Træning til optagelse i Forsvaret


jelle
 Share

Recommended Posts

Hej :D

Lidt info først ..

Alder 17

Højde 181

Vægt 75

Skriver for at høre om der er nogle som har nogle gode træningsprogrammer for optagelse til Opklaringsbataljonen og JGK ..

Jeg selv løber to gange om uden og spiller fodbold to gange om ugen og jeg løber en coopers på 2800 m ..

Jeg er fuldstændig klar over at det ikke er nok self ..

men vil være super hvis der var nogle som er ved opklaringsbataljonen på bornholm eller har været til optagelse på JGK havde nogle gode ideer for en mindreårig til at starte med .. regner med at der er ca. 1 år til jeg søger ind på bornholm og 3-4 år for jægerkorpset .. personlige erfaringer vil også være super .. vil være hel klar så jeg smutter glat igennem ved optagelse til konstabel og JGK evt nogle gode mentale færdigheder ..

ved godt det er en stort emne :innocent: men vil være super hvis der var nogle og evt nogle øvelser til svømning hvis man ikke er super i den disiciplin ..

Og er der nogle som ved hvad astma kan gøre for optagelse eller ved sessionen ? skriver for en som skal søge ind med mig til næste år ? da vi ringede ind sagde de at man skulle være fri for medicin så var det iorden .. han har en super kondi og kan sagtens følge med mig ved lethed når vi løbetræner ?

på forhånd tak ;P;P Jelle :D

Edited by jelle
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej :D

Lidt info først ..

Alder 17

Højde 181

Vægt 75

Skriver for at høre om der er nogle som har nogle gode træningsprogrammer for optagelse til Opklaringsbataljonen og JGK :D

Jeg selv løber to gange om uden og spiller fodbold to gange om ugen og jeg løber en coopers på 2800 m :D

Jeg er fuldstændig klar over at det ikke er nok self hehe :D

men vil være super hvis der var nogle som er ved opklaringsbataljonen på bornholm eller har været til optagelse på JGK havde nogle gode ideer for en mindreårig til at starte med hehe .. regner med at der er ca. 1 år til jeg søger ind på bornholm og 3-4 år for jægerkorpset :D personlige erfaringer vil også være super :D vil være hel klar så jeg smutter glat igennem ved optagelse til konstabel :D og JGK :D evt nogle gode mentale færdigheder :D

ved godt det er en stort emne :D men vil være super hvis der var nogle :D og evt nogle øvelser til svømning hvis man ikke er super i den disiciplin :D

Og er der nogle som ved hvad astma kan gøre for optagelse eller ved sessionen ? skriver for en som skal søge ind med mig til næste år ? da vi ringede ind sagde de at man skulle være fri for medicin så var det iorden :D han har en super kondi og kan sagtens følge med mig ved lethed når vi løbetræner ?

på forhånd tak ;P;P Jelle :D

Har ikke nogle deciderede programmer til dig desværre.. men det med astma'en... Hvis han sagtens kan følge med dig, og dér går jeg ud fra at du mener at astmaen ikke udløses, hvad er hans problem så? Det kommer jo meget an på hvor alvorlig en astma han har. Og om den bliver aktiveret under stress? nervøsitet? Kulde? eller ved fysisk ydelse? (selvom det ikke lyder som sidstenævnte ud fra den beskrivelse du gav). Hvis jeg var din ven ville jeg tale med min læge, hvis han ikke allerede præcis ved hvad astmaen udløses overfor, og finde ud af hvor slem en astma han har. Derefter ville jeg ringe ind til Opklaringsbataljonen og høre, om den astma han havde kunne resultere i et afslag.

Det skal lige siges at jeg hverken er biolog eller læge... Det ville jeg bare tro var logisk..

Mvh. Master-Cook :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Ibzor : tak for linket :D han har jo stort set de samme mål som mig så der er jo nogle fine guldkorn.

Master-cook : okay du lyder meget rigtigt . kan så fortælle sidste gang han havde et astma anfald var for tre år siden og hans mor er ikke på den rige side af skalaen så han må nogle gange undvære medicinen i en uge eller to og der siger han der heller ingen nedgang er i hans kondition . men det er jo bar ærgeligt hvis man skal få et afslag for såen noget .. hvis man er lii så egnet som den uden. vi har da entet løbet fra nogle habile løber engang :D men tak for svaret

og super med nogle flere svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor er du fra?

