Mad-ikke nok kalorier....


henke
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har et problem med at spise nok og holde min vægt, vejer 113 kg nu, føler jeg æder det dobbelte hverdag af hva jeg har appetit til, og det krævende at æde når man ik er sulten!!!

Skulle gerne have 4000 kcal om dagen, men syntes det er vildt meget at kører ned når appetiten ik er til det!!

Spiser mange mælkeprodikter for at få noget hurtigt og et nemt kcal-boost!!!

Ved man skal have en del fedt om dagen og tænkte i denne sammenhæng om man kunne køre lidt olivenolie ned hverdag for at booste kalorieindtaget, eller er det for volsomt.

Et eller andet sted handler det jo for mig at spise eller drikke noget med flere kalorier end jeg plejer så jeg på den måde ik skal spise så meget. Skal dog helst også være nærende da jeg træner BB så forslag modtages gerne.

Forslag til gode kcal-boostere???

Mit eget forslag er yougourt (youggi (pære/banan) 800 kcal på en liter og kun 1.2 % fedt pr. 100 gram.

Ville Olier hjælpe mig og er det sundt, i givet fald hvor meget om dagen??

Andre forslag modtages med kyshånd!!

Mvh.

Henke

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Hej Henke. :smile:

Jeg kan se af dit indlæg, at du dyrker "intens" sport. Så hvilken ernæring, der passer til dig, ved jeg ikke noget om.

Men da du spørger om olier, vil jeg skrive lidt om dette.

Olivenolie kan være en udmærket olie. Den regnes f.eks for at være mere stegestabil end flere andre olier. Men den indeholder ikke nær så mange af de flerumættede n-6- og n-3-fedtsyrer som rapsolie.

De fleste rapsolier på det danske marked ligger vel mellem 28 og 35 % flerumættede fedtsyrer. Heraf udgør n-3-fedtsyrerne 7-12 %. Der er 2-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer i rapsolierne. Sådan var det for et par år siden, så mon ikke det også er sådan i dag (?).

Man kan lægge bunden/grunden med ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder af uhærdet rapsolie. Og så kan man - alt efter behov og overbevisning - bygge videre op med hørfrøolie og/eller fiskeolie.

Personligt har jeg vælgt at supplere disse 3 olier med en GLA-rig olie. Faktisk tage jeg hver dag 2 kapsler, der indeholder fiskeolie, hørfrøolie og en GLA-rig olie. Og 2 andre kapsler, der indeholder fiskeolie, lecithin og en GLA-rig olie. Om det er nødvendigt, ved jeg ikke. Men det er det som jeg som privatperson har valgt. (GLA skal ikke forveksles med CLA).

For nogle år siden spurgte jeg nogle fagfolk, institutter og råd om rapsolie kan tåle mild, skånsom stegning. På det tidspunkt var der endnu ikke enighed på det punkt. Og jeg tvivler på, at der er opnået enighed i dag.

Jeg ved ikke, hvor meget mit svar kunne hjælpe dig, da du dyrker "intens" sport. Men da du nævnte olivenolie, ville jeg gøre opmærksom på rapsolie.

venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at Aldi har en youghurt der indeholde 1400 kcal på 1 liter, men kan ikke umiddelbart huske navnet. Prøv at kontakte Johnny Bravo herinde, han ved det :) Men mener det er noget med "magic" eller sådan noget.

En anden mulighed var at købe en weight gainer og drikke den et par gange om dagen.

I en periode hvor jeg selv bulkede blendede jeg 100-150g havregryn + 1 banan + proteinpulver, hvilket smager ganske fint, og så er det en billig form for gainer. Havregryn koster kun 4kr kiloet de fleste steder. I sådan et shake kommer du tæt på de 1000kcal, alt efter om du blander med vand eller mælk.

Link to comment
Share on other sites

Blandede nødder. 100 g indeholder ca 700 kcal!

Fedtsyresammensætningen er rigtig god og de indeholder også en del protein.

