Opskrift på vægttab


strandløve
 Share

Recommended Posts

Hej Motions folk....

Jeg er lige oprettet i forummet og har muligvis oprettet tråden her i et forkert forum. Men nu er det gjort og jeg håber i vil hjælpe mig. Nu ser i ud til at vide en masse omkring vægttab, og sundt liv osv, så derfor valgte jeg at blive medlem i det her forum.

Som i kan se er mit brugernavn strandløve, det er ikke fordi jeg er det, men jeg vil være det inden næste sommer!

Lidt om mig selv:

Jeg er en knægt på 25 år, arbejder til daglig på kontor ca. 8 timer om dagen, når jeg kommer hjem går dagen for det meste med at se fjernsyn eller sidde foran comp. og surfe lidt her og der. Muligvis er jeg ude i have en gang i mdr. hvis der er tid til det.

Jeg elsker mad, og jeg ved ikke hvorfor men jeg syntes alt det som er usundt smager bedst, jeg elsker kød!!!

Normal vis spiser jeg meget ris, næsten en gang om dagen, det skal sige jeg kommer fra den del af verdnen hvor de spiser ris dagligt.

Jeg har prøvet at dyrke lidt motion løb og cykel nogen få gange men hver gang holder jeg op efter kort tid, jeg bliver træt og kan ikke, får ondt i ryggen ben, fødder ja overalt :(

Men nu er jeg deroppe hvor det ikke er sjovt længere, jeg vil gerne være som de andre, jeg vil gerne være strandløven.

Kan i hjælpe mig??? Både med hensyn til motivation, kost motion osv.

Link to comment
Share on other sites

Hej Motions folk....

Jeg er lige oprettet i forummet og har muligvis oprettet tråden her i et forkert forum. Men nu er det gjort og jeg håber i vil hjælpe mig. Nu ser i ud til at vide en masse omkring vægttab, og sundt liv osv, så derfor valgte jeg at blive medlem i det her forum.

Som i kan se er mit brugernavn strandløve, det er ikke fordi jeg er det, men jeg vil være det inden næste sommer!

Lidt om mig selv:

Jeg er en knægt på 25 år, arbejder til daglig på kontor ca. 8 timer om dagen, når jeg kommer hjem går dagen for det meste med at se fjernsyn eller sidde foran comp. og surfe lidt her og der. Muligvis er jeg ude i have en gang i mdr. hvis der er tid til det.

Jeg elsker mad, og jeg ved ikke hvorfor men jeg syntes alt det som er usundt smager bedst, jeg elsker kød!!!

Normal vis spiser jeg meget ris, næsten en gang om dagen, det skal sige jeg kommer fra den del af verdnen hvor de spiser ris dagligt.

Jeg har prøvet at dyrke lidt motion løb og cykel nogen få gange men hver gang holder jeg op efter kort tid, jeg bliver træt og kan ikke, får ondt i ryggen ben, fødder ja overalt :(

Men nu er jeg deroppe hvor det ikke er sjovt længere, jeg vil gerne være som de andre, jeg vil gerne være strandløven.

Kan i hjælpe mig??? Både med hensyn til motivation, kost motion osv.

Vægtløftning

Link to comment
Share on other sites

"Opskrift" på fedttab: Kalorieunderskud - skabt gennem kosten og/eller via motion.

"Opskrift" på muskelvækst: Kalorieoverskud, et ordenligt program, hård træning, restitution og tålmodighed.

Er du meget overvægtig pt? I så fald kan det være grunden til at du får ondt af løb - kropsvægten er jo en belastning for benene når du løber. I dette tilfælde kunne du måske prøve svømning, der vejer du stort set intet og samtidig bruger du hele kroppen. Spinning er også en mulighed - det er godt motivation (IMO) at sidde og lide i flok :tongue:. Husk dog at spørge en instruktør om instillingene på cyklen før du begynder - specielt hvis du har tendens til dårlige knæ.