Forresten.. Hvis han klarer sig fint i sin hverdag, skal han lade være med at sige det, efter min mening.. Jeg har fået fjernet et modermærke der var hudkræft i, og det skrev jeg godtroende op da de spurgte.. Da der så er 2 % risiko for tilbagefald(har ikke brug for medicin og ER rask) blev jeg erklæret uegnet.. De har åbenbart en masse forskellige paragraffer med alle mulige ligegyldige sygdomme..

Nå, det var lige et surt opstød.. Håber du fik meningen med det.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Fedt at du har besluttet dig for at tage konstabeluddannelsen ved Opklaringsbataljonen. Det er en godt fundament, hvis man vil videre i systemet som specialstyrkesoldat. Jeg har selv gjort tjeneste som oficer ved opklaringsbataljonen i 3 år og har været til optagelse ved Jægerkorpset.

Ud fra din løbetid vil jeg mene at din grundform godt kan få dig ind på konstabeluddannelsen, men det betyder jo at du kan målrette din træning mod JGK, og ingen af de kvaliteter den type træning giver dig, vil mindske din mulighed for at slippe igennem de 10 måneders uddannelse på Bornholm.

Det er vigtigt at du får lagt et godt allroundprogram fra starten. Kig her for inspiration.

Træningen bør efter min mening bestå minimum af følgende:

Konditionstræning - Masser af intervaltræning

Styrketræning - Godt fundament med store helkropsøvelser, suppleret af kropsvægt og nogle øvelser specielt med henblik på at forebygge skader.

Marchtræning - Ikke det store, bare en tur med en halvtung rygsæk en gang imellem er rigeligt til at starte med.

Svømning - Få noget kvalificeret svømmeundervisning med fokus på bryst, crawl og undervandssvømning

Bevægelighedstræning - Skader er den primære årsag til at egnede aspiranter udgår, ofte permanenet.

Orienteringstræning - Meld dig ind i en orienteringsklub!!! Det er guld værd, hvis man vil igennem aspiranten.

Jeg ved godt det lyder af meget men det er også en stor udfordring du står over for. Hvis du allerede nu dedikerer din træning i den rigtige retning er du rigtig godt hjulpet i sidste ende. Alternativt finder du ud af at så meget tid ikke er værd at ofre, hvilket også er en sund erkendelse, for der bliver ikke mindre arbejde og træning når man er kommet igennem nåleøjet, tværtimod.

Hvis du har spørgsmål til tjenesten, træningen eller andet, så giv lyd fra dig...

Edited by Musashi
Link to comment
Share on other sites

Hvor er du fra?

Forresten.. Hvis han klarer sig fint i sin hverdag, skal han lade være med at sige det, efter min mening.. Jeg har fået fjernet et modermærke der var hudkræft i, og det skrev jeg godtroende op da de spurgte.. Da der så er 2 % risiko for tilbagefald(har ikke brug for medicin og ER rask) blev jeg erklæret uegnet.. De har åbenbart en masse forskellige paragraffer med alle mulige ligegyldige sygdomme..

Nå, det var lige et surt opstød.. Håber du fik meningen med det.. :tongue:

okay :D jamen har du så søgt ind igen eller kan du komme ind eller hvordan ?

kommer fra greve men var på praktik i opklaringsbataljonen og det er derfra min interresse kommer fra ..

Edited by jelle
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Fedt at du har besluttet dig for at tage konstabeluddannelsen ved Opklaringsbataljonen. Det er en godt fundament, hvis man vil videre i systemet som specialstyrkesoldat. Jeg har selv gjort tjeneste som oficer ved opklaringsbataljonen i 3 år og har været til optagelse ved Jægerkorpset.

Ud fra din løbetid vil jeg mene at din grundform godt kan få dig ind på konstabeluddannelsen, men det betyder jo at du kan målrette din træning mod JGK, og ingen af de kvaliteter den type træning giver dig, vil mindske din mulighed for at slippe igennem de 10 måneders uddannelse på Bornholm.

