kan i hjælpe mig med at komme videre?


Sugardisco
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er helt ny her, både i mit fitnesscenter og i dette forum :smile:

Håber i kan hjælpe mig med en masse spørgsmål som forvirrer mig rigtig meget for tiden!

Jeg er begyndt at styrketræne samt motionstræne i mit fitnesscenter. Jeg styrketræner ca. 3 gang om ugen og motionstræner 5 gange om ugen. Motionerer mig ca 35-45 minutter hver gang og får vel forbrændt omkring 600kcal.

Derudover forsøger jeg at spise sundt og får omkring 1200-1600kcal dagligt.

Jeg har trænet i 3 måneder nu og mit formål med træningen er at tabe mig samt blive strammet op. Der er dog intet sket på det punkt, tværtimod har jeg taget på fra ca. 64 kilo, da jeg startede til nu 67 kilo.

Jeg har før slanket mig i forbindelse med at motionere mig og spise sundt på omkring 1200kcal dagligt. og plejer at være nogenlunde tilfres når jeg er omkring de 60 kilo, så derfor er jeg vildt frustreret over at der ikke er sket noget som helst, men snarere tværtimod.

Dog er jeg selvfølgelig godt klar over at mine muskler vejer mere end fedt, men kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har haft en kampvægt på 67 kilo!!!!

Hvor meget kan jeg forvente at tage på ved styrketræning som kvinde, og kan jeg overhovedet tabe mig mens jeg styrketræner?

Jeg har også tænkt på om jeg får nok at spise. Vil jo helst ikke tabe den muskelmasse jeg kæmper med at få opbygget :smile:

Er der nogen af jer der evt har et forslag til et anbefalet kalorieindtag når man gerne vil cutte?

I ren frustration blev jeg i sidste uge vejet på en vægt, som også kunne måle min fedtprocent osv. Jeg er godt klar over at den ikke er ligeså præcis som måling med en tang, men her er hvad den bl.a viste.

køn: kvinde

alder: 26

Højde: 180

vægt 66.7

fedtprocent 27.4%

fedt i kilo: 18.7 kilo

Som sagt vil jeg gerne have fedtprocenten ned, men hvor meget vil i anbefale? Jeg vil gerne være veltrænet og ikke mindst sund at se på!

En helt anden ting: hvis jeg allerede er på rette vej, men ikke kan se det på min vægt, hvordan dælen kan jeg så holde øje med at det jeg gør er rigtigt??

Jeg har allerede tabt mig i centimeter, ca 16 cm, men synes ikke rigtig jeg kan mærke det på mit tøj! Så alt i alt ikke rigtig nogle resultater her 3 måneder efter!

Ser frem til nogle gode kontruktive råd til hvordan jeg kan komme i rigtig god form :bigsmile:

Sugardisco

Link to comment
Share on other sites

Det anbefalede kcla indtag under cut tror jeg de fleste vil sætte til 500 under ligevægts indtag, personligt skal jeg ned på omkrng 7-800 efter 14 dage, da min krop ligeso vender sig til at få mindre at spise... Men det ser man jo med erfaringen...

hvis du er i kcal underskud vil du tabe dig, dvs din vægt vil falde, falder den ikke, såer underskuddet ikke stort nok...

Ellers er spejlet jo en meget god indikator, personligt den jeg bruger mest... resten er jo bare tal man f.ek.s kan lave en graf med... men i sidste nede er det jo det du ser i spejlet der tæller...

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget kan jeg forvente at tage på ved styrketræning som kvinde, og kan jeg overhovedet tabe mig mens jeg styrketræner?

Som sagt vil jeg gerne have fedtprocenten ned, men hvor meget vil i anbefale? Jeg vil gerne være veltrænet og ikke mindst sund at se på!

En helt anden ting: hvis jeg allerede er på rette vej, men ikke kan se det på min vægt, hvordan dælen kan jeg så holde øje med at det jeg gør er rigtigt??

Jeg har allerede tabt mig i centimeter, ca 16 cm, men synes ikke rigtig jeg kan mærke det på mit tøj! Så alt i alt ikke rigtig nogle resultater her 3 måneder efter!