Hvis man fortsat ønsker at bibeholde en så lav fedtprocent som muligt (selv under bulk), er det så stadig fornuftsbetonet at indtage større mængder nødder dagligt? Nødder indeholder jo op mod 67% fedt, som rigtig nok primært er umættet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man fortsat ønsker at bibeholde en så lav fedtprocent som muligt (selv under bulk), er det så stadig fornuftsbetonet at indtage større mængder nødder dagligt? Nødder indeholder jo op mod 67% fedt, som rigtig nok primært er umættet.

Ja! Det er netop vigtigt at indtage masser af fedt for at bevare en lav fedtprocent. Derimod kan man med fordel skære ned på kulhydraterne (Udenfor træningsvinduet). (Dette afhænger naturligvis af en masse andre faktorer, såsom kropssammensætning, træningstilstand, etc. ) Der er skrevet meget om det, og meninger er delte.

Link to comment
Share on other sites

Og så lige den korte: Ja, det lyder da rigtig fornuftigt at hælde noget olie på din mad. Hvilken olie du vælger skal du nok ikke spekulere så meget i da du kun tilføjer den for kaloriernes skyld, men der er nævnt nogle rigtig fornuftige produkter (selvom det vist ikke er helt tilladt :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Hej Timba. :tongue:

Jeg var heller ikke klar over det. Men en af webmasterne har fortalt mig, at vi gerne må nævne mærkerne/navne på produkter inden for olier/fedtstoffer og multi-vitamin/mineral-piller. Det er vist en overraskelse for mange af os.

Jeg vil derfor nævne, at jeg selv dagligt tager 2 kapsler "Kal - Ultra Omega 3-6-9" og 2 kapsler "EPA, GLA + lecithin" hedder de vist. Ved at kombinere de 2 mærker af kapsler får jeg både fiskeolie, hørfrøolie, lecithin samt en GLA-rig olie.

Jeg anbefaler ikke andre at tage disse kapsler. Jeg gør blot opmærksom på, at det kan være en mulighed.

Den travle forbruger uden fagviden - der ikke dyrker "intens"/meget sport - vil have nemmest ved at tage udgangspunkt i ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder uhærdet rapsolie.

Men hos Henke er situationen jo anderledes.

venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Trail mix, eller "studenterhaver" i skuffen på jobbet eller i tasken er en god kcal booster.

Protein shake med olie i. Jeg napper extra jomfru oliven olie + koldpresset hørfrøolie.

Hvis man ikke er så sippet er croissanter, muffins, cacaomælk, chokoladebarer osv..

Link to comment
Share on other sites

Ja! Det er netop vigtigt at indtage masser af fedt for at bevare en lav fedtprocent. Derimod kan man med fordel skære ned på kulhydraterne (Udenfor træningsvinduet). (Dette afhænger naturligvis af en masse andre faktorer, såsom kropssammensætning, træningstilstand, etc. ) Der er skrevet meget om det, og meninger er delte.

Efter at have kontrolleret kiloprisen på nødder (hasselnødde/valnødde-kerner) i det lokale supermarked og konstateret, at denne ligger på over 100 kr., tænkte jeg på, om ikke der var et mere prisbilligt alternativ til nødder, som stadig har nødders gode fedtsammensætning og gerne en hvis mængde protein?

Rapsolie indeholder 900kcal pr. 100g/1,1dl og koster under 10 kr for en liter og har en kanon fedtsammensætning (dog ingen proteiner), så alternativt kunne man jo "drikke" en dl eller to i løbet af dagen. ^_^

Når vi taler om at indtage "masser af fedt" og kalorier generelt, så er det vel - trods alt - ikke lige meget hvilken slags fedt og hvor kalorierne kommer fra, eller hvad? Er det ikke mere formålstjenesteligt at spise 100g havregryn (350kcal) end eksempelvis 100g vingummi, som kaloriemæssigt ligger på omtrent samme niveau?

Link to comment
Share on other sites

tænkte jeg på, om ikke der var et mere prisbilligt alternativ til nødder, som stadig har nødders gode fedtsammensætning og gerne en hvis mængde protein?

Det er måske mindre nemt at have med rundt, men federe fisk som fx laks og især makrel indeholder godt fedt og masser af protein. Det kunne om ikke andet være en idé til frokost eller aftensmad?