Det er vigtigt at du får lagt et godt allroundprogram fra starten. Kig her for inspiration.

Træningen bør efter min mening bestå minimum af følgende:

Konditionstræning - Masser af intervaltræning

Styrketræning - Godt fundament med store helkropsøvelser, suppleret af kropsvægt og nogle øvelser specielt med henblik på at forebygge skader.

Marchtræning - Ikke det store, bare en tur med en halvtung rygsæk en gang imellem er rigeligt til at starte med.

Svømning - Få noget kvalificeret svømmeundervisning med fokus på bryst, crawl og undervandssvømning

Bevægelighedstræning - Skader er den primære årsag til at egnede aspiranter udgår, ofte permanenet.

Orienteringstræning - Meld dig ind i en orienteringsklub!!! Det er guld værd, hvis man vil igennem aspiranten.

Jeg ved godt det lyder af meget men det er også en stor udfordring du står over for. Hvis du allerede nu dedikerer din træning i den rigtige retning er du rigtig godt hjulpet i sidste ende. Alternativt finder du ud af at så meget tid ikke er værd at ofre, hvilket også er en sund erkendelse, for der bliver ikke mindre arbejde og træning når man er kommet igennem nåleøjet, tværtimod.

Hvis du har spørgsmål til tjenesten, træningen eller andet, så giv lyd fra dig...

okay :cooldance: det lyder som nogle gode guldkorn :D jeg ved svømning skal jeg starte til snart da der er købt halvårskort og en af mine venner som også vil i opklaringsbataljonen og videre starter jeg sammen med i løbeklub snarest .. og vi må ud og kigge efter nogle orienterings klubber ..

vi har også snakkede om nogle delmål på fx adventure race ? ved ikk om det er en mulighed ?

noget andet er der en mulighed for at smutte igennem hvis man har astma men dog har det fint og ikke mærker noget han kan løbe fra mig engang imellem og omvendt .. men sidst han havde et anfald var for tre år siden og han løbetræner jævnligt med mig ? er der nogen mulighed for ham ? hans læge regner med han får nogle prøvetider uden medicin.

Hvordan er tjenesten egentlig i forhold til den generelle tjeneste som kampsoldat på antvorskov kaserne ?

da jeg var i praktik fik jeg et indtryk af at de elever som var der var glade for det :D ?

vil gerne skrive mere .. men sys du skulle have en chance for at svare os hehe ?

Edited by jelle
Link to comment
Share on other sites

jeg vil anbefale du dropper at sige/skrive "hehe" hele tiden

ellers er det vel først et spørgsmål om at komme ind i forsvaret og tage den derfra, du skal nok finde ud af hvad der skal til og det er slet ikke nødvendigt at begynde at træne målrettet 4 år før.

Link to comment
Share on other sites

hehe okay :D jamen har du så søgt ind igen eller kan du komme ind eller hvordan hehe :D ?

kommer fra greve men var på praktik i opklaringsbataljonen og det er derfra min interresse kommer fra :P

Okay, du var ikke i praktik i praktikanttjenesten? Der er jeg nemlig korporal. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Adventurerace er en fin mulighed for at træne et bredt spektrum af de færdigheder du skal bruge. Det er også en årligt tilbagevendende konkurrence i bataljonen.

Ang. astma så kan jeg ikke umiddelbart forestille mig, at det skulle være et problem, men lægerne ved Forsvarets Værnepligt og Rekrutering kan godt have en anden opfattelse.

Omkring tjenesten, så har du allerede et udemærket indblik fra din praktikant-periode, men en uge består typisk af en skydedag, enhedsuddannelse/øvelse, imellem 3-4 timers idræt plus evt. orienteringsløb eller march og vedligeholdelsestjeneste. Jeg ved ikke så meget om tjenesten i Slagelse, men den primære forskel er at det profesionnelle niveau er højere på Bornholm, og at du kommer til at tilbringe langt mere tid sammen med dine kolleger under uddannelsen og i tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Okay, du var ikke i praktik i praktikanttjenesten? Der er jeg nemlig korporal. :smile:

okay, jo det var jeg var faktisk i år fra den 15-19 januar gik på hold rytterknægten ..

hva hedder du efter korporal ?