Læs i øvrigt i forumet - det er fyldt med guldkorn og mennesker med nøjagtigt de samme mål som dig! :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for det rigtig gode svar keki..... jeg vil prøve at gå lidt mere op i hvad jeg propper i munden på mig selv, med hensyn til træningen vile jeg også se om jeg ikke kan starte roligt....og måske senere bygge det op til noget større.

Kender du/i evt, et sted hvor man kan se hvor meget energi der er i grøntsager frugter osv?? for jeg tror jeg vil til at skære kraftigt ned på min kød forburg.... men der er vel også noget energi i grønt, frugt osv???

Link to comment
Share on other sites

Opskrift:

1. Læs denne artikel http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=291seven2

2. Lev efter de syv regler!

3. træn med vægte 3-6 gange ugentlig.

4. Dyrk cardio 2-4 gange ugentlig.

5. Få godt med søvn og gerne et lille "nap" om eftermiddagen.

-> Husk tålmodigheden, også skal du nok se ændringer i din krops komposition!

Link to comment
Share on other sites

Tak for det rigtig gode svar keki..... jeg vil prøve at gå lidt mere op i hvad jeg propper i munden på mig selv, med hensyn til træningen vile jeg også se om jeg ikke kan starte roligt....og måske senere bygge det op til noget større.

Kender du/i evt, et sted hvor man kan se hvor meget energi der er i grøntsager frugter osv?? for jeg tror jeg vil til at skære kraftigt ned på min kød forburg.... men der er vel også noget energi i grønt, frugt osv???

www.foodcomp.dk

www.kalorietabel.dk

Link to comment
Share on other sites

Hey

på www.kalorietabel.dk kan du få et overblik over energien i forskellige fødevarer.

Angåede kødmængde vil jeg lige sige at det ikke altid er skidt at spise meget kød :wink: ... Man bør nok bare vælge det fedtfattige hvis det skal ind i store mængder :4mewantfood: ... Hellere spise en ordenlig gang wok med kylling og grøntsager og så spare lidt på risen end at droppe kødet :bigsmile: ... Men med lidt omtanke kan der være plads til det hele...

Hvis jeg var dig tror jeg at jeg ville ta et lille skridt af gangen... Start med at droppe det usunde i hverdagene (og tillad dig måske lidt "godt" en dag i weekenden)... Senere kan du så vælge at begynde at gå lidt mere op i det hele... Men for at komme i gang og ikke miste motivationen fuldstændigt er det vigtigt med små overskueligt skridt.. Hvis du allerede nu siger at du skal spise præcise mængder af det ene og det andet, skal træne så og så meget, skal gøre dit og dat, så virker det hele meget uoverskueligt... Så sæt i stedet de fantsastisk små mål som du kan opfylde (man må jo gerne ha' en større hovedmål, men de glæder man får når man opfylder delmålene er med til at holde motivationen oppe) - og når du så når et kan du sætte et nyt...

Nu skriver du ikke hvad du vejer og sådan, men du kan stille og roligt komme i gang med at lave noget aktivt.. Men lad vær' med at ville være verdensmester fra første dag - det tager tid at komme i form og blive god til noget... Hvis du er meget inaktiv kan en lang gåtur engang imellem være rart - evt. suppleret med lidt øvelser for ryg/mave hvis du sidder meget ned som du skriver... Men det vigtige er at man kommer i gang og får lavet lidt.. Hvad det så er betyder ikke det store - udover at du skal synes det er rart (ikke mindst bagefter)...

Nå det var lige lidt input herfra

/Cat :bigsmile:

PS; og kan du så komme i gang :4whip: ... Den der med at udskyde og sige fra på mandag så starter jeg - den holder ikke... for så kommer der lige noget mandag og så bliver det udskudt igen og igen.... og igen... Så hvis du vil gøre noget ved det - så gør det :cheer:

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

Opskrift:

1. Læs denne artikel http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=291seven2

2. Lev efter de syv regler!

3. træn med vægte 3-6 gange ugentlig.

