver end noget som har noget med blod at gøre. Det er jo kun plasmaproteinerne, som bliver sedimenteret og separeret. Men kan ikke se hvorfor, vi ikke skal kunne benytte plasmaproteiner fra griseblodet frem for menneskeplasmaproteiner. Fx er albuminerne og globulinerne også de plasmaproteiner du vil finde mest af i menneskeplasma. Men tvivler på det som et alternativ til vækstfremmere, det lyder dyrt at fremstille, og man får ikke mange mg plasmaproteiner ud af en liter blod.

Men noget helt andet, så separerer man allerede plasmaproteiner fra menneskeblod til medicin. Bl.a. medicin til blødere er baseret på menneskelig plasmaproteiner.

Link to comment
Share on other sites

Det med antistofferne får også mig til at rynke næse en smule - indtag af antistoffer medfører på ingen måde øget vækst - desuden optages antistof så godt som ikke over det enterale epithel (hvorfor passiv immunisering med antistoffer som regel sker parenteralt) - men det er da muligt at antistoffer af typen dimerisk sekretorisk IgA kan binde en række patogener i selve maden, og dermed sænke deres muligheder for kolonisering af tarmene.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det med antistofferne får også mig til at rynke næse en smule - indtag af antistoffer medfører på ingen måde øget vækst - desuden optages antistof så godt som ikke over det enterale epithel (hvorfor passiv immunisering med antistoffer som regel sker parenteralt) - men det er da muligt at antistoffer af typen dimerisk sekretorisk IgA kan binde en række patogener i selve maden, og dermed sænke deres muligheder for kolonisering af tarmene.

Hvilket du absolut har ret i, det hjælper kun mod de patogene bakterier tiden efter grisen er fjernet fra soen, ifølge artiklen.

Vækstfremmere er relevante for smågrise i perioden, hvor de tages fra soen og skal overgå til fast føde. Grisene er ikke længere dække ind af den naturlige beskyttelse, der findes i soens mælk.

Desuden skal mave-tarmsystemet omstilles, og grisen har endnu ikke opnået tilstrækkelig surhed i maven til at bekæmpe eksempelvis bakterier.

Grisene har i denne periode derfor mindre appetit og en dårligere trivsel. Men opgørelsen viser, at grise fodret med den SDPP i gennemsnit spiser ca. 370 gram pr. dag, mod 170 gram pr. dag, uden vækstfremmeren.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, jeg kunne da tage mig tid til at læse hele artiklen før jeg postede herinde, det var nu også mere:

Antistofferne spiller en vigtig rolle i immunsystemet, og det er formentlig en del af forklaringen på SDPP's gavnlige effekt på grisene, konstaterer David Torrallardona.

...som jeg lige synes lød lidt for fantastisk

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nåja, jeg kunne da tage mig tid til at læse hele artiklen før jeg postede herinde, det var nu også mere:

Antistofferne spiller en vigtig rolle i immunsystemet, og det er formentlig en del af forklaringen på SDPP's gavnlige effekt på grisene, konstaterer David Torrallardona.

...som jeg lige synes lød lidt for fantastisk

Jeg tror citatet er et produkt af den journalistiske frihed. Fx kan "og det er formentlig en del af forklaringen på SDPP's gavnlige effekt på grisene" være indsat af journalisten selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share