Når vi taler om at indtage "masser af fedt" og kalorier generelt, så er det vel - trods alt - ikke lige meget hvilken slags fedt og hvor kalorierne kommer fra, eller hvad?

I forhold til kalorieregnskabet er det ligemeget, men det er det ikke, hvis du tænker på dit helbred. Jeg vil umiddelbart foreslå, at du fx prøver at få størstedelen af fedtindtaget fra madvarer som nødder, fisk eller en olieblanding med en fornuftig sammensætning - og prøver at undgå fedt fra mejeriprodukter og kød.

Det kan godt være, at det ved bulk "bare" handler om, at få nogle kalorier indenbords, men man vel lige så godt prøve at gøre det på en måde, der ikke betyder at man indtager store mængder sukker og usundt fedt.

Link to comment
Share on other sites

Så var der sku bid på indlægget- like it :-)

Takker for de svar der er kommet.

takker specielt til svarene omkring olie, jeg har dog ik selv så meget forstand på olie, mangler vist at læse om det. Kan dog forstå på Projekt Smørhul at olien kan ændre sig ved stegning. regner ik med at stege min olie til mad så den kan vi udelukke.

Hvis mit kalorie indtag er 4000 kcal om dagen, hvor meget olie ville så være "sundt" at kyle i maven?. har sat sundt i parentes da begrebet er meget subjektivt syntes jeg, men alt andet lige!

Mit problem er stadig at min appetit ik er så stor igen, så ville jo være dejligt hvis man kunne booste kalorieindtaget med olie.

Håber på svar

Henke

Link to comment
Share on other sites

Hej Henke. :smile:

Nu har jeg ikke mine kilder ved hånden. Og de kilder, som jeg har, er et par år gamle nu.

Men min personlige rettesnor eller tommelfingerregel til mig, der ikke dyrker "intens"/meget sport, er, at jeg må få op til ca. 10 E% (energiprocent) flerumættede n-6- og n-3-fedtsyrer. Og jeg ønsker at få 3-4 gange flere n-6- end n-3-fedtsyrer. Med andre ord har jeg en "n-3-kvote" på ca. 3 E%, hvis vi runder lidt op. Det er min personlige rettesnor og tommelfingerregel.

N-3-kvoten på 3 E% vil jeg ikke opbruge. Da et gram fedt indeholder ca. 38-39 KJ, er det forholdsvis nemt for "helse-nørder" som os herinde at regne ud, hvor mange n-3-fedtsyrer, som man kan tillade sig. Man behøver i og for sig blot at kende sit energi-forbrug nogenlunde.

Man kan så godt begynde at diskutere nuancer. F.eks om det er n-3-fedtsyren ALA eller n-3-fedtsyrerne EPA og DHA, men jeg vil hellere sige, at jeg ønsker - som privatperson - både at få tilskud af ALA fra hørfrøolie og EPA/DHA fra fiskeolie. Det passer mig fint at tage de kapsler, som jeg skriver om i et overstående indlæg. (Bemærk at forkortelsen ALA også bruges om et andet stof).

Det kan være hamrende svært for den travle forbruger uden fagviden at sætte sig ind i det komplicerede område, som fedtstoffer er. Det er derfor, at jeg holder fast ved rapsolien. Man kan godt undvære rapsolien i sin kost. Men det er nemmere for den travle forbruger uden fagviden at tage udgangspunkt i ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder uhærdet rapsolie. Alt efter overbevisning og behov kan man så supplere med hørfrøolie, Udos Choice og/eller fiskeolie. Samt eventuelt en GLA-rig olie.

Hvis der ikke er komme nye sorter af rapsolie på markedet, vil jeg skyde på, at de fleste typer indeholder 2-4 gange mere n-6-fedtsyrer end n-3-fedtsyrer. (Jeg er ikke klar over, om dele af industrien bruger en rapsolie med lavt indhold af n-3-fedtsyrer). Forholdet mellem n-6- og n-3-fedtsyrer i rapsolie svarer derfor nogenlunde til min rettesnor/tommelfingerregel, der siger, at jeg vil have 3-4 gange flere n-6-fedtsyrer end n-3-fedtsyrer. Derfor fylder ren rapsolie eller produkter med en betydelig del uhærdet rapsolie meget i min kost.