Ser frem til nogle gode kontruktive råd til hvordan jeg kan komme i rigtig god form :bigsmile:

hej

da du har tabt dig 16cm(går ud fra det er i livvidden) viser det jo at det går den rigtige vej. så noget gør du da rigtigt. at du ikke kan mærke det på dit tøj skyldes sandsynligvis at du er kvinde og i er sgu aldrig tilfredse med jer selv :tongue: . hvad siger din kæreste/veninder/venner?

normalt plejer jeg at sige at spejlet skal afgøre hvorvidt du kan se om din krop ændre sig og om du er tilfreds med dit spejlbillede. så hvor langt du vil have din fedtprocent ned er op til dig selv.

ja. du kan sagtens tabe dig ved styrketræning.

angående de 60kg så lyder det som et meget reeel mål. måske er det ovenikøbet højt sat. det er lidt svært for mig som mand at svare på... kan kun referer til den højeste af mine exkærester der var 173cm og ved de 58kg kunne hun godt lide hvad hun så i spejlet. så måske er 60 lavt sat og måske snarer 62kg er godt, men det kommer an på så meget...

du kan eventuelt se i diverse kvindelige log/bruger profiler. fx keki, fast, angel ... hmm kan ikke helt komme i tanker om andre :smile:

men ellers så kig i de forskellige tråde du synes kan være interessante. der er masser af stof at tage fat på.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar. Men hvad betyder ligevægtsindtag? Er det ens basalforbrænding? Der regnede fedtmålervægten også ud for mig at mit basalstofskifte ligger på 1489kcal. Men jeg bevæger mig jo også på en dag? så hvordan finder jeg ud af om jeg er 500kcal under mit daglige kalorieindtag??? Desuden kan jeg sagtens forestille mig at jeg skal længere ned end 500kcal. Jeg spiste allerede sundt og fedtfattigt inden jeg startede på kuren og er som sagt vant til at spise som jeg gør nu, og så stadig tabe mig. Der er bare ikke sket noget denne her gang!

Desværre er det ikke kun i livet jeg har tabt mig. Har tabt mig 16 cm fordelt over hele kroppen såsom lår, rumpet, knæ, talje, bryst og arme. Om livet har jeg tabt mig ca 3 cm.

Jeg vil frygtelig gerne have min fedtprocent ned, men er stadig i tvivl om hvor meget?? Hvad ville være rimeligt at gå efter?

Link to comment
Share on other sites

Ligevægtsindtag er den mængde energi (mad) du skal spise for at holde din vægt. Hvis du ligger over tager du på, hvis du er under taber du dig. Du kan finde det ved at prøve at tælle sammen hvor mange kcal du skal spise for at holde vægten.

Ellers kan du lægge dit basalestofskifte sammen med din fysiske aktivitet og på den måde få et ca. tal.

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

En god ide vil være at inddrage en masse intervaltræning, hvor en del af den bør fokusere på at skabe så meget syre i kroppen som muligt (dvs ca. 1 minuts intervaller). Dette har den effekt at der frigives væsentlige mængder væksthormon, hvis effekt bl.a. er at fedt frigives til blodbanen. :smile:

Prøv at tjekke fedttabsartiklerne på www.alwyncosgrove.com. Alwyn er træningsfysiolog med speciale i vægttab.

Hans generelle retningslinier omkring styrketræning for fedttab er: kør relativt tung (8-15 reps), sænk vægtene langsomt (ca. 4-5 sek så et sæt varer 50-70 sek) og brug basisøvelser (flerledsøvelser) hvor øvelserne udføres som supersæt mellem forskellige kropsdele. Dvs. at eksempelvis squat parres med en pres-øvelse og der skiftevis udføres sæt af hhv. den ene og den anden øvelse. Dette er igen med til at maksimere hormonresponset

Link to comment
Share on other sites

...og brug basisøvelser (flerledsøvelser) hvor øvelserne udføres som supersæt mellem forskellige kropsdele. Dvs. at eksempelvis squat parres med en pres-øvelse og der skiftevis udføres sæt af hhv. den ene og den anden øvelse. Dette er igen med til at maksimere hormonresponset

Vil det sige at jeg skal gå fra maskine til maskine mellem mine pauser i stedet for at holde pauser mens jeg sidder ved kun en maskine? (giver det mening :smile: ?)

Og Olsen: vil det sige at jeg, hvis jeg fx træner 1 times konditionstræning (som jeg har gjort i dag) får en forbrænding på ca. 2500kcal?? Har brugt www.madital.dk til at udregne det!

Hvis jeg har forbrændt 2500kcal i dag og kun indtaget 1600kcal, har jeg vel fået for lidt! Vil jeg så tabe muskelmasse?

