træning 2 x dagligt.


2635
 Share

Recommended Posts

jeg sys jeg har hørt om en del mennesker, der træner 2 x dagligt

Hvad er det gode ved det ? Træner f.eks bænk morgen, og bænk aften ?

Kom gerne på nogle normale træningssplit hvor man træner 2x. dagligt. 5-6 dage om ugen .

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har tiden til det kan det være en god idé at splitte sit program op i AM/PM, da energiniveauet i træningen dermed vil være højere. Lav hovedøvelsen i første træningspas og alt dit accessory i andet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg sys jeg har hørt om en del mennesker, der træner 2 x dagligt

Hvad er det gode ved det ? Træner f.eks bænk morgen, og bænk aften ?

Kom gerne på nogle normale træningssplit hvor man træner 2x. dagligt. 5-6 dage om ugen .

De gode ved det er vel at man igen har en del energi.

Nej, man træner ikke både bænk morgen og aften.

Lad os sige et program så sådan ud, fordelt ud på ugens 7 dage:

Chest + Tri

Back + Biceps

Shoulder + Neck + Calves

Quads + Hamstring

Kunne være hvilket som helst split program, men f.eks i dette, så starter man med chest om morgenen og så triceps om aftenen osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har tiden til det kan det være en god idé at splitte sit program op i AM/PM, da energiniveauet i træningen dermed vil være højere. Lav hovedøvelsen i første træningspas og alt dit accessory i andet. :smile:

For mange er det blot umuligt, at restituerer sig fra to daglige vægttræningspas. Bla. derfor ser du hos WSBerne at de har et decideret træningspas, samt et pas hvor de laver noget meget let for ting de prioritere i den periode.

Nej, man træner ikke både bænk morgen og aften.

Det afhænger da af hvad man træner for. Jeg har set russiske programmer, hvor der både bænkes og squattes to gange samme dag. Eller for den sags skyld programmer for bulgarske vægtløftere med 3 træningspas dagligt, hvor de samme øvelser også kan gå igen i 3 daglige pas.

Link to comment
Share on other sites

For mange er det blot umuligt, at restituerer sig fra to daglige vægttræningspas. Bla. derfor ser du hos WSBerne at de har et decideret træningspas, samt et pas hvor de laver noget meget let for ting de prioritere i den periode.

Det er James Smith, som bl.a. har forslået det til sportsudøvere.

Arbejdsmængden bliver jo ikke større, så hvorfor skulle det være umuligt at restituere sig fra det, hvis blot man ikke overdriver splittet og tager 12 timers fri imellem de to træningspas samme dag? Just a question.

Link to comment
Share on other sites

Det er James Smith, som bl.a. har forslået det til sportsudøvere.

Arbejdsmængden bliver jo ikke større, så hvorfor skulle det være umuligt at restituere sig fra det, hvis blot man ikke overdriver splittet og tager 12 timers fri imellem de to træningspas samme dag? Just a question.

Tjah, så sent som i dag har du selv argumenteret for at det er bedre at træne 2-split 4 gange om ugen end træne 3-split 6 gange om ugen. Så du burde selv have svaret, young Master Luke....

Link to comment
Share on other sites

Tjah, så sent som i dag har du selv argumenteret for at det er bedre at træne 2-split 4 gange om ugen end træne 3-split 6 gange om ugen. Så du burde selv have svaret, young Master Luke....

Tjo, men kan det sammenlignes?

Jeg er bare nysgerrig så ingen grund til at være nedladende. :smile:

Link to comment
Share on other sites

For mange er det blot umuligt, at restituerer sig fra to daglige vægttræningspas. Bla. derfor ser du hos WSBerne at de har et decideret træningspas, samt et pas hvor de laver noget meget let for ting de prioritere i den periode.

Vil en workout X pr definition være hårdere (så meget at det er et problem), hvis man deler den i morgen/aften, frem for at tage den i én omgang?

Hvis ja, forklar venligst.

Den typiske grund til at dele træningen op må være at have mere energi til den enkelte træning, så man enten kan køre med kortere pauser, løfte lidt tungere, lidt flere reps eller tilsvarende. Dette må så betyde at den samlede belastning for dagen er en smule højere end hvis det tages samlet, men hvorfor skulle dette nødvendigvis være problematisk?

Udover det, så ville jeg meget hellere anbefale at hvis man har tiden og energien til 2 træningspas om dagen, så laver én type træning morgen og en anden aften.

Link to comment
Share on other sites

Vil en workout X pr definition være hårdere (så meget at det er et problem), hvis man deler den i morgen/aften, frem for at tage den i én omgang?

Hvis ja, forklar venligst.

Den typiske grund til at dele træningen op må være at have mere energi til den enkelte træning, så man enten kan køre med kortere pauser, løfte lidt tungere, lidt flere reps eller tilsvarende. Dette må så betyde at den samlede belastning for dagen er en smule højere end hvis det tages samlet, men hvorfor skulle dette nødvendigvis være problematisk?

Når man splitter en træning op i to daglige pas vil man to gange dagligt udsætte kroppen for en type stress som den ellers kun ville få en gang. Nogen vil sikkert kunne resituerer sig fra dette, hvorimod andre vil få problemer med det. Jeg skriver ikke at det nødvendigvis er et problem.

Link to comment
Share on other sites

Når man splitter en træning op i to daglige pas vil man to gange dagligt udsætte kroppen for en type stress som den ellers kun ville få en gang. Nogen vil sikkert kunne resituerer sig fra dette, hvorimod andre vil få problemer med det. Jeg skriver ikke at det nødvendigvis er et problem.

Jeg synes nu din quotede formulering var rimelig skrap og meget generaliserende, men fair nok.

Jeg kan heller ikke tro det kan forklares så simpelt. Stres fra et træningspas er jo ikke en enkelt og enten/eller-størrelse, og jeg kan ikke se nogen fornuftig forklaring på hvorfor én lang træning ikke kan være mere stressende end to på den halve længde - vel at mærke for den samme person der lavere tæt på det samme, bare delt i en eller to klumper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share