4. Dyrk cardio 2-4 gange ugentlig.

5. Få godt med søvn og gerne et lille "nap" om eftermiddagen.

-> Husk tålmodigheden, også skal du nok se ændringer i din krops komposition!

edit

Edited by nicknadir
Link to comment
Share on other sites

Opskrift:

1. Læs denne artikel http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=291seven2

2. Lev efter de syv regler!

3. træn med vægte 3-6 gange ugentlig.

4. Dyrk cardio 2-4 gange ugentlig.

5. Få godt med søvn og gerne et lille "nap" om eftermiddagen.

-> Husk tålmodigheden, også skal du nok se ændringer i din krops komposition!

Her er svaret!!! Mere tydeligt kan løsningen til vægttabsproblematikken ikke defineres, efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Here we go again :dry:

Come on. Det er da videnskabeligt bevist at selv om man spiser 20 flødeskumskager om dagen ud over sit normale indtag, så taber man sig hvis bare man dyrker hård cardio træning :tongue:

Til Strandløven. Tough it up!! Træning gør ondt i starten og det gælder om at blive ved. Sig til din latterlige krop at den skal blive ved og når du er ved at græde og kaste op, så fortsætter du lidt mere. Det er ikke let, men man bliver ikke en "strandløve" uden at ofre sig.

Link to comment
Share on other sites

Hej kommende strandløve :superman:

Først velkommen til MOL:-)

Hehe, opsktriften på vægttab - det må være noget så kedeligt og ikke særlig hokus pokus-agtig som kalorieunderskud.

For mit vedkommende og efter mange års forsøg på alt muligt, har jeg erfaret at hård træning er vejen frem. Det er selvfølgelig ikke noget man bare kaster sig ud i fra den ene dag til den anden med at løbe 10km fx. men start langsomt op. Du siger du får ondt forskellige steder, jeg ved ikke årsagen, om det måske kan være begyndelsen, fordi du bruger nogle muskler du ikke plejer??, ellers kontakt din læge. Det er også vigtigt at du finder en motionsform du kan lide, der findes jo SÅ meget at vælge imellem. Dog vil jeg anbefale dem der giver høj forbrænding som fx spinning.

Jeg har prøvet stort set det hele og alt, og det der med at holde mig fra alt usundt og spise 1200 kcal om dagen er bare ikke holdbart - for mig. Jeg kan ikke på lang sigt leve sådan, jeg har brug for at skeje lidt ud og så har jeg indset at jeg må træne ekstra hårdt for at komme ned i fedtprocent. Det kræver virkelig energi og motivation.

Kosten er vigtig at få styr på, så måske du skulle starte med at fokusere på den og starte forsigtig op med nogle gode gåture, evt kombineret med lidt jogging. Du vil sandsynligvis finde ud af at mange af de der små ofte usunde mellemmåltider og drikke man indtager om dagen fylder meget på kcal, derfor er det en god idé at prøve at skrive kosten ned et stykke tid og bruge nogle af de links hvor du kan udregne indtaget.

Hvis du ikke kan holde dig 100% væk fra de søde sager så findes der mange alternativer fx is/chokolade uden sukker osv...som man kan hygge med engang imellem når det nu er lørdag eller sådan noget - men med måde. :bigsmile:

Altså min konklusion - arbejd dig frem til en god form/kondition og resultaterne vil gøre dig endnu mere motiveret og du kan endda ende med at blive helt afhængig :4thumbup:

Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Hej (wannabe) strandløve

Du er/bliver, hvad du spiser, hvilket ikke er så sjovt den dag, hvor man spiser kylling og flødeboller! Det er selvfølgelig en lidt negativ motivation, men tænk f. eks. på, at du danner et par millioner røde blodlegemer pr. sekund - hvad bliver de lavet af?

