Hvorfor må kød ik' genfryses?


Cyriz
 Share

Recommended Posts

Jeg har ofte købt kød i supermarkedet med dette lille mærke på:

att0nl8.jpg

Jeg har altid bare smidt det i fryseren igen, men der må jo være en grund til at det mærke sættes på? :smile:

Kan det være decideret farligt at fryse kødet mere end en gang?

Link to comment
Share on other sites

Fra kødet produceres på slagteriet til det når forbrugeren har kødet været i en konstant fryse-køle kæde der hæmmer væksten af bakterier. Når kød optøes til (og ved) stuetemperatur giver dette perfekte forhold for bakterier til at replikere sig, dette kan give anledning til madinfektioner som campylobacter, salmonella og visse e. coli der giver diarre, opkast mavesmerter m.m.

Tilberedes kødet herefter ordenligt bliver disse bakterier dræbt og der findes ingen risiko for infektion.

Imidlertid er findes der nogle bakterier, fx stafylokokker (aureus) der danner giftstoffer (eller toksiner), som ikke ødelægges ved opvarmning. Tillades bakterierne derfor i stor stil at blive opformeret i kødet kan der dannes et så stort indhold af toksiner (her enterotoxin) at man alligevel kan få madforgiftning selvom alle bakterierne dræbes ved tilbedredning af maden.

Derfor frarådes det generelt at mad tøes op (hvor der tillades replikation af bakterier og produktion af toxiner), og herefter fryses ned igen fordi det øger risikoen for en potentiel livsfarlig infektion (fx salmonella) hvis kødet endnu en gang går igennem en optøningsperiode, og fordi det øger risiko for massivt toxinindhold i genoptøet mad.

Stafylokok-toxin forgiftninger er ikke ligefrem farligt (men vældig ubehageligt), og går hurtigt over af sig selv igen, derfor er det ikke decideret "farligt" at fryse og tø mad op gentagne gange, sålænge det genoptøede mad tilberedes grundigt, men der er en risiko for infektion med stafylokokker, der bl.a. kan komme fra huden af den person der tilbereder maden (eller oftere fra et sår).

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart mener jeg at et godt bud vil være at kød der har været frosset ned normalt er fri for en stor del bakterier, dog er der stadig endosporer som er en slags hvilestadie for bakterier. Når kødet så tøes op 'vågner' sporen og begynder at formere sig ved celledeling. Jeg kan ikke huske de eksakte tal, men det er vist noget med at en bakteriepopulation kan fordoble sig selv på 10 minutter?

Ved anden nedfrysning er der måske en højere koncentration af endosporer der vil komme til live ved anden optøning...

Det er bare et bud! :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg har ofte købt kød i supermarkedet med dette lille mærke på:

att0nl8.jpg

Jeg har altid bare smidt det i fryseren igen, men der må jo være en grund til at det mærke sættes på? :smile:

Kan det være decideret farligt at fryse kødet mere end en gang?

Fødevarer har ikke godt af at udsættes for temperaturskifte. Det er spørgsmål om at der nemmere kan komme bakterier og desuden mistes der også smag, men det er jo en anden hisorie :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart mener jeg at et godt bud vil være at kød der har været frosset ned normalt er fri for en stor del bakterier, dog er der stadig endosporer som er en slags hvilestadie for bakterier. Når kødet så tøes op 'vågner' sporen og begynder at formere sig ved celledeling. Jeg kan ikke huske de eksakte tal, men det er vist noget med at en bakteriepopulation kan fordoble sig selv på 10 minutter?

Ved anden nedfrysning er der måske en højere koncentration af endosporer der vil komme til live ved anden optøning...

Det er bare et bud! :innocent:

Frost dræber ikke nødvendigvis bakteriene, men det hindrer selvsagt vækst.

Sporedannende madforgiftninger hører idag til sjældenhederne, generelt er det kun bakteriearten clostridium der er i stand til at danne sporer og give madforgiftninger. Her er den mest kendte bakterie c. botulinum der giver pølseforgiftning, det er dog ekstremt sjældent her i DK (dog ganske farligt når det opstår).

C. difficile og c. perfringens kan også give (kraftig) tarmsygdom men det opstår som regel ikke med baggrund i madforgiftninger/infektioner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share