Link to comment
Share on other sites

Vil det sige at jeg skal gå fra maskine til maskine mellem mine pauser i stedet for at holde pauser mens jeg sidder ved kun en maskine? (giver det mening :smile: ?)

Lige præcis!!

-Eller bedre endnu: drop maskinerne og brug frivægte så du yderligere aktiverer de stabiliserende muskler på samme måde som i den virkelige verden :smile:

Lidt simpelt sagt: Jo større spark du giver kroppen, desto større bliver efterforbrændingen!!

Link to comment
Share on other sites

arbejder mig så småt henad mod at bruge håndvægte, er godt klar over at det er den bedste måde at træne på. Desværre har jeg endnu ikke helt teknikken. :superman:

Nu har jeg surfet lidt rundt og fandt en artikel inde på et andet site. Der stod at man, for at tabe sig maksimalt, skulle finde sin kropsvægt uden fedtet (i kilo) og gange det med 27. Så ville man få et brugbart kalorieindtag. Det gav mig 1274.4 kcal at bruge af pr dag (og 400 ekstra de dage jeg træner)

Lyder det fornuftigt? I princippet er det jo hvad jeg har gjort indtil videre og det har jo ikke hjulpet!

Skal lige love for at det pludselig at styrketræne gør slankning noget mere kompliceret. Men på den anden side vil jeg jo heller ikke undvære de rumpet og lårmuskler jeg allerede har fået. hehe :bigsmile: Jeg er vist blevet rimelig hooked på det hersens styrketræning og glæder mig helt til jeg skal ned og træne igen i morgen!

Link to comment
Share on other sites

1) arbejder mig så småt henad mod at bruge håndvægte, er godt klar over at det er den bedste måde at træne på. Desværre har jeg endnu ikke helt teknikken. :superman:

2) Nu har jeg surfet lidt rundt og fandt en artikel inde på et andet site. Der stod at man, for at tabe sig maksimalt, skulle finde sin kropsvægt uden fedtet (i kilo) og gange det med 27. Så ville man få et brugbart kalorieindtag. Det gav mig 1274.4 kcal at bruge af pr dag (og 400 ekstra de dage jeg træner)

Lyder det fornuftigt?

3) I princippet er det jo hvad jeg har gjort indtil videre og det har jo ikke hjulpet!

4) Skal lige love for at det pludselig at styrketræne gør slankning noget mere kompliceret. Men på den anden side vil jeg jo heller ikke undvære de rumpet og lårmuskler jeg allerede har fået. hehe :bigsmile: Jeg er vist blevet rimelig hooked på det hersens styrketræning og glæder mig helt til jeg skal ned og træne igen i morgen!

har lige ændret lidt i dit citat :smile:

1) styrketræning med frie vægte er ikke altid optimalt. med frie vægte kommer man ud i yder positioner som gør at skades"potentialet" er væsentlig større end hvis man kun brugte maksiner. det sagt så træner jeg selv kun med frie vægte da man også træner balance og stabilitet.

mht overgangen fra maskiner til frie vægte vil jeg pointerer at det er "nødvendigt" at gå en del kilo ned i starten. du bør løfte vægte som du synes er for lette. hvis du starter med at løfte tunge vægte vil du ikke aldrig lære teknikken ordentligt, det vil sandsynligvis give skader. så start tålmodigt og langsomt ud.

2) det lyder som en undemærket artikel fra getbig. så ja det lyder fornuftigt. der er mange teser oom hvordan man kan tabe sig. her på mol er den gengse at man er 500kcal under ligevægtsindtaget. men ovenstående er også fin tese. til folk der virkelig ikke vil tabe muskelmasse og som har virkelig styr på sin kost kan man udregne det i procenter. så hvis man har en fedt% på 10, men vil ned på 7% kan det være mere hensigtsmæssigt kun at være 250kcal i underskud. hvor vist man har en fedt% på 20 kan man sagtens være 700kcal i underskud i starten uden at de betyder så meget.

3) du har tabt dig 16cm, altså virker det. vægtnedgang tager tid, så vær tålmodig.

4) det er godt at se du nyder vægttræningen. men det er også en hel videnskab i sig selv og der er masser at myter som man skal tage højde for. generelt er det lidt en forpæstet videnskab fordi der er så mange penge i omløb. men hold hovedet koldt og højt :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej Sugardisco,

Jeg kan ikke forstå hvorfor du vil være så tynd. Et BMI på 18,5 er lige omkring WHO's grænse for underernæring. Synes du virkelig det er pænt? Det er næppe sundt.