En del mennesker får dog nok mere end 2-4 gange flere n-6-fedtsyrer end n-3-fedtsyrer. Så de kan supplere med begrænsede mængder af Udos Choice, hørfrøolie og eller fiskeolie.

Hørfrøolie og lignende olier med højt n-3-indhold har ikke et optimalt forhold for kroppen. Der er alt for få n-6-fedtsyrer i forhold til n-3-fedtsyrer i hørfrøolie. Men da en del mennesker nok får mere end 4 gange flere n-6- end n-3-fedtsyrer, kan det være en ide at supplere med sådan en n-3-rig olie i begrænsede mængder.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan

Takkker for dit svar!

Du skriver ; "at jeg må få op til ca. 10 E% (energiprocent) flerumættede n-6- og n-3-fedtsyrer".

Her er det så jeg er i tvivl om hva du mener med 10E%(energiprocent)?, kan jeg regne det ud som 10% af mit samlede kalorieindtag eller?

I såfald ville det være 10% 4000 kcal, hvilket vil give 400 kcal. Og vil det så sige jeg sagtens kan spise 400 kcal. om dagen af den olie?

Link to comment
Share on other sites

Hej. :smile:

Med 10 E% (energiprocent) mener jeg procent af fødens energi. Det vil sige, at ved en person, der spiser en kost med 10.000 KJ, må 10 % af denne energi komme fra de fler/poly-umættede n-6- og n-3-fedtsyrer.

Du dyrker jo intens/meget sport og har derfor et langt højere energiforbrug end de 10.000 Kj. Så med hensyn til dig, vil jeg hellere lade fagfolk og folk, der dyrker intens/meget sport svare dig. Det har de mere forstand på end jeg.

venlig hilsen Jan; Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej igen henke. :smile:

Da jeg læste om dit energiforbrug i det første indlæg, tænkte jeg, at du dyrker intens/meget sport. Det er udenfor mit område. Så jeg overvejede, om jeg ville blande mig i debatten.

Jeg valgte at blande mig af flere grunde:

Dels er der en del læsere af dette fora, der nok ikke dyrker lige så meget sport som dig. De vil kunne have glæde af mine indlæg.

Dels står den travle forbruger uden fagviden mit hjerte nærmest. Der er ingen tvivl om, at flere af producenternes reklamer for fedtstoffer vildleder disse forbrugere. Og seelv faglærte og ufæglærte kostvejledere kommer nogle gang til at sige nogle ting, som den travle forbruger uden fagviden misforstår. Jeg selv har nogle gange skrevet noget så uklart, så folk misforstår det. Det skyldes, at fedtstof-området er et utrolig kompliceret område.

F.eks kunne jeg sige " Hørfrøolie har en utrolig god fedtsyresammensætning" for i næste åndedrag at sige "Hørfrøolie har en elendig fedtsyre-sammensætning". Begge påstande er lige rigtige og lige forkerte.

Hørfrøolie har en godt fedtsyre-sammensætning for de folk, der får mere end 4 gange flere n-6-fedtsyrer end n-3-fedtsyrer i den vestlige kost. Men modsat har hørfrøolie en elendig fedtsyresammensætning, hvis kroppen skulle leve af hørfrøolie alene. Der er nemlig alt for få n-6-fedtsyrer i forhold til n-3-fedtsyrer i hørfrøolie.

Nøjagtig det samme kan siges om de koncentrede fiskeolie-kapsler.

Både højtudannede og ufaglærte kostvejledere siger, at rapsolie indeholder mindre af de såkaldt "usunde" mættede fedtsyrer end olivenolie. Det er også rigtigt. Men effekten af forskellen i mættede fedtsyrer mellem raps- og olivenolie skal ikke overdrives. Ved et olieindtag på 25 gram olie, er der stadig kun tale om en mindre effekt. Ihvertfald er effekten nok mindre end mange forestiller sig.

Hvor meget skal kostvejlederen gå i dybden? Skal han/hun begynde at snakke om n-6- og n-3-fedtsyrer? Eller er det bedre bare at holde sig til oliernes navne? Jeg ved det ikke.