Edited by jelle
Link to comment
Share on other sites

Adventurerace er en fin mulighed for at træne et bredt spektrum af de færdigheder du skal bruge. Det er også en årligt tilbagevendende konkurrence i bataljonen.

Ang. astma så kan jeg ikke umiddelbart forestille mig, at det skulle være et problem, men lægerne ved Forsvarets Værnepligt og Rekrutering kan godt have en anden opfattelse.

Omkring tjenesten, så har du allerede et udemærket indblik fra din praktikant-periode, men en uge består typisk af en skydedag, enhedsuddannelse/øvelse, imellem 3-4 timers idræt plus evt. orienteringsløb eller march og vedligeholdelsestjeneste. Jeg ved ikke så meget om tjenesten i Slagelse, men den primære forskel er at det profesionnelle niveau er højere på Bornholm, og at du kommer til at tilbringe langt mere tid sammen med dine kolleger under uddannelsen og i tjenesten.

okay, det lyder godt .. det var nemlig også det vores delmål ville være ..

okay, ja det kan du have ret i hehe .. bar surt at det er der man skal igennem først :P

okay, jamen det er egentlig os det jeg søger .. og en af mine gode venners kærestes far har tjent i opklaringsbataljonen dengang der var krig i kosovo og han sagde os at det er en klart mere kompetent uddannelse i forhold til den i slagelse :P eller ved ikk helt hvorn det var dengang men det var såen han forklarede det, og efter min praktik periode er jeg blevet bidt i af det ( stor tak til instruktørerne) og at man kommer tættere sammen i forhold til andre steder ..

Edited by jelle
Link to comment
Share on other sites

Nej, kun Klemmensen, de andre er stoppet af forskellige årsager.

Og så kommer der nok også en ny overkonstabel, da dem der var der indtil nu også er stoppet.

nåår okay .. jamen er brink gået ind som konstabel det snakkede han noget om der på skydebanen før vi skulle over til dig på forhindringsbanen ? :4thumbup: er overkonstablen der egentlig stadigvæk ? men du skal lige have et tak så ;P ( ikk for at fedte) for ellers havde jeg valgt miliærnægtertjeneste istedet :P

Men ville du søge ind til JGK eller hehe ?

Link to comment
Share on other sites

nåår okay .. jamen er brink gået ind som konstabel det snakkede han noget om der på skydebanen før vi skulle over til dig på forhindringsbanen ? :4thumbup: er overkonstablen der egentlig stadigvæk ? men du skal lige have et tak så ;P ( ikk for at fedte) for ellers havde jeg valgt miliærnægtertjeneste istedet :P

Men ville du søge ind til JGK eller hehe ?

Det er jeg kun glad for at høre - giver kun mening til vores arbejde jo. :smile:

Ja, Brink han snakker jo en del.. :wink: Jeg tror han startede på noget skole eller noget i den stil.

Havde i en meget fed overkonstabel? :bigsmile:

Ang. JGK, så er det da bestemt en mulighed, hvis ellers Forsvaret vil have mig. Jeg tager bare én ting ad gangen, men det lyder rigtig rigtig tiltalende, for ikke at sige rigtig rigtig hårdt. :superman:

Link to comment
Share on other sites

....okay.

Nu er jeg træt af at læse om folk, der ikke kan stave til officer.

Jeg gider heller ikke se flere smileys eller "hehe" i samme sætning som JGK.

Tag nu lige at gennemfør rekrutten. Se om det er noget for dig at fryse og være våd i flere dage i træk. Derefter kan du/I begynde at se frem mod Aalborg. Fint nok med målrettet træning....men alt med måde.

"Mere at være end at synes"... hold fast i det.

Link to comment
Share on other sites

Rolig Fx30, kan godt se hvor opstødet kommer fra, men der er vel ingen grund til at få dårlig blodtryk over det......( specielt ikke at nogen ikke staver til officer korrekt)

Men er enig med fx30, fokuser på en ting ad gangen, ugen som praktikant, og tilværelsen til dagligt som soldat, er to vidt forskellige ting. Jelle kravl inden du kan gå, og medmindre du vil være jægerpilot, så hold et enkelt mål for øje.