Nå, det er jo en smagssag.

Jeg synes du skal læse nogle af de gode artikler under vægttab, især denneher om sammenhængen mellem motion og vægttab:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

Den kan forklare hvorfor du har taget på.

Held og lykke med det hele.

Link to comment
Share on other sites

Vil det sige at jeg skal gå fra maskine til maskine mellem mine pauser i stedet for at holde pauser mens jeg sidder ved kun en maskine? (giver det mening :smile: ?)

Og Olsen: vil det sige at jeg, hvis jeg fx træner 1 times konditionstræning (som jeg har gjort i dag) får en forbrænding på ca. 2500kcal?? Har brugt www.madital.dk til at udregne det!

Hvis jeg har forbrændt 2500kcal i dag og kun indtaget 1600kcal, har jeg vel fået for lidt! Vil jeg så tabe muskelmasse?

Du forbrænder (desværre) ikke 2500 kcl på en times konditionstræning. Du har nok set det i KJ. Det skal så divideres med 4,2, så får du det i Kcl og så er det 592,2. Det lyder mere sandsynligt med din vægt.

Link to comment
Share on other sites

Du forbrænder (desværre) ikke 2500 kcl på en times konditionstræning. Du har nok set det i KJ. Det skal så divideres med 4,2, så får du det i Kcl og så er det 592,2. Det lyder mere sandsynligt med din vægt.

Altså, passer de der beregninger præcis inde på madital? For jeg har også engang prøvet at regne det ud i kcal . Og der stod, at med motionstræning generelt forbrændt jeg 212 kcal på 35 minutter. Men hvis jeg tager steppen i mit motionscenter i 35 minutter, forbrænder jeg 700 kcal. ?! Så det forstår jeg ikke lige :)

Link to comment
Share on other sites

Robin: Jeg bruger ikke rigtig bmi, for jeg har aldrig synes det passede på mig. Jeg er ret spinkelt bygget og derfor ser det bare ikke pænt ud på mig med for meget sul på kroppen. Jeg synes stadig jeg ser pænest og mest veltrænet ud, når min vægt ligger omkring de 60 kilo. :smile:

Mugge: Når jeg skriver 2500 kcal, mener jeg 2500kcal på en hel dag. De dage hvor jeg træner, forestiller jeg mig at jeg skal have mere at spise og mit spørgsmål var derfor om 1600 kcall på en dag ikke er lige i underkanten, når jeg ca. har fået forbrændt 2500kcal på en hel dag!? :bigsmile:

Og Sabbe, jeg undrer mig også nogengange over www.madital. Kender du evt et andet sted, som udregner det mere præcist.

Alt i alt går det stadig fremad med styrketræningen. Jeg er begyndt at træne med en veninde, sim har styrketrænet i mange år. Hun hjælper mig med at lave øvelserne rigtigt når jeg styrketræner med frie vægte.

Desuden er jeg begyndt at kunne mærke mine muskler sådan for alvor under alt "blævret" :tongue: , bare ærgeligt at "blævret ikke også er forsvundet, men eg prøver at være tålmodti :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Robin: Jeg bruger ikke rigtig bmi, for jeg har aldrig synes det passede på mig. Jeg er ret spinkelt bygget og derfor ser det bare ikke pænt ud på mig med for meget sul på kroppen. Jeg synes stadig jeg ser pænest og mest veltrænet ud, når min vægt ligger omkring de 60 kilo. :smile:

Mugge: Når jeg skriver 2500 kcal, mener jeg 2500kcal på en hel dag. De dage hvor jeg træner, forestiller jeg mig at jeg skal have mere at spise og mit spørgsmål var derfor om 1600 kcall på en dag ikke er lige i underkanten, når jeg ca. har fået forbrændt 2500kcal på en hel dag!? :bigsmile:

Og Sabbe, jeg undrer mig også nogengange over www.madital. Kender du evt et andet sted, som udregner det mere præcist.

Alt i alt går det stadig fremad med styrketræningen. Jeg er begyndt at træne med en veninde, sim har styrketrænet i mange år. Hun hjælper mig med at lave øvelserne rigtigt når jeg styrketræner med frie vægte.

Desuden er jeg begyndt at kunne mærke mine muskler sådan for alvor under alt "blævret" :tongue: , bare ærgeligt at "blævret ikke også er forsvundet, men eg prøver at være tålmodti :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share