Styrketræning før konditionstræning øger fedtforbrændingen


Morten Z
 Share

Recommended Posts

at såfremt størst muskelmasse og mindst fedtmasse tilstræbes, kan der være fordele ved at lade styrketræning gå forud for konditionstræning.

uden lige at kunne huske forfatteren har jeg set et komparativt studie hvor man sammenligner effekten af rækkefølgen af styrketræning og konditionstræning på styrkeudvikling, som faldt ud til "konditionstræning først"-gruppens fordel. En begrænset fordel, men dog en fordel, hvilket jo i sig selv kan være svært nok at være i stand til at se i trænignsforsøg.

Min pointe er vist at studiet ikke siger noget om effekten på muskelstørrelse elelr styrke, hvorfor dette ordvalg er lidt off....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg godt give dig ret i, men udsagnet i denne artikel tager udgangspunkt i spekulationerne om det reducerede anabole miljø som følge af en forudgående konditionstræning.

Man kan lige så godt spekulere i effekten af at forstyrre den signalproces som en styrketræning har startet, ved efterfølgende at lave konditionstræning.

Det vigtigste budskab er nok, at uanset hvad man gør, så hæmmer man effekten fra styrketræningen ved at lægge den klods op af konditionstræningen.

Link to comment
Share on other sites

eftersom det fremherskende dogme i forbindelse med vægttab og kropskomposition er at det ikke en substratvalget på et bestemt tidspunkt der er afgørende, men den overordnede balance, og der er longitudinelle studier som både viser størst fremgang i kondition og styrke ved at lægge konditionstræning først, så synes jeg stadig at den konklusion er ude i skoven...

forfatteren kunne betragte det som sandsynliggjort at det selektive fedttab ville være større ved denne proces, men det ville kræve opbakning af longitudinelle, komparative studier....

Link to comment
Share on other sites

Og her har jeg altid troet at forklaringen på højere fedtforbrænding ved at tage styrketræningen først, var at alle sukkerdepoter bliver tømt, mens man styrketræner, og ved kun at indtage vand under træningen, tvinges kroppen til at tære på fedtreserverne.

En personlig observation er også, at styrketræningen føles meget hårdere/sværere, når den skal udføres efter konditionstræning, så jeg forstår ikke helt hvordan den så kan være mere effektiv. Det er dog meget sandsynligt at andre har stivere rygrad end jeg :wink:

Kunne godt lide at vide, hvorfor der er indlagt en 20 min. pause. Var det praktiske omstændigheder mon?

Der er vel ikke mange, der har tid til lige at tage 20 min. pause oppe i centeret.

Edited by bls
Link to comment
Share on other sites

En personlig observation er også, at styrketræningen føles meget hårdere/sværere, når den skal udføres efter konditionstræning, så jeg forstår ikke helt hvordan den så kan være mere effektiv. Det er dog meget sandsynligt at andre har stivere rygrad end jeg :wink:

det er jo muligt at evnen til at respondere på vægttræning afhænger mere af at man får øget blodsukeret efter træning (istedet for det modsatte som man jo gør ved cario efter) end af hvor meget man kan presse sig under den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da jeg selv interesserer mig lidt for dette emne, vil jeg være glad, hvis i ville forklare disse 3 ord for mig.

substrat(valget) - ?

Komparative - Dækkende - strækker sig over flere ting.?

Longitudinelle - Kvantitative (eller er det kvalitative?)

- nemmere at følge med i en diskussion, hvis man forstår hvad der bliver sagt :)

Edited by Vanggaard
Link to comment
Share on other sites

Da jeg selv interesserer mig lidt for dette emne, vil jeg være glad, hvis i ville forklare disse 3 ord for mig.

substrat(valget) - ?

Komparative - Dækkende - strækker sig over flere ting.?

Longitudinelle - Kvantitative (eller er det kvalitative?)

- nemmere at følge med i en diskussion, hvis man forstår hvad der bliver sagt :)

Subratvalg = Valg af primær kilde(r ) til ATP dannelse. Dette kunne f.eks. være kreatin (og kulhydrat), hvis det var styrketræning.

Komparative = på engelsk betyder "comparatively" - forholdsvis, tror der er en sammenhæng men men kan heller ikke lige forstå den korrekte betydning her.

Longitudinelle = jeg forstår det som længerevarende...

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

substratvalg handler om hvad det er (substrat) man forbrænder på et givet tidspunkt

komparative betyder sammenlignende... Det betyder at man har sammenlignet forskellige interventioner. I denne sammenhæng handler det om at man har sammenlignet cardio først/styrke sidst med styrke først/cardio sidst

longitudinelle - betyder gående over længere tid

Link to comment
Share on other sites

 Share