Temperaturens indvirkning på stofskiftet


sell
 Share

Recommended Posts

Har temperaturen nogen indflydelse på en persons hvilestofskifte?

Tænker, at der kan være en påvirkning i henhold til at kroppen forsøger at tilpasse sig de omkringliggende omgivelser.

Findes der forsøg på dette område og er hvilken betydning for stofskiftet har det om vi fryser eller sveder pga kulde/varmepåvirkning.

Vil det i givet fald være en så betydelig forskel at det ville kunne betale sig f.eks at fryse lidt i ekstreme tilfælde? Det lyder absurd men er der noget om det?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Har temperaturen nogen indflydelse på en persons hvilestofskifte?

Tænker, at der kan være en påvirkning i henhold til at kroppen forsøger at tilpasse sig de omkringliggende omgivelser.

Findes der forsøg på dette område og er hvilken betydning for stofskiftet har det om vi fryser eller sveder pga kulde/varmepåvirkning.

Vil det i givet fald være en så betydelig forskel at det ville kunne betale sig f.eks at fryse lidt i ekstreme tilfælde? Det lyder absurd men er der noget om det?

Det kræver meget energi for at kroppen at opretholde den temperatur den har. Kroppen skal bruge mere energi hvis du opholder dig i kolde områder som f.eks. Grønland, fordi kroppen skal bruge mere energi til at opretholde de 37 grader.

Link to comment
Share on other sites

Har temperaturen nogen indflydelse på en persons hvilestofskifte?

Tænker, at der kan være en påvirkning i henhold til at kroppen forsøger at tilpasse sig de omkringliggende omgivelser.

Findes der forsøg på dette område og er hvilken betydning for stofskiftet har det om vi fryser eller sveder pga kulde/varmepåvirkning.

Vil det i givet fald være en så betydelig forskel at det ville kunne betale sig f.eks at fryse lidt i ekstreme tilfælde? Det lyder absurd men er der noget om det?

Under normale forhold består kroppens stofskifte 80% af processer der omhandler proteinsyntese mm. hvor imod opretholdelsen af legeme temperaturen, fysisk aktivitet kun udgøre 20%. Derfor kunne jeg ike forstille mig at det vil gavne nævneværdig at gå og fryse lidt.

Min biokemi lektor sagde da også, drop motionen og skær istedet ned på føde indtagelsen hvis i vil tabe jer. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

For at komme med et totalt uvidenskabelig svar, :tongue: så føler jeg altid mit stofskifte er bedre når det er varmt, og jeg taber mig tit nemmere i varmen (og det er ikke kun fordi jeg bliver lidt mindre sulten i varmen). I kulden er det som om mit stofskifte går i stå.

Ja der skal bruges en del energi på at holde kroppen varm, men der skal også bruges noget på at holde den kølig når det er varmt. Jeg er meget bedre til håndtere varme end kulde - jeg fryser altid før alle andre, og synes først det er "for varmt" efter alle andre. Så jeg har en ide om at min krop kan finde ud af at bruge mere energi på at holde sig selv kølige, end på at holde sig varm om vinteren.

(med andre ord, jeg bor nok i det forkerte land...)

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share