Jeg ved bare, at den travle forbruger uden fagviden - der ikke dyrker intens/meget sport - vil have nemmest ved at lægge bunden/grunden med rapsolie. Og så kan personen overveje at supplere med hørfrø- og fiskeolie samt evt. en GLA-rig olie.

Hvis vi ser bort fra blandingsolier og eventuelt nye sorter, er rapsolie den olie, der har et forhold mellem n-6- og n-3-fedtsyrer, der ligger tættest på det, som kroppen - med vores nuværende viden - foretrækker; nemlig 3-4 gange flere n-6-fedtsyrer end n-3-fedtsyrer.

Jeg vil overlade det til fagfolk og andre om at vurdere, om du kan overføre mine principper til dig, der dyrker intens/meget sport. Jeg håber, at du kunne bruge bare lidt af det, som jeg skrev Henke.

Venlig hilsen Jan, projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej Fladberg. :smile:

Førhen blev det betragtet som farligt at spise solsikkekerner som slik.

I mit barndomshjem spiste jeg mange solsikkekerner som slik. Bl.a smeltede jeg noget honning på en pande og kom kernerne i. Det blev betragtet som en slags sund slik.

Men så blev der advaret mod solsikkekerner, da de på det tidspunkt havde et højt indhold af et farligt stof. Så vidt jeg husker, var det vist et tungmetal ved navn cadmium.

Man måtte derefter kun komme solsikkekerner i brød m.m. Man måtte helst ikke spise dem som slik i store mængder.

Om det stadigvæk forholder sig sådan, ved jeg ikke. Men man bør kontakte myndighderne, førend at man spiser dem i alt for store mængder som slik.

venlig hilsen Jan, projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Henke. :wink:

Jeg er blevet kritiseret i en anden tråd om olier. Det er ikke forkert det, som jeg skriver. Men kritikerne mener, at det er upædagogisk. Derfor er jeg bange for, at jeg måske har forvirret dig. Jeg vil derfor prøve at skrive det, så det ikke kan misforståes.

Som sagt er rapsolie den olie, der har et n-6/n-3-forhold, der - med vores nuværende viden - ligger tættest på det, som kroppen ønsker. I øjeblikket er et godt bud på det bedste n-6/n-3-forhold nemlig 3-4. Og rapsolie ligger - dersom der ikke er kommet andre sorter på markedet - på 2-4 gange flere n-6 end n-3.

Så raps er den olie, som man kan gøre mindst skade med m.h.t. n-6/n-3-forholdet. Man vil have svært ved at forværre den samlede kosts n-6/n-3-forhold, da raps ligger rimelig tæt på det optimale. Så raps er rimelig harmløs m.h.t. n-6/n-3-forholdet. Den kan kun forbedre og forværre den samlede kosts forhold i mindre grad.

De n-3-rige hørfrø, Udos choice m.m. kan derimod forbedre og forværre den samlede kosts n-6/n-3-forhold i langt højere grad.

Hører du til en af de personer, der har et højt n-6/n-3-forhold i din samlede kost, er rapsolie ikke altid nok til at få forholdet ned på det optimale 3-4. Så i det tilfælde bør du supplere rapsolien med en af de nævnte n-3-rige olier. Da en del mennesker på vestlig kost har et for højt n-6/n-3-forhold, kan disse med fordel supplere rapsolien med noget n-3-rig hørfrøolie og/eller fiskeolie.

Men mængden af hørfrøolie, Udos Choice m.m. skal kun indtages i begrænsede mængder. Ellers ender du ovre i den anden grøft, hvor du forværrer din samlede kosts n-6/n-3-forhold. Det vil sige, hvor dette forhold bliver for lavt. Til folk, der ikke dyrket intens/meget sport, vil jeg derfor anbefale, at man holder sig på under 3 E% n-3. (E% er procent af fødens energi).

Så alt med måde. De n-3-rige hørfrø, Udos Choice m.m. kan være et godt supplement til rapsolie. Men man bør ikke opbruge sin n-3-kvote på 3 E%.

Jeg håber, at jeg fik forklaret det lidt bedre denne gang, Henke. Undskyld hvis jeg var upædagogisk i et af mine tidligere indlæg i denne tråd.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share