Nå, spøg til side - her kommer en liste over gode tiltag:

1. Dyrk motion (regelmæssigt og gerne intensivt i hvert fald et par gange om ugen - byg gradvist op).

2. Drik vand (2-3 liter pr. dag - evt. lidt kaffe/te uden sukker, men drop sodavand mm.)

3. Spis frugt (3-4 stk. pr. dag, gerne på tidspunkter, hvor du normalt ville vælge søde sager)

4. Protein i stort set alle måltider

5. Spis "grove" kulhydrater (fuldkorn mm.)

6. Grøntsager (300 gram pr. dag, fordelt over dagen, så er det nemt)

7. Sunde fedtstoffer (fisk, mandler/nødder mm. i en fornuftig mængde)

Listen er mere el. mindre prioriteret, d. v. s. hvis "alt andet glipper", så hold fast i motionen (1) og gå derfra videre til at overholde nr. 2 osv.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

At finde "opskriften på vægttab" er jo langt mere kompliceret end blot "hård træning" (ingen tvivl om at hård træning er en god løsning for nogle personer). En ting ligger helt klart - der findes ikke en løsning for alle.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Mange mange mange gange tak for de rigtig gode links, jeg har dog endnu ikke fået læst dem alle men jeg siger mange takf or dem allesammen.

Ikke mindst en stor tak til Cat for de motiverende ord og god vejledning og også en stor tak til rieweb som har delt sine erfaringer med os andre og mig selv.

Der er dog to ord som forekommer lidt underligt for mig, jeg har stødt på ordet andre steder på siden her, men har ikke rigtig kunne spore mig frem til hvad det er.

Ordret Cardio og Spinning, hvad betyder det?

Samtid har jeg også stødt på ordet Bailine metoden????? Nogen der kender den????

@Cat, Jeg er ca 172 høj og vejer de skuffende 92-94 kg, uanset hvad jeg gør kommer jeg ikke meget under de 90 måske lige nede på 88 and thats it, men dét jeg søger er heller ikke tab i kg, barte en bedre figur, som jeg kan være mig selv bekendt af.

Min mave og fedtet omkring bryst og arme. Men jeg er sikker på med dine råd at kunne nå langt, så jeg siger mange tak for dem :D

Link to comment
Share on other sites

Cardio = kort for kardiovaskulær træning, altså kredsløbstræning, hvilket sådan set dækker over cirka alt der kan få din puls op i længere perioder af gangen, løb, cykling, roning osv osv.

Spinning = indendørs cykling i hold til musik.

Hvordan kan du have hørt om "Bailine"-metoden uden at få noget info om hvad det er? :unsure:

Du kan let finde information om det hvis du indtaster selve navnet i f.eks. google og hopper på første hit. Det lykkedes mig at komme frem til det såmænd blot er den famøse elektriske muskelstimulering i en meget fornem indpakning. Det er vist den slags der kun virker på tv-shop.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du have hørt om "Bailine"-metoden uden at få noget info om hvad det er?

Hej MaxPower, tak for svaret med hensyn til Cardio og Spinning, nu ved jeg hvad det er...

Med hensyn til det andet, jeg søgte også på google, men fandt kun frem til nogen bøger der var på auktion og en klinik der behandler folk med denne metode, jeg stødte selv på ordet i nogen scannede sider jeg fandt fra en bog, hvor alle kalorieindhold og ting og sager stod. Men nu har jeg jo også fået linket til en anden side så det er bare godt.

Men ja jeg troede det der Bailine metode også havde noget med spisning og gøre, altså kur ved kostændring siden det stod sammen med de her informationer omkring energi indholdet i madvarene.

Men er det så udelukkende bare noget med stød til kroppe forskellige steder??? Eller har jeg ret i forbindelse med at også vedrører kost???

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo selv læse om hvad "metoden" indeholder.

Når jeg hører påstande om at elektrisk muskelstimulering kan:

- øge stofskiftet

- forme kroppen (dvs selektiv/lokal fedtforbrænding)

- øge muskelmassen

Så står jeg altså af. :nonono:

Selvom de forsøger at distancere sig fra TV-shop, så er det lige hvad det er.

Og det er åbenbart kun for kvinder over 18 :laugh: - hvad med alle os mænd der godt vil af med håndtagene i siden, men ikke gider gøre en daddel for det? :nonono::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share