Edited by Bear
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg kun glad for at høre - giver kun mening til vores arbejde jo. :smile:

Ja, Brink han snakker jo en del.. :wink: Jeg tror han startede på noget skole eller noget i den stil.

Havde i en meget fed overkonstabel? :bigsmile:

Ang. JGK, så er det da bestemt en mulighed, hvis ellers Forsvaret vil have mig. Jeg tager bare én ting ad gangen, men det lyder rigtig rigtig tiltalende, for ikke at sige rigtig rigtig hårdt. :superman:

nåår okay .. ja oplevede vi os på skydebanen :tongue: jep det havde vi .. tror vist nok han hed overkonstabel petersen er ikk helt sikker.

Præcis .. det var sgu en fed oplevelse .. uden tvivl .. og jeg fik seriøst meget ud af din time os (stadig ikk for at fedte) der var jo os flere på det efterfølgende møde som takkede dig, Der sagde staben da også at vi havde fået den samme behandling som soldaterne til daglig får, ved ikke lige om det passede, men der var der en nogenlunde hård linje som blev lagt, men såen er det vel altid eller :smile:

Okay.. jamen er du ikk optaget i forsvaret endnu eller hvorn ligger det ? præcis mig og min ven vi starter os roligt op nu selvom der er tre år til vi egentlig søger ind til JGK. det vil være alt for pinligt hvis jeg ikk kunne klare de 3000 meter på 12 min. og bronzecirklen på de 12 min første dag :crazy: men du har ret man skal jo nok bar tage en ting ad gangen os, der kan jo hurtigt blive for overskueligt (som de andre bruger så venligt siger) så fokuserer bar os på at komme ind i første omgang der kan jo os være svært :pumpin:

Edited by jelle
Link to comment
Share on other sites

nåår okay .. ja oplevede vi os på skydebanen :tongue: jep det havde vi .. tror vist nok han hed overkonstabel petersen er ikk helt sikker.

Ja, overkonstabel Pedersen er stoppet nu..

Præcis .. det var sgu en fed oplevelse .. uden tvivl .. og jeg fik seriøst meget ud af din time os (stadig ikk for at fedte) der var jo os flere på det efterfølgende møde som takkede dig, Der sagde staben da også at vi havde fået den samme behandling som soldaterne til daglig får, ved ikke lige om det passede, men der var der en nogenlunde hård linje som blev lagt, men såen er det vel altid eller :smile:
Det er rigtig godt at høre! Altid rart med lidt ros, det er jo selv svært at vurdere hvordan i har oplevet det. :smile:

Det har uden tvivl været en hård linie der er blevet lagt for jer, og jeg vil mene i er blevet presset mindst ligeså hårdt som de konstabelelever der er på kasernen!

Okay.. jamen er du ikk optaget i forsvaret endnu eller hvorn ligger det ? præcis mig og min ven vi starter os roligt op nu selvom der er tre år til vi egentlig søger ind til JGK. det vil være alt for pinligt hvis jeg ikk kunne klare de 3000 meter på 12 min. og bronzecirklen på de 12 min første dag :crazy: men du har ret man skal jo nok bar tage en ting ad gangen os, der kan jo hurtigt blive for overskueligt (som de andre bruger så venligt siger) så fokuserer bar os på at komme ind i første omgang der kan jo os være svært :pumpin:

Nej, Forsvaret har givet mig afslag, fordi jeg har haft modermærkekræft med 2% risiko for tilbagefald - jeg har dog klaget og venter nu på nyt svar!

Ja, altså da jeg var 15 og oprettede den her logbog var der ingen tvivl: Jeg sku bare være jæger!

Og hvis noget prøvede at sige jeg skulle tage det roligt, tog jeg det som om de prøvede at få mig ned med nakken.. Som årene er gået er jeg dog blevet klogere, og det er jo fuldstændig vanvittigt kun at fokusere på at komme i JGK i så ung en alder. Det skal nok komme i mellemtiden skal man jo nyde livet lidt og træne det man har lyst til. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share